• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Skulle skippa reduced främst pga den höga servicekostnaden. Omega parade ihop ett vanligt verk med ett kronografverk och vid service brukar hela kronografverket bytas.

Du kanske kan kolla in Omega Speedmaster Date? Det verket baseras på Valjoux 7750 och är betydligt billigare att serva.
Tack för det väl utvecklade svaret uppskattas.

Tack! Nä det hade jag inte heller så var "tvungen" att köpa den ;) Eller är det inte så det funkar @Gummo ?
Det du beskriver är inte ovanligt bland shoppingmissbrukare. Man lurar sig själv att det finns ett behov när det egentligen handlar om ett tvångsmässigt beteende som kan ha sin grund i depression. Det sjukliga mönstret har en viss ångestreducenande effekt men kan i längden leda till ökad ångest.
http://www.psykologitest.se/shopoholic.php

Det du beskriver är inte ovanligt bland shoppingmissbrukare. Man lurar sig själv att det finns ett behov när det egentligen handlar om ett tvångsmässigt beteende som kan ha sin grund i depression. Det sjukliga mönstret har en viss ångestreducenande effekt men kan i längden leda till ökad ångest.
http://www.psykologitest.se/shopoholic.php
Testet kändes vinklat mot shopping på stan/gallerior/fysiska butiker och företrädelsevis kläder.

Jag tror själv att jag kan ha problem med klockköpande just eftersom det upptar så stor del av min vakna tid att kolla på ev. klockköp. Och tankar om hur de ska finansieras. Har dock inte börjat Bynka eller tömt alla konton.

Känn ingen press eller brådska, vore bara kul att veta.:)

En speciell referens den där 2639, 16 kända revisioner inom ett spann på 3-4 år. För att inte tala om alla tavelvarianter...:)

Eller hur! Har sett massvis med olika, dock har jag inte fattat de olika revisionerna riktigt, fanns det variationer på boetten? Tycker mig ana det?
Okejrå nerds! ;) Det är en 2639-5.
IMG_20200311_090841.jpg

Jag har en teori om min 3999 från 1961, och den teorin är att Gerald Genta designade tavlan!
Jag läste för ett tag sen en artikel om Genta. Han jobbade för Omega under första halvan av 60-talet och så vittjat vet är det endast två modeller från tiden som är bekräftade Genta-designs: Constellation pie pan och c-shape. Självklart designade han inte bara två klockor för Omega under sin anställning, utan ganska många. Dessutom framgår det i artikeln att han designade många ”lösa” boetter och tavlor som kombinerades på olika sätt, även med delar som han inte designat själv. Utöver detta så introducerade han designelement i onyx hos Omega, i form av inlägg i index och visare. Sen verkade han även ha en förkärlek till hårkorstavlor, vilket man kan se på pie pan och hans första design - Universal Genève Polerouter.
Min 3999 har hårkors, onyxdetaljer och är tillverkad 1961, alltså är jag hyfsat säker på att Genta designade åtminstone tavlan!
5EAB5D1E-FDFB-4217-AB56-9BC5B66FFCDC.jpeg

Jag skulle nästan gå så långt som att påstå att alla Omegor från 60~talet med onyxinlägg är Gentadesigner.

Jag har en teori om min 3999 från 1961, och den teorin är att Gerald Genta designade tavlan!
Jag läste för ett tag sen en artikel om Genta. Han jobbade för Omega under första halvan av 60-talet och så vittjat vet är det endast två modeller från tiden som är bekräftade Genta-designs: Constellation pie pan och c-shape. Självklart designade han inte bara två klockor för Omega under sin anställning, utan ganska många. Dessutom framgår det i artikeln att han designade många ”lösa” boetter och tavlor som kombinerades på olika sätt, även med delar som han inte designat själv. Utöver detta så introducerade han designelement i onyx hos Omega, i form av inlägg i index och visare. Sen verkade han även ha en förkärlek till hårkorstavlor, vilket man kan se på pie pan och hans första design - Universal Genève Polerouter.
Min 3999 har hårkors, onyxdetaljer och är tillverkad 1961, alltså är jag hyfsat säker på att Genta designade åtminstone tavlan!
5EAB5D1E-FDFB-4217-AB56-9BC5B66FFCDC.jpeg

Jag skulle nästan gå så långt som att påstå att alla Omegor från 60~talet med onyxinlägg är Gentadesigner.
Otroligt snygg den där! Har aldrig sett referensen förut! Det är något visst med hårkors, som du kan se i bilden ovan faller jag också för det;-) Intressant om Genta också!

Go’kväll! Det här blir korsposting för min del, då jag lade in liknande idag i officiella omegatråden, men projektet passar ju mycket bättre in här trots allt :) är ny här på KS men pejlar in mig mer och mer på hur saker och ting ska gå till här.
Dags att min Seamaster 600 får en del kärlek, införskaffades 2012 men har legat i en låda i ca 3 år då hesaliten fick sig en spricka... Det är en -68 med cal.613, ST 136.011. Det är lite av en udda fågel, då det står ”Genève” på tavlan (och inte Seamaster 600) vilket tydligen förekom. Så tänkte att jag skulle dela lite om projektet som startade med duktig urmakare igår.
Eftersom den ej har sentimentalt värde för mig vill jag att den ska poleras och piffas upp varligt, så att den får lyster igen men ej så att den tappar patinan. Vad säger ni, rätt eller fel?!
Den ska bäras på daglig basis i rotation, tror på att klockor ska användas och inte passas undan.
Lite bilder på projektstarten igår, som bjöd på en fin överraskning... ingen packning bakom locket! En del grus och damm på insidan kan man lugnt säga.
65D8331E-C1EB-4AC4-A39E-330367415743.jpeg
05FBF154-5991-4CE8-9DC6-534CB7861E0F.jpeg
Letar också efter ett Omega original läderarmband (18mm, NOS/Beg.) till den, tar gärna emot bra tips om ni har?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp