• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Jopi77

Cartier
Vet inte om jag är i rätt tråd nu men säkert finns det någon som har ett bra svar.
Vad ska det vara för bandstift till en sån här? Har små fasta pinnar på hornen i stället för sedvanliga hål. Och var hittar jag sådana?
20210312_110013.jpg
 
Vet inte om jag är i rätt tråd nu men säkert finns det någon som har ett bra svar.
Vad ska det vara för bandstift till en sån här? Har små fasta pinnar på hornen i stället för sedvanliga hål. Och var hittar jag sådana?
20210312_110013.jpg

Du skal ha såkalte ‘female springbars» Jeg har endel på lager så send gjerne en PM om du ikke hittar noen i Sverige:)
 

Gnomon

Cartier
Jag skulle behöva en packning till baklocket på en Omega Polaris, den vanliga herrmodellen.
Eller tips på att improvisera något..
 

glemmy

Breitling
Premiärinlägg i forumet :)

Jag tänkte ge mig på att byta glas i min morfars dykarur, Mortima Super Datomatic Diver. Glaset har spruckit runt kanterna.

Lånad bild

Har burit den några dagar och den håller tiden skapligt. Allt verkar funka som det ska men den är rätt sliten.

Nu har jag plockat ur glaset och googlat mig fram till att det är ett ATC - armored tension ring crystal.
Har mätt boett och glaset med mitt skjutmått och kommit fram till 32mm, där glaset är aningen större (troligen 32,1mm).

Jag har funnit detta, skillnaden är att det är välvt och att det saknas förstoring för datumet, men känner att det är acceptabelt:

Ska jag köra på det eller vad säger expertisen? Tänkte ta 32,1mm. Glaset var rätt billigt att få hem.

Jag har också en press och ett set med verktyg på ingång.
 

Pieces

Omega
Hej!
Jag söker glas till en Omega 2513 från tidigt 50-tal.
Utbytesglaset skall vara Omega 062PN1055 men internätet ger inga glas till salu. Cousins ger en diameter på 30.35 och höjd på 3.8.
Tips på var man kan hitta ett generiskt passande glas, eller helst orginalglaset, uppskattas varmt :)
 

Kupad Hand

Panerai
Go förmiddag! Söker en setting lever till ett AS 2063-verk. Tror desamma även sitter i tex 2066 och samma generation. Hojta till om du sitter på del eller reservdelsverk. Trevlig helg!
 

Fadershan

Patek
Har inte kronan men jag kan nog slå upp vad den ska heta om jag får ref-nummer på klockan. Tror dock att @Fadershan gjort det innan jag ens kommit halvvägs genom att huvudkliandet som krävs för att navigera Certinas ref-nummersystem och katalogen. :D

Haha! Det vore verkligen snällt. 🙏🏼

20210309_204418-01.jpeg
Har inte slagit i ngn bok men skulle jag spontangissa så gissaar jag denna. Ser ut som en tidig Golden Armour? Cool iaf!
1617582830228.png
 

Fadershan

Patek
Stort tack! 🙏🏼 När man söker på serienumret ska den vara från 1953 och rött guld på stål tror jag.
Ja precis. Reffen däremot e lite svårare. Ser ut som en tidig golden armour! Här har du en vittavlad http://online.auktionsverket.se/1611/419578-certina-armbandsur-guld-stal-1950-tal/ Här är en till och även signad golden armour. 1955 så kanske din är innan man skrev ut namnet, Har din kaliber 320 eller 321 oxå va? https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3651/vara/1601957
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Ja precis. Reffen däremot e lite svårare. Ser ut som en tidig golden armour! Här har du en vittavlad http://online.auktionsverket.se/1611/419578-certina-armbandsur-guld-stal-1950-tal/ Här är en till och även signad golden armour. 1955 så kanske din är innan man skrev ut namnet, Har din kaliber 320 eller 321 oxå va? https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3651/vara/1601957
Ja det ser ut att vara samma men min är tidigare som du säger. Yes, 321.
 

Kupad Hand

Panerai
Gokväll! Ikväll eftersöks både del å kanske råd/info. Sitter med en Recta och ett Muller & Vaucher-verk. Enda märkningen jag hittar är MV G1 vilket inte ger mycket vid en första googling. Charmig sak med patina men går kanske att få liv i. Men söker bom ifall detta går att hitta?! Och(lämpar sig kanske bättre för identifieringstråden) men vet någon nått om detta verk?
Bumpar denna igen! Är det någon som har koll på dessa verk generellt o kan peka mig i rätt riktning?!
 

St Maxime

KS Explorers Club
Helt säkert fel tråd, då det inte behöver vara vintage och dessutom är mer tillbehör än klockdel, men hoppas likväl på hjälp:)

Är på jakt efter ETT enkelt (billigt) bygelspänne och vill helst inte behöva beställa från typ USA eller Tyskland eller för den delen 10 stycken? Ngn som vet om någon som säljer enstaka spännen? Tänker på pysselbutik eller skapamer.se? Ska vara bygelspänne 14 mm i stål/krom som kan öppnas och sättas på nytt armband alltså inte som en del spänne på tex natoband erbjuder. Tack på förhand!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag går bet på att hitta den i min katalog märker jag. Skumt för den är nyare än klockan. Antingen är väl katalogen för en annan marknad än klockan var avsedd för eller så har jag svårt att hitta i den. Men förslaget ovan från @Fadershan ser ju lovande ut. :)
Stort tack ändå, det uppskattas! Troligtvis säljer jag den billigt då jag inte har tid för ett projekt just nu.
 

PetriS

Panerai
Hej! Någon sitter på en bom till Omega cal 610?
Jag har en 480-1106 i byte om det är av intresse.
Mvh PetriS
FIXAT!
 
Senast ändrad:
Topp