• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

JLC Memovox

Breitling
Nykomling i stallet eter en lyckad auktion på Tradera.
Klockan kändes bättre i verkligheten än på bild så med lite TLC borde den bli ett fint tillskott i Enicar-familjen!
IMG_3949.jpg


Sköna index och härlig placering av datum:
IMG_3953.jpg

IMG_3950.jpg


Graveringen 100/148 aS står för en helstålsklocka med svepande sekundvisare och med ref 100/148. Verket med datum är ett AR 1009.
Vattentät med en Brevet DDE 615 12, som inte riktigt vet vad det syftar på än.
IMG_3951.jpg


Lite colt och väldigt skönt stålband följde med och med en luggvidd på 20 mm så funkar klockan fint på handleden:
IMG_3952.jpg
IMG_3958.jpg
IMG_3959.jpg


Även AR 1009-verket såg trevligt ut trots sin ålder, då klockan borde vara från slutet av 50-och början av 60-talet:
IMG_3955.jpg
IMG_3957.jpg



Edit: Kunde inte hålla mig så glaset blev så här efter några varv med olika våtslip samt Polywatch, finns mer att göra men det får bli en annan gång..
IMG_3967.jpg
IMG_3968.jpg
IMG_3970.jpg
Perkele vilken fin
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nytillskott som damp ner i går...jag hade egentligen tänkt dra ner på köpen och början sälja av lite men det gick ju sådär...😆

Jag har saknat en renodlad Supertest-klocka i samlingen och när denna dök upp som ett Kinderägg på Tradera var det bara att vara aktiv och jag lyckades kamma hem den! Ett Kinderägg i form av ett Supertest-verk i en SuperCompressor-boett som toppas av ett facetterat glas! 🥚

IMG_4040.jpg


Lite svårt att se men gravyren på baksidan säger att ref är 100/202 BaAS vilket betyder att är en SuperCompressor-boett i rostfritt stål som tål vatten ner till 50 m och verket är automatiskt med svepande centrumsekund. Serienummer finns där också men, svårt att se på bilden, klockan är från 1960/61.
IMG_4041.jpg


Gillar speciellt den här annars ganska diskreta klockans facetterade glas som gör att den sticker ut lite i mängden.
Dock var det väldigt repigt, men efter lite snabb polering med lite våtslip och Polywatch så funkar det.
Min uris ska även få kika på den bruna "repan" på insidan av glaset samt urverket som satt lite löst på ena sidan.
IMG_4042.jpg
IMG_4043.jpg
IMG_4053.jpg


Ett äkta Supertest-verk från Enicar är baserat på AR 1125 och försett med eget serienummer och ett intyg som följde med klockan för att garantera dess gång. Intyget finns sällan eller aldrig sparat dessvärre.

Den här verket var Enicars motsvarighet till COSC-klockorna och med ett extremt fint, kontrollerat och serienummer märkt verk med 30 juveler.
Verket ser ut att vara i toppskick och klockan går ruskigt bra den korta stund jag haft den hittills...

IMG_4046.jpg
IMG_4044.jpg



Tillbaka på armen efter poleringen.
Länken får dessvärre inte av eftersom man inte kommer åt bandstiften så den får urisen ta av för något mer passande...
IMG_4054.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Efter lite kärlek och besök på klock-spa för justering av datumhjulet så blev den så här fin.

Älskar placeringen av datum som definitivt för tankarna till Zenith samt formen på helstålsboetten som är tank-liknande men ändå har en egen mjukare form, tror den benämns som cioccolato efter italienskan ord för choklad?! 🤷‍♂️

Botten är även delad på ett för mig nytt sätt förutom det konventionella skruvade locket!
Den är vattentät och har även ett ansökningsnummer för en SuperCompressor-variant som vi håller på att kika på...

🪐ENICAR Ultrasonic Cioccolato från 1960

IMG_4421.jpg
IMG_4422.jpg
IMG_4419.jpg
IMG_4423.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vi bekantar oss med varandra efter att denna SuperCompressor låg i brevlådan idag....ett Tradera-fynd till hustrun!
Medföljande band visade sig vara ett vintage JB Champion från USA, hepp!

