• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Calleponken

Omega
2-Faktor
Jag har köpt både idag och igår i Cannes. De har fått klockor två dagar på raken. Igår var det Uranus och Jupiter och idag Uranus och Sun.
Varje dag är det kö vid öppning. Men ingen av dagarna har fått in direkt på morgonen utan runt 11:00 och vid 14:00.
Man får bara köpa en i måndaden. Så jag hade med mig en person varje gång så det löste sig. Blev dock 3st Uranus då jag, brorsan och en kompis ville ha denna till samlingen. Rolig strandklocka..
Håller med dig, kul strandklocka.. men vågar man doppa sig med den? 😄
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag har köpt både idag och igår i Cannes. De har fått klockor två dagar på raken. Igår var det Uranus och Jupiter och idag Uranus och Sun.
Varje dag är det kö vid öppning. Men ingen av dagarna har fått in direkt på morgonen utan runt 11:00 och vid 14:00.
Man får bara köpa en i måndaden. Så jag hade med mig en person varje gång så det löste sig. Blev dock 3st Uranus då jag, brorsan och en kompis ville ha denna till samlingen. Rolig strandklocka..
Strandklocka? 🤔
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Har inga funderingar på att sälja men ändå intressant att se ”marknadspriset”. Dock enligt C24 som inte direkt speglar verkliga priset
72AAD5D2-E8C4-4BBA-81ED-908D3D3F33B9.jpeg
Nja, det är väl som peaken med Lidl’s sneakers på tradera 😁
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag har köpt både idag och igår i Cannes. De har fått klockor två dagar på raken. Igår var det Uranus och Jupiter och idag Uranus och Sun.
Varje dag är det kö vid öppning. Men ingen av dagarna har fått in direkt på morgonen utan runt 11:00 och vid 14:00.
Man får bara köpa en i måndaden. Så jag hade med mig en person varje gång så det löste sig. Blev dock 3st Uranus då jag, brorsan och en kompis ville ha denna till samlingen. Rolig strandklocka..
Snyggt - gott du/ni också fick möjligheten att köpa :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Lite om kvaliten för dom som tror att bioceramic är hållbarare än plast
Ja, det var ju rätt uselt! Om jag hade varit en "normal person" som köpt en "ganska dyr klocka" för att använda så skulle jag nog bli sjukt besviken för något sånt. (Nu kommer jag nog att knipa en oavsett kvalitén, eftersom den passar fint i min låda...)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, det var ju rätt uselt! Om jag hade varit en "normal person" som köpt en "ganska dyr klocka" för att använda så skulle jag nog bli sjukt besviken för något sånt. (Nu kommer jag nog att knipa en oavsett kvalitén, eftersom den passar fint i min låda...)
Ja verkligen. Kanske går på garantin eftersom den är ny men ändå.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lite om kvaliten för dom som tror att bioceramic är hållbarare än plast
Men Swatch har väl inte påstått att det skulle vara hållbarare än plast? I den meningen att det skulle vara slitstarkare eller tåla våld bättre alltså.
Om de har använt termen "hållbart" så menar de nog ur miljö- eller klimathänseende.

Som jag fattat det så är poängen med bioceramic att det inte är "plast" i den meningen att det inte är råoljebaserat. Det är keramik (som är icke-organiskt) och ricinolja (som kommer från en växt). Så bättre för miljö och klimat osv... men inget säger att det skulle vara starkare än annan plast.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Men Swatch har väl inte påstått att det skulle vara hållbarare än plast? I den meningen att det skulle vara slitstarkare eller tåla våld bättre alltså.
Om de har använt termen "hållbart" så menar de nog ur miljö- eller klimathänseende.

Som jag fattat det så är poängen med bioceramic att det inte är "plast" i den meningen att det inte är råoljebaserat. Det är keramik (som är icke-organiskt) och ricinolja (som kommer från en växt). Så bättre för miljö och klimat osv... men inget säger att det skulle vara starkare än annan plast.
Nej, så vitt jag vet så påstår inte Swatch något sånt. Jag syftade mer på att det frekvent förekommer frågor i denna tråd om de känns plastiga och en uppfattning från vissa att i och med att det är Bioceramic så skulle vara ett slitstarkare material och mindre plastigt.

Slarvigt uttryckt av mig, syftade alltså inte på hållbarhet utan på hur slitstarkt materialet är.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Men Swatch har väl inte påstått att det skulle vara hållbarare än plast? I den meningen att det skulle vara slitstarkare eller tåla våld bättre alltså.
Om de har använt termen "hållbart" så menar de nog ur miljö- eller klimathänseende.

Som jag fattat det så är poängen med bioceramic att det inte är "plast" i den meningen att det inte är råoljebaserat. Det är keramik (som är icke-organiskt) och ricinolja (som kommer från en växt). Så bättre för miljö och klimat osv... men inget säger att det skulle vara starkare än annan plast.
+1 på det. Sen gillar jag faktiskt känslan i materialet klart bättre än min 30+ år gamla Swatch-dykare jag har liggandes. Men vet inget om hållbarhet eller elasticitet kontra andra material.
 

seppo

Omega
2-Faktor
Det finns också ett otroligt stort urval av just "plaster" så det är ganska svårt att säga. Absolut är det till 100% starkare än vissa plaster, men tveksamt om det gäller samtliga. Förmodligen inte, det handlar mest om vad för kostnad som är rimlig till vilket pris och jag tror nog i slutändan att de flesta är nöjda som det valts i detta fall.
 

Mythos

Omega
Vilket NATO-band hade ni valt till Jupiter?
SO33C100_li1_ec001_1080x1080.jpg

1)
SmartSelect_20220813-001118_Chrome.jpg

2)
SmartSelect_20220813-000748_Chrome.jpg

3)
Annan färg / färger?
Bifoga gärna bilder på snygga band. Förslag tas tacksamt emot.
 
Senast ändrad:

seppo

Omega
2-Faktor
Vilket NATO-band hade ni valt till Jupiter?
SO33C100_li1_ec001_1080x1080.jpg

1)
SmartSelect_20220813-001118_Chrome.jpg

2)
SmartSelect_20220813-000748_Chrome.jpg

3)
Annan färg / färger?
Bifoga gärna bilder på snygga band. Förslag tas tacksamt emot.
Nu har jag inte en Moonswatch men en Marathon Navigator som också är plast, till och med fasta bandhorn, trivs bra med paratrooper band faktiskt. Elastiskt, slippa hålla på och böja änden och istället bara haka fast bandet. Sen kapar man till rätt längd ifall det behövs och superlimmar änden.
4CD20FCC-76E5-4626-AADE-7AA42A9E2954.jpeg

0329C211-E4F1-4E91-A9FE-DB9E1CFE1197.jpeg

35A2209F-6A56-43BD-ADB9-C8764DE45B22.jpeg
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Säger ingenting....

Kan underlätta om du kollar vad tillverkaren för klockan säger om sin produkt istället för någon random sida.

8FA2F449-21D0-4716-9D73-532EA0A6F593.jpeg
 
Topp