Härligt att höra!Dessa två var verkligen unika . Underbart. En av orsakerna att jag gillar Enicar!
… och de finns alltid en orsak att gilla ENICAR!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härligt att höra!Dessa två var verkligen unika . Underbart. En av orsakerna att jag gillar Enicar!
på en mindre nätauktion. Hoppas bara den kommer igång.Kul med den ovanliga länken och svensk dagskiva med!
Var hittade du den?
Välkommen i gänget!Passar på att lägga in nyförvärvet här med.
Alla gillar loggan!Den är inte märkvärdig på något sätt men utmärker sig ändå mot mina liknade vintage trehandare av andra fabrikat. Kan det vara loggan jag gillar? Nodate lyfter tavlan tycker jag.
Så sant så sant. Kan även räcka med att man gillar historian bakom ett märke för att man ska se dess skönhet.Alla gillar loggan!
I det enkla bor det vackra...
Unik länk i fullständigt NOS-skick anlände idag!
Det vet du.....den tredje advent är planen men det jävlas lite med böjda bandstift som inte vill som jag vill...Ja, men nu vill vi se den på klockan också!
Till slut så fick jag till det med att böja ett ett bandstift till 24 mm-änden så är det återförenade!Ja, men nu vill vi se den på klockan också!
Stort grattis!Ä.N.T.L.I.G.E.N. ! ! ! !
Har spanat efter en sådan väggklocka sedan jag fick upp ögonen för ENICAR och jag har aldrig sett någon under de snart två år jag letat så jag är glad som ett barn i en godisbutik!!
De här elektriska världstidsuret fick man som återförsäljare om man köpte in en viss mängd Enicar-klockor under en höstkampanj i mitten av 60-talet.
Tack kompis!Stort grattis!
Eller hur!Fan va cool!
Hur hittade du den?
Bra köp och grattis till en supercool Enicar!
Kanke inte super rare som säljaren ville hävda men klockan känns ärlig och med ett serienummer som visar på tillverkningsår runt 1960.
Det vackra boetflocket har sina graveringar kvar vilket är viktigt, notera att sifrrorna ”1” och ”0” visar på Enicars unika bajoettfattning på sina SuperCompressor-boetter. Du vrider alltså bara ett kvarts varv för att öppna locket! Siffran ”1” ska vid stängt lock peka mot kronan.
Visarna är inte original utan tydligt relumade och det är inget ovanligt för tool watches som är över 60 år gamla!
Ett stabilt och bra köp för de pengarna hur som!
Återigen kraftigt grattis till en underbar klocka som är mycket trevlig och en efterföljare till min egen Seapearl 600 som kom 1959!Tack för infon! Ja att något är "super rare" tar jag alltid med en nypa salt Det här blev min första enicar, den kom fram igår och jag känner mig väldigt nöjd hittills! Den tickar på och håller tiden väldigt bra hittills för att vara en klocka som beskrevs ha direkta servicebehov. Tänker ändå ge den en service då jag vill använda den flitigt.
Enormt fin på alla band. Fränast på bund och riktigt passande på vintage-gummit med stora hål (tropic?) enl. mitt tycke. Måste ta fram min Enicar när jag kommer hem .Återigen kraftigt grattis till en underbar klocka som är mycket trevlig och en efterföljare till min egen Seapearl 600 som kom 1959!
...tror inte det här kommer att bli din sista Enicar heller, vis av egen och andras erfarenhet så fascineras man fort av märket och dess historia!
Det var den här modellen som bla slog ut Rolex då US Navy och deras dykare skule välja klocka 1958, men det är en annan historia!
Jag gillar att köra mina Enicars på olika band men du måste helt klart ha ett svart Tropic som bas för din klocka!
Ett vintage Tropic i 18 mm och med curved ends brukar vara ganska enkla att hitta om man letar lite men annars passar dessa klockor på många olika band som du ser:
Tack kompis!Enormt fin på alla band. Fränast på bund och riktigt passande på vintage-gummit med stora hål (tropic?) enl. mitt tycke. Måste ta fram min Enicar när jag kommer hem .
Återigen kraftigt grattis till en underbar klocka som är mycket trevlig och en efterföljare till min egen Seapearl 600 som kom 1959!
...tror inte det här kommer att bli din sista Enicar heller, vis av egen och andras erfarenhet så fascineras man fort av märket och dess historia!
Det var den här modellen som bla slog ut Rolex då US Navy och deras dykare skule välja klocka 1958, men det är en annan historia!
Jag gillar att köra mina Enicars på olika band men du måste helt klart ha ett svart Tropic som bas för din klocka!
Ett vintage Tropic i 18 mm och med curved ends brukar vara ganska enkla att hitta om man letar lite men annars passar dessa klockor på många olika band som du ser: