• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatchtråden

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en Swatch idag, sådan standard i plast för ~700 kr.

Upptäckte snabbt att den tickar väldigt högljutt, så måste lämna tillbaka.

1. Finns det swatch plastklockor som inte låter så mycket? (läste om någon som tickar varje 20:e sekund, eller ex. deras klockor utan sekundvisare — men visare borde inte göra skillnad eller hur?) Någon som vet mer om detta?

2. Tips på andra tillverkare av plastklockor, som låter mindre? Önskemålen är <1000 kr, avskakad/enkel design och ett hyfsat bra innandöme/urverk (heldy inget no-name kinaurverk).

Kollat lite på Casio Collection och Q&Q (ägs av Citizen verkar det som), verkar finnas några alternativ där. Även Mondaine verkar ha några plastklockor.
Har nog inget uttömmqnde svar men jag har haft några Swatch och det är absolut skillnad i ljudtryck. De värsta jag haft var tidiga "Gents" från andra året. Har gått upp ur sängen och tagit med en av dem ur rummet för det var så irriterande. Nu har jag en från runt 2013 om jag minns rätt. Den låter betydligt mindre men fortfarande rätt mycket. Ett tips är kanske de soldrivna i samma format. Jag har en sådan också och den låter ytterligare rejält mycket mindre. Kan plocka fram den och göra någon slags subjektiv jämförelse med ett par andra kvartsklockor. Annars så vill jag minnas att mina Scuba 200 låtit betydligt mindre än en Gents. Både tjockare boett och glas på dem så det är väl inte så konstigt. Spontant så tycker jag att modeller utan sekundvisare borde låta mindre tack vare mindre massa som rör sig men det beror väl på verket i övrigt också. Om det har många delar gemensamt med ett liknande verk med sekundvisare på grund av att man velat göra tillverkningen rationell så kanske det inte är så stor skillnad. Men jag har en dammodell här någonstans som bara har två visare. Jag vill minnas att den är bland de tystare Swatch jag ägt.

Nedan min Solar SRK101 “GUFO" från ca 1995.
129728251_720373148891959_2742511515804351365_n.jpg
 

Psykel

Patek
Köpte en Swatch idag, sådan standard i plast för ~700 kr.

Upptäckte snabbt att den tickar väldigt högljutt, så måste lämna tillbaka.

1. Finns det swatch plastklockor som inte låter så mycket? (läste om någon som tickar varje 20:e sekund, eller ex. deras klockor utan sekundvisare — men visare borde inte göra skillnad eller hur?) Någon som vet mer om detta?

2. Tips på andra tillverkare av plastklockor, som låter mindre? Önskemålen är <1000 kr, avskakad/enkel design och ett hyfsat bra innandöme/urverk (heldy inget no-name kinaurverk).

Kollat lite på Casio Collection och Q&Q (ägs av Citizen verkar det som), verkar finnas några alternativ där. Även Mondaine verkar ha några plastklockor.
Har en gammal Swatch (första halvan av 90-talet om jag inte missminner mig) efter min faster utan sekundvisare. Den tickar inte alls och är helt tyst. Har även en "vanlig" med sekundvisare som tickar rätt högt, och ett gäng dykare som inte hörs lika tydligt. Dock är alla dessa från 90-talet och har dålig koll på hur dom nya är. Bästa tipset är väl att gå till butik med stort utbud och lyssna.
 

al3x

Omega
Tack för input, mycket uppskattat!

Kort update: Bytte in den mot en Swatch Skin idag, utan sekundvisare. Den tickar bara ett par gånger per minut, och dessutom tystare.

Har fortfarande öppet köp, men lutar åt att jag behåller denna.

1628261668983.png
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Nytt foto av gammal klocka med nytt batteri. Eller gammal och gammal, en fem-sex år kanske. Köpt i Swatch-butiken på Times Square i New York City.


Behandlad.jpg


Notera hur det mesta linjerar upp med undantag för att alla visare som tillhör kronografen är ett snäpp innan noll-läget. Efter en minut och en sekunds tidtagning når den alltså tid noll. Undrar om detta är vanligt?
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Nytt foto av gammal klocka med nytt batteri. Eller gammal och gammal, en fem-sex år kanske. Köpt i Swatch-butiken på Times Square i New York City.


Behandlad.jpg


Notera hur det mesta linjerar upp med undantag för att alla visare som tillhör kronografen är ett snäpp innan noll-läget. Efter en minut och en sekunds tidtagning når den alltså tid noll. Undrar om detta är vanligt?
Lätt fixat!
Dra ut kronan och tryck på krono-knapparna så kan du ställa visarna. Det finns två lägen i kronan som gör att du kan ställa de olika krongrafvisarna.
Se här:
 

Vantheman

Cartier
Fan läst igenom hela tråden, nu vart man ju sjukt sugen.
Kanske en årsklocka 1991, hur mycket skulle ni max lägga på en swatch?
Swatch har så otroligt många klockor, så det är svårt att sätta ett exakt pris. På auktioner går vissa av dem ganska högt och man har ofta igen vad man betalt. Dem blir mer och mer populära, man kan få en fin samling swatch för en överkomlig peng. Jag själv har en Grand Prix. Vissa anser att det är hutlösa pengar för en swatch, men det gör inte jag.😊 Som slutsats så tycker jag att du ska satsa på en Swatch du gillar, sen dyka ner i prissättningen och se vad som är ett fair pris. Hojta i PM om det är något.
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Min Swatch, någon märklig historia man kunde ladda in sitt liftkort i, en funktion jag inte vet om jag någonsin använde. Har haft flera Swatch innan denna när jag var yngre men de har försvunnit längs vägen…
Om någon är intresserad av den så skicka PM, hos mig ligger den bara och skräpar och jag har inga planer på att bli Swatch-samlare. : )

3FD93E5D-4700-4D3A-B4C9-5BC7D6242B04.jpeg
 

olarsson

Cartier
2-Faktor
Min Swatch, någon märklig historia man kunde ladda in sitt liftkort i, en funktion jag inte vet om jag någonsin använde. Har haft flera Swatch innan denna när jag var yngre men de har försvunnit längs vägen…
Om någon är intresserad av den så skicka PM, hos mig ligger den bara och skräpar och jag har inga planer på att bli Swatch-samlare. : )

3FD93E5D-4700-4D3A-B4C9-5BC7D6242B04.jpeg
Ute till salu nu. Lägg ett skambud, måste tömma ur lådan lite.
 

SKX009

Omega
Hej! Någon som vet vad denna Swatch-kronograf heter? Kan inte hitta något referensnummer eller modellnamn någonstans på klockan.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 63B53FDF-9046-4D9D-8E7F-9097C50F1B2B.jpeg
    63B53FDF-9046-4D9D-8E7F-9097C50F1B2B.jpeg
    917.4 KB · Visningar: 8

St Maxime

KS Explorers Club
Från noll till två swatch på en vecka… - såg jag inte kommande….

Ingen som råkar ha ett batterilock över”dykaren” har fått ett provisoriskt av papp som hålls på plats av tejp😁

C9712215-7332-450C-A6C8-3D54FB0AA650.jpeg

CF2927A6-6717-442E-83CB-284102B3A97A.jpeg
 
Topp