• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Sett till value for money är nog PRX det bästa man kan köpa just nu.

3C2AC232-DD83-420C-9ACB-A3C89BAE951D.jpeg
F732298F-0F50-4CAA-B124-BC3762F0FA5D.jpeg
8CF6EA5E-06C4-477F-8676-07C4208FF13E.jpeg
Håller med! Vare sig automat eller tickaren
20220515_173232.jpg

Snacka om att PRX helt tagit över denna tråd. 😁 Obs! Jag klagar inte. Jag ser fler gärna bilder på detta vackra ur.

Den är fin! Hade också valt grön, önskar att denna tavla kommer i 35mm
Passade på att prova alla varianter av 35an idag också. Fantastiskt fina men en helt annan klocka verkligen. Jag var beredd på att den skulle bäras som en 37-38 mtp designen men den kändes typ som en datejust, kanske t.o.m. något mindre. Väldigt elegant och dressig medan 40ans känns mer ”sportstål”.

Den blåa och den guldiga 35an var nog bäst imho

Intressant var också att när jag jämförde guldvarianten av 35an med 40an så var tavlan borstad annorlunda. 35an var borstad från mitten och utåt medan 40an var borstad vertikalt uppifrån och ner. Gjorde att de upplevdes väldigt olika.

Hallå,

Har en liten undran innan jag lämnar in den till urmakaren......

Jag har en PRS 200 där 1/10 visaren inte rör sig. Har försökt att synka alla visarna som man kan göra utan resultat. Visaren där jag har markerat med en röd ring rör sig inte alls, varken vid tidtagning eller synkronisering...mao helt "död".

Finns det någon magisk handling där man kan "skrämma" igång den, eller blir det urmakaren? Alla andra visare funkar som dom skall.

Har provat med att byta batteri, men utan resultat.

t1.jpg

Ang. PRX, någon som funderat på att montera typ svarta tavlan på guld-modellen? Den är ju fin som den är visserligen, men ändå.

Borde väl vara relativt enkelt ingrepp för en fackman som på de flesta klockor.
Jag vet inte vilken tavla du specifikt menar, men varför inte om man råkar ha två? Nu har väl inte den svarta tavlan guldindex? Då måste man flytta över index också, blir lite mer jobb, men allt går...

På tal om re-issues: jag älskar deras Portofino, en re-issue av en modell från 1910-talet, givetvis med ett handjagat ETA inuti. Så j-a cool tycker jag!

T128.505.16.012.00.png
Originalet har varit min graal i över 10år. Vet att jag aldrig kommer ha den i min hand, den enda bilden jag har är den svartvita nedan.
Inte Portofino, Porto. Formad som en tunna, ”hyllning” till de miljontals tunnor med främst Portvin som dagligen slussades ut från floden Douro.
3822C500-93EA-458E-BA0E-CBD973950C96.jpeg

Originalet har varit min graal i över 10år. Vet att jag aldrig kommer ha den i min hand, den enda bilden jag har är den svartvita nedan.
Inte Portofino, Porto. Formad som en tunna, ”hyllning” till de miljontals tunnor med främst Portvin som dagligen slussades ut från floden Douro.
3822C500-93EA-458E-BA0E-CBD973950C96.jpeg
Sant! Så heter den så klart. Blandade ihop den med IWC:s Portofino. Sanlöst cool hursomhelst.

Hallå,

Har en liten undran innan jag lämnar in den till urmakaren......

Jag har en PRS 200 där 1/10 visaren inte rör sig. Har försökt att synka alla visarna som man kan göra utan resultat. Visaren där jag har markerat med en röd ring rör sig inte alls, varken vid tidtagning eller synkronisering...mao helt "död".

Finns det någon magisk handling där man kan "skrämma" igång den, eller blir det urmakaren? Alla andra visare funkar som dom skall.

Har provat med att byta batteri, men utan resultat.

Ebay fick lösa problemet. Köpte ett nytt ETA verk som kommer om någon vecka.

Så det blir att pilla lite själv när det dyker upp. 😀

Tissot är riktigt bra just nu. Visst mycket pengar för en Tissot men billig sett till vad man får. Jag kommer inte köpa en för jag har svårt för tjocka klockor trots att jag gillar kronografer (kör quartz då) men den ser riktigt riktigt bra ut.

Hoppas PRX blir en stor familj inom Tissot. Jag vill ha en blå Powermatic och kanske köper en mörkblå 40mm snart också, men hoppas de gör en ljusblå automat i 35mm och kommer med ett integrerat gummi och att läderbanden kommer till 35mm osv osv. Mtp. hur väl mottagna PRX varit tror jag det kommer komma mycket trevligt därifrån. Vilket denna krono är ett bevis på

Tissot är riktigt bra just nu. Visst mycket pengar för en Tissot men billig sett till vad man får. Jag kommer inte köpa en för jag har svårt för tjocka klockor trots att jag gillar kronografer (kör quartz då) men den ser riktigt riktigt bra ut.

Hoppas PRX blir en stor familj inom Tissot. Jag vill ha en blå Powermatic och kanske köper en mörkblå 40mm snart också, men hoppas de gör en ljusblå automat i 35mm och kommer med ett integrerat gummi och att läderbanden kommer till 35mm osv osv. Mtp. hur väl mottagna PRX varit tror jag det kommer komma mycket trevligt därifrån. Vilket denna krono är ett bevis på
Ett integrerat gummi vore så fett! Hoppas! 🤞

Funderar på att slå till på en Tissot Gentleman Powermatic 80 Silicium

Någon som har några erfarenheter av den?

Jag har haft en som tyvärr blev stulen. Förutom att den var ett par mm. för stor för min handled har jag bara gott att säga om den. Bra kvalitet, finish och urverk.

Tillbaka
Topp