• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Till nya medlemmar som ska köpa på forumet

Har bara haft en deal som strulat men har redan glömt vet som köpte så uppenbarligen löste det sig. :)

Medan paketet var på väg: ”Måste tyvärr använda min ångerrätt då jag fått andra utgifter”. WTF, vilken ångerrätt? :D
Haha vad i helvete.

F.ö mkt rimlig tråd @koze - har varit nära själv på att göra något liknande ett par gånger. Hoppas många läser igenom.

EEEF88BB-7798-4891-9743-667723A098EA.png

... en vanlig dag på KS. Bra med ignore-funktion dock!

Oj Oj,
Då skapar man sig dåligt rykte. Jag menade bara att du kanske bor på södra s. av Sthkm, eller jobbar på söder som jag.
Jag har precis fått barn, har inte tid som kanske andra har. Då är det rätt så smidigt om man kan se klockan på väg hem eller vrf ej träffas man på lunchen och käkar…
Jag absolut inte menade att du anger din exakta adress. Ni är väl inte barn att ni gör det?

Med vänlig hälsning

Senast ändrad:
Oj Oj,
Då skapar man sig dåligt rykte. Jag menade bara att du kanske bor på södra s. av Sthkm, eller jobbar på söder som jag.
Jag har precis fått barn, har inte tid som kanske andra har. Då är det rätt så smidigt om man kan se klockan på väg hem eller vrf ej träffas man på lunchen och käkar…
Jag absolut inte menade att du anger din exakta adress. Ni är väl inte barn att ni gör det?

Med vänlig hälsning
Jag förstår din tanke. För några år sedan så kunde man ha en mer ”öppen” dialog men pga. Antal rån som har ökat otroligt mycket är många väldigt försiktiga av sig.

Jag hade börjat med att skriva vad det gäller i rubriken. T.ex klockans modell.
Sen något liknande med:
Hej,

Jag är intresserad av din x, kan vi mötas så jag kan få se den?

Mvh
Namn.

Finns t.om några som kanske inte ens vill träffas om man inte bestämt att det blir en affär. För bilder går ju att skicka om det är något speciellt du vill se på klockan :)

Lycka till i framtiden.

Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
Bra skrivet! Men...
Det känns främst som du beskriver köpare som är osäkra på om klockan är äkta, ordet "fake" återkommer ett par gånger. I övrig beskriver du osäkerheten för dig som säljare och ger egentligen bara en instruktion om att som köpare vara ödmjuk inför säljarens situation. Mer fokus på säljarens trygghet än en verklig instruktion på hur du vill att köpare ska agera.
Jag tycker det var bra skrivet, men som sagt, ingen tydlig instruktion för "nya" köpare på KS. Referenser är givetvis en viktig del i affären, men sunt förnuft och hur konversationen fortlöper är minst lika viktig. Att goodguy tråden blivit mer urholkad ju större forumet blivit kan nog många skriva under på.
Det är inte alltid lätt att vara säljare, med en så tydlig annons som möjligt, inte bara rörande objektet utan även hur man vill ha affären gjord så brukar man slippa frågor man tycker är oväsentliga. Har personen inte läst annonsen och förstått vad du skrivit är det ju inte nära till affär ändå. Jag tycker generellt det är ofta säljare klagar på köpare men inte riktigt är självkritiska till hur deras annons faktiskt är utformad. Man skriver liksom bara det absolut nödvändiga och hoppas att det ska läsas mellan rader och vill ha ett snabbt avslut.
Men, jag känner med dig och hoppas på en generell höjning av nivån på både köpare och säljare framöver och önskar dig en trevlig fredag :)

Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
Bra med förtydligande!!

Jag la nyligen ut en klocka på köp&sälj och fick det här PM’t. Känns som lite märkligt beteende. Precis som TS säger så har man ingen lust att skriva vart man bor, vart man jobbar eller vad man heter längre till folk som inte har referenser.
BB267B2F-A5F7-49F5-B67E-5747AF623CEA.png
Haha nej det känns klokt att inte skriva ut detaljer om vart man bor och jobbar!

Oj Oj,

Med vänlig hälsning
Men kom igen.

