• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot-tråden

bvb

Cartier
2-Faktor
Köpte denna ganska billigt. Vet egentligen inget om den.
 

Bilagor

  • IMG_0637.JPG
    IMG_0637.JPG
    127.3 KB · Visningar: 55

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
5543223t0636373603700.jpg

Bilden är skamlöst snodd ifrån nätet, men, är det någon som testat denna irl? Sjukt cool med perpetual calendar i värsta kostym stajlen. 42/11mm så ingen diskret gåbortklocka utan bara flashigt med komplikationer under manschetten :cigar: På plussidan är kvarts, safirglas, pvd guld och 20mm luggar, och ett pris på ca 4,5K
 

Hellmao

Panerai
2-Faktor
Hej, är det någon som har koll på vart man kan få tag på Tissot orginal armband 22 mm? är lite sugen på en länk. Har letat runt en del, men just prs 516 finns ju i många olika modeller! blir inte riktigt klok vilken som passar just min modell. just min modell hittar ni två inlägg upp:) Tacksam för hjälp!
 

jek6094

Omega
Bilden är skamlöst snodd ifrån nätet, men, är det någon som testat denna irl? Sjukt cool med perpetual calendar i värsta kostym stajlen. 42/11mm så ingen diskret gåbortklocka utan bara flashigt med komplikationer under manschetten :cigar: På plussidan är kvarts, safirglas, pvd guld och 20mm luggar, och ett pris på ca 4,5K
Inte just den, jag har stålvarianten med svart tavla, men i övrigt är det i princip samma klocka. Här är mina intryck:

+ Håller tiden som en normal kvartsare
+ Känns inte så stor tack vare att luggarna är relativt korta (~50mm "lång")
+ Evighetskalender är alltid bekvämt
+ Det kupade glaset gör den lite roligare än om det varit plant

- När batteriet är på väg att ta slut så lägger kalendervisarna av en och en, ett antal dagar innan resten av klockan stannar
- Svår att byta batteri på själv, kräver specialverktyg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte just den, jag har stålvarianten med svart tavla, men i övrigt är det i princip samma klocka. Här är mina intryck:

+ Håller tiden som en normal kvartsare
+ Känns inte så stor tack vare att luggarna är relativt korta (~50mm "lång")
+ Evighetskalender är alltid bekvämt
+ Det kupade glaset gör den lite roligare än om det varit plant

- När batteriet är på väg att ta slut så lägger kalendervisarna av en och en, ett antal dagar innan resten av klockan stannar
- Svår att byta batteri på själv, kräver specialverktyg
Att den ändå är så lång över luggarna gör ju att man måste testa den på, att man inte kan (utan verktyg) byta batteri tycker jag inte gör så mycket.
 

Dalskåning

Cartier
Här var det dött inne...o_O

Får väl ändra på det.
Damen tyckte att jag köpt lite väl mkt klockor på sistone och nämnde samtidigt att hennes egen klocka lagt av.

Vis av erfarenhet insåg jag att det enda rätta var att överraska henne med en ny klocka ;-)
Så ikväll får hon en Tissot Couturier Lady på stållänk :)
Hoppas den mottages väl:D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Här var det dött inne...o_O

Får väl ändra på det.
Damen tyckte att jag köpt lite väl mkt klockor på sistone och nämnde samtidigt att hennes egen klocka lagt av.

Vis av erfarenhet insåg jag att det enda rätta var att överraska henne med en ny klocka ;-)
Så ikväll får hon en Tissot Couturier Lady på stållänk :)
Hoppas den mottages väl:D
Referens och bild...;)
 
Hej!
Nu har jag fått hem min första ”riktiga”, tissot powermatic 80 open heart. Helnöjd hittills, går fint, inte alldeles för stor för mina bebishandleder och ”classic with a twist” som PS skulle sagt.
 

