• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Till nya medlemmar som ska köpa på forumet

Att skriva så är bara onödigt och skapar förvirring. Som säljare har man full rätt att sälja till vem som helst, hur som helst, utan några särskilda skrivningar i annons.

Sen får man tänka hur man beter sig av en hel mängd andra skäl.

Tror dock det är väldigt sällsynt att en säljare drar tillbaka en affär mitt under pågående fungerande transaktion. Däremot är det nog en hel del strulputteköpare här som inte förstår att de tillhör kategorin strulputteköpare...

Senast ändrad:
Jag håller såklart med om det. Har man ingått ett köpeavtal så är det olagligt att dra sig ur dock.
1) Försök att bevisa att avtal ingåtts. 2) lycka till att a) orka b) lyckas driva ett civilmål.
Nej du, om någon vill dra sig ur är sanktionsmöjligheterna små. Det som kan hända är att en KS-rykte ryker.

Riktigt bra råd, tack för tipsen.
Som nybörjare inom klock-hobbyn uppskattades detta otroligt. Är själv på jakt efter en finare första klocka. Letar själv efter en Zodiac Seawolf 53 Compression som första klocka och ska ta med dig dina tips i ryggsäcken när jag letar efter denna klocka.

Som medlem på andra forum så anser jag det som en plikt hos köparen att alltid betala innan säljaren skickar iväg något, detta är ju en oskriven regel enligt mig. Sen kan man ju alltid som köpare begära att säljaren tar ett kort på klockan med körkortet/leg. på kanske blurra de känsliga siffrorna eller en handskriven lapp med sitt namn på så man fortfarande vet att bilden är tagen utav säljaren och inte någon google bild eller dylikt.

En fråga från mig, kanske fel forum men känns som det hör till detta ämne ändå. Är det OK att lägga upp bilder i forumet och rådfråga medlemmar om en klocka är äkta eller fake? Har en bekant som har försökt sälja på mig dyrare märkesklockor ett flertal gånger för otroligt låga summor, kanske några tusenlappar när de egentliga är värda det tredubbla. Har avstått alla gånger då det ej har funnit cert. på klockorna, lådor, osv och det har känt väldigt suspekt, finns Edet någon tråd här på forumet eller någon vass på forumet man kan skicka PM till om detta? Med viss rädsla för att bli påkommen av denna "säljare" som försöker sälja på mig dessa klockor. Handlar om allt ifrån Breitling till Rolex-klockor som han påstår vara helt äkta.

Tack på förhand och tack för tipsen!
och god jul!

Som nybörjare inom klock-hobbyn uppskattades detta otroligt. Är själv på jakt efter en finare första klocka. Letar själv efter en Zodiac Seawolf 53 Compression som första klocka och ska ta med dig dina tips i ryggsäcken när jag letar efter denna klocka.

Som medlem på andra forum så anser jag det som en plikt hos köparen att alltid betala innan säljaren skickar iväg något, detta är ju en oskriven regel enligt mig. Sen kan man ju alltid som köpare begära att säljaren tar ett kort på klockan med körkortet/leg. på kanske blurra de känsliga siffrorna eller en handskriven lapp med sitt namn på så man fortfarande vet att bilden är tagen utav säljaren och inte någon google bild eller dylikt.

En fråga från mig, kanske fel forum men känns som det hör till detta ämne ändå. Är det OK att lägga upp bilder i forumet och rådfråga medlemmar om en klocka är äkta eller fake? Har en bekant som har försökt sälja på mig dyrare märkesklockor ett flertal gånger för otroligt låga summor, kanske några tusenlappar när de egentliga är värda det tredubbla. Har avstått alla gånger då det ej har funnit cert. på klockorna, lådor, osv och det har känt väldigt suspekt, finns Edet någon tråd här på forumet eller någon vass på forumet man kan skicka PM till om detta? Med viss rädsla för att bli påkommen av denna "säljare" som försöker sälja på mig dessa klockor. Handlar om allt ifrån Breitling till Rolex-klockor som han påstår vara helt äkta.

och god jul!
Om något är för bra för att vara sant...
Tror du redan vet svaret ang ”bekantens” klockor.

och god jul!
https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/page-89#post-2126904

Som tidigare sagt av @kmg :
Är det för bra för att vara sant är det oftast så, följ din magkänsla och strunta i giriga rösten i skallen på att du gör en superdeal.

