• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd där vi eftersöker delar till vintageur

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Tjena tjena! Eftersöker minutvisare i korrekt stil till min Longines.
Kan la hojta om du har nån lämplig eller om mer info behövs.
Mvh Jonte IMG_20210503_160111_861.jpg
 

PetriS

Panerai
!Hittat nu!
Hej! Nån som sitter på ett fräscht uppdragshjul (winding pinion) till Seiko cal 66 ?
mvh PetriS 510CE4B9-390B-48F8-A773-3B372A29CBC8.jpeg
 
Senast ändrad:

foppa13

Cartier
Detta är väl som att leta efter en nål i en höstack, men lär ju försöka i alla fall. Jag letar efter ändlänkar till en Certina DS pansar länk, köpte egentligen länken för att plocka spännet men det vore ju mer skoj att ha 2 hela länkar. Länken ser ut enligt bilden...
IMG_20210423_184223.jpg
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Jag letar 19mm lösa ändlänkar som har ett ganska stort inre mått där länken ska in. Normalt är väl att det är 8-10mm men jag behöver 11mm

om någon har hemma eller har nått bra tips på ebay så hojta till.

tack på förhand 🙏
 

AlfaGTV

Omega
Min urmakare håller på att se över min Omega Seamaster med Cal 285. Den har en pärlemorliknande urtavla i något som skulle kunna kallas antikvit och index är förnicklade e.d. Bekymret är att de fina dauphine-visarna har svärtats mot ändarna med åren. De är alltså troligen försilvrade med lume.

Är det någon som sitter på några skapliga visare till denna?
De ser ganska precis ut som dessa:
Skärmavbild 2021-05-18 kl. 14.23.08.png



Det torde alltså vara No.15 i översikten
unnamed.jpg


Minutvisaren är ca 16.50mm...

Tack för att du kikade!
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-05-18 kl. 14.23.08.png
    Skärmavbild 2021-05-18 kl. 14.23.08.png
    92.7 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:

PetriS

Panerai
Min urmakare håller på att se över min Omega Seamaster med Cal 285. Den har en pärlemorliknande urtavla i något som skulle kunna kallas antikvit och index är förnicklade e.d. Bekymret är att de fina dauphine-visarna har svärtats mot ändarna med åren. De är alltså troligen försilvrade med lume.

Är det någon som sitter på några skapliga visare till denna?
De ser ganska precis ut som dessa:
Skärmavbild 2021-05-18 kl. 14.23.08.png



Det torde alltså vara No.15 i översikten
unnamed.jpg


Minutvisaren är ca 16.50mm...

Tack för att du kikade!
Jag har kanske. Köpte för många årsen nya till en Omega Constellation. Men frågan är om det är rätt längd. Har du möjlighet att mäta längd på dina?
 

AlfaGTV

Omega
Jag har kanske. Köpte för många årsen nya till en Omega Constellation. Men frågan är om det är rätt längd. Har du möjlighet att mäta längd på dina?
Det hade ju varit kanon! Minuten var 16.50 mm (Han sa den kunde vara uppemot 16.57) men jag ber urmakaren kontrollmäta timvisare också.
Det hade varit kul att få den så fin som den förtjänar igen!
 

albinh

Cartier
2-Faktor
För ett par år sedan köpte min sambo sig en Longines, dock med Am-krona. Utdrag från arkiven ger följande: The original serial number 10'644'632 identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 6264. It is fitted with a Longines manually wound mechanical movement, caliber 12.68ZS and was invoiced on 26 September 1958 to the company Terrasse, which was at that time our agent for Sweden.

Vet någon var man skulle kunna få tag på en originalkrona till den, har förstått att det inte är helt enkelt.

