• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Till nya medlemmar som ska köpa på forumet

Typ samma sak hände mig.
En person här på KS med typ 2 inlägg skriver att han var intresserad av min klocka, får min adress, får bilder skickade till sig, prutar på priset och säger att han ska höra av sig under morgondagen med vilken tid vi skulle träffas.
Där slutade också kontakten.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag gav ut min adress från första början.
Det man är rädd för. Clowner som fiskar efter lätta offer...
”Klockan förvaras på säker ställe med Smaug som säkerhetsvakt och 14 gömda nycklar” eller ”bor i ghettot och du är välkommen om du har skottsäker väst på dig, min kalasjnikov sprutar kulor alldeles för lätt”
Något man kanske ska skriva i varje annons?

Det man är rädd för. Clowner som fiskar efter lätta offer...
”Klockan förvaras på säker ställe med Smaug som säkerhetsvakt och 14 gömda nycklar” eller ”bor i ghettot och du är välkommen om du har skottsäker väst på dig, min kalasjnikov sprutar kulor alldeles för lätt”
Något man kanske ska skriva i varje annons?
Rekommenderar det senare. Nej men allvarligt, inte ok. Tycker inte vi ska behöva känna oss osäkra på de affärer vi gör via forumet. Samtidigt blir det svårare för nya som faktiskt är seriösa att ta sig in och få goda referenser om man endast vill göra affärer med forummedlemmar med många och positiva referenser.

Blev kontaktad av en person med 25 poster och personen börjar pruta direkt i första PMet, efter några förhandlingar fram o tillbaka tills han känner att priset är rätt för honom ber han om fler bilder via Sms.

Tar mig tiden och tar nya bilder på det han önskar och skickar över bilder på klockan via Sms, nu kommer kruxet, all kontakt efter bilderna blir nattsvart och mörk död ifrån personens sida...

”Nu kanske han somna så vi får säkert höras av mer imorgon” tänker jag för ingen kan va så otrevlig efter allt han drar en igenom för att inte ha hyfs eller respekten att säga ”Nej, kanske” eller vilket skitsvar du kan plocka ur röven för att gå ut ur affären du drog igång.
Vi alla har alla haft stunder där man kanske ångrat sig eller klockan inte är rätt för en, och det är normalt.

Dagen efter skickar jag en ”antar att du inte är intresserad av klockan” sms och hela dagen går och inget svar, nu är denna klocka (Rolex) lättsålt och det är inte på liv eller död för ens egen del.

MEN! Människa, skaffa dig lite hyfs & respekt att svara istället för att spela död. Ingen kommer klandra dig och det spelar ingen roll om du nu vill ha den eller inte.
Börja inte pruta på något du inte tänker slutföra eller vill testa dig fram för att därefter sluta svara.
Dina 20 poster ger inte rätt signaler när du gör så som du gör.

I övrig önskar jag såna personer en trevlig jul och hoppas Tomten ger julklappar med hyfs för det verkar vara något som vissa personer saknar?!
Även jag har blivit kontaktad av samma person. Som tur var hann det för min del inte gå lika långt som för dig.

Mycket bra skrivet @koze. Mina två senaste affärer har jag gjort med nya medlemmar. De har varit bland de smidigare affärerna jag gjort. Inget prut och jag har fått deras namn och telfonnummer och vi har dessutom hörts på telefon så att de kan ställa frågor. Vid första affären använde jag min tjänstetelefon tills jag kände mig trygg att lämna ut mitt privata nummer. Den andra fick jag köparens fullständiga namn och telfonnummer direkt och allt verkade stämma vid kontroll så där nyttjade jag min privata direkt. Har också börjat informera användare utan referenser att jag inte vill lämna ut personuppgifter samt att klockorna inte förvaras hemma pågrund av de tråkigheter som skett. Kommer fortsätta med detta då tjänstetelefonen ej går att spåra.

Även jag har blivit kontaktad av samma person. Som tur var hann det för min del inte gå lika långt som för dig.
Tråkigt, det du beskriver låter nästan som samma visa hos mig, skjuter några skambud och visar skit jämförelser för att få ner priset.

