Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jagJadu, just OPS och Ultradive har ökat rejält sista året så beroende på skick och autenticitet skulle jag gissa på €3500-5000 faktiskt....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jagJadu, just OPS och Ultradive har ökat rejält sista året så beroende på skick och autenticitet skulle jag gissa på €3500-5000 faktiskt....
Jag köpte ju min alldeles nyss och den låg i det spannet och den är ju inte NOS direkt.Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jag
Det värdesätter jag med! Men drömmen om trion super divette, superdive och ultradive + OPS får vänta tills priserna går ner lite Samtidigt måste man ju glädjas åt att Enicar som märke har fått en rejäl uppsving i klockvärlden på senaste tidenJag köpte ju min alldeles nyss och den låg i det spannet och den är ju inte NOS direkt.
Jag jag fyndade inte på nåt sätt men klockan är ärlig och korrekt, vilket inte alltid är så vanligt, och någonting jag värdesätter högt!
Håller helt med dig och vad kul at du har en plan samt uppskattar Enicar som klocktillverkare!Det värdesätter jag med! Men drömmen om trion super divette, superdive och ultradive + OPS får vänta tills priserna går ner lite Samtidigt måste man ju glädjas åt att Enicar som märke har fått en rejäl uppsving i klockvärlden på senaste tiden
Håller helt med dig och vad kul at du har en plan samt uppskattar Enicar som klocktillverkare!
...däremot är jag inte säker alls på att priserna faktiskt kommer att sjunka!
Enicar växer som intressant vintagemärke över hela världen och att de numer jämförs med Omega, Rolex mfl när det gäller byggkvalitet men oftast i mer överkomliga prisnivåer gör att fler och fler samlare får upp ögonen vilket i sin tur leder leder till större efterfrågan och stigande priser då utbudet av Enicar redan är det som är, ingen nytillverkning har ju skett på snart 30 år.
Dagens Enicarsförsedda klockor från Kina är ju på en helt annan nivå och inget som ska förknippas med den stolta traditionen som växte fram i Lengnau och Oesingen.
Men att du har ditt mål klart gör att du kommer att lyckas, ett steg i taget, det har jag försökt göra själv med min lilla samling!
Jo, jag har haft en dialog med grundaren Martin under en längre period, trevlig kille som testar att leva sin dröm och passion för Super Compressor-klockor!
Riktigt grym!!Gjorde en chansning och plockade hem en Enicar från tradera. Enligt (suddiga) bilder så verkade tavlan närmast svart men istället visade det sig vara en riktigt brun historia. Men jag gillar hur färgen går ihop med den orangea sekundvisaren.
Jag misstänker att kronan har blivit utbytt vid något tillfälle eftersom den saknar Enicar-loggan. Är det någon som sitter på något liknande och vet hur kronan bör se ut?
Välkommen hit och grattis till en fin Enicar!Gjorde en chansning och plockade hem en Enicar från tradera. Enligt (suddiga) bilder så verkade tavlan närmast svart men istället visade det sig vara en riktigt brun historia. Men jag gillar hur färgen går ihop med den orangea sekundvisaren.
Jag misstänker att kronan har blivit utbytt vid något tillfälle eftersom den saknar Enicar-loggan. Är det någon som sitter på något liknande och vet hur kronan bör se ut?
Välkommen hit och grattis till en fin Enicar!
Som du säger så har nästan alla Enicars en krona med på.
Jag har själv inga delar men det är inte svårt att hitta. Mät diametern på den som sitter där så har du en bra utgångspunkt!
Den borde kanske se ut som på min MRO:
Tack!
Jag har sneglat en del på en Omega Chronostop men har tvekat eftersom jag ville ha en aktiv centrumsekund. Jag gillar att man kan se hur något rör sig lite hela tiden. Tycker att denna hade vissa likheter (manuell, racinginsprerad, boettformen, sekundvisaren osv.) så det blev perfekt.
En annan sak jag gillar är att det är mycket gläns på indexen så i solen är det ett riktigt fyrverkeri på handleden.
Det finns att köpa kronor med loggan på ebay i rätt diameter (5 mm). Men när de kostar en hundralapp och det finns obegränsat antal så lär de väl knappas vara original utan AM, men är de välgjorda och passar klockan så skulle jag inte ha några problem med det. Jag får höra efter i hemslöjdsforumet och se om någon där har erfarenhet av dom.
Ah, jag trodde funktionen var sån att man höll inne knappen för tidtagning och att visaren flög tillbaka när man släppte. Kan man bara låta den gå är det ju utmärkt (om det inte helt skulle sabotera uppvridningsreserven eller om det är dåligt för mekaniken). Tack för tipset, nu måste jag nog skaffa mig en Chronostop ändå...Har haft en Chronostop och tyckte precis som du, därför lät jag den helt enkelt gå hela tiden. Går ju.
Ah, jag trodde funktionen var sån att man höll inne knappen för tidtagning och att visaren flög tillbaka när man släppte. Kan man bara låta den gå är det ju utmärkt (om det inte helt skulle sabotera uppvridningsreserven eller om det är dåligt för mekaniken). Tack för tipset, nu måste jag nog skaffa mig en Chronostop ändå...
Kul att vi blir fler som fascineras av Enicar för de har verkligen många klockor som sticker ut och inte är som alla andra...Tack!
Jag har sneglat en del på en Omega Chronostop men har tvekat eftersom jag ville ha en aktiv centrumsekund. Jag gillar att man kan se hur något rör sig lite hela tiden. Tycker att denna hade vissa likheter (manuell, racinginsprerad, boettformen, sekundvisaren osv.) så det blev perfekt.
En annan sak jag gillar är att det är mycket gläns på indexen så i solen är det ett riktigt fyrverkeri på handleden.
Det finns att köpa kronor med loggan på ebay i rätt diameter (5 mm). Men när de kostar en hundralapp och det finns obegränsat antal så lär de väl knappas vara original utan AM, men är de välgjorda och passar klockan så skulle jag inte ha några problem med det. Jag får höra efter i hemslöjdsforumet och se om någon där har erfarenhet av dom.
Mirakel inträffar ju ibland så vi håller väl tummarna för att du hittar en billig. Jag snackade med en kille för ett par år sedan som dagen innan hade sålt en Superdive med gravyr från den polska marinen för i närheten av 5000-6000 kr. Minns inte den exakta siffran. Höll på att få en stroke när jag hörde det...Där ser man! Tänkte att det kanske skulle ligga i de krokarna men hoppades på ett mirakel antar jag
...de är dessutom extra eftersökta tror jag...kallas för Polish Navy SuperDive om jag minns rätt?!Mirakel inträffar ju ibland så vi håller väl tummarna för att du hittar en billig. Jag snackade med en kille för ett par år sedan som dagen innan hade sålt en Superdive med gravyr från den polska marinen för i närheten av 5000-6000 kr. Minns inte den exakta siffran. Höll på att få en stroke när jag hörde det...