• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tattoo aka never ending story...

Näe, känns ju inte som det är så bra. Men tar det alltid lugnt med träningen efter en tatuering...

Ja det kanske är klokast. Men jag har tränat ändå, man får känna efter lite. Jag hade gjort framsida lår och löptränade. Enda som blev påverkat var plasten. Sunt förnuft får gälla i mitt tycke.

Samtidigt känns det sådär med att stänga in ett sår vilket det är i en vecka utan att det får andas. Tidigare och med alla andra tatueringar så tog jag bort plasten på kvällen och tvättade rent med tvål, tvättade givetvis händerna noga före och använde en ren handduk. Men jag är ingen doktor så vad som är bäst rent medicinskt vettetusan :)

Ja det kanske är klokast. Men jag har tränat ändå, man får känna efter lite. Jag hade gjort framsida lår och löptränade. Enda som blev påverkat var plasten. Sunt förnuft får gälla i mitt tycke.

Samtidigt känns det sådär med att stänga in ett sår vilket det är i en vecka utan att det får andas. Tidigare och med alla andra tatueringar så tog jag bort plasten på kvällen och tvättade rent med tvål, tvättade givetvis händerna noga före och använde en ren handduk. Men jag är ingen doktor så vad som är bäst rent medicinskt vettetusan :)
Hela idén med brännskadeplast är att det just andas. Det är därför man kan ha på det i en vecka utan att man ruttnar fullständigt. Så nej, det är inte instängt.

Tycker faktiskt oftast att det är mer problematiskt att kunden ska hålla på med de där plasterna än att bara läka ”som vanligt”. En tatuering läker på typ 4-5 dagar. Ingen jätteuppoffring att tvätta 1-2 gånger per dag och smörja en gång eller så.

Ja, men jag är nog lite överförsiktig efter en tatuering. :)

Hela idén med brännskadeplast är att det just andas. Det är därför man kan ha på det i en vecka utan att man ruttnar fullständigt. Så nej, det är inte instängt.

Tycker faktiskt oftast att det är mer problematiskt att kunden ska hålla på med de där plasterna än att bara läka ”som vanligt”. En tatuering läker på typ 4-5 dagar. Ingen jätteuppoffring att tvätta 1-2 gånger per dag och smörja en gång eller så.

För min del känns det rätt skönt att ha det just när det sitter på låret. Så man kan ha på sig byxor o slippa friktion mot en läkande tatuering. Kändes bra när man var på kundbesök idag tex...

Ja den är ju inte så gammal.. Men alltid mer relevant att se saker läkta.
Har en del små detaljer på den och jag tkr att den har hållit sig väl än så länge(högst subjektivt då såklart), svår fråga att svara på jag vet. Men inom vilken tidsram borde jag fundera om en påfyllning på min existerande hos Fabbe?

Har en del små detaljer på den och jag tkr att den har hållit sig väl än så länge(högst subjektivt då såklart), svår fråga att svara på jag vet. Men inom vilken tidsram borde jag fundera om en påfyllning på min existerande hos Fabbe?
Alltså okej. Rent objektivt så finns det några ”fel”. (Fabbe är grym, säger absolut ingenting om det..) Kontraster i gråskala måste hållas HÖGA. Högre än man tror. Om en tatuering ska hålla för evigt. Ingen jobbar dock så, knappt jag heller.

Gråskala är utspädd svart. Det vill säga, om en svart tatuering bleknar… så bleknar definitivt olika gråa toner (utspädda med 50-80%Vatten) väldigt mkt. Adderar man dessutom VIT (som gulnar pga att huden är mörkare än pigmenten) så… ja.

Det går inte koka ner i ett kort vettigt inlägg. Men jag kan med fakta peka ut vad som är fel med väldigt mångs tatueringar. Även egna. Viss marginal finns alltid.

I min värld ska man aldrig behöva fylla i en tatuering. Man gör en, den läker - färdigt.

Manet gjord i en sittning av Kalle, All Gold Tattoo. Ser fram emot att det röda och svullnad skall lägga sig…
IMG_3759.jpeg

Hej på er alla,

Ny i denna tråden och ny gällande tatueringar. Har länge velat göra en (läs över 30 års tid) och till slut blev det av iom en resa till Island som jag gjorde nyligen och ville ha ett oförglömligt minne med mig därifrån. Var i kontakt med en tatuerare där några månader innan resan och han planerade och såg till att ha tid för mig även om det såklart blev lite tajt tidsschema eftersom jag inte var där så länge. Men hur som helst är jag väldigt nöjd med hela upplevelsen. Visste inte hur det skulle kännas så hade satt på mina förväntningar på ”värsta” nivån så att jag skulle stå ut. 😃

Tyckte att han var galet duktig även om jag inte har något att jämföra med hur det kan kännas. Är det tatuerarens förtjänst om det känns mindre eller är det endast ens egen kropp och smärttröskel samt var någonstans tatueringen görs som är avgörande för hur ont det gör?

Det blev två dagar i rad med 11 timmars pass för att lyckas hinna med.

Har en fundering som jag tänkte höra med er kunniga om. Om jag nu vill ta hand om denna på absolut bästa sätt framöver, vad kan jag göra?

Finns det någon olja jag kan smörja in den med dagligen för att få den att må bra samt hålla sig tydlig även efter att den läkt klart?

Akta den från solen har jag läst, inte ha den i direkt solsken och isf hög solskyddsfaktor på. Är det något mer jag kan göra eller tänka på? Vill gärna ta hand om den på absolut bästa sätt. Vet ni någon bra produkt, salva, olja, kräm som ni rekommenderar får ni gärna skriva direkt till mig om det bryter mot någon regel att tipsa om olika märken eller så i tråden. Jag är tacksam för all hjälp. 🙏🤗

Denna första tatuering gjorde att jag blev sugen på att göra flera oxå. 🙈😃

IMG_4319.jpeg

Hej på er alla,

Ny i denna tråden och ny gällande tatueringar. Har länge velat göra en (läs över 30 års tid) och till slut blev det av iom en resa till Island som jag gjorde nyligen och ville ha ett oförglömligt minne med mig därifrån. Var i kontakt med en tatuerare där några månader innan resan och han planerade och såg till att ha tid för mig även om det såklart blev lite tajt tidsschema eftersom jag inte var där så länge. Men hur som helst är jag väldigt nöjd med hela upplevelsen. Visste inte hur det skulle kännas så hade satt på mina förväntningar på ”värsta” nivån så att jag skulle stå ut. 😃

Tyckte att han var galet duktig även om jag inte har något att jämföra med hur det kan kännas. Är det tatuerarens förtjänst om det känns mindre eller är det endast ens egen kropp och smärttröskel samt var någonstans tatueringen görs som är avgörande för hur ont det gör?

Har en fundering som jag tänkte höra med er kunniga om. Om jag nu vill ta hand om denna på absolut bästa sätt framöver, vad kan jag göra?

Finns det någon olja jag kan smörja in den med dagligen för att få den att må bra samt hålla sig tydlig även efter att den läkt klart?

Akta den från solen har jag läst, inte ha den i direkt solsken och isf hög solskyddsfaktor på. Är det något mer jag kan göra eller tänka på? Vill gärna ta hand om den på absolut bästa sätt. Vet ni någon bra produkt, salva, olja, kräm som ni rekommenderar får ni gärna skriva direkt till mig om det bryter mot någon regel att tipsa om olika märken eller så i tråden. Jag är tacksam för all hjälp. 🙏🤗

IMG_4319.jpeg

Kör på bepanthen salva. Smörj in ett tunt lager på morgon och kväll. Med betoning på tunt. Man ska inte se salvan på armen, förutom att det glänser lite i ljuset.

Kör på bepanthen salva. Smörj in ett tunt lager på morgon och kväll. Med betoning på tunt. Man ska inte se salvan på armen, förutom att det glänser lite i ljuset.

