Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min är från 1965, de andra två borde vara ungefär samma ålder på. Skulle kunna ordna lite länkar till bilder. Här är den första jag sett från Omega enthusiast och det var hans exemplar som gav mig inspirationen till att leta upp en likadan.Har du referensbilder på de exemplaren också? Vad är dessa från för årtal?
sid 65, Omega Seamaster Stories/Japansk bok
Jag hoppas jag har fel, för jag gillar utseendet, men det jag reagerade på framförallt är den nyare omegalogan som din har. Om du ser på bilden som @Olaa postat så ser du hur logotypen såg ut på de olika modellerna, din ser mer ut som den nyare. Förstår du hur jag menar?Min är från 1965, de andra två borde vara ungefär samma ålder på. Skulle kunna ordna lite länkar till bilder. Här är den första jag sett från Omega enthusiast och det var hans exemplar som gav mig inspirationen till att leta upp en likadan.
(Hans är dock finare)
https://www.instagram.com/p/Bor4zSYnZyz/?igshid=jpkgyq2dnwjn
och den andra från omegaforum, scrolla lite längre ner så hittar ni den
https://omegaforums.net/threads/wruw-today.567/page-7583#post-1571056
Din teori stämmer inte riktigt. På bilden Som @Olaa skickade så har båda de svarttavlade samma ”nyare” form på Omega loggan. Jämför med de andra på bilden som har den gamla loggan. Den ena svarta med technic tavlan är iaf från 1966 i boken. Jag äger en sådan svart med technic tavla också och den har exakt samma form. Båda mina har ett serienr som börjar på 22 mille, dvs de är från samma år. Jag kan ha fel i att det är 1965, kan vara 1966 på båda mina? I vilket fall så är det tidigare än 1967-68. Även de båda exemplen jag länkade till tidigare har samma utséende och form på loggan som min har.Jag hoppas jag har fel, för jag gillar utseendet, men det jag reagerade på framförallt är den nyare omegalogan som din har. Om du ser på bilden som @Olaa postat så ser du hur logotypen såg ut på de olika modellerna, din ser mer ut som den nyare. Förstår du hur jag menar?
Edit: Logotypen lär ha ändrats någon gång 1967-68 och tillverkningen av dessa tavlor kanske fortsatte med ändrad logotyp då? Nu spekulerar jag bara, men det kan ju vara så att din är ihopsatt senare isf.
Att Omega satte ihop klockorna senare än vad man daterar serienumret till är något som är känt sen länge, och med "senare" kunde det vara 2 till 3 år. Min "teori" syftade inte till att din klocka sattes ihop i nutid så att säga. Årtalet ska jag inte säga att jag är helt säker på men det tydligaste exemplet är Speedmaster som ändrar från applied och till den som ser ut som nuvarande, vilket skedde vid denna tidpunkt. Just speedmastermodellerna är ju så pass populära att det förmodligen lagts ner mer tid till att forska på dem och därav vet man kanske det mer exakt. Men du får gärna rätta mig om jag har fel, jag är alltid intresserad av att lära mig mer.Din teori stämmer inte riktigt. På bilden Som @Olaa skickade så har båda de svarttavlade samma ”nyare” form på Omega loggan. Jämför med de andra på bilden som har den gamla loggan. Den ena svarta med technic tavlan är iaf från 1966 i boken. Jag äger en sådan svart med technic tavla också och den har exakt samma form. Båda mina har ett serienr som börjar på 22 mille, dvs de är från samma år. Jag kan ha fel i att det är 1965, kan vara 1966 på båda mina? I vilket fall så är det tidigare än 1967-68. Även de båda exemplen jag länkade till tidigare har samma utséende och form på loggan som min har.
Kul om jag har fel såklart, det var loggan samt den moderna 60-tals referensen ihop med tavlans design som inte är så vanligt under denna tid som gjorde mig misstänksam.Min är från 1965, de andra två borde vara ungefär samma ålder på. Skulle kunna ordna lite länkar till bilder. Här är den första jag sett från Omega enthusiast och det var hans exemplar som gav mig inspirationen till att leta upp en likadan.
