• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Alpina

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Måste passa på att posta här, när jag nu råkar ha en Alpina inom räckhåll.
PSX_20190625_103852.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fy, så bra! Helt klart Calatrava-style, och kanske tillochmed exakt samma boett som samtida PP. Kolla denna som ska vara från 1955, till exempel:
afed0f7670824f8159c2a0c44ec62755e9a32bd9.jpg
Nja, helt klart olika boetter. Att sedan kalla den calatrava känns mest som säljarsnack. De credigaste calatravorna var väl också i stål? Guld är dock alltid trevligt och har varit lite sugen på en Movado med Borgelboett i guld.
 

Psykel

Patek
Nja, helt klart olika boetter. Att sedan kalla den calatrava känns mest som säljarsnack. De credigaste calatravorna var väl också i stål? Guld är dock alltid trevligt och har varit lite sugen på en Movado med Borgelboett i guld.
Mja, just denna var väl den mest lika jag hittade med 30 sekunder google. :D
Creddigheten i stål-Calatravas är väl mest för att dom är relativt sällsynta? Personligen tycker jag att guldisarna är trevligare, även fast jag inte skulle tacka nej till en stålis.
Jag gillar Alpina, men Movado är väl kanske strået vassare. Känns dock som att Movado är lite mer åtråvärt, så priserna är ju lite högre där. Tycker att Alpina över lag är riktigt prisvärda.
Har vi nån Borgel-tråd än, förresten?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mja, just denna var väl den mest lika jag hittade med 30 sekunder google. :D
Creddigheten i stål-Calatravas är väl mest för att dom är relativt sällsynta? Personligen tycker jag att guldisarna är trevligare, även fast jag inte skulle tacka nej till en stålis.
Jag gillar Alpina, men Movado är väl kanske strået vassare. Känns dock som att Movado är lite mer åtråvärt, så priserna är ju lite högre där. Tycker att Alpina över lag är riktigt prisvärda.
Har vi nån Borgel-tråd än, förresten?
Tror inte tråden finns. På ett sätt kan det bli lite löjligt att jaga boetttillverkare och länka ihop med de dyraste uren de levererade boetter till, men det är fina boetter och älskar kronorna så jakten är berättigad. Senaste guldalpinan gick faktiskt klart högre än jag trott. Håller med om att Movado kan vara riktigt bra, stort prisspann beroende på modell och försäljningskanal.
 

Psykel

Patek
Tror inte tråden finns. På ett sätt kan det bli lite löjligt att jaga boetttillverkare och länka ihop med de dyraste uren de levererade boetter till, men det är fina boetter och älskar kronorna så jakten är berättigad. Senaste guldalpinan gick faktiskt klart högre än jag trott. Håller med om att Movado kan vara riktigt bra, stort prisspann beroende på modell och försäljningskanal.
Mjo, det är väl lite med Borgel för boetter som med GF när det kommer till länkar.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Mm... Tror jag hamnat precis bakom dig två auktioner i rad nu...
Så du får ta min "Gilla" som en egentlig "Ogilla".

Skämt åsido - ser fin ut, den där.
Trevligare än på auktionsbilderna, helt klart.
Snyggt köpt!
Haha du är för snål helt enkelt :D

Ja annonsbilden var inget vidare även om den inte är så vacker i verkligheten heller med det glaset!
3F7AFEF9-F69B-427F-B92C-90377E5C2F63.jpeg

13D21157-8FF1-477D-BAD6-93DB7FCF362A.jpeg
1A872E2B-45EE-4339-A80E-B0038639719C.jpeg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Vad är det för ungefärligt årtal på den där godingen? Har en likadan, med 592-verk, men hittar ingen sida där jag kan åldersbestämma den.
Har varit i kontakt med Alpina, och tyvärr kan man inte datera klockorna med serienummer. Deras kvalificerade gissning var första halvan av 50-talet, om jag inte missminner mig.
Vi är några på forumet med samma modell, bland andra @Rozzy.
 

ittam

Audemars
Har varit i kontakt med Alpina, och tyvärr kan man inte datera klockorna med serienummer. Deras kvalificerade gissning var första halvan av 50-talet, om jag inte missminner mig.
Vi är några på forumet med samma modell, bland andra @Rozzy.
Okej, då blir det en ungefärlig gissning. Såg att våra boetter skiljer sig åt, inte samma bandhorn. Men skulle ändå tro att de är ungefär lika gamla.
Och tack för infon!!
 
Topp