• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

hejsam

Patek
2-Faktor
Googlar man så hittar man ett damur i 14K med precis samma taveltyp.
Om det säger någonting om någonting vet jag egentligen inte - men vem fan skulle fått för sig att hitta på någonting sånt här?
Det sagt så kan jag tycka att Seamaster-trycket ser lite svagt ut. Man hade ju onekligen velat se lite fler bilder...
Hittar heller inget vettigt när jag googlar, var detta inlägg jag såg:
https://www.instagram.com/p/B7Y32a9HHHh/?igshid=1wnt94fjgjqua

Kan det vara någon custom made beställning, gjorde Omega sånt?
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Hej.
Är helt ny inom Vintage och rätt ny generellt i klockors magiska värld. Sitter och suktar efter en dressare och har fastnat för Omega 60-talare med svart tavla.

Vad bör jag tänka på innan köp? Inom vilket prisintervall ligger dessa skönheter på?
Något annat jag bör beakta?
Bifogar några lånade bilder från nätet så ni förstår åt vilket håll jag siktar min inte alltför tjocka plånbok.

Tacksam för svar
Mvh Peter
95A1ADC5-EA8B-4672-B07C-810A80090B31.png
871C908E-12C2-4826-9E6B-B08E6D517198.png
55AD066B-6F9A-4019-88B4-547D7C353CD7.png
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.
Är helt ny inom Vintage och rätt ny generellt i klockors magiska värld. Sitter och suktar efter en dressare och har fastnat för Omega 60-talare med svart tavla.

Vad bör jag tänka på innan köp? Inom vilket prisintervall ligger dessa skönheter på?
Något annat jag bör beakta?
Bifogar några lånade bilder från nätet så ni förstår åt vilket håll jag siktar min inte alltför tjocka plånbok.

Tacksam för svar
Mvh Peter
95A1ADC5-EA8B-4672-B07C-810A80090B31.png
871C908E-12C2-4826-9E6B-B08E6D517198.png
55AD066B-6F9A-4019-88B4-547D7C353CD7.png
Om jag förstått saken rätt ska man kontrollera att tavlan inte är ommålad. Tror det är många just svarta tavlor som är ommålade.

Att köpa vintage är tyvärr lite knepigt så bäst om det är en respektabel eller välkänd säljare, gärna en butik.

Ett bra tips tror jag kan vara att titta på många bilder och jämföra. Att följa/bevaka auktioner och annonser på olika sidor.
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Om jag förstått saken rätt ska man kontrollera att tavlan inte är ommålad. Tror det är många just svarta tavlor som är ommålade.

Att köpa vintage är tyvärr lite knepigt så bäst om det är en respektabel eller välkänd säljare, gärna en butik.

Ett bra tips tror jag kan vara att titta på många bilder och jämföra. Att följa/bevaka auktioner och annonser på olika sidor.


Tack för informationen. Jag såg att det diskuterades ommålade tavlor tidigare i tråden. Jag själv är inte alla i stånd med att avgöra vad som är vad. Behöver absolut hjälp på vägen..

Mvh
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för informationen. Jag såg att det diskuterades ommålade tavlor tidigare i tråden. Jag själv är inte alla i stånd med att avgöra vad som är vad. Behöver absolut hjälp på vägen..

Mvh
Är själv ingen expert, bara haft två vintage Omega, men lägg upp bilder på potentiella köp så finns det garanterat medlemmar här som snabbt ser om det är något lurt med den. :)
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Hej. Hittade ett intressant objekt på Chrono24. Vill gärna veta eran åsikt om klockan.
Bifogar info på bild



B72BEADA-6040-4C79-B9A8-364562892B03.png

bifogar bild
 

Bilagor

  • 67C519DE-D708-4CFB-8F21-0DFE266CB382.png
    67C519DE-D708-4CFB-8F21-0DFE266CB382.png
    38.8 KB · Visningar: 4

urdjur

Omega
Jag läser nu Ivar Lo Johanssons roman Traktorn skriven 1943. I den finns en man som har ett "Omega special" armbandsur. Fanns det en modell som hette/kallades så, eller har Ivar Lo möjligen misstagit sig på modellnamnet? Jag känner förstås till Omega Suverän från denna tid, kanske är det som han menade?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag läser nu Ivar Lo Johanssons roman Traktorn skriven 1943. I den finns en man som har ett "Omega special" armbandsur. Fanns det en modell som hette/kallades så, eller har Ivar Lo möjligen misstagit sig på modellnamnet? Jag känner förstås till Omega Suverän från denna tid, kanske är det som han menade?
Osäker, men finns en Longines Special iaf. Dock tveksam att den är så tidig om jag minns rätt.
 

urdjur

Omega
Mitt förtroende för Ivan Los annars så realistiska skildringar får nu en törn..
Boken handlar mest om fattiga arbetare som då och då tittar på sina armbandsur. Men bara ett ur var omnämnt vid namn, just denna omega som bars av en finare herre. Antar att det var för att markera klasskillnaden, att inte vem som helst hade råd med en "Omega Special".
 

CeDDan

Omega
2-Faktor
Vad anser ni vara ett rimligt pris på en omega seamaster 600
1965
Kaliber 611
Stål med silver tavla
Läderband omega från 60tal med törnlås.
Helt i original enligt säljaren
Fint skick till synes. Utan originalhandlingar.

Famlar som vanligt i blindo utan er på KS

MVH Peter
 

Mukt

Cartier
Vad anser ni vara ett rimligt pris på en omega seamaster 600
1965
Kaliber 611
Stål med silver tavla
Läderband omega från 60tal med törnlås.
Helt i original enligt säljaren
Fint skick till synes. Utan originalhandlingar.

