• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Alpina

Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG
Mycket fin Gummo! Visarna är magiska!

Kommer från en filur vid namn @Martin Lovasz. Men som sagt inte så vanlig, har sökt regelbundet under rätt lång tid på eBay och aldrig sett någon och det samma gäller kronor med Alpinas trekantslogga. Reservdelar finns det dock gott om så att hålla liv i dessa älskade Alpinas skall inte vara något problem om man bortser från deras ringa värde kontra reservdelspriser / servicekostnader.

Många fina klockor här inne. Här kommer lite bilder på min favorit i samlingen. Har vart i kontakt med Alpina och deras Brand Manager menar den är en Alpina 4 från nåt av de första åren. 1938-40. Har lite svårt att tro det då den är i så bra skick. Felfri urtavla. Skickar även upp lite gammalt annons material som jag fick av alpina.

Bilagor

• 20170910_174010.jpg
    20170910_174010.jpg
    139.5 KB · Visningar: 72
  • 20170907_142827.jpg
    20170907_142827.jpg
    129 KB · Visningar: 70
  • 20170907_142802.jpg
    20170907_142802.jpg
    72.8 KB · Visningar: 64
  • Screenshot_20170911-131444.png
    Screenshot_20170911-131444.png
    276.4 KB · Visningar: 67
Många fina klockor här inne. Här kommer lite bilder på min favorit i samlingen. Har vart i kontakt med Alpina och deras Brand Manager menar den är en Alpina 4 från nåt av de första åren. 1938-40. Har lite svårt att tro det då den är i så bra skick. Felfri urtavla. Skickar även upp lite gammalt annons material som jag fick av alpina.
Galet fin!

Ja jag älskar den! Vad tror ni att en sån är värd? Alpina ligger ju lågt i pris men det kan ju inte finnas så många såna klockor i det skicket?!

Ja jag älskar den! Vad tror ni att en sån är värd? Alpina ligger ju lågt i pris men det kan ju inte finnas så många såna klockor i det skicket?!
Jag har en sån från annonsen som jag fick för 200 på tratten. Kan dock tänka mig att den är värd något mer, kanske en femhundring. Din ser ju lite lyxigare ut, så kan tänka mig runt tusingen?
Edit: här ett gammalt foto på gubben.
img_6378-jpg.605399

Edit 2: tror förresten att din nog är något nyare. Min lilla på 30 mm ovan har serienummer 163812 och 34 mm nedan 345718. Vad är det för storlek på din? Tycker den påminner om Alpina Standard från 50-talet.
img_6657-jpg.616827

Senast ändrad:
Ja min gissning va 50-talet. Så jag är inte helt övertygad. Han sa att de hade förlorat det mesta av historik gällande serienr under perioden då märket låg i dvala. En tusing känns allt för lågt med tanke på att det är ett kvalitetsur men marknaden bestämmer. Den förblir i min samling oavsett. =)

Ja min gissning va 50-talet. Så jag är inte helt övertygad. Han sa att de hade förlorat det mesta av historik gällande serienr under perioden då märket låg i dvala. En tusing känns allt för lågt med tanke på att det är ett kvalitetsur men marknaden bestämmer. Den förblir i min samling oavsett. =)
Ligger ett par Alpina i 18k guld i Kaplans butik för 2700kr styck. Möjligtvis att din kan vara värd runt 1500 om den går bra och så.

Tillbaka
Topp