ENICAR Sherpa 300 Automatic Date från 1965

IMG_4962.jpg
IMG_4956.jpg


Älskar at det fått med EPSA-detaljerna på denna lilla klocka ändå!
🤩

IMG_4955.jpg
IMG_4960.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En lite udda fågel till mitt ENICAR-bo dök upp igår, och som det verkar min första Enicar Chronometer, men med ett stort behov av kärlek...

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dem som vet, troligen sent 1920-tal...?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC.

Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Här är lånade bilder från säljaren på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
 
Senast ändrad:

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
En lite udda fågel till mitt ENICAR-bo dök upp igår, och som det verkar äkta min första Enicar Chronometer, men med ett stort behov av kärlek...

Klockan seglar direkt upp i topp på min äldsta-lista och kan vara närmare 100 år gammal enligt dem som vet, troligen sent 1920-tal...?
Enligt vad jag förstår så fick man inte märka tavlan med "Chronometer" om den inte var officiellt testad via COSC.

Helstål-boett som det verkar och mysig storlek på svulstiga 31 mm.
IMG_5136.jpg
IMG_5135.jpg


Här är lånade bilder från säljaren på baksida och verk:
Foto 2022-04-17 19 34 42.jpg
Foto 2022-04-17 19 35 30.jpg
Finns drösvis med Chronometermärkta klockor som helt saknar COSC-cert, det betyder ju enbart Tidmätare på Franska och var väl inte en helt ovanlig märkning på klockor utan relation till certifieringar osv.

Skulle tippa att åldern snarare är 30- eller, för mig ännu troligare, 40-tal, än 20-tal, men har egentligen inga andra belägg annat än att urformningen känns mer som det än 20-tal. Fin! :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Finns drösvis med Chronometermärkta klockor som helt saknar COSC-cert, det betyder ju enbart Tidmätare på Franska och var väl inte en helt ovanlig märkning på klockor utan relation till certifieringar osv.

Skulle tippa att åldern snarare är 30- eller, för mig ännu troligare, 40-tal, än 20-tal, men har egentligen inga andra belägg annat än att urformningen känns mer som det än 20-tal. Fin! :)
Tack, jag misstänkte det nästan själv då urverket inte ser speciellt märkvärdigt ut.

Det var en ENICAR-kännare som hade en liknande och som gissade sent 20-tal för det var hans, men din uppskattningen stämmer säkert bättre.

Jag har noll koll på så här gamla klockor så det blir spännande att som den går igång
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ännu en Super Quartz dök up idag efter en auktionsvinst.
Klockan går inte igång trots batteribyte så vi får se vad som händer med den...

Jag var egentligen ute efter det sjukt ovanliga orignalbandet med spänne, för att kunna använda på min fungerande syster-klocka, så jag är nöjd ändå! :p

IMG_5276.jpg
IMG_5275.JPG
IMG_5277.JPG
IMG_5274.JPG
IMG_5278.JPG
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nytt ENICAR-relaterat in idag.....kommer att komma väl till pass, dock kanske inte så mycket till ENICAR som oftast kräver specialverktyg bredvid, men samlingen räcker långt just nu...!
IMG_5481.jpg
IMG_5482.jpg
IMG_5483.jpg
IMG_5484.jpg
IMG_5485.jpg
 
Nuså! Jag har gått och spanat länge efter en automatisk Sherpa med den fina musslan på baklocket. Hittade till slut en som faktiskt fortfarande har rester av TA- dekalen på bakboetten:
20220530_114729.jpg
någon som förresten vet vad TA står för?
Nåväl.. Klockan kommer från en egyptisk handlare (som haft den i sin ägo ca 20 år) och den tycks ha levt ett hårt liv i ett sydligt skyltfönster:
20220530_120915.jpg

Kolla den urtavlan! Ursprungligen var den silverfärgad/ sunburst 😉
Kan man (om man är snäll) kalla det tropical, även om den inte var svart från början?
Hur som helst är jag nöjd med mitt köp, och inser att jag nog bryr mig mer om andra aspekter än en fin urtavla!
 
