Jag har en teori om min 3999 från 1961, och den teorin är att Gerald Genta designade tavlan!
Jag läste för ett tag sen en artikel om Genta. Han jobbade för Omega under första halvan av 60-talet och så vittjat vet är det endast två modeller från tiden som är bekräftade Genta-designs: Constellation pie pan och c-shape. Självklart designade han inte bara två klockor för Omega under sin anställning, utan ganska många. Dessutom framgår det i artikeln att han designade många ”lösa” boetter och tavlor som kombinerades på olika sätt, även med delar som han inte designat själv. Utöver detta så introducerade han designelement i onyx hos Omega, i form av inlägg i index och visare. Sen verkade han även ha en förkärlek till hårkorstavlor, vilket man kan se på pie pan och hans första design - Universal Genève Polerouter.
Min 3999 har hårkors, onyxdetaljer och är tillverkad 1961, alltså är jag hyfsat säker på att Genta designade åtminstone tavlan!
Jag skulle nästan gå så långt som att påstå att alla Omegor från 60~talet med onyxinlägg är Gentadesigner.