• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Passar på att lägga in nyförvärvet här med.
20221118_091326.jpg
Välkommen i gänget! 😀

Bilagor

• 8362C843-5462-4A7E-AAD9-29F5191EEDFA.jpeg
    8362C843-5462-4A7E-AAD9-29F5191EEDFA.jpeg
    338.4 KB · Visningar: 7
Ett relativt billigt Tratten-köp dök up i lådan idag, alltid lika spännande att se saker IRL! 👍
Mitt första Tropic Star band, kan vara original till klockan, men tyvärr med ett mässingliknade spänne men det får sitta kvar så länge.

IMG_8733 2.JPG

Klockan fungerar men behövde lite TLC gällande glaset så här är lite före- och efterbilder:
IMG_8738.jpg
IMG_8739.jpg

Normalt slitage på boettlock men med ett väldigt fint inhouseverk i form av ett AR 690. Fin märkt krona med.
IMG_8737.JPG
IMG_8742.jpg
IMG_8743.jpg
IMG_8747.jpg

Klockan färdig för leverans till lyckligt ovetande hustru:
IMG_8740.JPG

Den här underbara saken dök häromdagen efter ett köp från Thailand av alla ställen!

En trevlig originalbox följde med:
IMG_9106.jpg

..och här är klockan! En mycket ovanlig Enicar Supertest med en emaljerad tavla som det verkar!
IMG_9110.jpg
IMG_9111.jpg

Skön storlek på 35 mm och det sitter ett nyservat inhouseverk, AR 1120, med eget serienummer i den mysiga boetten som också den har ett eget serienummer.
s-l1600-11.jpg

Vacker baksida med en medaljong med 3D-känsla.
IMG_9130.jpg

Hemskt band som följde med så det blir bandbyte inom kort....
IMG_9131.jpg

Verkar gå hyfsat med en efter resan från Thailand, lite ruckning så är man kanske i hamn?
IMG_9108.JPG

Äntligen har jag hittat ett fint exemplar av denna ovanligt funkiga Enicar!

Länken ser nästan NOS ut faktiskt och med imponerande mått på dryga 29 mm som smalnar av till 17 vid spännet!
IMG_9279.jpg

IMG_9286.jpg

IMG_9280.jpg

Glaset är facetterat men på insidan för att inte nötas ner, smart och kul lösning!
IMG_9282.jpg
IMG_9283.jpg

Ä.N.T.L.I.G.E.N. ! ! ! !

Har spanat efter en sådan väggklocka sedan jag fick upp ögonen för ENICAR och jag har aldrig sett någon under de snart två år jag letat så jag är glad som ett barn i en godisbutik!! 🍬🍭

hd_item_2638847_55ba4c5ad8.jpg
hd_item_2638847_0b5b9f53db.jpg
hd_item_2638847_e51b2c8f66.jpg

De här elektriska världstidsuret fick man som återförsäljare om man köpte in en viss mängd Enicar-klockor under en höstkampanj i mitten av 60-talet.

IMG_8423.JPG

Ä.N.T.L.I.G.E.N. ! ! ! !

Har spanat efter en sådan väggklocka sedan jag fick upp ögonen för ENICAR och jag har aldrig sett någon under de snart två år jag letat så jag är glad som ett barn i en godisbutik!! 🍬🍭

hd_item_2638847_55ba4c5ad8.jpg
hd_item_2638847_0b5b9f53db.jpg
hd_item_2638847_e51b2c8f66.jpg

De här elektriska världstidsuret fick man som återförsäljare om man köpte in en viss mängd Enicar-klockor under en höstkampanj i mitten av 60-talet.

IMG_8423.JPG
Stort grattis!

Bra köp och grattis till en supercool Enicar! 🪐😉🙏🏻

Kanke inte super rare som säljaren ville hävda men klockan känns ärlig och med ett serienummer som visar på tillverkningsår runt 1960.
Det vackra boetflocket har sina graveringar kvar vilket är viktigt, notera att sifrrorna ”1” och ”0” visar på Enicars unika bajoettfattning på sina SuperCompressor-boetter. Du vrider alltså bara ett kvarts varv för att öppna locket! Siffran ”1” ska vid stängt lock peka mot kronan.

Visarna är inte original utan tydligt relumade och det är inget ovanligt för tool watches som är över 60 år gamla! 😉

Ett stabilt och bra köp för de pengarna hur som! 🤗

Tack för infon! Ja att något är "super rare" tar jag alltid med en nypa salt :angel: Det här blev min första enicar, den kom fram igår och jag känner mig väldigt nöjd hittills! Den tickar på och håller tiden väldigt bra hittills för att vara en klocka som beskrevs ha direkta servicebehov. Tänker ändå ge den en service då jag vill använda den flitigt.

FullSizeRender.jpg
IMG_0030.jpg

Tack för infon! Ja att något är "super rare" tar jag alltid med en nypa salt :angel: Det här blev min första enicar, den kom fram igår och jag känner mig väldigt nöjd hittills! Den tickar på och håller tiden väldigt bra hittills för att vara en klocka som beskrevs ha direkta servicebehov. Tänker ändå ge den en service då jag vill använda den flitigt.

FullSizeRender.jpg
IMG_0030.jpg
Återigen kraftigt grattis till en underbar klocka som är mycket trevlig och en efterföljare till min egen Seapearl 600 som kom 1959!
...tror inte det här kommer att bli din sista Enicar heller, vis av egen och andras erfarenhet så fascineras man fort av märket och dess historia! 🪐

IMG_8654.jpg

Det var den här modellen som bla slog ut Rolex då US Navy och deras dykare skule välja klocka 1958, men det är en annan historia! :p

Jag gillar att köra mina Enicars på olika band men du måste helt klart ha ett svart Tropic som bas för din klocka!
Ett vintage Tropic i 18 mm och med curved ends brukar vara ganska enkla att hitta om man letar lite men annars passar dessa klockor på många olika band som du ser:

IMG_9454.jpg
IMG_7867.jpg
IMG_7305.jpg
IMG_6645.jpg
IMG_3142.jpg
IMG_1667.jpg

Återigen kraftigt grattis till en underbar klocka som är mycket trevlig och en efterföljare till min egen Seapearl 600 som kom 1959!
...tror inte det här kommer att bli din sista Enicar heller, vis av egen och andras erfarenhet så fascineras man fort av märket och dess historia! 🪐

IMG_8654.jpg

Det var den här modellen som bla slog ut Rolex då US Navy och deras dykare skule välja klocka 1958, men det är en annan historia! :p

Jag gillar att köra mina Enicars på olika band men du måste helt klart ha ett svart Tropic som bas för din klocka!
Ett vintage Tropic i 18 mm och med curved ends brukar vara ganska enkla att hitta om man letar lite men annars passar dessa klockor på många olika band som du ser:

IMG_9454.jpg
IMG_7867.jpg
IMG_7305.jpg
IMG_6645.jpg
IMG_3142.jpg
IMG_1667.jpg
Enormt fin på alla band. Fränast på bund och riktigt passande på vintage-gummit med stora hål (tropic?) enl. mitt tycke. Måste ta fram min Enicar när jag kommer hem :).

IMG_8654.jpg

IMG_9454.jpg
IMG_7867.jpg
IMG_7305.jpg
IMG_6645.jpg
IMG_3142.jpg
IMG_1667.jpg

Riktigt snygg!

Ja något säger mig att det kommer bli fler Enicars :)

Tillbaka
Topp