• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Besitter någon en trissot v8 swissmatic som på denna bild
t106.407.11.031.00.png
Har varit å tittat på denna modell, den e fin men kanske blir för stor....men är väldigt sugen

There's no way to control it, it's completely automatic.
Lite häftig, men inte så tung på armen.

Bilagor

• IMG_20190912_174826.jpg
    IMG_20190912_174826.jpg
    92.7 KB · Visningar: 11
Tissot var min "första kärlek" bland de schweiziska märkena, och även om de inte riktigt räknas till haute horologie (orkar inte kolla vad det ska vara för accenter och grejer) så har de ju onekligen en lång och anrik historia. Förutom min PRS200 från 2003 så har jag haft ett par Le Locle-varianter och sneglat på Touch-serien, men blivit att jag avyttrat dem rätt snart. Men suget väcks lite varje gång man ser något i denna tråd. De har en hel del fina ur till bra priser. Skulle haft en Visodate om det inte var så korta visare, något jag vet att jag skulle störa mig på. Får se vart man går härnäst. Kul att tråden ändå lever upp ibland! :) #tissot

Tissot måste ju vara bland de mest underskattade märkena givet deras historia. Bevis på att de flestas värdering baseras på prislappen. Just därför känns Tissot så stiligt, det är smart - medvetet och pretentionslöst på samma gång.

Tjenare tråden!
Om några dagar så får jag till slut min första Tissot automatare. Köpte först en Tradition lite halvt på impuls, och inser ganska snabbt att den är för stor för min handled. Sedan dess har jag letat efter att köpe en Tissot Le Locle Powermatic 80 och det är just denna klocka som jag snart kommer kunna bära! Undrar dock om någon har erfarenhet av service på automatiska Tissot. Är det svårt att hitta ställen som gör det och vad har det kostat er?

Tjenare tråden!
Om några dagar så får jag till slut min första Tissot automatare. Köpte först en Tradition lite halvt på impuls, och inser ganska snabbt att den är för stor för min handled. Sedan dess har jag letat efter att köpe en Tissot Le Locle Powermatic 80 och det är just denna klocka som jag snart kommer kunna bära! Undrar dock om någon har erfarenhet av service på automatiska Tissot. Är det svårt att hitta ställen som gör det och vad har det kostat er?
Enklast att skicka direkt till Swatch Group Nordic i Stockholm, eller lämna in direkt om du bor i närheten. Tror det ligger på St. Eriksgatan. De har en prislista någonstans per märke och typ av urverk. Men det lär dröja en del år innan den behöver service. :)

Edit: Grattis till valet! Haft två stycken såna själv. Saknar ibland, men man blir så lätt en flippare i denna hobby ...

Jag har förstått att Tissots ny lågprisserie heter Everytime, ersätter PR50.
Jag köpte en Tissot Everytime T1096101703700.
Tyvärr har kronan hakat i tröjan eller skjortan flera gånger. Vilket medfört att klockan stannat. Jag har ingen användning för en klocka som jag inte kan lita på om den går eller inte. Ibland går klockan plötsligt fel några timmar, kronan har troligen hakat i någonting och sedan tryckts in igen.
Är avståndet mellan kronan och boetten acceptabelt, enl bilderna? Man kanske får acceptera det på en billig klocka (2500) Jag köpte den på Stjärnurmakarna och de svarar att Tissots egna bilder är på en "dummy" där kronan är fastlimmad. Vad tycker ni? På mina egna bilder här är kronan i det inre läget. Inte alls som Tissots egna bilder där kronan är tätt mot boetten.

Bilagor

• IMG_20190923_161812960_1(1)_1.jpg
    IMG_20190923_161812960_1(1)_1.jpg
    102.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_20190923_173405234_1_1.jpg
    IMG_20190923_173405234_1_1.jpg
    98.6 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp