• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till nya forumledningen

Richie

Audemars
2-Faktor
Vad skulle ni vilja ha då?
Det har jag tyvärr inget bra svar på! Känner bara att Star Wars är rätt uttömt nu :)
Gör en tråd med en poll på bra förslag? (om du/ni sitter på några redan tänker jag)
Var där inte en tråd för ett tag sedan med en massa förslag förresten? eller har jag läst dessa i någon annan random tråd där diskussionen varit lite väl OT? Låter det vara oklart och återkommer ifall jag hittar tråden!

Edit: Var nog denna tråden jag tänkte på:
https://klocksnack.se/threads/titel-bonde-stadsbo-friend-of-ks-mm.65463/page-14
Oklart om där är något vettigt alternativt dock..
 

Moody

Rolex
Det har jag tyvärr inget bra svar på! Känner bara att Star Wars är rätt uttömt nu :)
Gör en tråd med en poll på bra förslag? (om du/ni sitter på några redan tänker jag)
Var där inte en tråd för ett tag sedan med en massa förslag förresten? eller har jag läst dessa i någon annan random tråd där diskussionen varit lite väl OT? Låter det vara oklart och återkommer ifall jag hittar tråden!

Edit: Var nog denna tråden jag tänkte på:
https://klocksnack.se/threads/titel-bonde-stadsbo-friend-of-ks-mm.65463/page-14
Oklart om där är något vettigt alternativt dock..
Är det möjligtvis denna tråden du menar?:)
https://klocksnack.se/threads/klocksnack-ranking.81056/
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag trivs med Köp&Sälj som den är. Tycker att den är mycket bättre än många andra motsvarande ”marknader” på andra forum runt om i ”världen”.
Det man märker är att det blir fler och fler annonser och ett bra steg är redan gjort - tillbehör är flyttat. Vill man minska antal sidor att bläddra genom ännu mer kan man flytta alla avslutade annonser till en separat tråd och kalla den för Arkiv. Sedan att yttligare slimma till tråden kan man separera prismässigt - under 50000 och över 50000 (siffran är valfri, 75000 kan passa bättre). Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med regler - för många regler innebär mycket arbete för moderaterna.
 

Lyden

Panerai
Tanken slog mig när dom började med ”sälj - tillbehör”.. varför inte starta en kategori som heter ”Sälj/Auktioner - BCF”? Där man dessutom kan kommentera sina bud.

Kanske kan bidra till lite mer pengar in till BCF? :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag trivs med Köp&Sälj som den är. Tycker att den är mycket bättre än många andra motsvarande ”marknader” på andra forum runt om i ”världen”.
Det man märker är att det blir fler och fler annonser och ett bra steg är redan gjort - tillbehör är flyttat. Vill man minska antal sidor att bläddra genom ännu mer kan man flytta alla avslutade annonser till en separat tråd och kalla den för Arkiv. Sedan att yttligare slimma till tråden kan man separera prismässigt - under 50000 och över 50000 (siffran är valfri, 75000 kan passa bättre). Sedan tycker jag att man ska vara försiktig med regler - för många regler innebär mycket arbete för moderaterna.

Prismässig sortering tycker jag är en riktigt dålig idé...ursäkta den hårda formuleringen :)

Jag tror att de flesta medlemmar har både billigt och dyrt i lådan, och sitta och leta i två olika forumdelar ser jag ingen mening med. Speciellt vintage kan ju vara både billigt och dyrt men för den sakens skull ha samma målgrupp. Om man bara kommer till rätta med bumpandet så är antalet totala annonser enligt mig inget problem.

EDIT: Skulle man införa ett formulär där all basinformation var tvunget att fyllas i innan man kunde publicera så skulle det inte behövas någon vidare moderering av annonserna.
 

Bas

Patek
Enda problemet är Bumparna och felaktiga annonser om ni frågar mig!
Tycker Admin varit aktiva från start och flyttat trådar, se till att folk taggar ner i heta diskussioner osv @Fixxxer har en grym mall på hur skapande av annonser skulle se ut för att slippa felaktiga annonser.

Alla har säkert massa idéer men alla kan inte bli tillfredsställda och överlag är KS redan fantastisk :)
 

Rearden

Cartier
Prissortering i K/S. Skulle göra det mycket lättare att få en ungefärlig prisbild på objekt när man slösurfar och blir intresserad av nått..
 

