• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Alpina

ittam

Audemars
Vafalls? Varför postas det inget i den här tråden?
612c3c1d-9c97-476f-92f1-0b06050e7430-jpeg.673894
Då kommer ett bidrag, ingen Alpina dock! En Novice med ett Alpina 639 verk. Skulle tro tidigt fyrtiotal, men kan ha fel.
IMG_0043.JPG
 

ignatz

Breitling
Fin !! Undrar om någon vet när dom kom som på din med triangelloggan på tavlorna. Det satt väl inte på samtliga. Din tillhörde kanske toppsegmentet då......

Korta svaret är att jag inte vet. Men. På reklam som finns tidigare i tråden går det att knyta den här modellen till 1953 och framåt. Någon annan modell med den loggan har jag inte sett men det betyder inget. Har trott att det var mer en jubileumsgrej när de firade 70 år.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Mitt första inlägg under Vintage "so please be gentle ..." ;)

När min far avled i våras lämnade han efter sig en bunt klockor, varav i alla fall vissa kommer att kunna sprida glädje till efterföljande generationer. Bland diverse skräp hittade jag t ex två manuella 32mm Alpina i gulddoublé:
Alpina 2018-09-05 (4).jpeg


Den högra saknar krona men rör sig lite när man skakar på den, men den vänstra tickar på fint med bara ett par sekunders tapp per dygn:
Alpina 2018-09-05 (1).jpeg

Alpina 2018-09-05 (2).jpeg

Alpina 2018-09-05 (3).jpeg


Den ser dessutom ut att vara i mycket bra skick med bara några små märken i plexit. Har letat på nätet och gått igenom den här tråden utan att hitta samma modell. Finns det någon vänlig och kunnig person här som kan hjälpa mig att identifiera klockorna och ungefärlig tidsperiod dom är ifrån? Har inget minne av att jag sett min far bära dom så borde vara från 60-talet eller tidigare.

Slänger med bilder på dom andra två fynden också. Först ut en Omega Seamaster Cosmic med monocoqueboett från 1968. Nu nyservad och övertagen av min äldsta son:
Omega Cosmic - sol 2.jpg


Sist men inte minst en manuell Pronto Sportal (ref 632-299?) som också tickar på riktigt fint, troligen också från 60-talet:
Pronto 2018-08-08 (band 3).jpg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Mitt första inlägg under Vintage "so please be gentle ..." ;)

När min far avled i våras lämnade han efter sig en bunt klockor, varav i alla fall vissa kommer att kunna sprida glädje till efterföljande generationer. Bland diverse skräp hittade jag t ex två manuella 32mm Alpina i gulddoublé:
Alpina 2018-09-05 (4).jpeg


Den högra saknar krona men rör sig lite när man skakar på den, men den vänstra tickar på fint med bara ett par sekunders tapp per dygn:
Alpina 2018-09-05 (1).jpeg

Alpina 2018-09-05 (2).jpeg

Alpina 2018-09-05 (3).jpeg


Den ser dessutom ut att vara i mycket bra skick med bara några små märken i plexit. Har letat på nätet och gått igenom den här tråden utan att hitta samma modell. Finns det någon vänlig och kunnig person här som kan hjälpa mig att identifiera klockorna och ungefärlig tidsperiod dom är ifrån? Har inget minne av att jag sett min far bära dom så borde vara från 60-talet eller tidigare.

Slänger med bilder på dom andra två fynden också. Först ut en Omega Seamaster Cosmic med monocoqueboett från 1968. Nu nyservad och övertagen av min äldsta son:
Omega Cosmic - sol 2.jpg


Sist men inte minst en manuell Pronto Sportal (ref 632-299?) som också tickar på riktigt fint, troligen också från 60-talet:
Pronto 2018-08-08 (band 3).jpg
Är lamslagen av att detta är ditt första inlägg på vintage! Skärpning! Dags för en vintage-rolle nu tycker jag ;) Väldigt fina alpinor, tycker verkligen om deras logotyp!
 

Urberg

Breitling
D4C8D924-A87A-488B-ADBA-4E4070391D9A.jpeg
Trevlig tråd. Här kommer en bild på min i guld. Vet inte mycket om modellen. Tror tavlan är ovanlig då det bara är siffror vid tolv.
Guldcase både fram och bak. 14 eller 18 k tror ni? Borde vara från 30-talet efter lite släktforskning. Kan det stämma?
Kul med bilder på alla era fina klockor.
 

Psykel

Patek
D4C8D924-A87A-488B-ADBA-4E4070391D9A.jpeg
Trevlig tråd. Här kommer en bild på min i guld. Vet inte mycket om modellen. Tror tavlan är ovanlig då det bara är siffror vid tolv.
Guldcase både fram och bak. 14 eller 18 k tror ni? Borde vara från 30-talet efter lite släktforskning. Kan det stämma?
Kul med bilder på alla era fina klockor.
Trevlig! Skulle tippa på 50-tal, baserat på designen. Jag rekommenderar att kontakta Alpinas kundtjänst, grymt hjälpsamma!
 

Urberg

Breitling
Tack för tipset! Det ska jag göra.
50-tal kan också stämma. Sitter en Omega krona på den. Måste ha skett under någon service back in the days kanske.
Jag gillar den skarpt. Går bra för den också.
 
Topp