• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

rogart-63

Patek
Står 1496 på kartongen. Den är till oscillating weight arbor. Så vet ej om det är samma skruv du letar efter. Misstänker du letar efter 1503 som är skruven med bricka som håller rotorn.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Står 1496 på kartongen. Den är till oscillating weight arbor. Så vet ej om det är samma skruv du letar efter. Misstänker du letar efter 1503 som är skruven med bricka som håller rotorn.
Ja här går jag bet, enligt de bilder jag hittat och fått hjälp av @Zacke så tyder jag 14xx-nånting men kan väl vara som du beskriver att det är den med brickan som håller rotorn. Hilfe..
E278092B-DACF-40E2-8E2E-4E6CACD5F4B4.jpeg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja här går jag bet, enligt de bilder jag hittat och fått hjälp av @Zacke så tyder jag 14xx-nånting men kan väl vara som du beskriver att det är den med brickan som håller rotorn. Hilfe..
E278092B-DACF-40E2-8E2E-4E6CACD5F4B4.jpeg
Du nämnde något om att skruven var som en halvmåne? Tror jag aldrig sett det, hur ser skruven ut som @rogart-63 hittade? Förmodligen är väl skruven samma på 1145/1146 men det lär nog finnas många calibrar som delar skruv till rotor tänker jag?
Den enda skiss jag hittat på 1145/1146 är en lågupplöst variant där man inte ser numren.
4AD00BB9-602A-4249-9637-941D3E587DA4.jpeg
 

rogart-63

Patek
Du nämnde något om att skruven var som en halvmåne? Tror jag aldrig sett det, hur ser skruven ut som @rogart-63 hittade? Förmodligen är väl skruven samma på 1145/1146 men det lär nog finnas många calibrar som delar skruv till rotor tänker jag?
Den enda skiss jag hittat på 1145/1146 är en lågupplöst variant där man inte ser numren.
4AD00BB9-602A-4249-9637-941D3E587DA4.jpeg
Ser ut som det sitter en skruv underifrån och en ovanifrån . den jag har gissar jag är underifrån. Jag hitta en rotor men inga andra del förutom 1149 skruven. Dom två delarna som ligger där uppe vad är det för delar? är dom till rotorn?
 

rogart-63

Patek
För att krångla till det så finns det en vanlig 1145 och en B och C variant . Vilken verkar ha olika konstruktioner på fastsättningen av rotor.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Med den jag har. Den är gängad. Hitta ingen Enicar brygga men principen är nog ungefär densamma som denna ETA som jag tror är ett 2472. Skruven från undersidan som är avfasad på ena sidan. Övre skruven gängad invändigt och ett spår för att skruva fast den.
DSC00274.JPG
DSC00275.JPG
DSC00273.JPG
Ja det var så jag tänkte, men tvärtom. Trodde undre var gängad. Stort tack @rogart-63 för att du tog dig tid att visa! Man lär sig något varje dag!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
För att krångla till det så finns det en vanlig 1145 och en B och C variant . Vilken verkar ha olika konstruktioner på fastsättningen av rotor.

Från Ranfft:

Remarks
strange: minute wheel and automatic transmission wheel running on ruby studs

family:
1140: manual wind
1141: manual, date
1143: manual, day, date
1144: automatic
1145: auto, date
1146: auto, 24h, date
1147: auto, day, date
suffix B: bridge for manual winding gear (automatics)
suffix C: minor modifications
suffix D (on automatic bridge): new automatic gear
The variants B and C have a rotor with or without slot, and either yellow or pink gold plating.
Here only the known variants are listed.

Occasionally parts of other calibres or from the predecessor family were used. But always the gold color of all parts is uniform, and if signature changes were necessary, they were made bofore gold plating.
Thus, differently gilt parts and signatures not matching the features indicate part swapping.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Finns det någon som sitter på ett par extra ändlänkar 19mm till en BOR-länk? Jag behöver ett par som är extra djupa då jag får en lite glipa på min Yema. Se bild.

1E973F05-1578-4C3C-A0E1-F0324026E4DB.jpeg
 

Kajjan

Cartier
2-Faktor
Hej söker en orginalkrona till en Omega Constellation från ca -62. Tiokantig mutterkrona i stål. Sen om någon har ett originalsspänne är det också intressant :)
 
Heyoo. Fantastiskt bra tråd!
Själv söker jag krona och stam till ett Omega cal.1342. I know, dumt att ens börja med det. Jag gör ett försök iaf =)
 

rogart-63

Patek
Nån som har ett ATC 305 glas med kromade ring . Går med guld oxå om det kniper . Tar det gamla .
Sen söker jag ett sekundhjul till en landeron 48 . Del nummer 225 6,19 högt.
 
Senast ändrad:
Topp