• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det var absolut ett skämt :)

Lite underligt fenomen. I förra veckan noterade jag precis samma konstiga färger på min 60-tals seamaster när jag var på solsemester. Undrade ifall det var urtavlan eller glaset som låg bakom det men det är nog glaset förstår jag nu. Tänkte fotta av den och bidra till denna diskussionen men idag när jag kollar på klockan igen noga i olika ljus kan jag inte överhuvudtaget se färgerna längre. Så jag undrar ifall det kommer fram i olika temperaturer eller ljussituationer. Verkligen konstigt.
Den jag hade såg ut sån oavsett ljus. Över hela tavlan. Glas bytte jag aldrig så vet ej om det har med glaset att göra.
Det finns ljusa constellation från tiden som en svagare typ av pärlemorskimmer. Kan vara en version av samma fenomen. Men som sagt, vet ej om det är tavla eller glas det sitter i. Är lätt att kolla iofs om man har en.

Kanske bara en oljig hinna på insidan av glaset...
 

3R1K

Cartier
Den jag hade såg ut sån oavsett ljus. Över hela tavlan. Glas bytte jag aldrig så vet ej om det har med glaset att göra.
Det finns ljusa constellation från tiden som en svagare typ av pärlemorskimmer. Kan vara en version av samma fenomen. Men som sagt, vet ej om det är tavla eller glas det sitter i. Är lätt att kolla iofs om man har en.

Kanske bara en oljig hinna på insidan av glaset...

Lite kostigt att jag inte kan återskapa effekten nu, när det var så himla tydligt förra veckan ...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Lite kostigt att jag inte kan återskapa effekten nu, när det var så himla tydligt förra veckan ...

Vid närmare eftertanke är det nog troligare det är glaset det sitter i. Som nån kondens som lägger sig. De kan ha en del hyss för sig glasen. Har sett Omegas med silverfärgad tavla som sett ut att ha grön tavla. De glasen blev som gröntonade med tiden, 40-talsklockor har det varit. Just den där oljiga grejen har jag inte sett på nåt annat än omega. Min gav intryck av att det var på själva tavlan men det kan vara svårt att se utan att ta ur den.

Kanske @Anders Forsberg har varit ur med den och sett vad det är?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det var absolut ett skämt :)

Lite underligt fenomen. I förra veckan noterade jag precis samma konstiga färger på min 60-tals seamaster när jag var på solsemester. Undrade ifall det var urtavlan eller glaset som låg bakom det men det är nog glaset förstår jag nu. Tänkte fotta av den och bidra till denna diskussionen men idag när jag kollar på klockan igen noga i olika ljus kan jag inte överhuvudtaget se färgerna längre. Så jag undrar ifall det kommer fram i olika temperaturer eller ljussituationer. Verkligen konstigt.
Njae, glaset är det nog inte.
Har precis samma fenomen på en gammal President jag har och den har jag fotograferat utanför boetten med samma effekt.
Oavsett var det sitter så är det ju coolt - men inget man direkt tänker på vid vanligt användande.

EDIT
Hade missat de två senare inläggen när jag svarade. Men, tja, mitt svar står fortsatt kvar. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Njae, glaset är det nog inte.
Har precis samma fenomen på en gammal President jag har och den har jag fotograferat utanför boetten med samma effekt.
Oavsett var det sitter så är det ju coolt - men inget man direkt tänker på vid vanligt användande.

EDIT
Hade missat de två senare inläggen när jag svarade. Men, tja, mitt svar står fortsatt kvar. :)
Det var mitt intryck också att det var på tavlan på min. Men det är ett bra tag sen så kan inte säga säkert. Såg rätt bra ut.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Njae, glaset är det nog inte.
Har precis samma fenomen på en gammal President jag har och den har jag fotograferat utanför boetten med samma effekt.
Oavsett var det sitter så är det ju coolt - men inget man direkt tänker på vid vanligt användande.

EDIT
Hade missat de två senare inläggen när jag svarade. Men, tja, mitt svar står fortsatt kvar. :)
Har detta fenomen på min salmon-kronograf. Sitter i klarlacken på blanka tavlor är jag rätt övertygad om. :D
 

DenCho

Omega
Hej! Köpte denna klockan för ett tag sen och nu på den senaste tiden har jag märkt att tavlan verka inte stämma till en cal 561. Tänkte fråga om det är en redial klocka eller något.

Mvh
Dennis
 

Bilagor

  • IMG_20210821_181727.jpg
    IMG_20210821_181727.jpg
    355 KB · Visningar: 56

olarsson

Cartier
2-Faktor
Min Seamaster som jag tror mig listat ut är från 1963. Köpt på Tradera för 8-10 år sedan.
Den började för ett tag sedan forta sig något vansinnigt, så nu är den inlämnad till Werner Koch på service.
Tack för tipset KS. : )

8B7322C0-FC3B-4DEA-B21A-BCD66090271E.jpeg
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Finns rätt många olika referenser på Omega från slutet av 40 till början 60 tal. Dessutom med olika verk och tavlor. Min undra är om det finns någon bra samanställning en bok eller sida på nätet där samtliga varianter finns med. Är lite viktigt om man ska köpa klocka att veta att allt stämmer. :)
 

Nero13

Panerai
Var flera år sedan jag ägde en vintage Omega… tror det var storleken som fick mig att sälja den känner jag nu. Måste vänja mig efter alla mögeldykare sedan dess 😂
997463E4-671A-49AD-81A8-F0CBCED813D7.jpeg
 

jmalmsjo

Cartier
Seamaster Cosmic, ref 166.0195, med intressant tavla… Har sett dessa ändra färg till både grått och brunt med detta måste väl bero på en fuktskada?
A3C6BA63-1D6F-40BE-A0AA-7461A3EF3ECA.jpeg

9D1759EC-858D-4CB2-8AB9-43D1493FFF24.jpeg


Jag är helt novis på Omegalänkar men skulle behöva en länkbit till. Kan någon guida mig till var jag ska leta och vad jag ska söka efter med guidning av märkningen på spännets insida enligt bilden ovan?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Är det enkelt för valfri omega AD att lokalisera ett nytt OEM plexi till en constellation? Om ja, ca hur mycket kostar det? :)
 
Topp