Hur gör vi som är så kallade färskingar !!!
Om alla ser på oss med misstänksamma ögon, hur ska vi då lyckas få några goda referenser ?

Om alla ser på oss med misstänksamma ögon, hur ska vi då lyckas få några goda referenser ?
Tanken är inte att misstänkliggöra nybörjare, tvärtom så går det utmärkt att börja utan referenser så länge man är hövlig och ödmjuk nog att inse att man håller på med en hobby som just i samband med försäljningar har påverkats av rån och olika överfall. Men är man transparent och går med på säljarens villkor så går det generellt sett bra.

Jag tror att man kommer långt om man är saklig och skriver lite fylligare text om sig själv och hur man önskar genomföra affären.
Och skippar "sista-pris" lingot som hör mer hemma på blocket.
Alla har varit "färskingar" så kämpa på inom köp & sälj!
/j

Många glömmer att det är ingen rättighet att köpa på forumet. Att bygga förtroende och goda referenser tar tid, här precis som i resten av livet.

En bra start kan ju vara att köpa och sälja lite billigare objekt och visa att man är pålitlig. En annan kan vara att posta ett tag och visa att man intresserad av klockor, gärna med lite bilder på de klockor man har. Ytterligare en annan kan vara att använda lite sunt förnuft och inte formulera sig som en brottsling som fiskar personuppgifter...

Menar du att man inte kan fråga vad ditt lägsta pris är? Förstår inte.
Jag kan tycka att det seriösa är att komma med ett bud om man inte gillar ett pris. Det är löjligt när folk ber om ett bästapris för att sedan försvinna. Är man intresserad av något så bör man veta prisbilden och ha ett pris i åtanke om det som sagts inte passar

Jag kan tycka att det seriösa är att komma med ett bud om man inte gillar ett pris. Det är löjligt när folk ber om ett bästapris för att sedan försvinna. Är man intresserad av något så bör man veta prisbilden och ha ett pris i åtanke om det som sagts inte passar
Fair enough. Nu vet vi ju inte vad utgångspriset var i det här fallet men med tanke på alla som lägger sig aningen över vad klockan är värd så kan ju frågan vara berättigad.

Då bjuder man under om man tycker det är för högt. Bästa priset är alltid det högsta för mig om jag säljer.
Frågan var vad sista priset var ;) Nej, skämt åsido så köper jag det du skriver. Man kan ju dock svara "jag kan gå ner 500 kr" eller bjuda på frakten om det nu är lite prutmån. Behöver ju inte vara svårare än så.

Frågan var vad sista priset var ;) Nej, skämt åsido så köper jag det du skriver. Man kan ju dock svara "jag kan gå ner 500 kr" eller bjuda på frakten om det nu är lite prutmån. Behöver ju inte vara svårare än så.
Men det är ju sällan det folk fiskar efter. Många som frågar efter bästapris är sånna som messar på typ allt för att till slut hitta någon som kan tänka sig att sälja för billigt. Det är ett tröttsamt och fattigt beteende och inte vidare seriöst. Vill man ha fri frakt eller en femhunka så ber man om det.

Men det är ju sällan det folk fiskar efter. Många som frågar efter bästapris är sånna som messar på typ allt för att tilö slut hitta någon som kan tänka sig att sälja för billigt. Det är ett tröttsamt och fattigt beteende och inte vidar seriöst. Vill man ha fri frakt eller en femhunka så ber man om det.
Har inte råkat ut för den typen. Måste vara folk med brett klockintresse ;)

Har inte råkat ut för den typen. Måste vara folk med brett klockintresse ;)
Well.. De gånger jag får frågan så ber jag om ett bud. Det brukar väldigt sällan komma så då tolkar jag det som att man enbart tänkt hugga om ”bästapriset” råkar vara fantastiskt och en garanterad profit dagen därpå. Annars kan jag tycka att det borde komma tillbaka ett genomtänkt bud som är lite lågt men ändå inte helt orimligt.

Håller till stor del med helt och hållet!
Jag förstår att "alfahanarna" på forumet blir mistänksamma när personer (som saknar bra och många referenser) vill göra affär.

