• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Till nya forumledningen

Jag har ett önskemål rörande den övre menyn. När jag läser i en tråd och har scrollat ner på sidan är det väldigt långt till toppen, speciellt om det är en lång bildtung tråd. För att slippa detta scrollande vore det snyggt med en förminskad meny som ligger kvar högst upp på skärmen. Tänker främst på länkarna där man ser vart man är på sidan så man kan navigera tillbaka, forum klocksnack diskussion
Läser man på en iPhone kan man trycka på klockan högst upp så hamnar man högst upp på sidan.

Senast ändrad:
Har nya forumledningen bett om förslag på ändringar?
Annars känns ju den här tråden lite som att få goda råd utan att ha bett om dem; och det gillar ju folk att få... :)
De får väl göra som brukligt, att ta till sig eller förkasta. Idéer och tips vad medlemmarna vill ha är av godo. Sedan är det ledningen som bestämmer. :)

Jag gillar att man kan blocka/ignorera troll, en funktion jag saknar på många andra forum, så den får väldigt gärna vara kvar.

Jag håller inte med. Jag tror att många reggar sig just för att skriva en fråga (gjorde så själv). Skall man bara läsa kan man fortsätta vara oreggad...
Då är du ett riktigt bra undantag! :)
Självklart ska man få skriva, men jag antar att du håller med om att för dom allra allra flesta frågorna/synpunkter m.m så finns det redan en lämplig tråd att skriva/fråga i?

Håller med många andra om att det största problemet är bumpar i Köp och sälj.
En bump i veckan, eller möjligtvis var 4:e dag eller så skulle göra det mycket mer överskådligt i denna delen. Man blir ju galen när man själv letar efter nytt och det enda som händer är att samma annonser ligger överst varenda dag eftersom vissa är heta på att bumpa. Då måste alla andra som vill sälja sina grejer också hänga med i bumphysterin för att få sin annons högst upp en gång om dagen.

Håller med många andra om att det största problemet är bumpar i Köp och sälj.
En bump i veckan, eller möjligtvis var 4:e dag eller så skulle göra det mycket mer överskådligt i denna delen. Man blir ju galen när man själv letar efter nytt och det enda som händer är att samma annonser ligger överst varenda dag eftersom vissa är heta på att bumpa. Då måste alla andra som vill sälja sina grejer också hänga med i bumphysterin för att få sin annons högst upp en gång om dagen.
Sortera efter "startdatum" så får du upp de senaste trådarna först

Sortera efter "startdatum" så får du upp de senaste trådarna först
Det finns ändå ingen anledning att man måste bumpa varje dag. Det ligger många objekt på köp och sälj och alla vill sälja just sina objekt. Eftersom möjligheten finns att lägga sitt objekt överst flera gånger om dagen kommer oxå många att göra det. Detta tillför inget positivt i mitt tycke och möjligheten bör därför plockas bort.
1 gång / vecka är tillräckligt.

Det finns ändå ingen anledning att man måste bumpa varje dag. Det ligger många objekt på köp och sälj och alla vill sälja just sina objekt. Eftersom möjligheten finns att lägga sitt objekt överst flera gånger om dagen kommer oxå många att göra det. Detta tillför inget positivt i mitt tycke och möjligheten bör därför plockas bort.
1 gång / vecka är tillräckligt.
Säger inte emot, gav bara ett tips :)

Självklart ska man få skriva, men jag antar att du håller med om att för dom allra allra flesta frågorna/synpunkter m.m så finns det redan en lämplig tråd att skriva/fråga i?
Jo, men svaret på de flesta frågor ligger bara en googling bort. Men hur kul vore forumet om nya inte fick skriva utan att först ha spenderat 3 timmar med att leta i gamla trådar?

Jo, men svaret på de flesta frågor ligger bara en googling bort. Men hur kul vore forumet om nya inte fick skriva utan att först ha spenderat 3 timmar med att leta i gamla trådar?

Det är ingen som är förbjuden att skriva så klart och visst skulle KS bli ökentrist om man var hänvisad till Google som första alternativ.

Men...det jag tror att @SIRdavid menar och i alla fall vad jag menar, är att det går precis lika bra att ställa frågan i en redan befintlig tråd, speciellt då den absoluta majoriteten av "rookie-frågor" avhandlar samma sak.

På så sätt skulle man styra nya medlemmar mot att läsa/söka/posta istället för att starta nya trådar om sådant som det redan finns för många trådar av :)

Vilka är dessa trådar det finns för många av? IMHO är de iaf intressantare än de som vanligen syns på sida 1 och 2 som oftast är samma trådar dag ut och dag in som avhandlar en specifik modell.

-Högre krav på att starta trådar.
-Hade gillat om avslutade annonser låg separat. Och att annonser som är inaktiva (typ sålda men ej markerade avslutade osv) automatiskt blev avslutade efter Xveckor till ”avslutadmappen”. Så det egentligen blir några få sidor med aktiva annonser, på saker som finns kvar att köpa. De aktiva annonserna hade då inte heller behövts bumpas.

Men det kanske är jätteavancerat, vad vet jag.

Det är ingen som är förbjuden att skriva så klart och visst skulle KS bli ökentrist om man var hänvisad till Google som första alternativ.

Men...det jag tror att @SIRdavid menar och i alla fall vad jag menar, är att det går precis lika bra att ställa frågan i en redan befintlig tråd, speciellt då den absoluta majoriteten av "rookie-frågor" avhandlar samma sak.

