• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tissot "Roger Moore" 44554-11x från ca -70




Trevligt!
Önskar min hade ett lika tufft namn :D
20160922_175540.jpg
 

Rolfen

Rolex
Har länge sökt en gammel Tissot men dom flesta 40-50-tals modellerna från Tissot är rackans små. Genom intensivt surfande upptäckte jag dock deras jubileumsmodell från 1958 som faktiskt är hela 35mm och det är ett mått jag kan leva gott med. Nu började jakten på ett skapligt ex vilket inte var toksvårt då dom verkar ha sålt oväntat många av denna modell. Så nu är jag lycklig ägare av:

Tissot Jubilem 1958 kaliber 27B-1
TissotJubileum.jpg


Slängde på ett Tissot spänne jag hade liggande, dock ingen aning om ålder på det.
TissotSpanne.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har länge sökt en gammel Tissot men dom flesta 40-50-tals modellerna från Tissot är rackans små. Genom intensivt surfande upptäckte jag dock deras jubileumsmodell från 1958 som faktiskt är hela 35mm och det är ett mått jag kan leva gott med. Nu började jakten på ett skapligt ex vilket inte var toksvårt då dom verkar ha sålt oväntat många av denna modell. Så nu är jag lycklig ägare av:

Tissot Jubilem 1958 kaliber 27B-1
TissotJubileum.jpg


Slängde på ett Tissot spänne jag hade liggande, dock ingen aning om ålder på det.
TissotSpanne.jpg
Bra klockor de där jubileum, men är du säker på 58? Trodde att det var ett snävare årsspann med tanke på att jubileet som firades var tissot 100 år 1953.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Naturligtvis har du rätt, väldigt uppmärksamt av dig och slarvigt av mig :facepalm: 1953 skall det vara.
Det var ingen pik, jag kunde tänkt mig att de producerades under något år men blev förvånad på så sent år som 58. :) har du kollat serienumret? Vore intressant att få veta om alla jubileum verkligen enbart såldes 1953.
 

Rolfen

Rolex
Det var ingen pik, jag kunde tänkt mig att de producerades under något år men blev förvånad på så sent år som 58. :) har du kollat serienumret? Vore intressant att få veta om alla jubileum verkligen enbart såldes 1953.
Japp, den skall vara 1953. Tissot byggde till sin fabrik i början av 50-talet så dom kunde nog göra rätt många klockor på ett år men jag håller med dig i att det borde finnas jubileums ur gjorda något år plus eller minus.
Har ett kul litet häfte från 1951 där dom skriver om den nya moderna Tissot fabriken. Här är en bild därifrån, snacka om gott om urmakare, kanske någon på bilden pillade på min klocka.
Tissot1951.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kronograferna är senaste tillökningen i familjen Tissot. Länken tog jag från kronografen då den tunnare boetten passade bättre med ändlänkarna.

Tyvärr kom jag hem för sent så bilderna gör inte klockorna rättvisa, speciellt inte "marmortavlan" på den större kronografen.
20161028_181150.jpg
20161028_181432.jpg
20161028_181351.jpg
20161028_181524.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Japp, den skall vara 1953. Tissot byggde till sin fabrik i början av 50-talet så dom kunde nog göra rätt många klockor på ett år men jag håller med dig i att det borde finnas jubileums ur gjorda något år plus eller minus.
Har ett kul litet häfte från 1951 där dom skriver om den nya moderna Tissot fabriken. Här är en bild därifrån, snacka om gott om urmakare, kanske någon på bilden pillade på min klocka.
Tissot1951.jpg

Ser ut som om att de sitter o ber. :)
 

Rolfen

Rolex
Söt liten dam Tissot som skall bli julklapp till syrran, jag gillar Cartier stuket på kronan. Skall bli intressant och se om man kan få syrran till att använda klocka. Hade ju varit kanon om hon gjorde det för då skulle julklapp och födelsedags bekymren vara löst för all framtid då det dräller av läckra och billiga vintage damur på marknaden ;)

DamTissot.jpg
 
Topp