Otroligt nog så visar sig att personen lever (efter att ha läst) och smattrade iväg några snabba sms till mig, strösslad med småhot och bajs för att få en att radera mina poster. Nu är jag vuxen och har fullt upp inför julen med mycket på jobbet att göra men ska posta denna persons alla konversationer för att det inte ska bli en enkelriktad historia ifrån mig enbart.
Tråkigt att en sån person ska besudla klocksnack med såna fasoner och tro han kan komma undan.
Stick tillbaka till blocket eller var du nu kom ifrån där sådan beteende kanske funkar.
Återkommer, ska ta bort namn och telefonnummer innan.

Senast ändrad:
Typ samma sak hände mig.
En person här på KS med typ 2 inlägg skriver att han var intresserad av min klocka, får min adress, får bilder skickade till sig, prutar på priset och säger att han ska höra av sig under morgondagen med vilken tid vi skulle träffas.
Där slutade också kontakten.
Såhär i efterhand ångrar jag att jag gav ut min adress från första början.
Jösses! Skämtar du, eller? Du kan INTE vara så godtrogen på riktigt, eller? Skönt att det gick bra. Nej, jag kommunicerar bara via pm med okända. Sen ber jag om telefonnr (registrerat) eller e-post (till ett riktigt jobb) som jag kontrollringer/mailar. De som inte klarar det får inte köpa av Phille.

Konversationen via PM och SMS, exempel hur man inte beter sig.

Varning:
Detta är en av flera andra och är trött på hur vissa kan bete sig för att de sitter bakom en skärm.
Örfils utdelning via skärmen är något jag kommer att utdela varje gång det sker från och med nu i personernas Goodguy tråd.
Visa respekt, hyfs, och behandla alla som du själv vill bli behandlad så kommer du längre i livet, det är mycket enkelt att följa om du är uppväxt rätt.

Bilagor

• PM.jpg
    PM.jpg
    46.4 KB · Visningar: 299
  • sms.jpg
    sms.jpg
    79 KB · Visningar: 295

Varning:
Detta är en av flera andra och är trött på hur vissa kan bete sig för att de sitter bakom en skärm.
Örfils utdelning via skärmen är något jag kommer att utdela varje gång det sker från och med nu i personernas Goodguy tråd.
Visa respekt, hyfs, och behandla alla som du själv vill bli behandlad så kommer du längre i livet, det är mycket enkelt att följa om du är uppväxt rätt.

Jag tycker du ska hänga ut honom, alltså hans Alias på KS. Vill fan veta vem detta pucko är!

Jag tycker du ska hänga ut honom, alltså hans Alias på KS. Vill fan veta vem detta pucko är!
Behövs inte, hoppas bara att man tänker efter innan.
Det krävs inte mycket och är enkelt:
Va trevlig och bara för att man sitter bakom en skärm behöver man inte bete sig illa.
Besvara konversationen du drar igång, vi är vuxna och klarar av ett Nej eller vad du än tänker säga.
Om man kräver att någon tar sin tid och hjälper till med det du vill veta (sent på natten) men klarar inte av att svara och tycker det är bättre att ignorera är fel.

Ps: Du hittar personen via mina tidigare inlägg för han fick en ny post i Goodguy tråden.

Mvh
Kränkt ;)

Tänkte bara inflika att en del som har många poster beter sig likadant. Senaste försäljningen gick dock smidigt, men fick ändå dålig bismak Prutade ganska mycket, och jag gick med på det ändå, det var trots allt en här på KS som har genuint intresse osv. Hittade de senare på Tradera för ett mycket högre pris. Klart man får göra vad man vill, men tyckte det var trist att pruta och hålla på bara för att sälja vidare och tjäna pengar. Kanske bara är jag som tänker så... :)

Senast ändrad:
Tänkte bara inflika att en del som har många poster beter sig likadant. Senaste försäljningen gick dock smidigt, men fick ändå dålig bismak Prutade ganska mycket, och jag gick med på det ändå, det var trots allt en här på KS som har genuint intresse osv. Hittade de senare på Tradera för ett mycket högre pris. Klart man får göra vad man vill, men tyckte det var trist att pruta och hålla på bara för att sälja vidare och tjäna pengar. Kanske bara är jag som tänker så... :)
Skulle kunnat vara jag. Du får nog skulla dig själv. Rätt pris är där ni möts. Annars möts man inte. #makingmoney

Behandla folk som folk och visa lite respekt för den andre. Svårare än så är det inte. En del som köper/säljer verkar inte se att det finns en riktig person bakom den där avataren på dataskärmen. Brukar tänka på hur jag skulle göra om vi haft samma konversation f2f och göra så.

