• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

PJW

Audemars
2-Faktor
Tänker att denna boett användes av många andra tillverkare. Klassisk skindiverboett.
Ja, om det ändå vore så väl. Just denna verkar endast ha använts av tre franska märken: Mitchell, Elgé och Brabo. Dessutom hade Mitchell signatur på baklocket. Rädd att det blir riktigt körigt detta, men här kommer ett par bilder till på boetter från andra dykare från Mitchell:
BBBFBD9B-3219-4855-ACEB-837709B67220.jpeg

6C505F71-B016-460D-ADE8-C007564150D2.jpeg

90A7A0D5-92FF-4CCE-AA3A-F8507C732F9A.jpeg

BB905A45-C227-4F00-8727-1167B787310C.jpeg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Någon som har en länkbit till en nitad schweizisk rolexlänk? Bör vara mellan 14-15mm bred. :)

6C782B1D-5EC2-4394-BF38-CB08937E15E1.jpeg
 

dagnydigger

Cartier
Har en Omega 166.038 som jag är rätt säker på är en re-dial med fel tavla och den har antagligen fel (för liten krona) . Någon omega-expert som har en aning om var man skall fiska efter sådant? Kronan vet jag skall vara 42057 eller ersättningskrona 42242. Visarna tror jag är korrekta men "bättringsmålade". Vet inte riktigt hur man hittar rätt beteckning på tavla och visare. Originallänken, omegabrandad fixoflex ST1122 med 563 ändlänkar eftersökes också. Pinga gärna in någon omega-kännare i tråden.

Gillar boetten och vill gärna få i ordning denna, sitter cal.565 i som fungerar bra.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Omega 166.038 som jag är rätt säker på är en re-dial med fel tavla och den har antagligen fel (för liten krona) . Någon omega-expert som har en aning om var man skall fiska efter sådant? Kronan vet jag skall vara 42057 eller ersättningskrona 42242. Visarna tror jag är korrekta men "bättringsmålade". Vet inte riktigt hur man hittar rätt beteckning på tavla och visare. Originallänken, omegabrandad fixoflex ST1122 med 563 ändlänkar eftersökes också. Pinga gärna in någon omega-kännare i tråden.

Gillar boetten och vill gärna få i ordning denna, sitter cal.565 i som fungerar bra.
Har sett en del Omegatavlor och -visarset på Tradera på senaste. Kan ju vara värt ett försök att säljarna och fråga vad de har i gömmorna tänker jag.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Söker en balans till Alpina 598-verk, någon som har? Eller ett helt donator-verk?
Har tittat på Ebay och cousins men de säljer tyvärr ingen balans.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är balansfjädern, den såg ut lite som ett nystan när jag öppnade locket! Jag har suttit många timmar med spetstänger och försökt räta ut men det svårt, speciellt att få den plan i horisontalläge. :confused::confused:
J det är ett h-vete. Svetten rinner i pannan å tungan ska ligga rätt i mun osv :)
Typ Det svåraste som finns som urmakare/amatör. Tungan rätt i munnen, hantverksskicklighet och tur gäller. :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Söker ett AS 1298 bumper automat-verk. Behöver inte vara fungerande men automat-delen behöver fungera då den saknas i det verk jag har. Har du ett Ebel-märkt blir jag extra glad! :)
Exempel bild;
s-l400.jpg
 
Senast ändrad:
Topp