• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

falten

Cartier
Troligtvis favoriten i samling, dock blir den inte använd så mycket

IMG-4236.jpg


tissotbrown.jpg


IMG-2959.jpg


IMG-9708.jpg
 
Senast ändrad:

EmilW

Omega
Fick hem denna Visodate för ett tag sen och tänkte ge den till min far i present.

Har putsat plexit och bytt armband. Tyvärr är det fläckar på tavlan vid kl 1-2. Ångrar lite att jag inte tog ett mer vintageinspirerat läder.

Nån som vet ungefär när den är ifrån? Bakboetten är blank och vet inte om jag fixar att öppna den utan att ställa till med skada.

image.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag skulle tippa på sent 50- tidigt 60-tal. Visarna var mycket populära på 50-talet men modeller med dessa visare fanns kvar in på 60-talet men från mitten av 60-talet var nästan alla visare kantiga utan spets.
 

Martin Lovasz

Audemars
En snygg modell men det har tappat en del av ytan. Vad som avgör värdet bortsett från skicket är vilket urverk som finns i då Tissot både använde egna och verk från ETA. Med ett ETA verk så skulle jag tippa på 200-300kr men med ett Tissot verk upp till ca 600kr. Rengör man den och polerar glaset så kan man få mer.
 
Senast ändrad:

Hynchen

Omega
Tack för snabbt svar, trodde faktiskt den skulle vara värd lite mer så tur att jag kollade :) får luska ut om det är ETA verk eller eget.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack för snabbt svar, trodde faktiskt den skulle vara värd lite mer så tur att jag kollade :) får luska ut om det är ETA verk eller eget.
Jag köper det mesta på Tradera och då är priserna lite lägre och köper man ett renoveringsobjekt kan det bli ännu lägre. Den stora kostnaden kommer när man skall gör den fin igen och kan man inte göra detta själv blir det mycket dyrt. Så hittar du samma klocka i en butik i fint skick och servad då kan du få betala över 3000kr.

Själv har jag idag köps runt 20 klockor för strax över 200kr och en del riktigt fina och räknar med att kunna fixa upp ca 10 av dem och sälja dem för runt 2000kr. Så vinsten blir 1800kr men då kommer jag lägga ner mer tid an vad det egentligen är värt men är man biten av vintage klockor så är man och då det är en hobby kostar tiden inte lika mycket. :)
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Återigen en bild på min Tissot kronograf.
bN1o01R.jpg

Tyvärr inga gammelloggor men väl ett tissot stilleben :bag::)
image.jpg

Mitt lilla bidrag i tråden, Tissot Seastar Sonorous! En riktigt trevlig klocka!
d21881dfa570815d1c0476ad9eb323da_zpswv7xtvll.jpg

Troligtvis favoriten i samling, dock blir den inte använd så mycket

IMG-4236.jpg


tissotbrown.jpg


IMG-2959.jpg


IMG-9708.jpg

Blev med ytterligare en PR516

image.jpeg

Shit vilka klockor, det väcker ett ha begär efter en. Någon av er som hade tänkt sälja?
 

Martin Lovasz

Audemars
Blev precis klar med denna Antimagnetic från 1952.

100090.jpg

Mycket patina och visarna saknar det mesta av lysmassan men en snygging (tycker jag).

100091.jpg

Glaset har jag polerat och lite skav här och där ger den bara karaktär.

100092.jpg

Jag tycker att man skall undvika att polera boetter.


100089.jpg

Anledningen till varför jag fick den billigt var att urverket (27B-1) var mycket slitet och fungerade bara i en position.

Så det var mycket att göra på den här stackaren. Först fick jag byta ett kugghjul som hade en böjd axel, sedan hela fjädertrumman då den var mörbultad och inte nog med det när jag hade gjort allt och testade gången så lät det som ett tröskverk och en mer noggrann titt på balansaxelns spetsar visade att den måste bytas. Jag är tyvärr av den lata typen (saknar förmåga) så jag bytte hela balansen istället och nu går den bara 9 sekunder för fort per dygn enligt mätutrustningen. Dock tog jag balansen från en skrotad Tissot från 1958 så balansen är av en modernare modell men man får ta det som erbjuds.

Det finns inte en skruv eller platta som inte har rispor men tittar man inte allt för noga är den riktigt snygg och anledning till att balansen bara gick i en position var att någon någon gång för länge sedan försökt reparera klockan men använt en för liten Incabloc juvel och ändsten så balansen hamnar på sniskan och fastnar när man rör klockan.
 
Senast ändrad:

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
IMG_20160617_205813.jpg

Fick hem den här idag, väldigt skralt med info om den mer än vad som står på urtavlan, men jag gissar att den bör kvalificera sig som vintage :)
Den verkar inte helt frisk, låter rätt mycket när man ställer den och jag lyckas bara ställa timvisaren. Antingen är jag dum i huvudet och inte förstår hur man gör för att ställa minutvisaren eller så är det något fel på den, får fråga någon urmakare imorgon! Tycker den är riktig snygg iaf så vore kul att få igång den ordentligt!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
IMG_20160617_205813.jpg

Fick hem den här idag, väldigt skralt med info om den mer än vad som står på urtavlan, men jag gissar att den bör kvalificera sig som vintage :)
Den verkar inte helt frisk, låter rätt mycket när man ställer den och jag lyckas bara ställa timvisaren. Antingen är jag dum i huvudet och inte förstår hur man gör för att ställa minutvisaren eller så är det något fel på den, får fråga någon urmakare imorgon! Tycker den är riktig snygg iaf så vore kul att få igång den ordentligt!
En hunking på tratten?
 
Topp