• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatchtråden

YES, då är swatchdelen i samlingen komplett 🙌

Skall det köpas fler så får de gömmas undan i någon låda efterhand... 5 rätt coola pjäser, där moonswatchen vart den sista efterlängtade klockan som rundar av samlingen. Jag ser dem som små konstverk som såklart är till för att användas, men som gör sig minst lika bra att kika på i lådan.
20220918_173027.jpg
20220918_165312.jpg
20220918_172734.jpg
20220918_172954.jpg
20220918_165358.jpg
20220918_165406.jpg
20220918_172819.jpg
20220918_172916.jpg

YES, då är swatchdelen i samlingen komplett 🙌

Skall det köpas fler så får de gömmas undan i någon låda efterhand... 5 rätt coola pjäser, där moonswatchen vart den sista efterlängtade klockan som rundar av samlingen. Jag ser dem som små konstverk som såklart är till för att användas, men som gör sig minst lika bra att kika på i lådan.
Kul, mycket variation!

Jag tror att Swatch kallar dessa för artist specials. Designade av en konstnär helt enkelt. Jag gillar dem. Kul att titta på då och då. Det finns många och lätt att få tag i, med några undantag.

6910DED9-B810-44C9-A51B-66E7C4BB8550.jpeg

Black Flack (GZ117C, 1991) av den schweiziske formgivaren Niklaus Troxler. Hitta kossorna.

6405C4C8-9C1E-46E2-BA0F-BBB48B4D2AAE.jpeg

Chiccirichi (GR112, 1992) av den italienske designer Massimo Giacon
34708E30-B7A3-4264-ABA0-A693A9B7F17D.jpeg

Monster Time (GR121, 1994) av den amerikanske målaren Kenny Sharf

29CF4936-8DB8-42FC-87AF-E181BFBFC3CF.jpeg

Twelve Apostles (GB156, 1994) av den amerikanske konstnären Mark Kostabi
869F33AE-C0FF-4388-A2B3-C5ED1CF6AC6A.jpeg

Temps Zero (GB166, 1994) av Sveriges Bengt Lindström
2499630E-4A0F-428F-989B-01BFE06CF8D5.jpeg

Bestione (GJ112, 1994) av den italienska illustratören Gabriella Giandelli
F49486A3-AFEA-4600-B433-D3542F81A267.jpeg

Stilleto (GK270, 1998) av den mexikanske konstnären Cisco Jiménez
EBED8CCF-1111-4988-A9D9-56496B3F1B2E.jpeg

Tjena Swatch tråden. Har en Swatch Grand Prix SCJ101 liggandes hemma som behöver nytt batteri. Någon som har koll på om det är superviktigt att hitta ett korrekt batteri från samma era eller kan jag byta mot vilket modernt swatch batteri som helst?
IMG_20200924_165526969.jpg

Tjena Swatch tråden. Har en Swatch Grand Prix SCJ101 liggandes hemma som behöver nytt batteri. Någon som har koll på om det är superviktigt att hitta ett korrekt batteri från samma era eller kan jag byta mot vilket modernt swatch batteri som helst?
IMG_20200924_165526969.jpg
Swatch använder inga speciella Swatch-batterier, utan vanliga standardbatterier. Det borde stå vilket batteri du ska ha på baksidan vid batteriluckan.

Swatch använder inga speciella Swatch-batterier, utan vanliga standardbatterier. Det borde stå vilket batteri du ska ha på baksidan vid batteriluckan.
... annars står det ju på det gamla batteriet också.
Notera att samma knappbatteri kan ha olika beteckningar beroende på fabrikat. (Finns översättningstabeller på nätet om man söker lite.)

... annars står det ju på det gamla batteriet också.
Notera att samma knappbatteri kan ha olika beteckningar beroende på fabrikat. (Finns översättningstabeller på nätet om man söker lite.)
Tack så mycket! Har ingen erfarenhet alls av äldre Swatch så vågade inte börja plocka ut batteriet bara sådär. Men låter som att allt går att lösa hemmifrån utan för mycket problem👍

Irony.JPG

Har varit så mycket med MoonSwatch på sistone så jag plockade fram min gamla Irony kronograf. Jag köpte den på SkyWatch Arlanda för mer än 20 år sedan :)
Tyvärr har lakritsbitarna i länken blivit spröda och gett upp en efter en och jag har plockat alla från extralänkarna, men till slut fanns det inga fler.
Ska hålla ögonen öppna efter en (trasig/billig) Irony med hel länk på Tradera eller nånting. Alla länkar till Irony passar väl även om de inte ser exakt likadana ut?
Inte samma modell men kanske kan funka ändå?

Så vackert så att man blir tårögd! 😍 😂

Jag behöver dock nya band till mina gamla Swatch, är det ens möjligt att få tag i?

IMG_8950.jpg
IMG_8951.jpg
IMG_5148.jpg
Jorå: https://www.swatch.com/sv-se/ss/
FInns kanske inga ofantliga mängder direkt, men du kan säkert hitta nåt som passar om inte originalbandet.
Annars går det kanske att hitta originalband på Tradera eller liknande.
Swatch verkar vara trevliga typer, så du kan dessutom säkert maila och fråga om dom har originalband liggandes nånstans.

Jorå: https://www.swatch.com/sv-se/ss/
FInns kanske inga ofantliga mängder direkt, men du kan säkert hitta nåt som passar om inte originalbandet.
Annars går det kanske att hitta originalband på Tradera eller liknande.
Swatch verkar vara trevliga typer, så du kan dessutom säkert maila och fråga om dom har originalband liggandes nånstans.
Tack för bra tips! 🤗
Har redan kikat runt på både Tradera och eBay men inget napp, förutom hela klockor, och det var ju väntat då dessa band var av dålig kvalitet från början men det är ju letandet som kul så jag kämpar vidare och ska definitivt kontakta Swatch.se! 😉 👍

Tack för bra tips! 🤗
Har redan kikat runt på både Tradera och eBay men inget napp, förutom hela klockor, och det var ju väntat då dessa band var av dålig kvalitet från början men det är ju letandet som kul så jag kämpar vidare och ska definitivt kontakta Swatch.se! 😉 👍
Watchpapst.de har en del ersättningsarmband. Jag har beställt därifrån och det har fungerat bra. Länk
Jag har också beställt från oldschools-watch på eBay. De har många band, båda NOS och begagnat. Länk

Nyinkommet från igår!
IMG_9073.jpg

Ser lovande ut efter test med batteri och lite TLC på glaset!

IMG_9076.jpg

IMG_9075.jpg

Har aldrig haft en kronograf förut och är lite fundersam kring funktionerna...?
Håller jag in den nedre kronograf-pushern så snurrar krono-visaren ett varv men stannar typ 5-i-12, ska det vara så?
...båda klockorna agerar likadant!

Finns det en instruktionsbok til dem eller?

Senast ändrad:
Nyinkommet från igår!
IMG_9073.jpg

Ser lovande ut efter test med batteri och lite TLC på glaset!

IMG_9076.jpg

IMG_9075.jpg

Har aldrig har en kronograf förut och är lite fundersam kring funktionerna...?
Håller jag in den nedre kronograf-pushern så snurrar krona-visaren ett varv men stannar typ 5-i-12, ska det vara så?
...båda klockorna agerar likadant!

Finns det en instruktionsbok til dem eller?
Snyggt, grattis! Jag tror att det är nollställningsfunktionen som inte är kalibrerad. Den kan hamna ur synk efter t ex batteribyte. Det är enkelt att fixa, finns instruktioner på youtube:

Tillbaka
Topp