(Hans är dock finare)
https://www.instagram.com/p/Bor4zSYnZyz/?igshid=jpkgyq2dnwjn
och den andra från omegaforum, scrolla lite längre ner så hittar ni den
https://omegaforums.net/threads/wruw-today.567/page-7583#post-1571056
Ja tavlan är ju typisk WW2 era helt rätt men Omega har ju faktiskt gjort civila ur med urtavlor alá militär stil. Har för mig jag har sett Seamaster 30 med liknande tavla. Har googlat och rotat lite på nätet efter ett fjärde exemplar och det har jag faktiskt hittat. Likadan tavla, likadana visare, årtal 1965 och 22 miljon serie nr. Kan inte vara en slump...Skåda https://www.allvintagewatches.com/vintage-watches/omega-600-seamaster-1965-3/Kul om jag har fel såklart, det var loggan samt den moderna 60-tals referensen ihop med tavlans design som inte är så vanligt under denna tid som gjorde mig misstänksam.
Ingen av de 3 du visar har sekundvisaren som i boken, ska man lite på att boken har rätt eller ni 3 har rätt visare?
Tavlan ser fin ut, osäker på ifall dessa dock ska ha ”fiskekroks” S i Seamaster. Bandhorn samt boettlock ser ut att ha fått möta polertrissan då formerna ser mjuka ut.Ny i forumet och lite nyfiken på era tankar kring denna Omega Seamaster. Enligt uppgift 166.002 cal 565.
Fin! Ser bra ut, men är ingen expert.Ny i forumet och lite nyfiken på era tankar kring denna Omega Seamaster. Enligt uppgift 166.002 cal 565.
Tack! Ja, skönt att du tog namnreferensenFin! Ser bra ut, men är ingen expert.
Välkommen hit! Looptroop-fan?
Sett flera andra kring samma tidsepok med samma "S" i Seamaster - men har heller ingen koll. Ja exakt, den ser "välpolerad" ut.Tavlan ser fin ut, osäker på ifall dessa dock ska ha ”fiskekroks” S i Seamaster. Bandhorn samt boettlock ser ut att ha fått möta polertrissan då formerna ser mjuka ut.
Här har Hodinkee skrivit om demJa tavlan är ju typisk WW2 era helt rätt men Omega har ju faktiskt gjort civila ur med urtavlor alá militär stil. Har för mig jag har sett Seamaster 30 med liknande tavla. Har googlat och rotat lite på nätet efter ett fjärde exemplar och det har jag faktiskt hittat. Likadan tavla, likadana visare, årtal 1965 och 22 miljon serie nr. Kan inte vara en slump...Skåda https://www.allvintagewatches.com/vintage-watches/omega-600-seamaster-1965-3/
Det var en rackarns fin Omega! Speciellt utan datum, vilket många med liknande liknande tavla har. Med arabiska siffror hela vägen runt föredrar jag no-date för symmetrin. Man får gratulera till en fin pjäs!Dagens! Hoppas jag kan se så här bra ut när jag är 50.
Så läcker så så läcker168.022 från 1969.
Härlig samling och riktigt bra stronkgame!Lite headshots på vad som ligger i skåpet just nu.
Tackar, tackar!Härlig samling och riktigt bra stronkgame!
För några år sedan användes det oftare här på KS. Underskattat ord som sagt.Tackar, tackar!
"Stronk" är ju onekligen ett underskattad ord. Ska verka för dess fortlevnad i det svenska språket!
En av de vackraste tavlorna Omega gjort! Riktigt fin!Nyservad....en förlösande känsla....
Ja, tack! Mycket fin!En NOS seamaster
Vill ha!!!Fick tillbaka denne gamle soldat från service för en vecka sedan. Nu går den alldeles utmärkt