• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

Riki87

Cartier
2-Faktor
Dagens köp
2F5EF8B2-A21C-43DD-A3CC-8A071A24C92E.jpeg
 

6R15

Breitling
Köpte mig en Tissot visodate här om dagen och när den kom hem visade det sig att glaset sitter löst. Gjorde ett försiktigt försök att pressa i det men det vill inte stanna kvar.
Frågan är, vad gör jag? Inte ska väl glaset vara limmat?
 

Bilagor

  • 20191126_164054.jpg
    20191126_164054.jpg
    409.7 KB · Visningar: 9

The painter

Cartier
2-Faktor
Köpte mig en Tissot visodate här om dagen och när den kom hem visade det sig att glaset sitter löst. Gjorde ett försiktigt försök att pressa i det men det vill inte stanna kvar.
Frågan är, vad gör jag? Inte ska väl glaset vara limmat?
Tråkigt. Gå in på vintage delen, där är det många kunniga på gamla klockor. Hoppas det löser sig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Köpte mig en Tissot visodate här om dagen och när den kom hem visade det sig att glaset sitter löst. Gjorde ett försiktigt försök att pressa i det men det vill inte stanna kvar.
Frågan är, vad gör jag? Inte ska väl glaset vara limmat?
Skulle gissa på en av två anledningar.

Antingen sitter det ett glas med fel storlek i (ett för litet), eller så har glaset krympt med åldern.
Jag är ganska säker på det förstnämnda då glaset inte ser speciellt gammalt ut.
 

6R15

Breitling
Skulle gissa på en av två anledningar.

Antingen sitter det ett glas med fel storlek i (ett för litet), eller så har glaset krympt med åldern.
Jag är ganska säker på det förstnämnda då glaset inte ser speciellt gammalt ut.
Hörde av mig till säljaren som säger sig vara ovetande, nu när jag tittar närmare så ser det ut som att det sitter lim rester på glaset så kan ju varit bytt på felaktigt vis innan. Får nog ta en sväng till urmakaren och beställa ett nytt.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Jag sålde min till en kompis då jag tyckte 40 var lite før stort. Jag hadde gått før blå med lænk.
Jag är van med större klockor så 40 blir nog inte något större problem, provade en 42a tyckte den var för stor, provade en 39 tyckte den va något liten på mig. Så 40 känns positivt.
Blå är vackert, men undrar om den passar in med allt
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Hej! Jag har ställt lite frågor i tråden redan men tänkte att jag gör ett lite större inlägg.
Jag har bestämt mig för en Tissot Gentleman Powermatic 80, har provat deras Chemin och Le Locle serie men har valt att gå på Gentleman. Tycker den är snygg och bra specs för priset. Har dock svårt att bestämma mig mellan blå eller silver tavla. Är ute efter en klocka som ska se clean ut och fungera med "allt". Är inte ute efter särskilt mindre klockor då jag är van med större klockor.
Mina frågor är följande!:
- Hur känns kvalitén på denna?
- Hur väl bärs den på handleden?
- Hur god kvalité upplevs länken ha?
- Vilken färg hade ni valt?
- Känner ni till någon butik i Stockholm som har exemplar inne för att testa den innan?
t127.407.11.031.00.jpg
t127.407.11.041.00.jpg


Tack på förhand! :)
Sebastian
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! Jag har ställt lite frågor i tråden redan men tänkte att jag gör ett lite större inlägg.
Jag har bestämt mig för en Tissot Gentleman, har provat deras Chemin och Le Locle serie men har valt att gå på Gentleman. Tycker den är snygg och bra specs för priset. Har dock svårt att bestämma mig mellan blå eller silver tavla. Är ute efter en klocka som ska se clean ut och fungera med "allt". Är inte ute efter särskilt mindre klockor då jag är van med större klockor.
Mina frågor är följande!:
- Hur känns kvalitén på denna?
- Hur väl bärs den på handleden?
- Hur god kvalité upplevs länken ha?
- Vilken färg hade ni valt?
- Känner ni till någon butik i Stockholm som har exemplar inne för att testa den innan?
t127.407.11.031.00.jpg
t127.407.11.041.00.jpg


