• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Vet ej om jag förklara rätt. Men ska försöka förklara med en bild. När jag startar tidtagning börjar sekundvisaren, visaren som står på sju sekunder i bilden. När en minut har passerat hoppar minutvisaren ett steg, visaren som står på 12. Subdailen klockan 2 visar kronografens hundradelar. Subdailen klockan 6 visar "vanliga" sekunder. Subdailen klockan 10 visar kronografens timmer.

Bilagor

• 2D2E8412-C2A8-447A-8320-A887F73536A6.jpeg
    2D2E8412-C2A8-447A-8320-A887F73536A6.jpeg
    51.1 KB · Visningar: 24
Vet ej om jag förklara rätt. Men ska försöka förklara med en bild. När jag startar tidtagning börjar sekundvisaren, visaren som står på sju sekunder i bilden. När en minut har passerat hoppar minutvisaren ett steg, visaren som står på 12. Subdailen klockan 2 visar kronografens hundradelar. Subdailen klockan 6 visar "vanliga" sekunder. Subdailen klockan 10 visar kronografens timmer.
Nu tror jag att jag ser, det är 2 visare under varandra i centrum, där den ena är tidtagnings sekund och den andra tidtagnings minut? Vad visar tavlorna kl 2&10?

Nu tror jag att jag ser, det är 2 visare under varandra i centrum, där den ena är tidtagnings sekund och den andra tidtagnings minut? Vad visar tavlorna kl 2&10?
"där den ena är tidtagnings sekund och den andra tidtagnings minut" Helt rätt. Någon som vet om denna typ av kronograf har ett speciellt namn eller om andra tissot modeller har samma lösning? Min modell heter T lord.

Tavla klockan 2 är kronografens tiondels sekund.

Tavla klockan 10 är kronografens timmar.

Idag får den gamla studentpresent åka fam ut klockslådan. Även om den inte kommer ut så ofta längre är det den av mina klockor som samlat sätt fått mest handledstid. Framförallt pga att det var den ända klocka jag hade innan jag fastna i klockträsket.😀 Alltid trevligt att ta på den och blir fortfarande imponerad av kvalitetskänsla, långt högre än många betydligt dyrare märken. En kul funktion är även att både sekund och minutvisaren på kronografen sitter på centrumvisaren.
Tror aldrig jag sett den varianten förut. (Fast syns ju inte om den inte går iofs). 😅👍

En fundering/fråga till er som har PRX 35mm med silvertavlan/guld index eller isblå/silver index...
Hur känns läsbarheten?
Hur allround är färg kombinationen? Då syftar jag främst på hur den funkar till olika klädval och situationer. Bär man klockan oavsett klädsel eller finns det tillfällen då färgkombon känns fel? Jag antar att den silvriga med guldindex och visare är mer lätt matchad, samidigt tycker jag den isblå oftast ser silvrig ut på bilder...
Jag har förstått att den isblå har något matta index & visare, något som ska öka kontrasten och ge bättre läsbarhet, stämmer det?
Hur uppfattas de ljusa tavlorna då glaset saknar AR?

En fundering/fråga till er som har PRX 35mm med silvertavlan/guld index eller isblå/silver index...
Hur känns läsbarheten?
Hur allround är färg kombinationen? Då syftar jag främst på hur den funkar till olika klädval och situationer. Bär man klockan oavsett klädsel eller finns det tillfällen då färgkombon känns fel? Jag antar att den silvriga med guldindex och visare är mer lätt matchad, samidigt tycker jag den isblå oftast ser silvrig ut på bilder...
Jag har förstått att den isblå har något matta index & visare, något som ska öka kontrasten och ge bättre läsbarhet, stämmer det?
Hur uppfattas de ljusa tavlorna då glaset saknar AR?
Jag har den ljusblå och måste faktiskt säga att jag tycker läsbarheten är väldigt bra. Bör tilläggas att jag inte är allt för petig gällande läsbarhet dock. Tycker den matchar rätt dåligt och det blir bara att jag har den med ljusblå jeans vilket är lite synd då jag gillar klockan

Jag har den ljusblå och måste faktiskt säga att jag tycker läsbarheten är väldigt bra. Bör tilläggas att jag inte är allt för petig gällande läsbarhet dock. Tycker den matchar rätt dåligt och det blir bara att jag har den med ljusblå jeans vilket är lite synd då jag gillar klockan
Tack, typ ett sånt svar jag var ute efter! :)

Någon som vet om dom kommer släppa prx 35mm med powermatic verket(utöver den dyra med guld bezel). Skulle dom släppas med samma urtavla som 40mm men med 35mm så skulle jag lätt köpa MINST en.

