• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Noen som vet om en god kilde for gamle Citizen deler? Trenger nytt glass til denne:bookworm:
På forhånd takk!

D67C865A-B925-4E48-965D-A62AED3A833B.jpeg
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Letar efter centrumsekund till ett Valjoux 22/23, 12,5mm centrum till topp. Droppe nedtill, helst. Långsökt, jag vet, prövar ändå.

Söker också efter boetter från 30-40-tals kronografer, helst cushion-formade och monopushers. Skrot-ur alltså utmärkt. Hojta!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har ingenting.... vurderer å ta ut glass og bestille på mål. Men setter pris på
om du kan gjøre et søk i dine kataloger. Takk!

698AD6C2-697D-4201-B52B-3F589FDBA408.jpeg
Glas: 54-5055
O-ring front: 393-4029
O-ring bak: 393-0023
Krona: 506-322
Tryckknapp start: 508-05
Tryckknapp noll: 508-04

Jag hittar inte glaset till salu någonstans men här verkar ju måtten finnas. https://www.jauce.com/auction/f253028499?=&vt=sp

Relativt tidigt i tråden om Citizen Aqualand finns det namn på en firma i Norge som sägs ha mycket delar till äldre Promaster. Var de aktiva redan när ditt ur var nytt kanske det är värt ett försök att kolla med dem. Kan inte dra mig namnet till minnes nu men det borde inte vara så svårt att hitta.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jeg har mange visere liggende. Har du et mer eksakt bilde av hva du leter etter?

4A53BADA-E7AF-4AC9-B9E2-4AE3A11FAFDF.jpeg

Tack! Det har jag. Silverfärgad centrumsekund (kronografvisare), helst med droppe. Från centrum till topp 12,5mm, totalt inkl motvikt borde landa på ca 16mm - de standardmått jag hittar hos cousins.uk t ex:
C2AEE0BB-6E7A-4172-AC00-CF9D93233889.jpeg

Behöver vara silverfärgad dock. Helst original i den stil som användes på 30-tals Valjoux.
 

Exxet

Rolex
Passar på att fråga efter en timvisare till denna gynnare när Valjoux är på tapeten, ett 22 i min, vet ej hur lång den ska vara men passande till minutvisaren vore bra :) kallas väl syringe har jag för mig.
10.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för tipset men tror det ser lite dumt ut med en silverfärgad timvisare och resten blånerat, och tänker inte byta ut alla, vill gärna hålla det så original det går.
Edit: Såg att du upptäckt ditt "misstag" själv ;)
Du får gå hardcore. Strippa timvisaren från lume, blånera själv och sedan reluma båda visarna med passande patinerad lume ;)
 
Topp