• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på tv-serie

Jävligt rolig diskussion om Reacher i detta avsnittet av The Watch. Kul nog så är de inne på motsatt spår från dig och kallar Lee Child böcker för "quintessential dad-books". De konstaterar också att mannen bakom pseudonymen Lee Child är engelsman och att beskrivningen av USA i böckerna är som någon som aldrig varit i USA tänker sig att USA är. :)

"Lee Child" (egentligen James Grant) har bott i USA i typ 25 år. Lite kul artikel om hans metod för att skriva böcker:

Även om jag läser en hel del "riktig litteratur" så sitter jag gärna med en Reacher-bok (halvvägs genom den senaste just nu faktiskt). Visst är de lite överdrivna ibland men tycker de faller under kategorin "flygplatsböcker" eller "äventyrsböcker för vuxna" då de oftast är rätt underhållande och hyggligt välskrivna. Samma med Stephen Hunter's "Bob Lee Swagger" serie (även om ett par böcker är lite väl "out there"), Tom Wood's "Victor the assassin", Gregg Hurwitz' "Orphan X" osv. Ungefär som att sätta sig ner och kolla på nån underhållande actionrulle på TV. Inget fel med det alls om man tycker det är kul.

Senast ändrad:
Min favoritserie 2021 var nog the Serpent på Netflix. Tror ingen tipsat om den pärlan faktiskt. Verklighetsbaserat om seriemördaren Charles Sobhraj.
Välgjort, snyggt fångad tidsepok och spännande. Rekommenderas starkt

4FA97125-F14D-4266-9F19-93ADEFBDBF4A.jpeg
28EB9658-F33F-40B1-9EE8-E9EE87C9B118.jpeg
A3E1609E-C1B5-49F1-A60B-C47A7D6189DF.jpeg
672CDA39-C649-4C2D-BE88-CA6D86973D44.jpeg
71043D04-9047-447C-B31E-9CAF324DED4D.jpeg

Netflix: "Arcane". 9 avsnitt, första (hittills enda) säsongen.

Gick in totalt blind, och den överraskade totalt. Animerad, otroligt snygg och välgjord. "Baserad" på ett spel, League of Legends, men oklart hur. (Helt obekant för mig, och absolut inget krav för att uppskatta serien.)
Dubbning av animerad film är alltid en svag punkt, och jag ska inte säga att den är perfekt i alla delar här, men överlag långt över genomsnittet, och i vissa fall lysande. Animeringen är en intressant kombination av 3d-teknik och klassisk 2d-teckning, gjord med "key frame"-teknik. Det gör att man inte får det typiska (i mitt tycke) sterila och döda intryck som maskinproducerad animering annars brukar ha nuförtiden. (Gjord av en fransk studio.)
Om det finns någon svaghet så var ett par slagsmål lite utdragna (speciellt i början), men överlag är tempot väldigt bra. Ge den åtminstone 3 avsnitt...

En VARNING: Gör inte misstaget att tro att det är en barnserie för att det är tecknat. Inte ens för yngre tonåringar skulle jag säga. Historien är mörk, komplex, och bitvis extremt våldsam. Psykiskt trauma är centralt. Ta 16+ på allvar.
Måste slå ett slag till för Arcane. Har sett om den, och kan inte riktigt understryka hur bra den är.

Visst, det är animerat, och tilldrar sig i nån slags "steampunk"-fantasivärld (eller "chempunk" snarare), men låt inte det avskräcka. Det är egentligen om sociala motsättningar och framför allt om människor och deras relationer. (Med brister och trauman och allt.) Till sin karaktär är det nästan en klassisk grekisk tragedi.
Berättarstillen är tajt, ingen utfyllnad och dödtid, och ett lysande genomförande av principen "show, don't tell". Så den kräver uppmärksamt tittande, det kommer inga exposéer som förklarar och skriver en på näsan om vad som händer. Den är dessutom lurig och kan ibland tyckas ha typiska klichéer, men det utvecklar sig inte alltid som man förväntar sig...

Animeringen är som sagt i en klass för sig, speciellt ansiktsuttryck och rörelser. Man glömmer ibland att det är animerat.

Och tror man inte på mig, så...

Igår utsågs vinnarna av Annie Awards, en slags "Oscar" för animerad film och TV. Arcane var nominerad i 9 kategorier, och sopade hem rubbet: https://en.wikipedia.org/wiki/Arcane_(TV_series)#Accolades

IMDB-betyg kan man kanske inte alltid lite på, men när det är stort antal röster och riktigt höga betyg så brukar det finnas skäl till det:
Arcane-imdb-2022-03-12.png
Och på Rotten Tomatoes:
Arcane-RT-2022-03-12.png

Familjeföretaget på Netflix. Grym fransk serie i tre säsonger om 6 ca 30-minutersavsnitt i varje. Just sett sista avsnittet i säsong två och ser fram emot att påbörja sista (?) säsongen ... :nailbiting:

Kolla in Winning Time – The Rise of the Lakers Dynasty, på HBO Max.
D90ACA6F-0A3E-41BE-89E8-E5DCB88407AF.jpeg

Till skillnad från dokumentärserien The Last Dance (Netflix) är det här en dramaserie om Lakers tidiga storhetstid i NBA. Kanske är det en liten fördel om man känner till åtminstone Earvin ’Magic’ Johnson, jag inbillar mig att det i så fall ger lite underhållningsmässigt mervärde. Men serien är fantastiskt bra och jag tror inte ens man behöver vara sportintresserad för att uppskatta den. En hel del briljant skådespeleri att uppleva och utseendemässiga likheter med flera av originalkaraktärerna är tydlig. Känslan av tidigt åttital är verkligt slående, särskilt med tekniken de använt för att få allt att se 40 år gammalt ut. Mycket av handlingen är säkert överdramatiserat för TV, men det finns nog en hel del sanning bakom också.

Underhållningsmässigt mervärde för de intresserade är musiken där det dyker upp en hel del mysigt, ta bara ledmotivet i form av min all-time rap favorit My favourite mutiny med småkontroversiella the Coup. Hörde den första gången i EA sports NBA Live 2007. Alltså inte en tidstypisk låt för handlingen, men bäst ändå. Och då är jag normalt sett inte mycket för just rap eller hip hop:

Senast ändrad:
299D8494-D619-4DCC-A872-83860FBC3279.jpeg

Serien Tokyo Vice på HBO Max.
En amerikansk journalist, vars dröm är att rapportera om brottslighet, rör sig i polisens och yakuzans värld i slutet av 90-talets Tokyo.
5 avsnitt släppta hittills och i dessa har det varit en hel del inslag av klockor.
Själv tycker jag serien är så bra att jag försöker se avsnitten i omgångar så den inte ska ta slut.

We own this city på HBO Max. Ny serie i stuk med The Wire.
Sett första avsnittet och kommer se flera. Fick också mycket Wire-känsla av den, och det har man ju saknat lite. Ska bli intressant att följa.

Baserat på verkliga händelser, dvs att gun trace task force fanns och var korrupta som fan irl.

Sett första avsnittet och kommer se flera. Fick också mycket Wire-känsla av den, och det har man ju saknat lite. Ska bli intressant att följa.

Baserat på verkliga händelser, dvs att gun trace task force fanns och var korrupta som fan irl.
Det är ju Pelecanos som ligger bakom tillsammans med fler andra som medverkade i The Wire, så det är att vänta. Och antagligen riktigt bra även denna :)

Vet att det finns de som gillade Breaking Bad men som gav upp Better call Saul efter ett par säsonger för det var lite segt. Jag kan bara säga: ge det en ny chans! Jag tycker serien gått om BB nu tom. och senaste avsnittet var nog det bästa TV-avsnitt jag sett i hela mitt liv.

Ser att ni diskuterar "We own this city" blir skevt att jämföra den med The Wire (som är min absoluta favorit, överlägset bästa serien någonsin) Förstår såklart varför men det är en annan typ av serie, dessutom en miniserie. Att jämföra med "The corner" känns kanske bättre och mer rättvist. Tycker den var väldigt snurrig och hoppig, gillade inte det alls i början men efter några avsnitt syr de ihop det lite snyggt så man hänger med. Gillar den men inte sett senaste avsnittet.

Aja återigen: Ni som inte fastnade för Better call Saul, ge det en ny chans! Särskilt efter en viss karaktär introduceras i serien blir den helt fantastisk och till er som sett senaste avsnittet, lägg märke till hur Howard berättar om snurrandet på burken och jämför det med sista scenen ;)

299D8494-D619-4DCC-A872-83860FBC3279.jpeg

Serien Tokyo Vice på HBO Max.
En amerikansk journalist, vars dröm är att rapportera om brottslighet, rör sig i polisens och yakuzans värld i slutet av 90-talets Tokyo.
5 avsnitt släppta hittills och i dessa har det varit en hel del inslag av klockor.
Själv tycker jag serien är så bra att jag försöker se avsnitten i omgångar så den inte ska ta slut.

Riktigt bra, fastnat ordentligt i den.

Ny spionserie från Apple som har börjat lovande. Gary Oldman är fantastisk som vanligt.
Tog en period med Apple för att kolla, den levde upp till förväntningarna. Håller sig förvånansvärt trogen till romanserien, både i handling och dialog men framförallt i stämning och attityd. Plus riktigt bra ensemble med Oldman nästan lika rolig och vidrigt odräglig som sin romanförlaga. Men som vanligt med engelska skådisar i påkostade serier så är i stort settt varje roll riktigt välspelad.
Jag kan verkligen rekommendera böckerna av Mick Herron om man gillade serien och vill ha mer genast.

The Shining Girls.

Gillade skarpt. Älskade alla skådisarna, speciellt Wagner Moura (från Narcos) och Elisabeth Moss.

Tillbaka
Topp