• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Gentleman powermatic hade jag köpt om den varit mindre. Typ 36-38mm. Mycket lyckad.

t127.407.11.041.00-b.jpg
TISSOT_GENTELMAN_5.jpg
 

jacoby

Cartier
Är faktiskt lite sugen på att eventuellt byta ut min Seiko SARB035 mot en motsvarande/lik Tissot. Såg precis den modellen på klockia och den ser intressant ut.
Enkel men ändå sportig, vardaglig med andra ord.
Det som jag inte gillar på min seiko är just power-reserven, den är ganska horribel. Antingen är de för att den inte lyckas veva upp tillräckligt.
Exempel: jag tog av den igår vid 21, och den gick till kl 11 imorse, sen hade den tagit slut....

Med dessa 2,3 mm som storleken skiljer dessa åt(sarb 38mm, tissot är väl 40? Gör det stor skillnad i verkligheten?
Vill verkligen inte ha för stor klocka för mina klena handleder och tycker just 38 har varit perfekt.
 

Fat_swede

Breitling
20190930_115708.jpg
20190930_115654.jpg

Jag har oxå en sån, gillar den skarpt. Har den på en Milanese-länk (kallas den väl).
Stolt ägare av en Tissot Visodate sen ett par dagar. Min första automat men garanterat inte min sista :)Älskar verkligen hur den ser ut med min jobbklädsel och det känns som att den redan har växt fast på armen. Kommer att bli ännu bättre när jag slänger på ett Hirscharmband på den.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Är faktiskt lite sugen på att eventuellt byta ut min Seiko SARB035 mot en motsvarande/lik Tissot. Såg precis den modellen på klockia och den ser intressant ut.
Enkel men ändå sportig, vardaglig med andra ord.
Det som jag inte gillar på min seiko är just power-reserven, den är ganska horribel. Antingen är de för att den inte lyckas veva upp tillräckligt.
Exempel: jag tog av den igår vid 21, och den gick till kl 11 imorse, sen hade den tagit slut....

Med dessa 2,3 mm som storleken skiljer dessa åt(sarb 38mm, tissot är väl 40? Gör det stor skillnad i verkligheten?
Vill verkligen inte ha för stor klocka för mina klena handleder och tycker just 38 har varit perfekt.
Seiko brukar väl vara ganska effektiva i uppdraget? Givet att du hade haft klockan ett par dagar innan så måste du ju vara extremt stillasittande eller (troligare) så är det något knas med din Seiko.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är faktiskt lite sugen på att eventuellt byta ut min Seiko SARB035 mot en motsvarande/lik Tissot. Såg precis den modellen på klockia och den ser intressant ut.
Enkel men ändå sportig, vardaglig med andra ord.
Det som jag inte gillar på min seiko är just power-reserven, den är ganska horribel. Antingen är de för att den inte lyckas veva upp tillräckligt.
Exempel: jag tog av den igår vid 21, och den gick till kl 11 imorse, sen hade den tagit slut....

Med dessa 2,3 mm som storleken skiljer dessa åt(sarb 38mm, tissot är väl 40? Gör det stor skillnad i verkligheten?
Vill verkligen inte ha för stor klocka för mina klena handleder och tycker just 38 har varit perfekt.
Är det din enda klocka? Det låter som det är något fel på den om du bär den dagligen, och helt plötsligt dör den efter 14h. Annars är det ju så att man någon gång i veckan kan dra upp den fullt manuellt för att sedan bära den varje dag.
 

jacoby

Cartier
Är det din enda klocka? Det låter som det är något fel på den om du bär den dagligen, och helt plötsligt dör den efter 14h. Annars är det ju så att man någon gång i veckan kan dra upp den fullt manuellt för att sedan bära den varje dag.
Nej, jag har en till Seiko automatisk som jag känner håller längre när jag lägger ifrån mig den.
Det kan inte bero på hur spänt klockan sitter på handleden?.
Den andra sitter något lösare, men generelllt är dom likvärdiga på handleden, så troligtvis inte det problemet.
Stillasittande är inte mer än vanligt kontorsarbete, + sittandes hemma vid datorn.
Går ju helt klart snurra upp den smidigt med kronan såklart.

Men om vi hoppar tillbaka till On topic igen.
Är skillnaden mellan 38 och 40/41 så pass stor i verkligheten än vad det verkar? Jag menar, 2-3mm är ju inte stora ökningar om man kollar på ett måttband.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
IMG_20190906_063611.jpg
IMG_20190815_124127.jpg

Nej, jag har en till Seiko automatisk som jag känner håller längre när jag lägger ifrån mig den.
Det kan inte bero på hur spänt klockan sitter på handleden?.
Den andra sitter något lösare, men generelllt är dom likvärdiga på handleden, så troligtvis inte det problemet.
Stillasittande är inte mer än vanligt kontorsarbete, + sittandes hemma vid datorn.
Går ju helt klart snurra upp den smidigt med kronan såklart.

