Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ariste, dina Enicarklockor är fantastiska! Enicar har en särskild plats i mitt hjärta. 1972 fick jag en ny Enicar i femtonårspresent av mina föräldrar. Jag var mycket stolt över den. Det var en automatare med blå urtavla, applicerade index och datum. Tyvärr försvann den i en flytt, men hittar jag en igen så kommer jag att köpa den. Istället har jag denna med lite "pie pan"-tavla. Kul den också, trots att den är både möglig och rasslig :lol:
Killer duo!!
Eller hur!Killer duo!!
Hej,Tjena, tänkte höra med er i Enicartråden om ni har någon erfarenhet av den här? Sherpa 33 Date från 70-talet enligt annonsör. Kaliber 1145
Fastnade för designen, vad tycker ni om klockan i fråga? Hur mycket är den värd? Är urverket något bra? Jag har noll koll på Enicar men vill komma in i vintageträsket, finns så mycket roliga klockor för vettiga pengar jämfört med att köpa moderna klockor.
Okej, ja det finns en hel del modeller som inte är så vanliga eller välkända i vintagevärlden. Verket ska vara Enicar Kaliber 1145 som har 24 stenarHej,
Ser ut som en trevlig modell som jag aldrig sett förut men ENICAR hade hundratals varianter under åren.
Framgår inte vilket verk som sitter men urtavlan antyder ett verk med 33 stenar vilket kanske inte riktigt stämmer men vad är storleken på boetten?
Värdet är svårt att uttala sig om då den inte är så vanlig och jag tror snarare den är från mitten eller slutet av 60-talet än 70-talet kanske..
Håller helt med dig annars gällande vad mycket roligt man får för pengarna i vintage-världen, även om det finns undantag där med!
Hittade en wristshot på en liknande Enicar med lite annan text och olika visare. De webbsidor som har med referensnumret som jag kan hitta är ofta från Japan. Kanske var/är en mer populär modell i Japan.Hej,
Ser ut som en trevlig modell som jag aldrig sett förut men ENICAR hade hundratals varianter under åren.
Framgår inte vilket verk som sitter men urtavlan antyder ett verk med 33 stenar vilket kanske inte riktigt stämmer men vad är storleken på boetten?
Värdet är svårt att uttala sig om då den inte är så vanlig och jag tror snarare den är från mitten eller slutet av 60-talet än 70-talet kanske..
Håller helt med dig annars gällande vad mycket roligt man får för pengarna i vintage-världen, även om det finns undantag där med!
Tavlan ser ommålad ut. Måste dock jämför med referensex för att vara säker.Tjena, tänkte höra med er i Enicartråden om ni har någon erfarenhet av den här? Sherpa 33 Date från 70-talet enligt annonsör. Kaliber 1145
Fastnade för designen, vad tycker ni om klockan i fråga? Hur mycket är den värd? Är urverket något bra? Jag har noll koll på Enicar men vill komma in i vintageträsket, finns så mycket roliga klockor för vettiga pengar jämfört med att köpa moderna klockor.
Okej, hittar tyvärr inte så många andra bilder på klockan i fråga, finns några från Japanska Ebay som dyker upp på Google Bilder i låg kvalitet men man kommer inte åt annonserna från Japans ebay längre.Tavlan ser ommålad ut. Måste dock jämför med referensex för att vara säker.
Hur vet du att det funnits en variant med 33 på tavlan? Index ser rundpolerade ut. vilket ofta sker när man målar om en tavla. Ser ingen annan rimlig förklaring.Okej, hittar tyvärr inte så många andra bilder på klockan i fråga, finns några från Japanska Ebay som dyker upp på Google Bilder i låg kvalitet men man kommer inte åt annonserna från Japans ebay längre.
Verkar ha funnits två versioner, en utan "Date" på tavlan med "33" istället, och vissa modeller har rektangulära visare medans andra har dessa nedan.
Det jag ser är att klockan jag kollar på inte verkar ha sunburst-effekten på tavlan som klockan i bilden nedan har. Frågan är då om det har att göra med att det fanns två versioner (kanske en äldre och en nyare), eller om tavlan på den jag kollar på är ommålad...
Klockan jag kollar på.
Jag hade för mig att jag hade sett en annan bild från en annan person med denna text på tavlan, kollade igen och såg att det var samma säljare fast på en annan plattform med andra bilder, så alla bilder jag sett med 33 på tavlan kommer från samma person ser jag nu.Hur vet du att det funnits en variant med 33 på tavlan? Index ser rundpolerade ut. vilket ofta sker när man målar om en tavla. Ser ingen annan rimlig förklaring.
Jag är böjd att hålla med @Aurum här och det var därför jag tyckte det var lite konstigt med 33 på denna model...Tavlan ser ommålad ut. Måste dock jämför med referensex för att vara säker.
Om du inte är duktig på att fixa själv så tycker jag att du kontaktar Per-Erik på Olofsfors Ur och ber honom om ett kostnadsförslag!
Den här lilla godingen åkte i backen Tips på reservdelar/fix? Har burit den en hel del på senare tid för jag tyckte den var subtilt cool och lite diskret vacker på något sätt, och så detta ...
Kul med den ovanliga länken och svensk dagskiva med!Passar på att lägga in nyförvärvet här med.
Så här kunde det sett i urmakarens tjusiga monter 1963, då denna mycket ovanliga klocka sågs för första gången!
Dessa två var verkligen unika . Underbart. En av orsakerna att jag gillar Enicar!Passar på att lägga in nyförvärvet här med.