• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar om nya Air-King!

Är ny ROLEX Air-King en flopp pga sin storlek på 40 mm?!

• Svar JA! 36 mm hade varit bättre.

Röster: 180 45.5%
  • HELL NO, 40 mm is da shit!

Röster: 216 54.5%

• Totala väljare
    396
  • Denna undersökning kommer att stängas: .
Jag får känslan att den fått ett ordentligt uppsving, iofs gäller det nästan all modeller. För inte så länge sedan kunde man köpa den under list, nu har den skuttat upp en del på sista tiden i pris.

Ser på chrono 24 att det finns en i spanien med endast box för 83K, billigaste full set i europa ligger i dag på 115K på samma site. Kliar det för mycket är det gråhandel eller en annons på KS köpes antagligen vägen att gå och 1 år väntetid på en ny är inte någon garanti. Kan gå fortare eller inte alls...
Jag håller ett vaksamt öga på KS. Tyvärr kommer modellen upp rätt sällan. Verkar inte vara en modell folk tröttnar på så snabbt. C24:s priser tycker jag är helt galna.

Jag är också osäker på om känslan kommer vara den samma med klockan ifall jag köper en begagnad. Trodde innan att jag inte brydde mig om sånt men desto mer jag fantiserat om de vackra stunderna jag och klockan kommer ha tillsammans desto mer viktigt känns det :´ )

Märkligt så fort det svänger. För mindre än 1,5 år sedan gick jag förbi en AD som hadde en i skylten, inte så eftertraktad modell då. Ful och plottrig tyckte många, den fula rolex-ankungen. En nästan hatad klocka av många. Blev ett impulsköp som jag inte ångrar den dagen. 2 års väntetid på en standard klocka är helt vansinning. :)
Önskar att jag också kunde gå runt och spontanköpa rolex-klockor :D Har dina åsikter om klockan förändrats något från att du skaffade den?

Önskar att jag också kunde gå runt och spontanköpa rolex-klockor :D Har dina åsikter om klockan förändrats något från att du skaffade den?
Absolut inte. Tycker fortfarande det är en fantastisk klocka. Mycket bättre i verkligheten än på bild. Normalt använder jag bara kronografer men Airkingen är undantaget som bekräftar regeln. Det är en klocka som kommer att stanna kvar. :)

Delays.JPG

Gardermoen 2019, tidevarvet före covid... 😐

Den nya boetten verkar tunnare och bezeln ser nättare ut. Även siffrorna ser lite tunnare ut, 05 istället för 5 och lume på 3-6-9 istället för vitguld gör tavlan mer harmonisk. Fliplocklås med applicerad krona istället för stansad. Förhoppningsvis väger den nya lite mindre.

Gillar den nya mer :)

edit: glömde citera @Laplander

Screenshot_7.jpg

Rolex-Oyster-Perpetual-Air-King-126900-introducing-2022-2.jpg

Någon som bokat upp sej på nya 126900 ännu? Vad tycker ni om den? Känns hemskt att säga, men tror jag kunde byta min 116900 mot denna... :oops:
Jag tycker att uppgraderingarna gör den till en vinnare. När jag köpte min 214270 så vägde det mellan den och 116900 men då Air king var tjockare, hade sämre spänne och väldigt begränsad lume så föll valet på Explorern. Över tid så tröttnade jag dock på Explorerns lite sterila och strama tavla..
Jag gillar även färgklickarna på tavlan även om om många tycker den är lite rörig. Vill gärna testa en, men skulle jag ställa mig i kö?
Det beror ju på om jag kan pröva en.

Den nya boetten verkar tunnare och bezeln ser nättare ut. Även siffrorna ser lite tunnare ut, 05 istället för 5 och lume på 3-6-9 istället för vitguld gör tavlan mer harmonisk. Fliplocklås med applicerad krona istället för stansad. Förhoppningsvis väger den nya lite mindre.

