• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Nu har jag inte läst hela rapporten och mest skummat... Och den ska givetvis inte tolkas som en fakta bibel. Finns som pdf att ladda ner för den intresserade. https://www2.deloitte.com/content/d...tte-ch-en-swiss-watch-industry-study-2021.pdf
Några slutsatser man dock kan dra är att vi entusiaster tenderar att ha en kraftigt överdriven tro på vår inverkan av klockbranschens omsättning, vi är en väldigt liten del av kundkretsen ;) (speciellt om vi inte bor i Kina eller Hong Kong)
I korthet ser det ut som att det är kvartsklockor som står för den största volymen i försäljning och mekaniska i det övre lyx segmentet som står för största monetära omsättning.
Därav att så många (bla Seiko) uppfattas överge mellansegmentet med både mekaniska och kvarts drivna klockor, höjer priser och lanserar mer mekaniskt. Kvar blir alltså enklare (billigare) kvartsklockor och dyrare mekaniska. Någonstans görs analysen att den genomsnittlige kunden bär en smartwatch till vardags och sedan en exklusivare mekanisk klocka som antingen investering eller för att man gillar det historiska arvet. Miljömedvetenhet är ett ledord som också belyses.

Långt svar på att jag inte är lika säker på det här med "kassa ko" även om jag inte vet hur PRX 40 omsatt. :)
Den som lever får se helt enkelt.

Dubbelpostar morgonens bild…
E9691A0E-6747-4FD4-9E46-5BFEDE412BB1.jpeg

Vackert! Hur kommer det sig att den grone inte ar pa webben an?

Vill använda min gammelmorfars gamla Tissot mer men behöver tips och smakråd på ett sjysst 18 mm läderband. Det som sitter på va riktigt billigt vilket märks. Vad har ni för förslag? 🙂

20220407_201629.jpg

Vill använda min gammelmorfars gamla Tissot mer men behöver tips och smakråd på ett sjysst 18 mm läderband. Det som sitter på va riktigt billigt vilket märks. Vad har ni för förslag? 🙂

20220407_201629.jpg
Guldfärgat mesh eller flexband skulle passa stilen. Hirsch har ett svart slätt gummi, "Pure" som funkar till mycket tycker jag :)

PRX 35mm lyckas jag inte hitta på Tissots hemsida eller någon annanstans. Hur bär man sig åt för att köpa från Swatch group @m_s ? :)

PRX 35mm lyckas jag inte hitta på Tissots hemsida eller någon annanstans. Hur bär man sig åt för att köpa från Swatch group @m_s ? :)
De är ännu inte officiellt släppta. Bör komma upp i maj (har jag hört). Vi är dock några som lyckades få tag i dem tidigare tack vare en miss från Tissot. Första sändningen skickades ut för tidigt till några handlare.

Tillbaka
Topp