• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

E30EBFFC-082E-4C66-948E-951DBEED1B23.jpeg

Senast ändrad:
Jag svarar mig själv :).
Efter kontakt med Tissot så fick jag ett mail där dom skriver att dom bara kan se tillbaka till 1990.
Annars får man skicka klockan till Tissot för att få ett utdrag från arkivet och det kostar 1500:- och då får man all historik om klockan.
Jag bestämmer då själv istället att den är från 1972. Verkar det rimligt?
Edit: Numret på boettens insida är 40521 om det skulle se ut som något annat.
Kan du få fram numret på urverket Å bör du kunna hitta ett lite mer exakt år tror jag :)

Har inte du en iron walker också? Hur jämför sig PRX med den?
Jo, jag gjorde en side by side här https://klocksnack.se/threads/officiella-quartztråden-för-kvarts-samtal.89963/page-82
Wempen ligger några steg före i både urverk och finish, men jag tycker PRX är riktigt kul för pengen. Den blåa PRX jag köpt ska ges till yngsta sonen, men jag funderar fortfarande på att skaffa den silverfärgade till mig själv. Jag läste https://www.ablogtowatch.com/watch-review-tissot-prx/ och han har ungefär samma slutsats som jag. På med AR och släng i ett Precidrive så har man en homerun även om den skulle bli lite dyrare. Sen kan man ju tycka att designen hade passat i en några mm mindre boett, som den är nu skulle jag säga att den sitter bäst på 17cm + handleder.
PRX 130g Astron 101g, minns inte vad Iron Walkern väger men tycker kanske PRX kunde varit lättare...

Tror många här har precis som jag förälskat sig i nya PRX! Så varför inte slänga fram frågan! Är det någon här som skulle vara intresserad av en passaround? I så fall svara ”ja” och tagga mig i inlägget så kan vi se om intresset finns :)
Jag slänger upp frågan i ”affordable” tråden också :)

Ja för tusan
Tror många här har precis som jag förälskat sig i nya PRX! Så varför inte slänga fram frågan! Är det någon här som skulle vara intresserad av en passaround? I så fall svara ”ja” och tagga mig i inlägget så kan vi se om intresset finns :)
Jag slänger upp frågan i ”affordable” tråden också :)

PRX'en är verkligen stilren och lite coolt 70-tal tycker jag! Men, jag hittade hit efter en del letande, är inte Tissot så hett här på KS?
Om jag postar i fel tråd så ber jag på förhand om ursäkt, jag är ny här... :)
Oavsett, Tissot är min ingång till klockeriet, efter ett antal Casio när man var skol-pilt... (Dock inte denna, den kommer kanske senare!)

Tissot.jpg

Min Tissot Seamaster 1000 med Powermatic 80-verket. Här är det verkligen tydligt att lite antireflex är önskvärt.
I övrigt älskar jag den, lätt, smidig och riktigt välbyggd för att vara en budget-automat.
Köpte den ny i Rom i en Tissotbutik för knappt 2 år sedan.

Tillbaka
Topp