• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Det är en fantasrisk klocka, inget snack om den saken! 🙏
....och var hittar man en NOS sådan igen? :rolleyes:
Synd bara att original band eller länk inte fanns kvar till den...
Eller hur! Det lär väl komma upp någon på Bukowski om några år med $15000+ som utrop..
Jag visste inte om att originalband/länk saknades, så det är bara klocka+låda som var orginal? Eller fanns det papper?

Eller hur! Det lär väl komma upp någon på Bukowski om några år med $15000+ som utrop..
Jag visste inte om att originalband/länk saknades, så det är bara klocka+låda som var orginal? Eller fanns det papper?
Jo, den sitter på ett Tropic Sport ser det ut som..
Lådan är inte heller original till den klockan utan är nog lite äldre, dock en grymt fin Enicar-box! 👍

Tjenare allihop! Jag köpte den här på forumet förra veckan och fick hem den idag. Otroligt häftig, är jättenöjd! Är det någon som känner igen den/har lite informaton?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    385.3 KB · Visningar: 37
Tjenare allihop! Jag köpte den här på forumet förra veckan och fick hem den idag. Otroligt häftig, är jättenöjd! Är det någon som känner igen den/har lite informaton?
Trevligt och välkommen till denna avdelning!🤗

Jag har tyvärr inte så mycket at säga om just din klocka då den är en av väldigt många modell-varinater men troligen tillverkad någon gång i mitten eller slutet av 70-talet.

Har du ett tydligt foto på baksidan så att man ser all gravyr tydligt kan vi få reda på lite mer..

Den här ikonen dök upp mitt under brinnande #30WGApril och jag ville inte visa den förrän idag i samband med finalen av #30WGApril!

Har länge velat lägga vanterna på en sån under en ganska lång tid nu och efter ett snabbt skambud på eBay sent en kväll innan jag skulle somna så blev den min under påskhelgen i fjällen, Enicar Sherpa OPS! 🪖

Det här verkligen en ikon bland Enicar men även i klockvärlden generellt.
Den är den elaka och galna kusinen till Sherpa Ultradive och riktigt badass med sitt svarta syndfulla yttre och guldiga inre. ☠️

Det unika SuperCompressor-boetten från EPSA med det inbyggda kronskyddet gör att den verkligen tar plats på handleden med sina imponerande 40 mm utan och 43 mm med kronskyddet. Trots måtten så är den lättburen och upplevs modern även i sitt formspråk.
Den övre kronan är utdragbar för att kunna reglera den inre vridringen som ett extra skydd för dykaren och vattentätheten.

Ytbehandlingen är en form av anodisering eller black chrome och inte PVD som många felaktigt tror. Den här ytbehandlingen nöts ofta ned under år av användning och min boett visar tydliga tecken på det slitaget i form av chips som nöts av. Tanken var att slippa reflexer i solen och därför vara i stealth mode när man rör sig i vatten eller på land som militärer...det där sista är mytomspunnet men ännu inte verifierat att klockan skulle vara fråntagen för militärt bruk.

Klockan har även ett extra kraftigt plexi för att klara större påfrestningar.

Mitt exemplar är ett ärligt och oskruvat exemplar av den tidiga modellen MK I, vilket man ser på den på den mörkgråa och nästan svarta inre bezelen. Senare får de mer färg i skalan och lite andra saker som skiljer. De tidiga modellerna av MK I kan även ha en lollipop-visare för sekunderna. Står även mer att läsa här: Enicar Sherpa OPS

Finns även lite om OPS på Youtube 🎥

Det automatiska verket är Enicars eget AR 1145B och är lika tjusigt som vanligt hos Enicar med sina förgyllda delar.

Eftersom jag gillar färg får den lysa upp lite idag på ett vattentåligt Cordura canvas-band från strapped.se.
För att lugna alla puritaner så har jag även fått tag i ett passande svart NOS Tropic med curved ends, som var det band som kom med klockan, men det får vi ta på vid ett annat tillfälle! 🤪

Så här skrev Enicar själva i annonser för klockan:

Chronosport_catalogue_1979_large.png

Just nu är jag bara lycklig över att fått tag i ännu en av Enicars riktiga ikoner och det här blir en sann keeper...over and out! 🪖

⌚ Enicar Sherpa OPS MK I från 1970

IMG_8180.JPG
IMG_8183.JPG
IMG_8184.jpg
IMG_8186.jpg
IMG_8188.JPG
IMG_8194.JPG
IMG_8197.JPG
IMG_8199.JPG
D712F370-7FE4-471B-86AA-377C57E10CDB.jpeg
BB3E6F26-6530-4ADB-9381-CD9F129976F4.jpeg

IMG_8198.JPG
IMG_8199.JPG
IMG_8197.JPG

Den här ikonen dök upp mitt under brinnande #30WGApril och jag ville inte visa den förrän idag i samband med finalen av #30WGApril!