Famlar som vanligt i blindo utan er på KS

MVH Peter
Bilder brukar vanligtvis underlätta :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag läser nu Ivar Lo Johanssons roman Traktorn skriven 1943. I den finns en man som har ett "Omega special" armbandsur. Fanns det en modell som hette/kallades så, eller har Ivar Lo möjligen misstagit sig på modellnamnet? Jag känner förstås till Omega Suverän från denna tid, kanske är det som han menade?
Det finns en Omega ”Special” men den är mig veterligen inte tillverkad så tidigt som boken skrevs. Ref 2975
C2BFECD0-7E97-4C1B-831A-2BCFF024A486.png
 

Pawnile

Breitling
Tjena,

jag hoppas verkligen jag har hittat rätt tråd för min fråga annars ber jag ödmjukast om ursäkt. Det är nämligen så att jag har hittat en gammal Omega Seamaster som min farfars far bar när det begav sig. Jag kan inte lokalisera något serie nummer och misstänker då att man måste plocka isär uret för att hitta detta. Jag hittade dock en liknande klocka online som var daterad till 1955. Nåväl, jag undrar ifall det är värt att rusta upp uret eller om det mer sannolikt skulle överstiga värdet på klockan? Som ni kan se på bild så är klockan i dåligt skick utseendemässigt och i behov av ett nytt glas, den fungerar dock fortfarande och skruvar upp fint.
8FF39E40-84E0-4EFB-8E24-C0101C06CB52.jpeg
Tack på förhand.
 

Mukt

Cartier
Tjena,

jag hoppas verkligen jag har hittat rätt tråd för min fråga annars ber jag ödmjukast om ursäkt. Det är nämligen så att jag har hittat en gammal Omega Seamaster som min farfars far bar när det begav sig. Jag kan inte lokalisera något serie nummer och misstänker då att man måste plocka isär uret för att hitta detta. Jag hittade dock en liknande klocka online som var daterad till 1955. Nåväl, jag undrar ifall det är värt att rusta upp uret eller om det mer sannolikt skulle överstiga värdet på klockan? Som ni kan se på bild så är klockan i dåligt skick utseendemässigt och i behov av ett nytt glas, den fungerar dock fortfarande och skruvar upp fint.
8FF39E40-84E0-4EFB-8E24-C0101C06CB52.jpeg
Tack på förhand.
Fin klocka och kul att något som din farfars far bar finns kvar för dig att bära idag. IMO en av de roligare modeller som omega tillverkade under 50 talet. Dessa benämns ofta som "omega seamaster fat lugg" till följd av de lite grövre bandhornen. Tycker att både tavlan och boetten ser ut att vara i fint, ärligt skick och repigt glas är lätt ordnat med lite polerpasta, typ polywatch. Tycker absolut att den förtjänar en service och ett passande band. Värdet på dessa ligger uppskattningsvis kring 5k +- några tusen beroende på skick, service mm så en service tycker jag är helt rättfärdigad, både ekonomiskt men framförallt då uret gissningsvis har högt affektionsvärdet!
 

Pawnile

Breitling
Fin klocka och kul att något som din farfars far bar finns kvar för dig att bära idag. IMO en av de roligare modeller som omega tillverkade under 50 talet. Dessa benämns ofta som "omega seamaster fat lugg" till följd av de lite grövre bandhornen. Tycker att både tavlan och boetten ser ut att vara i fint, ärligt skick och repigt glas är lätt ordnat med lite polerpasta, typ polywatch. Tycker absolut att den förtjänar en service och ett passande band. Värdet på dessa ligger uppskattningsvis kring 5k +- några tusen beroende på skick, service mm så en service tycker jag är helt rättfärdigad, både ekonomiskt men framförallt då uret gissningsvis har högt affektionsvärdet!

Tack så mycket, ska absolut testa polywatch och överväga en service!
 

Dens

Breitling
Tjena! Morsan va och rensade efter jul och hittade min morfars gamla klocka. Hon har ingen koll och frågar om det är skräp eller vad det är men till min förtjusning så var det en rolig gammal Seamaster! Lär vara köpt nån gång på 50/60-talet, vrider upp och håller fortfarande tiden! Men länken har jag inte koll på, har försökt googla. Någon som vet?
IMG_1368.jpg
 

dagnydigger

Cartier
Jag läser nu Ivar Lo Johanssons roman Traktorn skriven 1943. I den finns en man som har ett "Omega special" armbandsur. Fanns det en modell som hette/kallades så, eller har Ivar Lo möjligen misstagit sig på modellnamnet? Jag känner förstås till Omega Suverän från denna tid, kanske är det som han menade?
Den har jag i bokhyllan. Min är grön, i pocketliknande bindning. Fått den av min morfar. Ligger i läslistan.
 

L.U

Breitling
Tjena gott folk
Jag har nyligen blivit sugen på en speedmaster reduced från 90 tal till 05. Undrade om KS kunde upplysa mig om vad som är ”desirable” på en sån här klocka och lite allmän info om dessa sköna klockor. Hojta gärna till om du har en till salu eller om du vet en som finns någonstans. Tack
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tjena gott folk
Jag har nyligen blivit sugen på en speedmaster reduced från 90 tal till 05. Undrade om KS kunde upplysa mig om vad som är ”desirable” på en sån här klocka och lite allmän info om dessa sköna klockor. Hojta gärna till om du har en till salu eller om du vet en som finns någonstans. Tack

Skulle skippa reduced främst pga den höga servicekostnaden. Omega parade ihop ett vanligt verk med ett kronografverk och vid service brukar hela kronografverket bytas.

Du kanske kan kolla in Omega Speedmaster Date? Det verket baseras på Valjoux 7750 och är betydligt billigare att serva.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: L.U
Topp