Tack så mycket, kör det nu och försöker hålla det tunt och insmort efter jag tvättat rent med parfymfri tvål. Är inne på 4 veckan nu och enligt tatueraren så skulle det kunna ta upp till 8v innan det läkt färdigt. Men jag tänker sen, efter det läkt klart om det kanske finns någon olja eller så som man kan smörja på för att behålla tatueringen fin och som är bra för den. 😃

Tack så mycket, kör det nu och försöker hålla det tunt och insmort efter jag tvättat rent med parfymfri tvål. Är inne på 4 veckan nu och enligt tatueraren så skulle det kunna ta upp till 8v innan det läkt färdigt. Men jag tänker sen, efter det läkt klart om det kanske finns någon olja eller så som man kan smörja på för att behålla tatueringen fin och som är bra för den. 😃
Då borde den vara läkt nu. Profsen får väl uttala sig, men kör typ spf 50 om du ska ut i solen (som du skrev). Salva är till för att det inte ska klia, kliar det inte så kan du koppla av.

Då borde den vara läkt nu. Profsen får väl uttala sig, men kör typ spf 50 om du ska ut i solen (som du skrev). Salva är till för att det inte ska klia, kliar det inte så kan du koppla av.

Tack så mycket! Ska göra så! 🤗
Det kliar inte något speciellt mkt alls längre, däremot mörker jag att det kommer någon finne hör o där ibland men det kanske är för att det är så fett med salva. Kanske jag haft på för mkt? 🤔
Men är supernoga att inte peta på något utan håller mig från tatueringen förutom vid tvätt eller applicering av salva.

Hej på er alla,

IMG_4319.jpeg
Konstigt att inte din tatuerare gav dig all sådan relevant info.

Efter 4 veckor bör du inte behöva någon mer salva 🙂 jag brukar köra ca 1,5-2 veckor. Efter ett tag så får man en känsla om när det inte behövs längre.
Sen är det lite individuellt hur snabbt ens hud läker, var på kroppen den görs osv.

När den är läkt så finns det ingen olja/kräm eller så för att "underhålla" den. Då är det bara att låta den vara.

Sen som yonsson skrev, kör någon solkräm med högt skydd om du ska ut och härja i solen en längre stund.

Konstigt att inte din tatuerare gav dig all sådan relevant info.

Jo, alltså, han talade om att jag skulle rengöra 2-3ggr per dag och sedan applicera kräm/salva men visste inte vilken sort som fanns i sverige men fick tips på apoteket av en herre i kön som hörde vad jag frågade efter och han sa då Bepanthen vilket jag köpte på vägen till Island men sedan hade jag sådan plast under vistelsen så började med bepanthen när jag kom hem och avlägsnade plasten.

Tatueraren sa att jag skulle hålla koll på om det blev inflammerat eller så och isf höra av mig samt sända bilder. Han har hört av sig ett flertal ggr för att kolla läget om hur det går så tycker han bryr sig mkt.

Han sa att beroende på ålder så kunde det ta olika lång tid med läkningen och sa att det kunde ta upp till två månader. Men som det är nu kliar det inget och jag har aldrig haft några direkta skorpor att tala om. Det jag dock kan känna är att det liksom stramar om jag inte har på salva.

Men tänkte som sagt om det var så att man skulle fortsätta med någon olja eller något efter läkningen för att underhålla och sköta om tatueringen. Har sett en del på youtube som verkar applicera olika produkter på sina tatueringar fast de är färdigkokta och/eller gamla.

• Like
Reactions: K-S
Efter 4 veckor bör du inte behöva någon mer salva 🙂 jag brukar köra ca 1,5-2 veckor. Efter ett tag så får man en känsla om när det inte behövs längre.
Sen är det lite individuellt hur snabbt ens hud läker, var på kroppen den görs osv.

När den är läkt så finns det ingen olja/kräm eller så för att "underhålla" den. Då är det bara att låta den vara.

Sen som yonsson skrev, kör någon solkräm med högt skydd om du ska ut och härja i solen en längre stund.

Ah, jag förstår. Får känna hur det känns. Om den känns torr kanske det bara är ett tecken på att fortsätta.
Japp, ska vara noga med solkrämen eller se till att ha långärmad skjorta om jag vet med mig att jag ska vara ute länge i solen. 😊

Tillbaka
Topp