Men om vi hoppar tillbaka till On topic igen.
Är skillnaden mellan 38 och 40/41 så pass stor i verkligheten än vad det verkar? Jag menar, 2-3mm är ju inte stora ökningar om man kollar på ett måttband.
Jag vill säga att det kan vara en enorm skillnad. Men i min erfarenhet är det så att längden på klockan spelar mer roll än diametern för att påverka hur stor klockan känns på armen. exempel ovan är två korta klockor ena 34mm och andra 37 om jag minns rätt.. hoppas det iallafall.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nej, jag har en till Seiko automatisk som jag känner håller längre när jag lägger ifrån mig den.
Det kan inte bero på hur spänt klockan sitter på handleden?.
Den andra sitter något lösare, men generelllt är dom likvärdiga på handleden, så troligtvis inte det problemet.
Stillasittande är inte mer än vanligt kontorsarbete, + sittandes hemma vid datorn.
Går ju helt klart snurra upp den smidigt med kronan såklart.

Men om vi hoppar tillbaka till On topic igen.
Är skillnaden mellan 38 och 40/41 så pass stor i verkligheten än vad det verkar? Jag menar, 2-3mm är ju inte stora ökningar om man kollar på ett måttband.
Gångreserven påverkas knappast av hur klockan sitter på armen. Om din andra Seiko håller mer normalt så är ju även det ett tecken på att det är något fel. Prova att dra upp den max manuellt o låt den ligga till den stannar och se hur långt den håller. Den bör iaf klarar 40 till timmar för den har väl 6R15 verket med typ 50 timmar gångreserv. Och den andra frågan....JA generellt är det stor skillnad på upplevelse på två mm för samma klockmodell. Sedan spelar design och färg, länk eller skinn osv också stor roll. En vit klocka upplevs ofta större än en mörk tex. Lång "längd" dvs från bandhorn till bandhorn har stor betydelse för hur klockan sitter på armen osv. Men det generella svaret är att det är väldigt stor skillnad mellan 38 o 40/41.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men om vi hoppar tillbaka till On topic igen.
Är skillnaden mellan 38 och 40/41 så pass stor i verkligheten än vad det verkar? Jag menar, 2-3mm är ju inte stora ökningar om man kollar på ett måttband.
Ja och nej. 2mm är ju bara 1mm runt om, så det är ju ytterst marginellt. Men oftast tenderar resten av designen att följa med proportionerligt när storleken ökar, och då kan det bli tydligare. Du får helt enkelt pröva vad som passar dig. En Tissot storlek kan både "upplevas" och "bäras" olika beroende på olika faktorer. När det gäller hur den bärs är luggarna av stor betydelse. Om du mäter din handled med ett skjutmått över "knölarna" så får du ett mått som är max vad Tissot bör mäta över luggarna för att inte hänga över och se för stor ut.
Själva ytan av urtavlan bidrar till hur stort Tissot upplevs. Är yttermåttet på Tissot 40mm med en glasring på 2,5mm så finns 35mm urtavla kvar. Är Tissot 38mm med en glasring på 1mm så finns 36mm kvar. Håller du då dessa bredvid varandra kan den som har det mindre yttermåttet "upplevas" större på grund av att tavlan är större. Mellan just Sarb och Gentleman tror jag du kommer att se en tydlig skillnad då båda är relativt lika i design. Och för att vara On Topic är det i Tissot tråden vi befinner oss ;)
 

jacoby

Cartier
Ja och nej. 2mm är ju bara 1mm runt om, så det är ju ytterst marginellt. Men oftast tenderar resten av designen att följa med proportionerligt när storleken ökar, och då kan det bli tydligare. Du får helt enkelt pröva vad som passar dig. En Tissot storlek kan både "upplevas" och "bäras" olika beroende på olika faktorer. När det gäller hur den bärs är luggarna av stor betydelse. Om du mäter din handled med ett skjutmått över "knölarna" så får du ett mått som är max vad Tissot bör mäta över luggarna för att inte hänga över och se för stor ut.
Själva ytan av urtavlan bidrar till hur stort Tissot upplevs. Är yttermåttet på Tissot 40mm med en glasring på 2,5mm så finns 35mm urtavla kvar. Är Tissot 38mm med en glasring på 1mm så finns 36mm kvar. Håller du då dessa bredvid varandra kan den som har det mindre yttermåttet "upplevas" större på grund av att tavlan är större. Mellan just Sarb och Gentleman tror jag du kommer att se en tydlig skillnad då båda är relativt lika i design. Och för att vara On Topic är det i Tissot tråden vi befinner oss ;)
Tack för grymt förklarande svar :)
Vet nu vad jag ska tänka på och jämföra om jag nu testar mig med en Tissot :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jo, jag håller också på Tissot. Blev bara lite förvånad eftersom jag så väl kände igen grunddragen. Var sugen på en 5TH ett tag men blev ingen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo, jag håller också på Tissot. Blev bara lite förvånad eftersom jag så väl kände igen grunddragen. Var sugen på en 5TH ett tag men blev ingen.
Den "nya" nuvarande ser ju helt annorlunda ut med andra visare och utan hårkors. Läste en recension där den påstås likna Rol*host, Dateju*host. Personligen tycker jag Tissoten har bättre proportioner än 41an :p
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Den "nya" nuvarande ser ju helt annorlunda ut med andra visare och utan hårkors. Läste en recension där den påstås likna Rol*host, Dateju*host. Personligen tycker jag Tissoten har bättre proportioner än 41an :p
Vilken är den med andra visare utan hårkors? Inte sett tror jag. Känns ändå långt från DJ (tvi vale!).
 
Topp