• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

Riki87

Cartier
2-Faktor
Hej Tissot gänget!
Har fattat tycke för Seastar 1000 men är lite orolig för storleken. Närmsta butik är många mil bort så jag tänkte höra om någon sitter på ovan nämnda modell och vill dela med sig av hur den sitter på armen.
För referens är min handled runt 17cm.
tissot-seastar-1000-professional-powematic-80-T120_407_11_091_00-grön-mesh.jpg
16 cm. Modellen med gummi band
 

Arminovski

Breitling
Det blev en Chrono för en vecka sedan. Jag måste säga att jag älskar den redan även om den är enorm (den ser ännu större ut på bilden än i verkligheten, men ändå på gränsen för 17,5 cm)

Har 2 frågor till er som är långt mer kunniga än jag. :)

Den går +25-30s just nu och det känns lite väl mycket men jag vet också att min Seiko 5 gick från +5 till -5 (vilket är super för en Seiko klocka hör jag). Vad ska man förvänta sig för gång på denna Chrono och ska jag vänta på att den "sätter sig" också innan jag ber handlarn om hjälp? Det känns inte troligt att klockan kommer att sakta ner säg 15-20 sekunder.

Min andra fråga är kring datumknappen. Den yttre "ringen" är lite sned (se bild). Är dessa typer av skönhetsfel något som man kan förvänta sig från klockor i denna prisklass?

Detta är min första lite dyrare klocka så jag har inte något att förhålla mig till. Jag har som sagt en Seiko 5 klocka och den ligger på -5 s per dag. Den gick på +5s när jag köpte den men sedan tyckte den bättre om en långsammare gång. Enormt nöjd med den också men jag hade föredragit om den låg på plussidan som Tissot.

Tack på förhand :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    391 KB · Visningar: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    349.6 KB · Visningar: 34

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Det blev en Chrono för en vecka sedan. Jag måste säga att jag älskar den redan även om den är enorm (den ser ännu större ut på bilden än i verkligheten, men ändå på gränsen för 17,5 cm)

Har 2 frågor till er som är långt mer kunniga än jag. :)

Den går +25-30s just nu och det känns lite väl mycket men jag vet också att min Seiko 5 gick från +5 till -5 (vilket är super för en Seiko klocka hör jag). Vad ska man förvänta sig för gång på denna Chrono och ska jag vänta på att den "sätter sig" också innan jag ber handlarn om hjälp? Det känns inte troligt att klockan kommer att sakta ner säg 15-20 sekunder.

Min andra fråga är kring datumknappen. Den yttre "ringen" är lite sned (se bild). Är dessa typer av skönhetsfel något som man kan förvänta sig från klockor i denna prisklass?

Detta är min första lite dyrare klocka så jag har inte något att förhålla mig till. Jag har som sagt en Seiko 5 klocka och den ligger på -5 s per dag. Den gick på +5s när jag köpte den men sedan tyckte den bättre om en långsammare gång. Enormt nöjd med den också men jag hade föredragit om den låg på plussidan som Tissot.

Tack på förhand :)
Utan att veta hur just detta urverk är specat tycker jag +25-30 är för mycket. Kan vara att den är magnetiserad, vilket i så fall är lätt som en plätt att fixa (hemma eller hos urmakare). Jag hade nyligen en klocka som blev magnetiserad i frakten. Den gick +23 spd när jag fick den och efter avmagnetisering gick den +4 spd.

Har du köpt den i fysisk butik skulle jag börja med att gå dit.
 

Rowin42

Omega
2-Faktor
Det blev en Chrono för en vecka sedan. Jag måste säga att jag älskar den redan även om den är enorm (den ser ännu större ut på bilden än i verkligheten, men ändå på gränsen för 17,5 cm)

Har 2 frågor till er som är långt mer kunniga än jag. :)

Den går +25-30s just nu och det känns lite väl mycket men jag vet också att min Seiko 5 gick från +5 till -5 (vilket är super för en Seiko klocka hör jag). Vad ska man förvänta sig för gång på denna Chrono och ska jag vänta på att den "sätter sig" också innan jag ber handlarn om hjälp? Det känns inte troligt att klockan kommer att sakta ner säg 15-20 sekunder.

Min andra fråga är kring datumknappen. Den yttre "ringen" är lite sned (se bild). Är dessa typer av skönhetsfel något som man kan förvänta sig från klockor i denna prisklass?

Detta är min första lite dyrare klocka så jag har inte något att förhålla mig till. Jag har som sagt en Seiko 5 klocka och den ligger på -5 s per dag. Den gick på +5s när jag köpte den men sedan tyckte den bättre om en långsammare gång. Enormt nöjd med den också men jag hade föredragit om den låg på plussidan som Tissot.

Tack på förhand :)
Den där rackaren är förjäkla fin alltså! 👍
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Nu har PRX 35 Powermatic kommit upp på Tissots hemsida! Blir spännande att se vilka varianter som kommer efter.
T931.207.41.336.00.png
😍

Dammluckorna är öppna! Nu kommer det snart ett gäng 35 mm med PM80 som kommer sälja som margarin i bastu. Jag ska definitivt ha en 35:a med grön våffeltavla!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor

Orrna

Cartier

Patric J

Rolex
2-Faktor
Här är några bilder av Tissot Gentleman blå. Min allra första "riktiga" kvalitetsautomat.
Jag har 17cm handled och anser att den har precis rätt storlek.
Designen och finishen är suveränt fin och detta är definitivt en klocka som passar in i de finaste salongerna.

20220919_190657.jpg


20220919_190746.jpg


20220919_193030.jpg


20220919_191113.jpg


20220919_191348.jpg
 
Senast ändrad:
Topp