Om jag skulle gissa om det kommer en powermatic med våffeltavla i 35mm är svaret nej.
Okej. Intressant. Tänker att 40mm började likadant med sunburst quartz och övergick till waffle med powermatic. Boetten till det har dom ju redan bevisligen. Vad får dig att tro att dom inte släpper en sådan? Bara magkänsla?

Okej. Intressant. Tänker att 40mm började likadant med sunburst quartz och övergick till waffle med powermatic. Boetten till det har dom ju redan bevisligen. Vad får dig att tro att dom inte släpper en sådan? Bara magkänsla?
Jag har låst några recensioner av den nya 35mm med fluted guldbezel och stenar på tavlan (det är väl den enda med Powermatic80 än så länge?) där recensenterna önskar samma sak. En mer "neutral" modell utan stenar och även med våffeltavla. De flesta har landat i att Tissot kan ha gjort avvägningen att just storleken gör att det skulle bli för plottrigt och svåravläst med våffelmönstret. Att det är därför 35mm har sunburst genomgående istället för som samma variation av sunburst, borstad, våffel som 40mm har. Jag vet ingenting, men jag kan tänka att deras gissningar kan ligga nära svaret på varför vi inte sett någon än. Möjligen anser man till och med att mönstret är "manligt" medans 35mm främst ska vara riktad till damer?
Personligen skulle även jag tycka det var trevligt med några mer unisex-manliga tavel alternativ till 35:an, typ den borstade svarta eller den blå & gröna våfflan :)

Det pirrar i köptarmen på den där mintfärgade PRX:en, men behöver jag en till? Har ju den blåa quartzen redan. Mintblå känns lite.. eh.. som en fluga. Men snygg, så klart.

Slog några snabba på Google.
Finns eftermarknads gummi. Denna från delugs.com
Riktigt snyggt!

Bilagor

• 20220820-DSC01993_507cb294-1c44-4777-b745-bbe6a49ab48b_5000x.jpg
    20220820-DSC01993_507cb294-1c44-4777-b745-bbe6a49ab48b_5000x.jpg
    544.5 KB · Visningar: 26
Vänder mig till Tissot-grabbarna för lite hjälp. Köpte den här LeLoclen för ett tag sen (Watch only) och egentligen ingen mer info om själva klockan så tänkte om något proffs här kan få fram eller vet lite mer info om den här modellen, årgång osv. Hade varit grymt! Tack på förhand.
03DC1B38-48FC-4DCA-89C4-1D23BE3435AA.jpeg
96B38E0A-758D-4290-86B2-FF1155300C08.jpeg

Kan absolut tänka mig att den funkar fint på dig. Jag sportar 16,5. 😂 Men visst, det är ju inget fel med stora klockor utan det handlar ju om vad man själv föredrar. Men för mig så är nog 34-36 mm en bra sweet spot på dressingaroch och högst 40 för sportigt. :)
C7A1D05E-8CAF-4B59-9897-1F451E0A78CC.jpeg

Jag trodde att 40 skulle bli för stort men länken är väldigt bekväm så tycker inte alls den känns stor även om jag ”bara” har 16cm handled.

Vänder mig till Tissot-grabbarna för lite hjälp. Köpte den här LeLoclen för ett tag sen (Watch only) och egentligen ingen mer info om själva klockan så tänkte om något proffs här kan få fram eller vet lite mer info om den här modellen, årgång osv. Hade varit grymt! Tack på förhand.
03DC1B38-48FC-4DCA-89C4-1D23BE3435AA.jpeg
96B38E0A-758D-4290-86B2-FF1155300C08.jpeg
Jag har en likadan på länk. Min första ”riktiga” klocka. Fick den 2004 när jag tog studenten.

EB0B4193-F953-4962-98EA-1C4E2E27F397.jpeg

Tillbaka
Topp