Har länge velat lägga vanterna på en sån under en ganska lång tid nu och efter ett snabbt skambud på eBay sent en kväll innan jag skulle somna så blev den min under påskhelgen i fjällen, Enicar Sherpa OPS! 🪖

Det här verkligen en ikon bland Enicar men även i klockvärlden generellt.
Den är den elaka och galna kusinen till Sherpa Ultradive och riktigt badass med sitt svarta syndfulla yttre och guldiga inre. ☠️

Det unika SuperCompressor-boetten från EPSA med det inbyggda kronskyddet gör att den verkligen tar plats på handleden med sina imponerande 40 mm utan och 43 mm med kronskyddet. Trots måtten så är den lättburen och upplevs modern även i sitt formspråk.
Den övre kronan är utdragbar för att kunna reglera den inre vridringen som ett extra skydd för dykaren och vattentätheten.

Ytbehandlingen är en form av anodisering eller black chrome och inte PVD som många felaktigt tror. Den här ytbehandlingen nöts ofta ned under år av användning och min boett visar tydliga tecken på det slitaget i form av chips som nöts av. Tanken var att slippa reflexer i solen och därför vara i stealth mode när man rör sig i vatten eller på land som militärer...det där sista är mytomspunnet men ännu inte verifierat att klockan skulle vara fråntagen för militärt bruk.

Klockan har även ett extra kraftigt plexi för att klara större påfrestningar.

Mitt exemplar är ett ärligt och oskruvat exemplar av den tidiga modellen MK I, vilket man ser på den på den mörkgråa och nästan svarta inre bezelen. Senare får de mer färg i skalan och lite andra saker som skiljer. De tidiga modellerna av MK I kan även ha en lollipop-visare för sekunderna. Står även mer att läsa här: Enicar Sherpa OPS

Finns även lite om OPS på Youtube 🎥

Det automatiska verket är Enicars eget AR 1145B och är lika tjusigt som vanligt hos Enicar med sina förgyllda delar.

Eftersom jag gillar färg får den lysa upp lite idag på ett vattentåligt Cordura canvas-band från strapped.se.
För att lugna alla puritaner så har jag även fått tag i ett passande svart NOS Tropic med curved ends, som var det band som kom med klockan, men det får vi ta på vid ett annat tillfälle! 🤪

Så här skrev Enicar själva i annonser för klockan:

Chronosport_catalogue_1979_large.png

Just nu är jag bara lycklig över att fått tag i ännu en av Enicars riktiga ikoner och det här blir en sann keeper...over and out! 🪖

⌚ Enicar Sherpa OPS MK I från 1970

IMG_8180.JPG
IMG_8183.JPG
IMG_8184.jpg
IMG_8186.jpg
IMG_8188.JPG
IMG_8194.JPG
IMG_8197.JPG
IMG_8199.JPG
D712F370-7FE4-471B-86AA-377C57E10CDB.jpeg
BB3E6F26-6530-4ADB-9381-CD9F129976F4.jpeg

IMG_8198.JPG
IMG_8199.JPG
IMG_8197.JPG
Mäktig!!! Bara o gratulera till en riktigt grym klocka

Nu är jag med i gänget! Har haft ett gott öga till Enicar ända sedan intresset började, men har aldrig köpt någon, var väl lite snål i början.
Så dök då den här upp under OWGM och kärlek uppstod direkt.
Slog till på momangen när den blev till salu.
Enicar Sherpa 600 automat med härligt rött datum.
Nu återstår det att hitta 17,5mm länk... Får man stryk om man kör med gubbflex? 🤔:p
Några glamour shots ute i naturen:
2021_0503_14032000-01.jpeg

2021_0503_14062100-01.jpeg

2021_0503_13574100-01.jpeg

2021_0503_14052300-01.jpeg

Nu är jag med i gänget! Har haft ett gott öga till Enicar ända sedan intresset började, men har aldrig köpt någon, var väl lite snål i början.
Så dök då den här upp under OWGM och kärlek uppstod direkt.
Slog till på momangen när den blev till salu.
Enicar Sherpa 600 automat med härligt rött datum.
Nu återstår det att hitta 17,5mm länk... Får man stryk om man kör med gubbflex? 🤔:p
Några glamour shots ute i naturen:
2021_0503_14032000-01.jpeg