Rättelse: TE ska det stå på klistermärket på baklocket. Bifogar stulen bild från annan klocka på nätet:
Screenshot_20220530-123418_Google.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nuså! Jag har gått och spanat länge efter en automatisk Sherpa med den fina musslan på baklocket. Hittade till slut en som faktiskt fortfarande har rester av TA- dekalen på bakboetten:
20220530_114729.jpg
någon som förresten vet vad TA står för?
Nåväl.. Klockan kommer från en egyptisk handlare (som haft den i sin ägo ca 20 år) och den tycks ha levt ett hårt liv i ett sydligt skyltfönster:
20220530_120915.jpg

Kolla den urtavlan! Ursprungligen var den silverfärgad/ sunburst 😉
Kan man (om man är snäll) kalla det tropical, även om den inte var svart från början?
Hur som helst är jag nöjd med mitt köp, och inser att jag nog bryr mig mer om andra aspekter än en fin urtavla!
Nu ser du ju inte så mycket av den fina musslan just i detta fallet men grattis till en frän Sherpa Date! 😆🪐🤗
Du är säker på att tavlan var silver från början och inte svart?

Serienumret antyder att klockan är från 1967/68 precis som min egen Sherpa Date!
IMG_3281.jpg
 
Nu ser du ju inte så mycket av den fina musslan just i detta fallet men grattis till en frän Sherpa Date! 😆🪐🤗
Du är säker på att tavlan var silver från början och inte svart?

Serienumret antyder att klockan är från 1967/68 precis som min egen Sherpa Date!
IMG_3281.jpg
tackartackar. Ja, försäljaren hävdar att den var silver från början (han hade kommit över tre lika solbrända för 20 år sedan, tydligen). Jag behöver tvätta bort gugget på baksidan, så blir i alla fall den förhoppningsvis fin igen ;) Etikettspray?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
tackartackar. Ja, försäljaren hävdar att den var silver från början (han hade kommit över tre lika solbrända för 20 år sedan, tydligen). Jag behöver tvätta bort gugget på baksidan, så blir i alla fall den förhoppningsvis fin igen ;) Etikettspray?
Många, inklusiv undertecknad, vil ju gärna att sticker sitter kvar men i ditt fall kanske det är tveksamt....men luddet kanske ska bort och dekalen är kvar? :p

Hur som helst så bör du ta bort locket från klockan för att inte riskera något när du börjar härja med lösningsmedel och liknade..
Har inge erfarenhet at ta bort dessa dekaler men vanligt lacknafta är ju effektivt på andra dekaler och enblem...🤔

Verkar vara originalbandet som sitter på med va?
Dessa originalband är av låg kvalitet brukar bli sjukt spröd med åren så de brukar jag spara på och sedan köra med valfritt nya band men med ENICAR-spännet, om det fanns kvar?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ny klocka in efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags!

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet!
 
J

JooS

Guest
Ny klocka in efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags!

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet!


Vilken grym klocka!
 

bondgirl

Breitling
Ny klocka in efter ett lite för snabbt spontanköp så hade jag ropat hem denna underbara klocka på kvalitetsauktionen på Uppsala Auktionshus i tisdags!

Modellen är en Enicar Sherpa Ultradive MKI från runt 1966 och utrustad med den underbara och eftertraktade dubbla lollipop-visaren!
Storlek runt 40 mm, så rätt stor för sin tid.

Alltid kul att en fin ENICAR-box medföljde, även om just den här kanske inte var original till just denna klocka.
IMG_6002.jpg


Klockan i sig verkar vara i ett härligt originalskick med enormt slitet glas men under ytan döljer sig förhoppningsvis något bra!
IMG_6003.jpg
IMG_6004.jpg


Det vackra och förgyllda 24 stenars AR 1145-verket från ENICAR verka vara i gott skick och klockan håller tiden riktigt bra efter att jag burit den under helgen.
3752085-2.jpeg


Planerna är nu att självklart byta band men även plexi ska bytas, då jag faktiskt av en slump hade ett originalglas liggande!
6FC2729E-7C69-4E4A-8D37-A643CFEED219.JPG


Min hovuris Per-Erik på Olofsfors Ur ska få pyssla lite med bytet av glas och så får jag återkomma med resultatet!
Love your neighbor like yourself…. Hope you will be happy with it. Not a nice move… sorry. Watchfam! Unless Avi did lend it to you?
 
Topp