• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Martin Lovasz

Audemars
Fick hem den här idag, väldigt skralt med info om den mer än vad som står på urtavlan, men jag gissar att den bör kvalificera sig som vintage :)
Den verkar inte helt frisk, låter rätt mycket när man ställer den och jag lyckas bara ställa timvisaren. Antingen är jag dum i huvudet och inte förstår hur man gör för att ställa minutvisaren eller så är det något fel på den, får fråga någon urmakare imorgon! Tycker den är riktig snygg iaf så vore kul att få igång den ordentligt!
Ja den är sönder så skicka den till mig!

Nej det är inget fel på den utan man ställer minutvisaren genom att trycka in och hålla kronan i 5 sekunder och sedan släppa ut kronan och snabbt trycka in den igen och så börjar sekundvisaren att röra sig (batteri krävs). Det är vad som kallas en tidszons klocka och man kan då snabbt ställa fram och tillbaka timmar och datum beroende på tidszon man befinner sig i så en riktigt Jet-set klocka.

Och den skall låta högt med ett distinkt klickande ljud när du ställer timmarna så i med ett batteri så skall du se att den fungerar fint.

I hittar man för det mesta antingen ett kaliber 2030 eller 2031 och de såldes mellan ca 1977-1979.
 
Senast ändrad:

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Ja den är sönder så skicka den till mig!

Nej det är inget fel på den utan man ställer minutvisaren genom att trycka in och hålla kronan i 5 sekunder och sedan släppa ut kronan och snabbt trycka in den igen ochså börjar sekundvisaren att röra sig. Det ät vad som kallas en tidszons klocka är man kan då snabbt ställa fram och bak timmare och datum beroende på tidszon man befinner sig is så en riktigt jet-set klocka.

Och den skall låta högt med ett distinkt klickande ljud när du ställer timmarna så i med ett batteri så skall du se att den fungerar fint.
Jag lyckades hitta en beskrivning för några minuter sen men förstod den inte riktigt, din var mer pedagogisk, tack snälla!
Såg ju riktigt coolt ut när klockan börja rusa, synd att den är kvarts så man inte behöver ställa om den så ofta ;)
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag lyckades hitta en beskrivning för några minuter sen men förstod den inte riktigt, din var mer pedagogisk, tack snälla!
Såg ju riktigt coolt ut när klockan börja rusa, synd att den är kvarts så man inte behöver ställa om den så ofta ;)
Hoppa på färjan till Finland så kan du ställa om tidszonen eller varför inte lägg ut massor av pengar på att flyga runt i världen. :)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag lyckades hitta en beskrivning för några minuter sen men förstod den inte riktigt, din var mer pedagogisk, tack snälla!
Såg ju riktigt coolt ut när klockan börja rusa, synd att den är kvarts så man inte behöver ställa om den så ofta ;)
Hade den inte varit en kvarts så hade du haft lite mer fight om den :)
Älskar tavlan, fler bilder, närbilder?
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Hoppa på färjan till Finland så kan du ställa om tidszonen eller varför inte lägg ut massor av pengar på att flyga runt i världen. :)
Haha, jag får göra det!
Såg att du editerat lite på föregående inlägg, tack för info! Klockan verkar gå fint nu!
Hittade den här länken: http://www.retro-watches.co.uk/watches/T-Z/tissot-seastar-quartz-ref-nov0919.htm
Ska bara komma på vad jag ska ha för band på nu, det som kom med var så gräsligt så det fick åka av direkt!
 

Martin Lovasz

Audemars
Haha, jag får göra det!
Såg att du editerat lite på föregående inlägg, tack för info! Klockan verkar gå fint nu!
Hittade den här länken: http://www.retro-watches.co.uk/watches/T-Z/tissot-seastar-quartz-ref-nov0919.htm
Ska bara komma på vad jag ska ha för band på nu, det som kom med var så gräsligt så det fick åka av direkt!
100096.jpg

Jag sålde den här brutala Tisson för några månader sedan på Tradera med samma urverk. :)
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Hade den inte varit en kvarts så hade du haft lite mer fight om den :)
Älskar tavlan, fler bilder, närbilder?
Var tavlan jag fastnade för med, riktigt fin! Har inget emot kvarts även om mekaniskt såklart är sexigare.
Var svårt att fota kan försöka få till någon bättre bild i dagsljus. Min mobil är i princip omöjlig att få fokus med på nära håll! Men här kommer några bilder:
IMG_20160617_222040.jpg
IMG_20160617_222850.jpg
IMG_20160617_223029.jpg
 

Måberg

Panerai
Hade sedan tidigare en 80tals quartz Seastar som jag ärvt efter morfar men ärvde för några veckor sedan även denna efter min farfar. Någon som vet något om modellen samt vad en service kan gå loss på i runda slängar? Patinan med färgstänk (farfar var målare hela sitt yrkesliv) vill jag dock behålla av sentimentala skäl! :)

DSC_1151.JPG
 
Topp