Tack på förhand! :)
Sebastian
Jag har bara testat kvartsaren, och det är inget att klaga på i finish för priset, helt godkänt. Bärs som de flesta 40mm i den stilen, satt bra på mig. Jag hade valt den grå, bäst läsbarhet och allround, jag gillar länkens lite president stuk. Blå passar inte alla kläder och den ljusa ser större ut samtidigt som läsbarheten blir lite lidande. Jag hade tänkt den som en daglig kontorsklocka som även kan hänga med utanför jobbet. (”Allt”) Stjärnurmakarna Sickla hade den då jag testade, men dom finns nog lite överallt nu.
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Jag har bara testat kvartsaren, och det är inget att klaga på i finish för priset, helt godkänt. Bärs som de flesta 40mm i den stilen, satt bra på mig. Jag hade valt den grå, bäst läsbarhet och allround, jag gillar länkens lite president stuk. Blå passar inte alla kläder och den ljusa ser större ut samtidigt som läsbarheten blir lite lidande. Jag hade tänkt den som en daglig kontorsklocka som även kan hänga med utanför jobbet. (”Allt”) Stjärnurmakarna Sickla hade den då jag testade, men dom finns nog lite överallt nu.
Tack för svaret! Jag resonerar lite som du att den blåa kanske inte passar alla kläder och tillfällen, då jag också har tänkt att använda min som daglig kontorsklocka som även fungerar på fritiden. Skönt o höra att finishen är bra och att den bärs väl! Får dra förbi någon stjärnurmakare som kanske har en inne då det är från dem jag kommer handla :)
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Hamnade av en tillfällighet på någon form av loppis idag och köpte då denna, nu efter lite letande efter ref blir jag inte klokare så nu vänder jag mig till expertisen:) rackarn har monocoque boett så har inte kollat insidan. Hittat en snarlik (eller om det är en sådan) som heter goldrun.
Vad har jag köpt?:)
ACA40F01-B282-4D2F-AA56-8CD7699A1526.jpeg


Hittar bara denna som liknar den.
5E5CFAD4-F42F-4260-918B-93223CC4FF2D.png
 

Sebbemonte

Omega
2-Faktor
Ett nytt inlägg till Tissot kännarna!
Funderar på en Le Locle. Kravet är att den ska vara silverfärgad på deras stållänk och hittad dessa. PM80 kostar ca 6100, Petite Seconde kostar ungefär 7900 och COSC (Chronometre) versionen kostar runt 11000. Vilken skulle ni ha valt och varför? Tror även att COSC versionen har AR belägg.

https://www.tissotwatches.com/en-en/shop/tissot-le-locle-powermatic-80-2.html

https://www.tissotwatches.com/en-en/shop/tissot-le-locle-automatic-1.html

https://www.tissotwatches.com/en-en/shop/tissot-le-locle-automatic-gent-cosc.html
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hamnade av en tillfällighet på någon form av loppis idag och köpte då denna, nu efter lite letande efter ref blir jag inte klokare så nu vänder jag mig till expertisen:) rackarn har monocoque boett så har inte kollat insidan. Hittat en snarlik (eller om det är en sådan) som heter goldrun.
Vad har jag köpt?:)
ACA40F01-B282-4D2F-AA56-8CD7699A1526.jpeg


Hittar bara denna som liknar den.
5E5CFAD4-F42F-4260-918B-93223CC4FF2D.png
Tror du har köpt en guldare man brukar ge till anställda när de pensioneras och har jobbat länge på arbetsplatsen. Brukar gå på runt 10-15k nya om det är 18k guld. Länken har jag ingen aning om dock! Det är en kvartsare va?
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Ja det står ett namn och 2000 på baksidan så någon form av gåva har det nog varit.
Ja det är en kvartsare. Tänkte lämna in den i veckan för att få se insidan och peta in ett nytt batteri.
Tack för input, Återkommer när jag vet mer:)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det står ett namn och 2000 på baksidan så någon form av gåva har det nog varit.
Ja det är en kvartsare. Tänkte lämna in den i veckan för att få se insidan och peta in ett nytt batteri.
Tack för input, Återkommer när jag vet mer:)
Jag tror jag har en likadan fast Eterna (silver urtavla), tror det är samma boett och urverk. Också monocoque boett eller vad det nu heter. De öppnar klockan från urtavelsidan och byter batteri.
P1140317.JPG
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hej! Jag har ställt lite frågor i tråden redan men tänkte att jag gör ett lite större inlägg.
Jag har bestämt mig för en Tissot Gentleman Powermatic 80, har provat deras Chemin och Le Locle serie men har valt att gå på Gentleman. Tycker den är snygg och bra specs för priset. Har dock svårt att bestämma mig mellan blå eller silver tavla. Är ute efter en klocka som ska se clean ut och fungera med "allt". Är inte ute efter särskilt mindre klockor då jag är van med större klockor.
Mina frågor är följande!:
- Hur känns kvalitén på denna?
- Hur väl bärs den på handleden?
- Hur god kvalité upplevs länken ha?
- Vilken färg hade ni valt?
- Känner ni till någon butik i Stockholm som har exemplar inne för att testa den innan?
t127.407.11.031.00.jpg
t127.407.11.041.00.jpg


Tack på förhand! :)
Sebastian

Jag hade lätt valt den blåa. Har inte testat den så jag kan inte bedöma kvalitet. Ericson urhandel i Sundbyberg har den inne.
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
Jag tror jag har en likadan fast Eterna (silver urtavla), tror det är samma boett och urverk. Också monocoque boett eller vad det nu heter. De öppnar klockan från urtavelsidan och byter batteri.
P1140317.JPG
Riktigt fin den där, ser ju direkt att min länk kommer ryka! Något du ärvt eller har du skaffat den själv?
ja exakt, inget jag vågar mig på själv så jag låter någon med lite mer koll göra det:)
 
Topp