• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Hugger69

Patek
2-Faktor
Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jag ;)
Jag köpte ju min alldeles nyss och den låg i det spannet och den är ju inte NOS direkt.
Jag jag fyndade inte på nåt sätt men klockan är ärlig och korrekt, vilket inte alltid är så vanligt, och någonting jag värdesätter högt! 🤷‍♂️
 

viktores

Breitling
Jag köpte ju min alldeles nyss och den låg i det spannet och den är ju inte NOS direkt.
Jag jag fyndade inte på nåt sätt men klockan är ärlig och korrekt, vilket inte alltid är så vanligt, och någonting jag värdesätter högt! 🤷‍♂️
Det värdesätter jag med! Men drömmen om trion super divette, superdive och ultradive + OPS får vänta tills priserna går ner lite :) Samtidigt måste man ju glädjas åt att Enicar som märke har fått en rejäl uppsving i klockvärlden på senaste tiden ;)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det värdesätter jag med! Men drömmen om trion super divette, superdive och ultradive + OPS får vänta tills priserna går ner lite :) Samtidigt måste man ju glädjas åt att Enicar som märke har fått en rejäl uppsving i klockvärlden på senaste tiden ;)
Håller helt med dig och vad kul at du har en plan samt uppskattar Enicar som klocktillverkare! 🪐 🙏 :)

...däremot är jag inte säker alls på att priserna faktiskt kommer att sjunka! 🤔
Enicar växer som intressant vintagemärke över hela världen och att de numer jämförs med Omega, Rolex mfl när det gäller byggkvalitet men oftast i mer överkomliga prisnivåer gör att fler och fler samlare får upp ögonen vilket i sin tur leder leder till större efterfrågan och stigande priser då utbudet av Enicar redan är det som är, ingen nytillverkning har ju skett på snart 30 år.

Dagens Enicarsförsedda klockor från Kina är ju på en helt annan nivå och inget som ska förknippas med den stolta traditionen som växte fram i Lengnau och Oesingen.

Men att du har ditt mål klart gör att du kommer att lyckas, ett steg i taget, det har jag försökt göra själv med min lilla samling! 🤗
 

viktores

Breitling
Håller helt med dig och vad kul at du har en plan samt uppskattar Enicar som klocktillverkare! 🪐 🙏 :)

...däremot är jag inte säker alls på att priserna faktiskt kommer att sjunka! 🤔
Enicar växer som intressant vintagemärke över hela världen och att de numer jämförs med Omega, Rolex mfl när det gäller byggkvalitet men oftast i mer överkomliga prisnivåer gör att fler och fler samlare får upp ögonen vilket i sin tur leder leder till större efterfrågan och stigande priser då utbudet av Enicar redan är det som är, ingen nytillverkning har ju skett på snart 30 år.

Dagens Enicarsförsedda klockor från Kina är ju på en helt annan nivå och inget som ska förknippas med den stolta traditionen som växte fram i Lengnau och Oesingen.

Men att du har ditt mål klart gör att du kommer att lyckas, ett steg i taget, det har jag försökt göra själv med min lilla samling! 🤗

Vi får se, jag tror väl inte heller på en Enicar-specific nedgång i pris utan snarare att hela segmentet tar stryk om världsekonomin vänder nedåt. 🙃 Men det är ju såklart inget man går och längtar efter...

Enicar är fantastiska klockor och jag håller helt med dig angående byggkvalitet, det är kul att det börjar skrivas mycket om dem på olika forum runt om i klockvärlden. Synd bara när man har nån gammal offert sparad med priser från typ 2015.. Men den som spar han har! 🤓
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Dålig fart här i tråden så nu pumpar jag med lite gamla godingar från dagens firande av Saturnday... 🪐

⌚Enicar Sherpa GMT från 1960.

Enicars första klocka med GMT-komplikation och tillsammans med en SuperCompressor-boett från EPSA och ett inhouse Supertest-verk så var det här nog en riktig drömklocka när den kom, särskilt för piloter på internationella flighter!! 🪐✈️👨‍✈️🌏🌊

Dett exemplar har ren härlig patina men fungerar klockrent(!) och har den mycket ovanliga röda färgen på GMT-bezelen.
IMG_8913.JPG
IMG_8914.JPG
IMG_8917.jpg
IMG_8918.jpg
IMG_8919.jpg
IMG_8213.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag skulle ju inte köpa någon fler Enicar tänkte jag men det gick ju så där... 🤪 🪐

Mitt fynd från Tradera är min hittills äldsta Enicar och den första med subsekund!
Klockan är från november 1958 och har radium-skugga på tavlan och servicebehov finns men den tickar på och håller tiden ok.