Mitt första köp på KS blev en väldigt trevlig bekantskap där säljaren skickade klockan (~2k) gratis för lite kläm&känn-betala sen. Samtalet som föranledde det var inte precis av ”bästa pris kompis”-stuk om man säger så.

Med det sagt - God Jul allesammans!

Behandla folk som folk och visa lite respekt för den andre. Svårare än så är det inte. En del som köper/säljer verkar inte se att det finns en riktig person bakom den där avataren på dataskärmen. Brukar tänka på hur jag skulle göra om vi haft samma konversation f2f och göra så.

Mitt första köp på KS blev en väldigt trevlig bekantskap där säljaren skickade klockan (~2k) gratis för lite kläm&känn-betala sen. Samtalet som föranledde det var inte precis av ”bästa pris kompis”-stuk om man säger så.

Med det sagt - God Jul allesammans!

Det gyllene budordet ; behandla andra som du själv vill bli behandlad. Då kommer man långt.

Folk som säger ”jag tar den” men sen inte hör av sig eller backar ur är den värsta sorten. Hade en konversation för någon vecka sedan som tog upp massor av min tid med dividerande om skicket på hans klocka där han fick massa råd och sedan fick vi ihop en deal och han skrev att vi kör. Två dagar senare hör han av sig och backar ur med någon diffus anledning.

Efter dem kommer lirare som tror sig kunna hustla mig. Båda sorterna blir vanligare och vanligare här på KS.

Varning:

Alias:et syns ändå....

Varning:

Haha, fan skärp dig nu Sherwan! Kunden har ju alltid rätt :)

Däcksparkare, fönstershoppare, snackare, velputtar och helt vanliga idioter är inget nytt på KS och heller inget som bara gäller nyreggade medlemmar. På varenda jävla annons jag lagt upp under åren har jag fått någon form av lallare på halsen. Det är dock inget jag startar trådar om eller gnäller hem till mamma för. Säljer man prylar så får man helt enkelt leva med att det finns en ansenlig mängd rövhål som vill slösa lite tid. Sen är det upp till var och en försöka minimera den energi man slösar på varje mupp.

Det kan vara värt att säga, även om det nog antytts lite vagt redan i tråden att liknande gäller inte enbart ewoks eller andra med få poster. Har själv varit med om att när priset till slut är överenskommet efter det kapats till rena vrakprisnivån det fortsätter med begäran om gratis rek också. Då man då föreslår åtminstone en delning av fraktsumman, blir det dödstyst. Pm ett dygn senare med förfrågan om det fortfarande är intressant bemöts av någon anledning med total tystnad.

Så kan det va även med folk som har fyrsiffriga antal postningar. Så hyfset sitter inte nödvändigtvis i antal inlägg alltid.

Kanske hör till en annan tråd men. Jag tycker inte att folk ska lägga ut en säljannons där de flikar in en brasklapp att de kan återkalla annonsen när som helst, de har rätten att ångra sig osv. Varför lägga ut en annons om de inte är säkra på om de vill sälja klockan?