1) Försök att bevisa att avtal ingåtts. 2) lycka till att a) orka b) lyckas driva ett civilmål.
Nej du, om någon vill dra sig ur är sanktionsmöjligheterna små. Det som kan hända är att en KS-rykte ryker.

Det är inte svårt att bevisa att ett avtal ingåtts - det är väldigt enkelt. Olika sanktionsmöjligheter finns också lättillgängliga. De andra punkterna håller jag dock med dig om. Men beroende på värde så kanske man bör agera om man bedömer att det är värt det. Men! Jag redogjorde/redogör endast för hur det fungerar enligt lag och det är ju det som gäller oavsett vilken köp/säljsida man använder sig av.

Man får ju återkalla en annons hur man vill så länge det inte ingåtts ett avtal om köp? Annat är ju märkligt... Man kan ju ångra sig och vill behålla sin egendom av olika orsaker. Att man får ångra sig är en annan sak. Tror inte det håller rent juridiskt om man nu inte avtalar om det såklart. Framgår det i sin annons så kanske är det nog legitimt också. Annons är ju ett utbud och inget anbud :) Som sagt reglerna här kan ju inte överordnas svensk lag. Men för att understryka, har man ingått ett avtal så skall man givetvis inte kunna ångra sig, (om inget är avtalat d.v.s.) det är ju ett kontraktsbrott.

Jag menar bara att sådana annonser inte ger så seriöst intryck, dvs köparen vet inte riktigt om säljaren verkligen vill sälja produkten.

Konversationen via PM och SMS, exempel hur man inte beter sig.

Varning:
Detta är en av flera andra och är trött på hur vissa kan bete sig för att de sitter bakom en skärm.
Örfils utdelning via skärmen är något jag kommer att utdela varje gång det sker från och med nu i personernas Goodguy tråd.
Visa respekt, hyfs, och behandla alla som du själv vill bli behandlad så kommer du längre i livet, det är mycket enkelt att följa om du är uppväxt rätt.
Häng ut honom snälla! så att ingen annan råkar ut för denna oseriösa kille igen!

Det är inte svårt att bevisa att ett avtal ingåtts - det är väldigt enkelt. Olika sanktionsmöjligheter finns också lättillgängliga. De andra punkterna håller jag dock med dig om. Men beroende på värde så kanske man bör agera om man bedömer att det är värt det. Men! Jag redogjorde/redogör endast för hur det fungerar enligt lag och det är ju det som gäller oavsett vilken köp/säljsida man använder sig av.

Det är inte så lätt att bevisa att ett köpeavtal har ingåtts som du tror om det inte är påskrivet och signerat irl.
Glöm att sms-konversationer eller pm räcker till som bevis att något avtal har ingåtts då du inte med säkerhet kan konstatera vem som har skrivit.
God Jul
ATB
Sven

Det är inte så lätt att bevisa att ett köpeavtal har ingåtts som du tror om det inte är påskrivet och signerat irl.
Glöm att sms-konversationer eller pm räcker till som bevis att något avtal har ingåtts då du inte med säkerhet kan konstatera vem som har skrivit.
God Jul
ATB
Sven

Nja, håller inte med men vi låter det vara osagt. God Jul!

På tal om referenser. Kan vi inte bli tydligare där?
Läst många "sålt klocka til xxxx, inga problem. 100% good guy" - Det kan ju liksom betyda lite vad som helst. Skriv om det var en Invicta eller Patek, det underlättar för nästa säljare.

• Like
Reactions: Bas
En fråga från mig, kanske fel forum men känns som det hör till detta ämne ändå. Är det OK att lägga upp bilder i forumet och rådfråga medlemmar om en klocka är äkta eller fake? Har en bekant som har försökt sälja på mig dyrare märkesklockor ett flertal gånger för otroligt låga summor, kanske några tusenlappar när de egentliga är värda det tredubbla. Har avstått alla gånger då det ej har funnit cert. på klockorna, lådor, osv och det har känt väldigt suspekt, finns Edet någon tråd här på forumet eller någon vass på forumet man kan skicka PM till om detta? Med viss rädsla för att bli påkommen av denna "säljare" som försöker sälja på mig dessa klockor.
Bekantas klockor är tyvärr alltid fake...