2021_0503_14062100-01.jpeg

2021_0503_13574100-01.jpeg

2021_0503_14052300-01.jpeg
Snyggt och välkommen i gänget! 🙏🏻🤗🪐

....kan förvarna dig om att det är sällan man ”bara” har en Enicar när man inser märkets dragningskraft! 😜

May the 🪐-force be with you! 🤟🏻

Snyggt och välkommen i gänget! 🙏🏻🤗🪐

....kan förvarna dig om att det är sällan man ”bara” har en Enicar när man inser märkets dragningskraft! 😜

May the 🪐-force be with you! 🤟🏻
Tackar! Ja du om nån borde väl ha koll på det beroende som kan uppstå ;)
Har plöjt genom tråden och det finns mycket kul, får väl börja fundera på vad siktet ska ställas in på härnäst!

2021_0503_19114200-02.jpeg

Såja, då har Sherpan fått gummistövlar också! Har inga preferenser vad det gäller Tropic-inspirerade band, men det känns skönt.
Var det något liknande de kom med som nya?
IMG_20210506_171356-01.jpeg
Tropic är alltid rätt på en Sherpa men din modell såldes nog med ”läder” som ny....

De var ofta dessa Tropic med curved ends som såldes med från fabrik annars...
826C9D57-2B3D-492C-BD77-A18208E227A6.jpeg
A5EBBF13-7D0E-4302-ACEF-E4965EDFD21D.jpeg
C591B569-6AA4-49F7-846E-4F7AEA4195E1.jpeg
622A6636-8BD0-4776-8BFE-CAA65D3D4A40.jpeg

Tropic är alltid rätt på en Sherpa men din modell såldes nog med ”läder” som ny....

De var ofta dessa Tropic med curved ends som såldes med från fabrik annars...
826C9D57-2B3D-492C-BD77-A18208E227A6.jpeg
A5EBBF13-7D0E-4302-ACEF-E4965EDFD21D.jpeg
C591B569-6AA4-49F7-846E-4F7AEA4195E1.jpeg
622A6636-8BD0-4776-8BFE-CAA65D3D4A40.jpeg
Just det, kurvade ändar ska det ju vara! Kör du bara äkta vara eller vet du något hyfsat nyproducerat substitut? Det jag tog hem för och prova var från Singular straps, helt ok, men ganska matt.
(Den svarta Sherpan är galet snygg förresten)

Just det, kurvade ändar ska det ju vara! Kör du bara äkta vara eller vet du något hyfsat nyproducerat substitut? Det jag tog hem för och prova var från Singular straps, helt ok, men ganska matt.
(Den svarta Sherpan är galet snygg förresten)
Tack!
Jag har båda äkta och oäkta Tropics, både nytt och gammalt! 😜

Såg att Cheapest Nato börjat med egna Tropics med curved ends faktiskt....det kan du ju prova så får vi ett utlånade sen..! 🙏🏻

Tack!
Jag har båda äkta och oäkta Tropics, både nytt och gammalt! 😜

Såg att Cheapest Nato börjat med egna Tropics med curved ends faktiskt....det kan du ju prova så får vi ett utlånade sen..! 🙏🏻
Ja varför inte, har ganska blandade erfarenheter av CNS, ibland över förväntan, ibland direkt uselt. Återkommer på den punkten framöver :)

Ja varför inte, har ganska blandade erfarenheter av CNS, ibland över förväntan, ibland direkt uselt. Återkommer på den punkten framöver :)
Ja, men har ju inte så höga förväntningar så jag tycker oftast man vart nöjd....de kör ju en drive nu med äckligt billigt så jag ska nog prova några med!

De billigare gummibanden är sällan lika mjuka och sköna att bära som de äkta, nya eller gamla!

Vad kan man tänkas få punga ut för en Enicar Sherpa OPS nu för tiden? Känns som hela Sherpa-linjen har apprecierat som tusan i värde och är svårt att få en fingervisning genom priserna på chrono24 etc..?

Vad kan man tänkas få punga ut för en Enicar Sherpa OPS nu för tiden? Känns som hela Sherpa-linjen har apprecierat som tusan i värde och är svårt att få en fingervisning genom priserna på chrono24 etc..?
Jadu, just OPS och Ultradive har ökat rejält sista året så beroende på skick och autenticitet skulle jag gissa på €3500-5000 faktiskt....

Tillbaka
Topp