Bilagor

  • 2B557DC0-3CD6-49AA-AFFA-6B8AE853965E.jpeg
    2B557DC0-3CD6-49AA-AFFA-6B8AE853965E.jpeg
    83.3 KB · Visningar: 54
  • 1B56592D-4699-439B-931C-D81C1A359059.jpeg
    1B56592D-4699-439B-931C-D81C1A359059.jpeg
    113.2 KB · Visningar: 51
  • 7C1C41B8-7F1B-4559-A7FD-CE2871B2E272.jpeg
    7C1C41B8-7F1B-4559-A7FD-CE2871B2E272.jpeg
    107.1 KB · Visningar: 58

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Nu har jag fått hem min första ”riktiga”, tissot powermatic 80 open heart. Helnöjd hittills, går fint, inte alldeles för stor för mina bebishandleder och ”classic with a twist” som PS skulle sagt.
Grym! Har själv funderat på en PM80, men då en LeLocle. Har också små handleder. ;)

Posta gärna fler bilder. Även på urverket!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Pr100 titan quartz eller Pr100 quartz cosc?
pr100t.JPG

Titan är ju alltid titan. Urverket är ett vanligt eta kvarts och jag är inte helt såld på länken. Tycker inte dom snedfasade mittlänkarna är så snygga. Och jag föredrar alltid länk på vardagsklockor. Men tavlan är lite mer liv i med någon cirkelborstning... Pris 2600kr
T101.451.11.051.00_2.png

Cosc varianten har en textrad extra och ett cyklop över datumfönstret, och är i stål... Enklare tavla men med det termokompenserade eta-verket. Antar det är samma urverk som i Certina Precidrive. Pris 3548kr på svart läder. Bilden ovan är på automaten men annars identisk.
Jag tycker priset på bägge är väldigt bra för båda klockorna, men vad ska man prioritera? Titan med länk och "vanligt" kvarts-verk eller Stål med precidrive cosc men ingen länk? Någon som äger någon av dessa? Tror cosc på kvarts är 15-20spy
 
Pr100 titan quartz eller Pr100 quartz cosc?
pr100t.JPG

Titan är ju alltid titan. Urverket är ett vanligt eta kvarts och jag är inte helt såld på länken. Tycker inte dom snedfasade mittlänkarna är så snygga. Och jag föredrar alltid länk på vardagsklockor. Men tavlan är lite mer liv i med någon cirkelborstning... Pris 2600kr
T101.451.11.051.00_2.png

Cosc varianten har en textrad extra och ett cyklop över datumfönstret, och är i stål... Enklare tavla men med det termokompenserade eta-verket. Antar det är samma urverk som i Certina Precidrive. Pris 3548kr på svart läder. Bilden ovan är på automaten men annars identisk.
Jag tycker priset på bägge är väldigt bra för båda klockorna, men vad ska man prioritera? Titan med länk och "vanligt" kvarts-verk eller Stål med precidrive cosc men ingen länk? Någon som äger någon av dessa? Tror cosc på kvarts är 15-20spy
Tycker att titan-varianten är klart snyggast.
 

lofgreno

Audemars
Pr100 titan quartz eller Pr100 quartz cosc?
pr100t.JPG

Titan är ju alltid titan. Urverket är ett vanligt eta kvarts och jag är inte helt såld på länken. Tycker inte dom snedfasade mittlänkarna är så snygga. Och jag föredrar alltid länk på vardagsklockor. Men tavlan är lite mer liv i med någon cirkelborstning... Pris 2600kr
T101.451.11.051.00_2.png

Cosc varianten har en textrad extra och ett cyklop över datumfönstret, och är i stål... Enklare tavla men med det termokompenserade eta-verket. Antar det är samma urverk som i Certina Precidrive. Pris 3548kr på svart läder. Bilden ovan är på automaten men annars identisk.
Jag tycker priset på bägge är väldigt bra för båda klockorna, men vad ska man prioritera? Titan med länk och "vanligt" kvarts-verk eller Stål med precidrive cosc men ingen länk? Någon som äger någon av dessa? Tror cosc på kvarts är 15-20spy
Jag hade kört på stålisen. Fast är inget större fan av Titan å andra sidan. Tycker dom blir alldeles för lätta och känns "smäckiga" så jag är lite partisk...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hade kört på stålisen. Fast är inget större fan av Titan å andra sidan. Tycker dom blir alldeles för lätta och känns "smäckiga" så jag är lite partisk...
Jag lutar mot "stålisen" också, även om jag helst hade haft det urverket i en titanboett;). Jag har väl i nuläget bara en titan i lådan, Seiko Astron SSE085. Det är en ganska rejäl klocka och den vinner verkligen på att den är i titan. Innan den hade jag en Fortis official cosmonauts titanium. Även den vinner på materialet i jämförelse med samma B42 boett i stål. Flimsigheten blir givetvis mindre på en större klocka, men jag tyckte även den The Citizen jag hade var helt perfekt i titan. Antar att det är en vanesak kombinerat med hur man bär klockan. Jag gillar inte att ha klockan löst hängande, då skulle jag nog tycka att det kändes fladdrigt med titan. Men på denna tycker jag nog att urverket är det roligaste med klockan. En allround HAQ för 3,5K är ju inte fel. Ska testa den i butik så får man se sedan...
 

lofgreno

Audemars
Jag lutar mot "stålisen" också, även om jag helst hade haft det urverket i en titanboett;). Jag har väl i nuläget bara en titan i lådan, Seiko Astron SSE085. Det är en ganska rejäl klocka och den vinner verkligen på att den är i titan. Innan den hade jag en Fortis official cosmonauts titanium. Även den vinner på materialet i jämförelse med samma B42 boett i stål. Flimsigheten blir givetvis mindre på en större klocka, men jag tyckte även den The Citizen jag hade var helt perfekt i titan. Antar att det är en vanesak kombinerat med hur man bär klockan. Jag gillar inte att ha klockan löst hängande, då skulle jag nog tycka att det kändes fladdrigt med titan. Men på denna tycker jag nog att urverket är det roligaste med klockan. En allround HAQ för 3,5K är ju inte fel. Ska testa den i butik så får man se sedan...
En B42, coolt! Dom är ruggigt fina. Alltid vart en sucker för Fortis.

Gillar själv att ha lite häng, jobbar ju som säljare, så det kanske påverkar lite. :)

Men borde väl kanske känna på lite titanklockor, var länge sen jag hade en men kommer ihåg att jag tyckte det vart lite tunt. Tycker tex att Tudor Pelagos ser riktigt nice ut. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En B42, coolt! Dom är ruggigt fina. Alltid vart en sucker för Fortis.

Gillar själv att ha lite häng, jobbar ju som säljare, så det kanske påverkar lite. :)

Men borde väl kanske känna på lite titanklockor, var länge sen jag hade en men kommer ihåg att jag tyckte det vart lite tunt. Tycker tex att Tudor Pelagos ser riktigt nice ut. :)
Ja, Pelagosen är ju en sån som verkligen känns perfekt i titan
 

Psykel

Patek
Pr100 titan quartz eller Pr100 quartz cosc?
pr100t.JPG

Titan är ju alltid titan. Urverket är ett vanligt eta kvarts och jag är inte helt såld på länken. Tycker inte dom snedfasade mittlänkarna är så snygga. Och jag föredrar alltid länk på vardagsklockor. Men tavlan är lite mer liv i med någon cirkelborstning... Pris 2600kr
T101.451.11.051.00_2.png

Cosc varianten har en textrad extra och ett cyklop över datumfönstret, och är i stål... Enklare tavla men med det termokompenserade eta-verket. Antar det är samma urverk som i Certina Precidrive. Pris 3548kr på svart läder. Bilden ovan är på automaten men annars identisk.
Jag tycker priset på bägge är väldigt bra för båda klockorna, men vad ska man prioritera? Titan med länk och "vanligt" kvarts-verk eller Stål med precidrive cosc men ingen länk? Någon som äger någon av dessa? Tror cosc på kvarts är 15-20spy
Gav min far standardvarianten i stål med blå tavla i 60-årspresent för två år sen. Den uppskattades och passar honom perfekt! Riktigt fin för att vara en modern klocka, tycker jag. Läcker symetri med datum klockan 6 (vilket min Seiko med månfas från 1975 som jag bär idag har).
 
Topp