På tal om referenser. Kan vi inte bli tydligare där?
Läst många "sålt klocka til xxxx, inga problem. 100% good guy" - Det kan ju liksom betyda lite vad som helst. Skriv om det var en Invicta eller Patek, det underlättar för nästa säljare.
Om det inte är några problem är det en slags default i mina ögon, det "normala" förhoppningsvis. Att räkna upp allt tänkbart som det inte var några problem med blir väl lite konstigt och är nog inte att begära. Allt helt ok betyder just att det var det får man förmoda? Om det däremot blir oskäligt krångel med nåt kan det vara meningsfullt att nämna vad som inte var bra. Då efter att det inte visats nån vilja att rätta till det. Alla kan missa till slut om det blir tillräckligt många tillfällen till det.

Vet inte vilken roll det spelar vilken slags klocka det kunde röra sig om?

Senast ändrad:
Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze

Grymt skrivet, tar åt mig som ny medlem!
//William

Typ samma sak hände mig.
En person här på KS med typ 2 inlägg skriver att han var intresserad av min klocka, får min adress, får bilder skickade till sig, prutar på priset och säger att han ska höra av sig under morgondagen med vilken tid vi skulle träffas.
Där slutade också kontakten.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag gav ut min adress från första början.
Citerar mitt förra inlägg. Har nu råkat ut för 4 stycken liknande oseriösa köpare som har hört av sig angående samma annons, där man även prutar på ett pris som redan är billigast WW, får massa bilder skickade till sig och i 2 av fallen får min adress och sen bara avbryter kontakten. Jag förstår självklart om man ångrar sig och inte vill köpa klockan längre men ha mage att säga det då, det är sjukt respektlöst mot säljaren att bara vara tyst. Tragiskt att säga det men K&S börjar mer och mer att efterlikna blocket.

Senast ändrad:
Följande konversation har jag varit med om i helgen:
Han (4-inläggsperson) Hej! Finns klockan kvar? Funkar allt som det ska? (Klockan har ff status säljes och det står tydligt att klockan är i nyskick, men men)
Jag: Hej! Ja på båda frågor. Har burit den ett par ggr
Jag: Intresserad?
Han: Funderar lite. Återkommer ev
Jag: Du behöver inte återkomma

Tips till framtida ev köpare: fundera först och hör av dig om du verkligen vill köpa klockan

Han (4-inläggsperson) Hej! Finns klockan kvar? Funkar allt som det ska? (Klockan har ff status säljes och det står tydligt att klockan är i nyskick, men men)

Tips till framtida ev köpare: fundera först och hör av dig om du verkligen vill köpa klockan
Grinolle.. Fullt rimliga frågor och knappast jobbiga att svara på. Känns den sista kommentaren trevlig och bra?

Han kanske, om än lite stylitigt, försökte inleda en konversation? Köpa säljaren som folk alltid skriver.

Grinolle.. Fullt rimliga frågor och knappast jobbiga att svara på. Känns den sista kommentaren trevlig och bra?
Vi är olika. Jag finner det otroligt irriterande när någon inleder en konversation för att sedan inte höra av sig och till slut skriva att man måste fundera och kommer eventuellt att höra av sig. Bättre att fundera först och slå till eller inte höra av sig alls.

Det där var ju jobbighet light.

Kontrollfrågan av typen, funkar allt som det ska eller finns någon brist som inte nämns i annonsen. Riskaversiv som jag är.
De frågorna har jag inga problem med (då flera inte avslutar sina annonser vid försäljning är fråga faktiskt relevant), men vad är poängen med att inte höra av sig sen (som många gör) eller svara att man får fundera och eventuellt återkomma?

Skulle vara kul att se vad som hände om man gjorde som på Facebookgrupper för kläder och sneakers att man bannade alla som flakeade en deal.
Flakea är dvs att man har en deal och allt som saknas är betalning så slutar personen bara att svara eller ångrar sig.

Tillbaka
Topp