• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Kul att ha en Enicar på handleden igen. Dessa boetter är så trevliga när de har sina gamla fasningar intakta, och lekfullheten i tavla/visare som för mig blivit synonymt med Enicar glädjer mig varje gång jag kikar ned på handleden. Att denna tavla sedan fått ett brunaktigt glitter/skimmer med åren gör inte saken värre.
575C457D-72AE-4039-A24C-0176F2BAB7D6.jpeg
Mm, saknar Superdiven jag köpte av dig. Ännu mer Ultradive jag hade en kort stund. Var ska man flippa så förbannat!? Du känns ju lite lugnare på den fronten. :D

Mm, saknar Superdiven jag köpte av dig. Ännu mer Ultradive jag hade en kort stund. Var ska man flippa så förbannat!? Du känns ju lite lugnare på den fronten. :D
Haha, nog har jag gjort mig skyldig till överdrivet flippande när rastlösheten krupit sig på. Du fick väl förvisso se lite tvivel hos mig innan jag till slut släppte Super-Diven till dig, hehe. Nu är detta första köpet på över 1.5 år efter min längsta dip i klockintresset sedan det blossade upp, så jag ska inte vara för kaxig ännu..

Senast ändrad:
Denna goding dök up idag efter ett köp från en mycket känd Enicar-fanast i Tyskland...har sökt ett tag efter rätt klocka och nu stämde det!

Det är en av de första dykarklockorna från Enicar och innan de började benämnas Sherpa och just detta exemplar är daterat januari 1959. Tittar man noga så står det Sherpas ingraverat på boettlocket och det var lite av starten på Sherpa-serien efter expeditionen till Mount Everest 1956
Botten är en Compressor från EPSA med den patenterade bajonettfattningen som var unik för Enicar, därav Brevet 314 962.

En kul anekdot är hur de var utvalda av dykarna att slåss med Rolex Submariner 6538 och Blancpain Fifty Fathoms om en dykarklocka för US Navy!
Det står mer att läsa här: Enicar Seapearl 600

Finns massor av annat att skriva om denna klocka med sin fantastiska sekundvisare och sina underbara index men det tar vi vid ett annat tillfälle! 👍
IMG_1763.jpg
IMG_1764.jpg
IMG_1772.jpg
IMG_1773.jpg
IMG_1771.jpg
IMG_1770.jpg
IMG_1769.jpg

Möjligtvis fel tråd men jag tänker att just detta kan ni ha lite överseende med.

Ikväll presenterade Sherpa Watches sina två första klockor. Med försiktighet och stor respekt har dom återskapat två av Enicars mest åtråvärda dykare. Ultra Dive och Sherpa OPS. Med original ritningar och goda kontakter har dessa tyskar tagit sig läskigt nära vad Enicar och EPSA tog fram under 60-talet.

Prislapp smaker kanske mer än vad den borde och jag tänker fortsätta jaga hem en vintage igen, men jag ger dessa herrar stor eloge för sitt makalösa jobb.

465F003C-DBD1-4248-BD1E-F951D22291B4.png
90644E30-A20E-4EC6-B591-47AC072DDD40.jpeg
CE19936A-7D95-400E-A13C-E2B2A7C5BCFF.jpeg

Visst är det fantastiskt att en ensam ingenjör har levt ut sin dröm att återskapa det som borde varit självklart för dagens Kina-ägda Enicar att återskapa, delar av sina fantastiska historia!

All heder åt Martin, som jag följt lite och diskuterat med under resans gång, för den energi och beslutsamhet, samt inte minst med delvis egen medel, han uppvisat i att ta detta projekt hel vägen i mål!🤗

Mer att läsa på Sherpa Watches

Du ser, lite koll har man!🤪
…men slutpriset blir drygt 220 000 med alla avgifter inräknade! 🤔

Vet du om denna prisökning (?) på Enicar drivs av något community, nyväckt globalt intresse eller samlare från ett visst land eller så? Det är ju verkligen anmärkningsvärda pengar de går för. Denna modellen kanske alltid kostat som vintage Speedmaster? Det verkar vara så stora spann mellan högt och lågt. Vet att jag svär i kyrkan nu, men jag tycker ju personligen boetterna på många är lite tråkiga. 🙈

Senast ändrad:
Vet du om denna prisökning (?) på Enicar drivs av något community, nyväckt globalt intresse eller samlare från ett visst land eller så? Det är ju verkligen anmärkningsvärda pengar de går för. Denna modellen kanske alltid kostat som vintage Seamaster? Det verkar vara så stora spann mellan högt och lågt. Vet att jag svär i kyrkan nu, men jag tycker ju personligen boetterna på många är lite tråkiga. 🙈
Vet inte riktigt heller men Enicar har levt lite i skymundan och fått en renässans bland samlare världen över, med all rätt då de har ett antal ikoniska klockor och definitivt genomarbetade boetter, särskilt SuperCompressor-varianterna.

De har en intressant historia, egna verk, kanske en av de vackraste loggorna i klockhistorien, underbar marknadsföring, underbar design och färgval, högt teknik-innehåll och en i grunden Schweiziskt klockfabrikant….hur mycket vill du mer att jag ska rabbla upp? 🤪

Visst blandar de som alla andra tillverkare högt och lågt men vilka gör inte det?🤷🏼‍♂️
Tycker inte att Omega, Rolex eller andra gör så mycket roligare boetter?

En Enicar Sherpa Graph som ovan ska ju jämföras med en Speedmaster eller Daytona som de dessutom delar urverket Valjoux 72 med, även om Enicars är det vackraste av dem!!🤪

Senast ändrad:
Vet inte riktigt heller men Enicar har levt lite i skymundan och fått en renässans bland samlare världen över, med all rätt då de har ett antal ikoniska klockor och definitivt genomarbetade boetter, särskilt SuperCompressor-varianterna.

De har en intressant historia, egna verk, kanske en av de vackraste loggorna i klockhistorien, underbar marknadsföring, underbar design och färgval, högt teknik-innehåll och en i grunden Schweiziskt klockfabrikant….hur mycket vill du mer att jag ska rabbla upp? 🤪

Visst blandar de som alla andra tillverkare högt och lågt men vilka gör inte det?🤷🏼‍♂️

En Enicar Sherpa Graph som ovan ska ju jämföras med en Speedmaster eller Daytona som de dessutom delar urverket Valjoux 72 med, även om Enicars är det vackraste av dem!!🤪
Alla de attribut du räknar upp återfinns ju på fler tillverkare som fortfarande är billigare än vad vissa av dessa Enicar är idag, så visst finns det en liten hype.

Visst är de Sherpa Graph som sålts på auktion nu för 100k+ lite speciella och ovanliga med proveniens så de två kanske man inte ska räkna till övriga Enicar marknaden men jag tycker att en del Enicar nu är väldigt dyra jämfört mot liknande från andra tillverkare!

Alla de attribut du räknar upp återfinns ju på fler tillverkare som fortfarande är billigare än vad vissa av dessa Enicar är idag, så visst finns det en liten hype.

Visst är de Sherpa Graph som sålts på auktion nu för 100k+ lite speciella och ovanliga med proveniens så de två kanske man inte ska räkna till övriga Enicar marknaden men jag tycker att en del Enicar nu är väldigt dyra jämfört mot liknande från andra tillverkare!
Visst är det så men någonting kring Enicar är det ju som fascinerar och tilltalar människor! 🤪

Jag är ju så klart färgad men kan ju tycka att det finns andra märken med än mer obegriplig hajp och priser som Omega och Rolex tex så det kan vara därför som samlare världen över har hittat till Enicar som förvisso inte helt mäta sig med nämnda klockor men i alla fall har en helt annan och betydligt lägre prisbild i sammanhanget!

Just Enicars Sherpa- modeller håller med några få undantag en hög kvalitet med in house urverk som inte står i alla fall Omega långt efter och boettkvaliteten i dessa helståslboetter från EPSA kan nog ingen ifrågasätta.

Sedan har ju Enicar precis som alla andra en lågpris-serie och oändligt antal modeller men de har samtliga en väldigt hög lägsta nivå ändå, särskilt på de egna urverken.
Det sista kan du nog fråga vilken kunnig urmakarmästare som helst om och få bekräftat.

Vi har alla våra favoriter och jag har valt att fokusera på Enicar av många anledningar men det framför allt för att de tilltalar mig design- och teknikmässigt och att de ändå inte väldigt dyra jämfört med andra likvärdiga tillverkare.

Kul att bolla tankar kring våra klockor och underbart att inte vara överens om allt, hur trist skulle inte det vara? 🤗🙏🏻

Ja, visst är det spännande med modeller som rycker iväg. Jag menade förresten vintage Speedy när jag skrev, men det råkade bli Seamaster. 😊

I mitt huvud påminner Enicar och Nivada om varandra. Samma segment, om man kan säga så, med flera egenheter förstås.

Dagens paket innehöll inte en klocka denna gång men väl unikt ändå i form av en NOS Enicar-länk!
Den här länken var original till en av mina absolut coolaste klockor, men ni får se dem ihop vid ett annat tillfälle...

Vacker från alla sidor och så där lagomt stel i lederna och kul att de små träpinnarna vid ändlänkarna är kvar med!
Ursäkta bildfrossan men det här är klockporr! 🪐 🥳
IMG_1945.jpg
IMG_1952.jpg
IMG_1951.jpg
IMG_1946.jpg
IMG_1948.jpg
IMG_1949.jpg
IMG_1950.jpg

Visst är det så men någonting kring Enicar är det ju som fascinerar och tilltalar människor! 🤪

Jag är ju så klart färgad men kan ju tycka att det finns andra märken med än mer obegriplig hajp och priser som Omega och Rolex tex så det kan vara därför som samlare världen över har hittat till Enicar som förvisso inte helt mäta sig med nämnda klockor men i alla fall har en helt annan och betydligt lägre prisbild i sammanhanget!