DOCK tycker jag inte att det är riktigt moraliskt rätt att fullständigt skita i affär så fort motparten råkar vara färsking. För det skulle ju betyda att nya reko personer aldrig ens kommer få chansen att bilda sitt eget varumärke som en pålitlig person. :)

Däremot inga konstigheter att den person med minst referenser ska ligga lågt och vara den som anpassar sig under affärens gång gällande; vart, hur, när osv.
Det finns goda möjligheter att skapa sig ett gott rykte och referenser genom att vara aktiv och trevlig på forumet, på GTGs, på event samt genom att sälja och köpa i lägre prisklasser utan strul. Det tar lite tid, men för att få köpa till KS-pris i >50k-klassen kan det väl vara värt det?

Blev kontaktad av en person med 25 poster och personen börjar pruta direkt i första PMet, efter några förhandlingar fram o tillbaka tills han känner att priset är rätt för honom ber han om fler bilder via Sms.

Tar mig tiden och tar nya bilder på det han önskar och skickar över bilder på klockan via Sms, nu kommer kruxet, all kontakt efter bilderna blir nattsvart och mörk död ifrån personens sida...

”Nu kanske han somna så vi får säkert höras av mer imorgon” tänker jag för ingen kan va så otrevlig efter allt han drar en igenom för att inte ha hyfs eller respekten att säga ”Nej, kanske” eller vilket skitsvar du kan plocka ur röven för att gå ut ur affären du drog igång.
Vi alla har alla haft stunder där man kanske ångrat sig eller klockan inte är rätt för en, och det är normalt.

Dagen efter skickar jag en ”antar att du inte är intresserad av klockan” sms och hela dagen går och inget svar, nu är denna klocka (Rolex) lättsålt och det är inte på liv eller död för ens egen del.

MEN! Människa, skaffa dig lite hyfs & respekt att svara istället för att spela död. Ingen kommer klandra dig och det spelar ingen roll om du nu vill ha den eller inte.
Börja inte pruta på något du inte tänker slutföra eller vill testa dig fram för att därefter sluta svara.
Dina 20 poster ger inte rätt signaler när du gör så som du gör.

I övrig önskar jag såna personer en trevlig jul och hoppas Tomten ger julklappar med hyfs för det verkar vara något som vissa personer saknar?!

Blev kontaktad av en person med 25 poster och personen börjar pruta direkt i första PMet, efter några av förhandlingar fram o tillbaka tills han känner att priset är rätt för honom ber han om fler bilder via Sms.

Tar mig tiden och tar nya bilder på det han önskar och skickar över bilder på klockan via Sms, nu kommer kruxet, all kontakt efter bilderna blir nattsvart och mörk död ifrån personens sida...

”Nu kanske han somna så vi får säkert höras av mer imorgon” tänker jag för ingen kan va så otrevlig efter allt han drar en igenom för att inte ha hyfs eller respekten att säga ”Nej, kanske” eller vilket skitsvar du kan plocka ur röven för att gå ut ur affären du drog igång.
Vi alla har alla haft stunder där man kanske ångrat sig eller klockan inte är rätt för en, och det är normalt.

Dagen efter skickar jag en ”antar att du inte är intresserad av klockan” sms och hela dagen går och inget svar, nu är denna klocka (Rolex) lättsålt och det är inte på liv eller död för ens egen del.

MEN! Människa, skaffa dig lite hyfs & respekt att svara istället för att spela död. Ingen kommer klandra dig och det spelar ingen roll om du nu vill ha den eller inte.
Börja inte pruta på något du inte tänker slutföra eller vill testa dig fram för att därefter sluta svara.
Dina 20 poster ger inte rätt signaler när du gör så som du gör.

I övrig önskar jag såna personer en trevlig jul och hoppas Tomten ger julklappar med hyfs för det verkar vara något som vissa personer saknar?!
Typ samma sak hände mig.
En person här på KS med typ 2 inlägg skriver att han var intresserad av min klocka, får min adress, får bilder skickade till sig, prutar på priset och säger att han ska höra av sig under morgondagen med vilken tid vi skulle träffas.
Där slutade också kontakten.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag gav ut min adress från första början.

Tillbaka
Topp