Screenshot_7.jpg
Skall också ha införts AR på glasets insida. Nu har jag inte sett denna men jag har sett nya Exp1 i 36mm och det är ett klart lyft.

Screenshot_7.jpg
Trist att man inte krämar dit lume på 05, 10, 20, 25 osv. Gamla 116900 var ju någon form av instegs/budgetmodell, men den nya Air-King har väl klivit upp lite högre i professionalserien nu...?

Trist att man inte krämar dit lume på 05, 10, 20, 25 osv. Gamla 116900 var ju någon form av instegs/budgetmodell, men den nya Air-King har väl klivit upp lite högre i professionalserien nu...?
Hade man tagit bort alla siffror utom lumade 3-6-9 så hade det varit en vinnare. Som en något fetare 214270 med lite bättre proportioner och lite grönt som poppar :D Fortfarande prisvärd om man jämför med Milgauss som är klart dyrare med äldre boett och urverk.

Hade man tagit bort alla siffror utom lumade 3-6-9 så hade det varit en vinnare. Som en något fetare 214270 med lite bättre proportioner och lite grönt som poppar :D Fortfarande prisvärd om man jämför med Milgauss som är klart dyrare med äldre boett och urverk.
Ah, men då tappar man ju kopplingen till Rolex klassiska flieger-ur.. eller hur var det nu ;)
Jag gillar dock alla siffror, men jag är ändå besviken över att minutmarkeringarna inte också har lime.

Fick klämma lite på en förra veckan. Jag älskar den, och lumen i 3 6 9 är helt klart ett lyft!
20220517_131039.jpg
Nu när 3,6,9 upplevs som vita och index 13.00 fått en nolla hänger ju tavlan plötsligt ihop. Den tidigare modellen ger lite hpd känsla. Att boetten är tunnare med kronskydd är också en tydlig förbättring. Går från iskall till riktigt fräck i mitt tycke.

Ah, men då tappar man ju kopplingen till Rolex klassiska flieger-ur.. eller hur var det nu ;)
Jag gillar dock alla siffror, men jag är ändå besviken över att minutmarkeringarna inte också har lime.
Äh, dom där siffrorna har koppling till någon bil som skulle slå rekord men väl inte lyckades (?) kolla på äldre ref som ex denna, 3-6-9 och inget mer.
1653327641579.jpeg

Äh, dom där siffrorna har koppling till någon bil som skulle slå rekord men väl inte lyckades (?) kolla på äldre ref som ex denna, 3-6-9 och inget mer.
1653327641579.jpeg
Ah, yes. Denna var det:

Vilket gör aerospace-kopplingen än mer dunkel, även om de där världsrekordbilarna använder en hel del teknik från flyget.
Men man skall inte granska sånt här för nära. Jag gillar nya AK iaf, utan minutmarkeringarna är det typ en Explorer 1 och jag har redan haft ett par såna. Fast ja.. utan kronskydd då.

Tavlan är fortsatt väldigt rörig. Hade de dumpat den gula kronan och haft vanliga index utom vid 3,6 och 9 hade den varit grym.
Gillar den gröna texten och sekundvisaren och den fick ett lyft med kronskyddet.

Stort fan av guld (guldfeber) men bryr mig inte så mycket om lume. Tycker därför att bytet på 3-6-9 är en klar försämring. Alla andra förändringar är dock helt klart bättre. Blev svårt nu vilken man ska välja :/

Jag tycker den nya ser mer balanserad ut, har alltid gillat att AK sticker ut i Rolex sortiment. Att den nya är mer slimmad med en bättre boett gör att jag gärna skulle haft den i min ägo.

Fick prova nya luftkungen hos en AD. Boetten är väldigt lik Explorer II med långa lugs. Hade själv önskat att de använde samma länk och boett till Explorer II, då hade det varit den perfekta klockan. Överlag något större än GMT II och Submariner.

Bilagor

• IMG_8247.jpeg
    IMG_8247.jpeg
    377.3 KB · Visningar: 18
Tillbaka
Topp