Urverket ser magiskt fint ut på traditionellt Enicars-vis och är ett inhouse AR 1012 B.
Bandet som följde med funkar men kanske inte är det bästa, vi får prova oss fram eftersom.

Supercompressor-boett i helstål och modell-serien som heter Seapearl innan den blev Sherpa om jag förstått det hela rätt..

IMG_9060.JPG
IMG_9061.JPG
IMG_9062.JPG
IMG_9063.JPG
IMG_9064.JPG
IMG_9065.JPG
IMG_9066.JPG
IMG_9067.JPG
IMG_9068.JPG
IMG_9069.JPG
 
Gjorde en chansning och plockade hem en Enicar från tradera. Enligt (suddiga) bilder så verkade tavlan närmast svart men istället visade det sig vara en riktigt brun historia. Men jag gillar hur färgen går ihop med den orangea sekundvisaren.
Jag misstänker att kronan har blivit utbytt vid något tillfälle eftersom den saknar Enicar-loggan. Är det någon som sitter på något liknande och vet hur kronan bör se ut?

IMG_5519-1.jpg
 

Bilagor

  • IMG_5519-1.jpg
    IMG_5519-1.jpg
    619.4 KB · Visningar: 7
J

JooS

Guest
Gjorde en chansning och plockade hem en Enicar från tradera. Enligt (suddiga) bilder så verkade tavlan närmast svart men istället visade det sig vara en riktigt brun historia. Men jag gillar hur färgen går ihop med den orangea sekundvisaren.
Jag misstänker att kronan har blivit utbytt vid något tillfälle eftersom den saknar Enicar-loggan. Är det någon som sitter på något liknande och vet hur kronan bör se ut?

IMG_5519-1.jpg
Riktigt grym!!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Gjorde en chansning och plockade hem en Enicar från tradera. Enligt (suddiga) bilder så verkade tavlan närmast svart men istället visade det sig vara en riktigt brun historia. Men jag gillar hur färgen går ihop med den orangea sekundvisaren.
Jag misstänker att kronan har blivit utbytt vid något tillfälle eftersom den saknar Enicar-loggan. Är det någon som sitter på något liknande och vet hur kronan bör se ut?

IMG_5519-1.jpg
Välkommen hit och grattis till en fin Enicar!

Som du säger så har nästan alla Enicars en krona med 🪐 på.
Jag har själv inga delar men det är inte svårt att hitta. Mät diametern på den som sitter där så har du en bra utgångspunkt!🤪

Den borde kanske se ut som på min MRO:
6B79F0D4-511C-43BE-9038-B9A5BBC8CAE2.jpeg
 
Senast ändrad:
Välkommen hit och grattis till en fin Enicar!

Som du säger så har nästan alla Enicars en krona med 🪐 på.
Jag har själv inga delar men det är inte svårt att hitta. Mät diametern på den som sitter där så har du en bra utgångspunkt!🤪

Den borde kanske se ut som på min MRO:
6B79F0D4-511C-43BE-9038-B9A5BBC8CAE2.jpeg

Tack!
Jag har sneglat en del på en Omega Chronostop men har tvekat eftersom jag ville ha en aktiv centrumsekund. Jag gillar att man kan se hur något rör sig lite hela tiden. Tycker att denna hade vissa likheter (manuell, racinginsprerad, boettformen, sekundvisaren osv.) så det blev perfekt.
En annan sak jag gillar är att det är mycket gläns på indexen så i solen är det ett riktigt fyrverkeri på handleden.

Det finns att köpa kronor med loggan på ebay i rätt diameter (5 mm). Men när de kostar en hundralapp och det finns obegränsat antal så lär de väl knappas vara original utan AM, men är de välgjorda och passar klockan så skulle jag inte ha några problem med det. Jag får höra efter i hemslöjdsforumet och se om någon där har erfarenhet av dom.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack!
Jag har sneglat en del på en Omega Chronostop men har tvekat eftersom jag ville ha en aktiv centrumsekund. Jag gillar att man kan se hur något rör sig lite hela tiden. Tycker att denna hade vissa likheter (manuell, racinginsprerad, boettformen, sekundvisaren osv.) så det blev perfekt.
En annan sak jag gillar är att det är mycket gläns på indexen så i solen är det ett riktigt fyrverkeri på handleden.

Det finns att köpa kronor med loggan på ebay i rätt diameter (5 mm). Men när de kostar en hundralapp och det finns obegränsat antal så lär de väl knappas vara original utan AM, men är de välgjorda och passar klockan så skulle jag inte ha några problem med det. Jag får höra efter i hemslöjdsforumet och se om någon där har erfarenhet av dom.

Har haft en Chronostop och tyckte precis som du, därför lät jag den helt enkelt gå hela tiden. Går ju. ☺️
 
Har haft en Chronostop och tyckte precis som du, därför lät jag den helt enkelt gå hela tiden. Går ju. ☺️
Ah, jag trodde funktionen var sån att man höll inne knappen för tidtagning och att visaren flög tillbaka när man släppte. Kan man bara låta den gå är det ju utmärkt (om det inte helt skulle sabotera uppvridningsreserven eller om det är dåligt för mekaniken). Tack för tipset, nu måste jag nog skaffa mig en Chronostop ändå...
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Ah, jag trodde funktionen var sån att man höll inne knappen för tidtagning och att visaren flög tillbaka när man släppte. Kan man bara låta den gå är det ju utmärkt (om det inte helt skulle sabotera uppvridningsreserven eller om det är dåligt för mekaniken). Tack för tipset, nu måste jag nog skaffa mig en Chronostop ändå...

Det belastar säkert reserven men hur mycket kan jag inte svara på. Sen är den ju manuell ändå, så meckig överlag. ☺️ Pushern fungerar som så att när du släpper upp den efter att ha stannat sekundvisaren nollställs tidtagningen.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack!
Jag har sneglat en del på en Omega Chronostop men har tvekat eftersom jag ville ha en aktiv centrumsekund. Jag gillar att man kan se hur något rör sig lite hela tiden. Tycker att denna hade vissa likheter (manuell, racinginsprerad, boettformen, sekundvisaren osv.) så det blev perfekt.
En annan sak jag gillar är att det är mycket gläns på indexen så i solen är det ett riktigt fyrverkeri på handleden.

Det finns att köpa kronor med loggan på ebay i rätt diameter (5 mm). Men när de kostar en hundralapp och det finns obegränsat antal så lär de väl knappas vara original utan AM, men är de välgjorda och passar klockan så skulle jag inte ha några problem med det. Jag får höra efter i hemslöjdsforumet och se om någon där har erfarenhet av dom.
Kul att vi blir fler som fascineras av Enicar för de har verkligen många klockor som sticker ut och inte är som alla andra... 🪐🤟

Har inte hört talas om kopior på Enicars kronor men det skulle inte förvåna mig dock...men mycket dyrare än så är de inte heller så de är nog korrekta! 😉
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jag ;)
Mirakel inträffar ju ibland så vi håller väl tummarna för att du hittar en billig. Jag snackade med en kille för ett par år sedan som dagen innan hade sålt en Superdive med gravyr från den polska marinen för i närheten av 5000-6000 kr. Minns inte den exakta siffran. Höll på att få en stroke när jag hörde det...
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Mirakel inträffar ju ibland så vi håller väl tummarna för att du hittar en billig. Jag snackade med en kille för ett par år sedan som dagen innan hade sålt en Superdive med gravyr från den polska marinen för i närheten av 5000-6000 kr. Minns inte den exakta siffran. Höll på att få en stroke när jag hörde det...
...de är dessutom extra eftersökta tror jag...kallas för Polish Navy SuperDive om jag minns rätt?!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vi packar upp lite nyinkommet....

Två ovanliga Enicars med blå tavlor i NOS-skick...
IMG_1300.jpg


Tyvärr som det ofta är på dessa NOS-klockor så är originalbanden redan söndertorkade eller på väg att bli det, och precis så var det i detta fallet med, dock är ju spännena alltid fina:
IMG_1301.jpg


Enicar Meteor är ganska ovanlig och jag har aldrig sett en live tidigare faktiskt...fint inhouse-verk AR 1147 med svensk dagskiva:
IMG_1303.jpg
IMG_1295.JPG
IMG_1294.JPG


Denna Enicar med kist-liknande design var helt ny för mig och jag gissar på en dammodell med tanke på storleken och det avskalade utseendet:
IMG_1302.jpg
IMG_1298.JPG
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Kul att ha en Enicar på handleden igen. Dessa boetter är så trevliga när de har sina gamla fasningar intakta, och lekfullheten i tavla/visare som för mig blivit synonymt med Enicar glädjer mig varje gång jag kikar ned på handleden. Att denna tavla sedan fått ett brunaktigt glitter/skimmer med åren gör inte saken värre.
575C457D-72AE-4039-A24C-0176F2BAB7D6.jpeg
 
Topp