På så sätt skulle man styra nya medlemmar mot att läsa/söka/posta istället för att starta nya trådar om sådant som det redan finns för många trådar av :)
Nu hänger jag mest i specifika trådar och kollar inte Diskussion så ofta, men som Anders frågar ovan: vad är det för noob-frågor/trådar som stör? Det kommer alltid ett gäng "vilken klocka skall jag köpa till mig/tjejen?", men passar verkligen de frågorna i en "den stora fråga vilken klocka"-tråden?

-Högre krav på att starta trådar.
-Hade gillat om avslutade annonser låg separat. Och att annonser som är inaktiva (typ sålda men ej markerade avslutade osv) automatiskt blev avslutade efter Xveckor till ”avslutadmappen”. Så det egentligen blir några få sidor med aktiva annonser, på saker som finns kvar att köpa. De aktiva annonserna hade då inte heller behövts bumpas.

Men det kanske är jätteavancerat, vad vet jag.
När är en annons inaktiv?

När är en annons inaktiv?
Du missade parentesen efter ordet inaktiv?

Det finns ju en jävla uppsjö av annonser som folk inte avslutar, även om objektet är sålt tex. Man skulle KANSKE kunna få en notis efter 4 veckor, där man väljer om man ska ha kvar annonsen eller inte. Typ. Jag vet inte. Tycker bara det är stört mycket annonser (som nämnt ovan, typ avslutade med eller utan tagg) som är ivägen när man kommer några sidor in på köp och sälj.

Vad skulle ni vilja ha då?
Kommer inte ihåg vad vi haft, men ju fånigare desto bättre, eller hur:
Seriefigurer
(speedmasterägare vill nog vara Snobben)
Bakverk
(Baklava låter nästan som Calatrava)
Musiker/artister (vem vill vara Bröderna Djup?)
Gamla filmstjärnor
(pax för John Wayne)
Ikeaklassiker
(Tänk att få vara bokhyllan Billy)
Klockbutiker
(jag är hellre Rob E än Jälmers ur)
Svenska tv-profiler
(Alla med Datejust blir Leif G.W Persson)
Finns ju hur mycket som helst...

Senast ändrad:
Du missade parentesen efter ordet inaktiv?

Det finns ju en jävla uppsjö av annonser som folk inte avslutar, även om objektet är sålt tex. Man skulle KANSKE kunna få en notis efter 4 veckor, där man väljer om man ska ha kvar annonsen eller inte. Typ. Jag vet inte. Tycker bara det är stört mycket annonser (som nämnt ovan, typ avslutade med eller utan tagg) som är ivägen när man kommer några sidor in på köp och sälj.
Ah, ok. Påminnelsen är en bra idé. Lite svårt annars att automatiskt veta om klockan är såld eller inte :)

Nu hänger jag mest i specifika trådar och kollar inte Diskussion så ofta, men som Anders frågar ovan: vad är det för noob-frågor/trådar som stör? Det kommer alltid ett gäng "vilken klocka skall jag köpa till mig/tjejen?", men passar verkligen de frågorna i en "den stora fråga vilken klocka"-tråden?

Jag säger inte att det är världens största problem, men några exempel "är den äkta" "kan jag bada/golfa/steppa med min klocka" "är den här handlaren på C24 ok" "vart kan jag köpa läderband/länk" "är 36mm en tjejklocka".

Sen så väljer du ordet "stör", vilket jag inte skrev utan påpekade bara att det finns vissa ämnesområden där det inte behövs nya trådstarter utan det går alldeles utmärkt att ställa sin fråga i en redan befintlig tråd. Och om man då satte en gräns innan nya medlemmar kan starta trådar och som gör att man knuffas mot att använda sökknappen är väl det toppen.

Enkel och bra bildsök (tex bilder uppladdade av specifik medlem) + möjlighet att återposta en tidigare uppladdad bild utan att behöva ladda upp den igen.
Går alldeles utmärkt redan nu (leta upp bild, högerklicka (eller om du är en Äppelnörd får du väl göra som man gör på en sån apparat;)), välj visa bild, kopiera bildadressen, lägg in bilden på samma sätt som när du länkar till en bild från övriga internätet...:))

Men eftersom detta är en önsketråd:
1) Gör så att jag vinner 7 miljoner på Lotto:D
2) Inför "tummen upp"-emojis
emoji106.png

Mycket bra ideér för att göra ks bättre, det kommer en förändring av annonserna som gör att de kommer bli enklare, mer överskådligt och ge bättre statistik.
Fortsätt gärna med idéer och skicka dem gärna på PM till mig eller @Leben
Blir så mycket enklare att hålla koll på alla idéer ni har =)

Går alldeles utmärkt redan nu (leta upp bild, högerklicka (eller om du är en Äppelnörd får du väl göra som man gör på en sån apparat;)), välj visa bild, kopiera bildadressen, lägg in bilden på samma sätt som när du länkar till en bild från övriga internätet...:))

Men eftersom detta är en önsketråd:
1) Gör så att jag vinner 7 miljoner på Lotto:D
2) Inför "tummen upp"-emojis
emoji106.png
Ah, KS-hack deluxe. Tack.

@hook och @Leben - ni skulle göra min dag om ni kunde addera lite inställningar gällande meddelanden (i inkorgen alltså). Ex blir min mailkorg sönderspammad av alla meddelanden i en GTG-tråd vi har. Det hade varit guld med en inställning likt den som finns i notiser: "/.../ Det kan finnas fler inlägg efter detta". Tack!

Tillbaka
Topp