Rearden

Cartier
Håller med CK om att det vore en tråkig uppdelning.
Varför vore det tråkigt? För mig som inte har pribilden på alla rollereffar i huvudet så är det en hälsosam kalldusch att kolla priserna ibland när jag tillfälligt kärar ner mig i nått nytt. Gör det även lättare att lägga ett pris som ligger på rätt nivå direkt vid försäljningar.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Jag tror att en om dagen istället för 3 om dagen skulle göra rätt stor skillnad.

Kanske en separat del för handlare också då det mest är överprisade klockor som bumpas i ondlighet.
Håller med om att en bump per dag borde räcka. Sen är nog en separat del för handlare inte så dumt heller.
Får dock inte bli för många underkategorier på köp&sälj. En del av det roliga är ju att snabbt kunna scanna av och se om man finner nåt roligt. Inte alltid man specifikt leter efter en viss klocka/tillbehör el. dyl.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Varför vore det tråkigt? För mig som inte har pribilden på alla rollereffar i huvudet så är det en hälsosam kalldusch att kolla priserna ibland när jag tillfälligt kärar ner mig i nått nytt. Gör det även lättare att lägga ett pris som ligger på rätt nivå direkt vid försäljningar.

Jag tror att extremt få letar klockor efter prisspann, och med ett sådant upplägg skulle det underlätta för ett fåtal men krångla till det för den stora massan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En sorteringsmekanism som inte är tvingande? Svårt att se hur det skulle krångla till det för någon.

Sorry...missförstod. Jag trodde att du menade uppdelning av köp&sälj baserat på pris såsom evki föreslog.

Sedan att yttligare slimma till tråden kan man separera prismässigt - under 50000 och över 50000 (siffran är valfri, 75000 kan passa bättre).
 

evki

Audemars
2-Faktor
Prismässig sortering tycker jag är en riktigt dålig idé...ursäkta den hårda formuleringen :)

Jag tror att de flesta medlemmar har både billigt och dyrt i lådan, och sitta och leta i två olika forumdelar ser jag ingen mening med. Speciellt vintage kan ju vara både billigt och dyrt men för den sakens skull ha samma målgrupp. Om man bara kommer till rätta med bumpandet så är antalet totala annonser enligt mig inget problem.

EDIT: Skulle man införa ett formulär där all basinformation var tvunget att fyllas i innan man kunde publicera så skulle det inte behövas någon vidare moderering av annonserna.

Jag hoppas du enbart menar att du VERKLIGEN inte gillar idén och inte att du tror den är riktigt dålig bara för att du inte gillar den... Annars borde du byta namn och avatar - Klark Kent var rätt så ödmjuk ;)

Som sagt, jag tycker att KoS är rätt så bra! De som bumpar hela tiden bara gör sig illa.
 
H

Hysteria

Guest
Vet inte hur KS annons-upplägg ser ut, men tycker ni borde kika på att detecta adblockers (tror jag att nuvarande och potentiella annonsörer skulle gilla, och i längden kanske generera ökade intäkter).
Behöver kanske inte låsa avdelningar likt Aftonbladet, men en uppmaning om att adblock skadar KS i tappade annonsintäkter kanske kan förmå en del att stänga av sin.
Att ta betalt en mindre summa för annonser känns också som en mycket bra idé. Personligen ser jag inga problem öht med att man vill dra in lite stålar på något man lägger ned tid på, men det skulle ju framförallt kunna generera intäkter som i sin tur innebär förbättringar för alla medlemmar.

Annars stämmer jag in i kören om att sätta spärr på antal möjliga bumps :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag hoppas du enbart menar att du VERKLIGEN inte gillar idén och inte att du tror den är riktigt dålig bara för att du inte gillar den... Annars borde du byta namn och avatar - Klark Kent var rätt så ödmjuk ;)

Som sagt, jag tycker att KoS är rätt så bra! De som bumpar hela tiden bara gör sig illa.

Jag vet inte om det var så mycket att ta illa vid sig av....men om så är fallet så har du min ursäkt. Det var idén som jag tyckte var dålig och redovisade varför, det var alltså ingen kritik av dig som person :):heart:

Diskussion är nya Hyllan, och alla får vara med :)

Jag vet att det skämtas mycket om Hyllan hit och Hyllan dit, men det där skriver jag under på till 100%. Jag är helt emot en ny Hylla och hela forumet tjänar på att så många diskussioner som möjligt hölls i den offentliga delen, och framförallt att forumprofiler och tidigare frekventa postare hittar tillbaka. Dels så blir intressanta diskussioner tillgängliga för alla att ta del av, och dels så tror jag att det skulle mota Olle i grinden när det gäller nya medlemmar med tveksamt beteende.
 
Topp