Haha, fan skärp dig nu Sherwan! Kunden har ju alltid rätt :)

Däcksparkare, fönstershoppare, snackare, velputtar och helt vanliga idioter är inget nytt på KS och heller inget som bara gäller nyreggade medlemmar. På varenda jävla annons jag lagt upp under åren har jag fått någon form av lallare på halsen. Det är dock inget jag startar trådar om eller gnäller hem till mamma för. Säljer man prylar så får man helt enkelt leva med att det finns en ansenlig mängd rövhål som vill slösa lite tid. Sen är det upp till var och en försöka minimera den energi man slösar på varje mupp.
Absolut och jag håller med dig.
Men till slut så rinner bägaren över efter så många och en ventilering behövs.
Lika bra att klippa ogräs i ett tidigt skede än låta det förstöra den lilla fridfulla KS djungeln, även om Fantomen vakar över oss små ;)

Kanske hör till en annan tråd men. Jag tycker inte att folk ska lägga ut en säljannons där de flikar in en brasklapp att de kan återkalla annonsen när som helst, de har rätten att ångra sig osv. Varför lägga ut en annons om de inte är säkra på om de vill sälja klockan?
Jao... det klart om nån vill köpa objektet så ska man naturligtvis sälja om man lagt ut annons på det. Men att tidsbegränsa och inte låta den ligga ute månadsvis är väl bara bra för de flesta inblandade?
Lägger jag ut nåt och det inte finns intresse inom en rimlig tid är det väl bättre dra tillbaka och sälja nån annanstans eller rent av behålla alternativt lägger ut nån annan gång än att annonsen ligger ute och rullar o bumpas och tar upp plats för andra i onödan om ingen är intresserad?

Vore det krav att man måste ha sin annons kvar tills vidare den blev såld på stället om den nu blev det nån gång, vet jag inte hur många som skulle lägga ut nåt med en sån regel. Det är vanligt att annonser och auktioner är tidsbegränsade. Som köpare kan man heller inte fundera i tre veckor och sen begära att objektet ska finnas kvar.

Varför inte? Om folk får pruta kan man väl få återkalla annonsen. Eller t o m höja priset. Eller ångra sig.

Jao... det klart om nån vill köpa objektet så ska man naturligtvis sälja om man lagt ut annons på det. Men att tidsbegränsa och inte låta den ligga ute månadsvis är väl bara bra för de flesta inblandade?
Lägger jag ut nåt och det inte finns intresse inom en rimlig tid är det väl bättre dra tillbaka och sälja nån annanstans eller rent av behålla alternativt lägger ut nån annan gång än att annonsen ligger ute och rullar o bumpas och tar upp plats för andra i onödan om ingen är intresserad?

Vore det krav att man måste ha sin annons kvar tills vidare den blev såld på stället om den nu blev det nån gång, vet jag inte hur många som skulle lägga ut nåt med en sån regel. Det är vanligt att annonser och auktioner är tidsbegränsade. Som köpare kan man heller inte fundera i tre veckor och sen begära att objektet ska finnas kvar.

Det låter ju vettigt. Men när en sådan förklaring du gav saknas i annonsen känns det lite mer som att säljaren inte riktigt kan bestämma sig om han vill sälja eller inte.

Man får ju återkalla en annons hur man vill så länge det inte ingåtts ett avtal om köp? Annat är ju märkligt... Man kan ju ångra sig och vill behålla sin egendom av olika orsaker. Att man får ångra sig är en annan sak. Tror inte det håller rent juridiskt om man nu inte avtalar om det såklart. Framgår det i sin annons så kanske är det nog legitimt också. Annons är ju ett utbud och inget anbud :) Som sagt reglerna här kan ju inte överordnas svensk lag. Men för att understryka, har man ingått ett avtal så skall man givetvis inte kunna ångra sig, (om inget är avtalat d.v.s.) det är ju ett kontraktsbrott.

Man får ju återkalla en annons hur man vill så länge det inte ingåtts ett avtal om köp? Annat är ju märkligt... Man kan ju ångra sig och vill behålla sin egendom av olika orsaker. Att man får ångra sig är en annan sak. Tror inte det håller rent juridiskt om man nu inte avtalar om det såklart. Framgår det i sin annons så kanske är det nog legitimt också. Annons är ju ett utbud och inget anbud :) Som sagt reglerna här kan ju inte överordnas svensk lag. Men för att understryka, har man ingått ett avtal så skall man givetvis inte kunna ångra sig, (om inget är avtalat d.v.s.) det är ju ett kontraktsbrott.
Du missuppfattar helt. Att dra sig ur pågående affärer är osnyggt, inte olagligt. Att bete sig väl i affärer på KS är mer av en hederssak.

Tillbaka
Topp