• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Hugger69

Patek
2-Faktor
B8F7E55C-4212-48FA-8A11-131E4D9302A2.jpeg
EF0FA46A-135F-457C-94A3-595661123151.jpeg
 

JLC Memovox

Breitling
Hej!

Någon här som vet av en urmakare som kan serva & polera Enicar? Framförallt om det är möjligt att fixa repan i fasettslipningen på 340n?

Fick dessa av farsan för massa år sedan, som han köpte hos Falk Optik, Hudiksvall, 60-70-tal nån gång.

Enicar: 340 T-swiss-T (167-15 01)
Enicar: Durit (167-01 23)

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH
Niclas
 

Bilagor

  • DSC_0536.JPG
    DSC_0536.JPG
    272.6 KB · Visningar: 17
  • DSC_0541.JPG
    DSC_0541.JPG
    269.3 KB · Visningar: 20
  • DSC_0538.JPG
    DSC_0538.JPG
    366.7 KB · Visningar: 17
  • DSC_0540.JPG
    DSC_0540.JPG
    232.9 KB · Visningar: 18

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej!

Någon här som vet av en urmakare som kan serva & polera Enicar? Framförallt om det är möjligt att fixa repan i fasettslipningen på 340n?

Fick dessa av farsan för massa år sedan, som han köpte hos Falk Optik, Hudiksvall, 60-70-tal nån gång.

Enicar: 340 T-swiss-T (167-15 01)
Enicar: Durit (167-01 23)

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH
Niclas
Trevliga klockor!

Kolla med Per-Erik på Olofsfors Ur och hälsa från mig!
Spontant vet jag inte fasettslipningen går att fixa men det vet nog Per-Erik! 🙏🏻
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En helt underbar Super Quartz GMT Chrono med ett ESA Y2 900 231 urverk och funktionerna med ett 7 juvelers quartz-drivet analogt verk i kombination med en LCD-display som oberoende av den analoga funktionen visar GMT, kronograf eller sekunder och dag.
Detta ESA Y2-verk användes även i Heuer Carrera Twin, Heuer Verona, Heuer Diver, Heuer Memphis samt modeller från Breitling, ScubaPro, Bulova, Chronosport mfl.

🪐 Enicar Super Quartz GMT Chrono i absolut NOS-skick och lådan hade jag sedan tidigare.
IMG_2141.jpg
IMG_2143.jpg
IMG_2144.jpg
IMG_2077.jpg
IMG_2074.jpg
IMG_2139.jpg
IMG_2137.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nyss hemkommen och väldigt unik, har faktiskt aldrig sett eller hört talas om denna klocka från Enicar och kanske ett av de mest dressiga armbandsur jag sett på länge!! Fullständigt NOS, komplett med äkta läderband och original spänne!

Edit: Enligt senare efterforskningar av Enicar-experten Martijn så är nog klockan från 1963!

Man måste bara älska tim-markörerna eller vad man ska kalla dem?! 🤩
IMG_2283.jpg
IMG_2284.jpg
IMG_2285.jpg
IMG_2286.jpg
IMG_2287.jpg
IMG_2282.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ingen aning. Hittade den på en loppis för ett par veckor sedan. Är iallfall ett enicar verk i den. :)
Visst är det så men tavlan är lite spookey och luktar Mumbai faktiskt!
Verket verkar dock vara ett AR 980 men det är saker som inte stämmer då 980 antingen är 17 eller 21 jewels om man ska tro experterna, men vad vet jag?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nä, det tycker jag inte men låt en riktig urmakare titta på den först!
Tavlan är nog inte Enicar original dock…
Nja.. är det inte orginal så åker det ut.. Kan smitta mina andra klockor och det var bar 150 kronor.
Var faktiskt en urmakare som tittade på klockan och tyckte verket var skapligt förutom tirett fjädern som av av..
Men som sagt inga fusk grejer i mina klocklådor.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nja.. är det inte orginal så åker det ut.. Kan smitta mina andra klockor och det var bar 150 kronor.
Var faktiskt en urmakare som tittade på klockan och tyckte verket var skapligt förutom tirett fjädern som av av..
Men som sagt inga fusk grejer i mina klocklådor.
Är nog bara tavlan som är tveksam men så här beskrivs AR 980-urverket på en seriös sida:
 

perhog

Audemars
2-Faktor

perhog

Audemars
2-Faktor
Visst är det så men tavlan är lite spookey och luktar Mumbai faktiskt!
Verket verkar dock vara ett AR 980 men det är saker som inte stämmer då 980 antingen är 17 eller 21 jewels om man ska tro experterna, men vad vet jag?

Lite nyfiken blir jag allt efter en sökning på nätet https://www.google.se/search?q=Enic...w&biw=1703&bih=832&dpr=1#imgrc=oVT1SvKXe_zcdM

Det dök upp en massa enicar verk med 25 juveler.. kan alla dessa vara förfalskningar?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det förstod jag men det lustiga är att det finns många bilder på det verket där det står 25 juveler. Vet du någon expert man kan fråga?
Det kanske är den sida jag länkade till ovan annars vet jag ingen direkt som är expert på Enicar-verk på det sättet faktiskt... 🤔
Men alla du länkade till ovan hade INTE ett AR 980-verk när jag kollade...
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det kanske är den sida jag länkade till ovan annars vet jag ingen direkt som är expert på Enicar-verk på det sättet faktiskt... 🤔 🤔
Tack för hjälpen. Skulle du komma på något annat får du gärna höra av dig. Tycker det är lite lustigt om verket ska ha 17 juveler och någon gör en kopia med 25. Vore mer logiskt att göra med bara 7 Juveler.
Hur som helst var det en billig klocka, utmärkt för en ovan att skruva på. :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack för hjälpen. Skulle du komma på något annat får du gärna höra av dig. Tycker det är lite lustigt om verket ska ha 17 juveler och någon gör en kopia med 25. Vore mer logiskt att göra med bara 7 Juveler.
Hur som helst var det en billig klocka, utmärkt för en ovan att skruva på. :)
Exakt, ett bra objekt att få igång, själv skruvar inget själv i klockorna utan byter band, spänner och kanske lite småfix bara. 🙏
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för hjälpen. Skulle du komma på något annat får du gärna höra av dig. Tycker det är lite lustigt om verket ska ha 17 juveler och någon gör en kopia med 25. Vore mer logiskt att göra med bara 7 Juveler.
Hur som helst var det en billig klocka, utmärkt för en ovan att skruva på. :)
Oavsett så slänger man väl inte en klocka enbart pga tveksamma delar så som tavla. Bättre isf att ge bort det till någon som skruvar enicar och kan behöva delar?
 
Topp