• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Atlantic (många bilder)

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
En jumbo i trevligt skick :)
IMG_20180627_215954.jpg

Men behöver lite polywatch... ;)
 

Charleneh

Breitling
Är det någon som vet mer om denna klockan? Jag har sett liknande i diverse stålutföranden men aldrig guldfärgat såhär. Årtal kanske? Kan de va guldplätering eller vad tror ni?
 

Bilagor

  • 3DF48030-1BCE-417E-852E-C8D5E4CBF1CE.jpeg
    3DF48030-1BCE-417E-852E-C8D5E4CBF1CE.jpeg
    88.1 KB · Visningar: 4
  • A7DB0CA9-5A9F-40A8-BBA3-AD4EE5186047.jpeg
    A7DB0CA9-5A9F-40A8-BBA3-AD4EE5186047.jpeg
    122.6 KB · Visningar: 4

Husse

Patek
Är det någon som vet mer om denna klockan? Jag har sett liknande i diverse stålutföranden men aldrig guldfärgat såhär. Årtal kanske? Kan de va guldplätering eller vad tror ni?
Välkommen hit!
Jättefin Atlantic du har, riktigt fräsig gubblänk också!
Eftersom bakboetten är i stål kan man säga att det är pläterat eller liknande!
Inget negativt i det!
 

Husse

Patek
Tack! ja den är allt bra fräsig, lite för mycket för mig så den blir sällan använd, men sentimentalt värde då jag ärvt den av min morfar en gång i tiden.
Underbart med arvegods!
Det är alldeles för ofta som det öppnas ett konto här bara för att nån vill veta vad arveklockan är värd. För mig är en sån ovärderlig!
Din Atlantic är jättefin, det kan som sagt bli lite mycket med ”guldarmband” till den klockan!
Prova med ett svart skinnband med guldfärgat spänne!
Tror att den blir mer lättanvänd då! :)
 

Charleneh

Breitling
Underbart med arvegods!
Det är alldeles för ofta som det öppnas ett konto här bara för att nån vill veta vad arveklockan är värd. För mig är en sån ovärderlig!
Din Atlantic är jättefin, det kan som sagt bli lite mycket med ”guldarmband” till den klockan!
Prova med ett svart skinnband med guldfärgat spänne!
Tror att den blir mer lättanvänd då! :)

Ja, jag har funderat på att piffa till den lite och kanske byta länken. Men den har sin charm som den är ändå. Kanske som en present till mina egna barn längre fram :)
 

Charleneh

Breitling
Underbart med arvegods!
Det är alldeles för ofta som det öppnas ett konto här bara för att nån vill veta vad arveklockan är värd. För mig är en sån ovärderlig!
Din Atlantic är jättefin, det kan som sagt bli lite mycket med ”guldarmband” till den klockan!
Prova med ett svart skinnband med guldfärgat spänne!
Tror att den blir mer lättanvänd då! :)


Tilläggas ska också att jag gärna hade velat veta lite historia bakom klockan, när den kan ha tillverkats och så. Jag fick den 1997 när jag va drygt 10 år och min mormor är får gammal och dålig idag för att minnas när morfar köpte den eller några specifika detaljer bakom just denna klockan, så om någon Atlantic fantast kan peka i viss riktning hade det varit intressant som kuriosa :)
 

Husse

Patek
Tilläggas ska också att jag gärna hade velat veta lite historia bakom klockan, när den kan ha tillverkats och så. Jag fick den 1997 när jag va drygt 10 år och min mormor är får gammal och dålig idag för att minnas när morfar köpte den eller några specifika detaljer bakom just denna klockan, så om någon Atlantic fantast kan peka i viss riktning hade det varit intressant som kuriosa :)

Min urmakare har/ hade en liknande Atlantic till försäljning, likadan urtavla. Han påstår att den är ifrån början på -60 talet!
Vad tror övriga forumister?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tilläggas ska också att jag gärna hade velat veta lite historia bakom klockan, när den kan ha tillverkats och så. Jag fick den 1997 när jag va drygt 10 år och min mormor är får gammal och dålig idag för att minnas när morfar köpte den eller några specifika detaljer bakom just denna klockan, så om någon Atlantic fantast kan peka i viss riktning hade det varit intressant som kuriosa :)

Fin!
Vet inte om det finns något bombsäkert sätt att exakt datera Atlantic med serienummer eller liknande, men din klocka lör ha tillverkats någon gång under senare halvan av femtiotalet.

Så mycket närmre än så kommer jag nog inte. Någon annan?
 

ittam

Audemars
Tilläggas ska också att jag gärna hade velat veta lite historia bakom klockan, när den kan ha tillverkats och så. Jag fick den 1997 när jag va drygt 10 år och min mormor är får gammal och dålig idag för att minnas när morfar köpte den eller några specifika detaljer bakom just denna klockan, så om någon Atlantic fantast kan peka i viss riktning hade det varit intressant som kuriosa :)
Kan hjälpa dig med en länk så du kan jämföra arvegodset med ett gäng Atlantic's:)
http://vintagerussianwatches.blogspot.com/p/blog-page_18.html
 

Exxet

Rolex
Är det någon som vet mer om denna klockan? Jag har sett liknande i diverse stålutföranden men aldrig guldfärgat såhär. Årtal kanske? Kan de va guldplätering eller vad tror ni?
Har en så gott som identisk Atlantic som din, men din är i klart bättre skick, kolla mellan bandhornen om det står något t ex. plaque 20, 20 micron, det är tjockleken på guldplätteringen, skulle gissa på att det sitter ett AS (Adolph Schild) 1604 verk i din, ålder tror jag landar någonstans -55 -60 ish. Att byta länk är nog ingen dum idé, flexlänkar tenderar att innehålla gammalt dna vilket inte är så trevligt, det finns ju massor med roliga band att kombinera med, så grattis till en fin klocka och ännu bättre ett arv.
 

Charleneh

Breitling
Har en så gott som identisk Atlantic som din, men din är i klart bättre skick, kolla mellan bandhornen om det står något t ex. plaque 20, 20 micron, det är tjockleken på guldplätteringen, skulle gissa på att det sitter ett AS (Adolph Schild) 1604 verk i din, ålder tror jag landar någonstans -55 -60 ish. Att byta länk är nog ingen dum idé, flexlänkar tenderar att innehålla gammalt dna vilket inte är så trevligt, det finns ju massor med roliga band att kombinera med, så grattis till en fin klocka och ännu bättre ett arv.

Tack för det. Det stämde bra, den är märkt PLAQUE OR G 20 microns. På länken står det Fischer, contiflex , Am.Charnier 155. Hade aldrig förstått va de betydde annars :)
 

IndeX

Omega
Tilläggas ska också att jag gärna hade velat veta lite historia bakom klockan, när den kan ha tillverkats och så. Jag fick den 1997 när jag va drygt 10 år och min mormor är får gammal och dålig idag för att minnas när morfar köpte den eller några specifika detaljer bakom just denna klockan, så om någon Atlantic fantast kan peka i viss riktning hade det varit intressant som kuriosa :)
 
Topp