Just Enicars Sherpa- modeller håller med några få undantag en hög kvalitet med in house urverk som inte står i alla fall Omega långt efter och boettkvaliteten i dessa helståslboetter från EPSA kan nog ingen ifrågasätta.

Sedan har ju Enicar precis som alla andra en lågpris-serie och oändligt antal modeller men de har samtliga en väldigt hög lägsta nivå ändå, särskilt på de egna urverken.
Det sista kan du nog fråga vilken kunnig urmakarmästare som helst om och få bekräftat.

Vi har alla våra favoriter och jag har valt att fokusera på Enicar av många anledningar men det framför allt för att de tilltalar mig design- och teknikmässigt och att de ändå inte väldigt dyra jämfört med andra likvärdiga tillverkare.

Kul att bolla tankar kring våra klockor och underbart att inte vara överens om allt, hur trist skulle inte det vara? 🤗🙏🏻
Absolut kul att vi tycker olika och jag vill inte komma hit och svära i Enicar kyrkan. Men det som är intressant IMO är väl att Enicar rätt nyligen blivit dyra om de nu är dyra även utanför några Sherpa Graph med proveniens, det vet jag inte om de är?
Man får ju en väldigt fin vattentät kronograf med Valjoux 72 verk för under 50k hos andra märken som jag håller minst lika högt som Enicar, tex Eterna, Movado, Minerva, Lemania, Heuer, Tissot mfl.

Rolex eller Omega har såklart en mycket större historia bakom sig än Enicar och utöver de riktigt dyra modellerna håller även nästan alla modeller de tillverkat en väldigt hög kvalitet, här kan man även lägga till tex Longines mfl. Utan att ha ägt så många Enicar själv så är det väl många modeller utanför de tidiga Sherpa dykarna och kronograferna som inte håller direkt Omega eller Longines klass.

Jag tror också att detta är en anledning att tex Rolex, Omega har varit "heta" och dyra typ alltid, man förknippar dem med hög kvalitet, historiska viktiga modeller och vid viktiga händelser.

Absolut kul att vi tycker olika och jag vill inte komma hit och svära i Enicar kyrkan. Men det som är intressant IMO är väl att Enicar rätt nyligen blivit dyra om de nu är dyra även utanför några Sherpa Graph med proveniens, det vet jag inte om de är?
Man får ju en väldigt fin vattentät kronograf med Valjoux 72 verk för under 50k hos andra märken som jag håller minst lika högt som Enicar, tex Eterna, Movado, Minerva, Lemania, Heuer, Tissot mfl.

Rolex eller Omega har såklart en mycket större historia bakom sig än Enicar och utöver de riktigt dyra modellerna håller även nästan alla modeller de tillverkat en väldigt hög kvalitet, här kan man även lägga till tex Longines mfl. Utan att ha ägt så många Enicar själv så är det väl många modeller utanför de tidiga Sherpa dykarna och kronograferna som inte håller direkt Omega eller Longines klass.

Jag tror också att detta är en anledning att tex Rolex, Omega har varit "heta" och dyra typ alltid, man förknippar dem med hög kvalitet, historiska viktiga modeller och vid viktiga händelser.
Håller med dig helt och hållet och det har nog aldrig varit Enicars affärsmodell att tävla med just Omega eller Rolex gällande kvalitet men de har faktiskt en del modeller som inte är så långt efter.

Enicar har nog inte tvärt ökat i pris utan det har vart en stadig uppgång under en 5-års period och det är klart att tillgång och efterfrågan styr marknadspriserna men det finns ju väldigt många Enicars under 3 000 kr som är prisvärda och med väldigt fina egna verk som fortfarande känns moderna i sin formgivning.

Rolex spelar i en egen liga men personligen inget märke som jag känner ett behov av att äga faktiskt, för mycket nyrikedoms-feeling som jag inte riktigt fixar men det är säkert en vanesak! :p

Men mitt val av just Enicar var från början en slump och en förälskelse i utseende och logga men har utvecklats till en ren sjukdom och det lustiga är att jag vet massor av samlare runt om vårt klot som har haft exakt utveckling så vi brukar varna för detta Enicar-virus! 🐞🪐🤧😷
Sedan finns det ju så galet mycket snygga klockor så jag bestämde mig rätt tidigt för att fokusera på en tillverkare, är rätt så skönt faktiskt!

Senast ändrad:
Den här kom hem igår med som en present till hustrun, men hon vet inte om den än så 🤫

⌚Enicar Lady från runt 1958 i helstål med originalband och spänne. Lådan hade jag sedan tidigare...

IMG_1977.jpg
IMG_1978.jpg
IMG_1980.jpg
IMG_1981.jpg
IMG_1982.jpg

Tillbaka
Topp