AF50DBE6-4EB6-4311-9223-1A86BAAFB00B.jpeg

9F5B17AC-D8AC-41EA-89E3-727FA4B3C38E.jpeg
 

McGyver

Rolex
Min urmakare håller på att se över min Omega Seamaster med Cal 285. Den har en pärlemorliknande urtavla i något som skulle kunna kallas antikvit och index är förnicklade e.d. Bekymret är att de fina dauphine-visarna har svärtats mot ändarna med åren. De är alltså troligen försilvrade med lume.

Är det någon som sitter på några skapliga visare till denna?
De ser ganska precis ut som dessa:
Skärmavbild 2021-05-18 kl. 14.23.08.png



Det torde alltså vara No.15 i översikten
unnamed.jpg


Minutvisaren är ca 16.50mm...

Tack för att du kikade!
Tipsa urmakaren om:

r49276_cmyk1.jpg

Borde gå att få till originalvisarna!
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Något tips om var man kan få tag på originalglas till en Omega Constellation C-shape, guld på stål? Ska tydligen vara artikelnr PZ5022. Min har den vita/silvriga tavlan med linnestruktur. Hörde något rykte om att dessa fortfarande finns i lager hos Omega. Om det stämmer, är det då AD som gäller?
 

foppa13

Cartier
Tog med min Seiko 7005-8052 (Poor mans 62 mas) som har stannat till urmakaren igår, det kan jag ordna sa han men delarna får du försöka jaga fram själv. Han ville lägga tiden på att skruva istället för att jaga grejer, vilket jag iofs förstår om man inte har väldigt bra inköpskanaler.

Så jag fick en lista med delar (nya) som behövs, har dock ingen aning om tillgången och vilka kanaler som är bäst att jaga i. Så jag börjar här och ser vad som finns i stugorna, har ni tips eller länkar till delar tar jag gärna emot det också naturligtvis...
IMG_20210601_124504.jpg


IMG_20210430_161056.jpg


Tacksam för delar och tips!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tog med min Seiko 7005-8052 (Poor mans 62 mas) som har stannat till urmakaren igår, det kan jag ordna sa han men delarna får du försöka jaga fram själv. Han ville lägga tiden på att skruva istället för att jaga grejer, vilket jag iofs förstår om man inte har väldigt bra inköpskanaler.

Så jag fick en lista med delar (nya) som behövs, har dock ingen aning om tillgången och vilka kanaler som är bäst att jaga i. Så jag börjar här och ser vad som finns i stugorna, har ni tips eller länkar till delar tar jag gärna emot det också naturligtvis...
IMG_20210601_124504.jpg


IMG_20210430_161056.jpg


Tacksam för delar och tips!
Det låter som om det du vill ha är ett donatorverk…
 

foppa13

Cartier
Det låter som om det du vill ha är ett donatorverk…
Hm kanske det, jag kan ju inte så mycket om delarna och vad ett urverk består av för delar. Visst kan man hitta en donatorklocka men dom delarna lär ju knappast vara så mycket fräschare än det som sitter i klockan idag. Jaja ok så dom 4 delarna är mer eller mindre ett helt urverk? Måste nog läsa på lite känner jag, tack för ditt svar.
 

foppa13

Cartier
eBay är din vän.

Nytt blir svårt utan man får ta använda grejer.

Hm där fanns det ju endel, lite NOS grejer också men vad är det jag söker då egentligen skulle behövt ett klocklexicon... 😎

Gånghjul = ?
Fjäderhus = ?
Gånghake = ?
Komplett Balans = ?

Finns det original del nr man kan leta på?

Ursäkta dessa basicfrågor men jag mekar vanligtvis med större grejer...

🙏 För all hjälp jag kan få...
 

Martin Lovasz

Audemars
Hm där fanns det ju endel, lite NOS grejer också men vad är det jag söker då egentligen skulle behövt ett klocklexicon... 😎

Gånghjul = ?
Fjäderhus = ?
Gånghake = ?
Komplett Balans = ?

Finns det original del nr man kan leta på?

Ursäkta dessa basicfrågor men jag mekar vanligtvis med större grejer...

🙏 För all hjälp jag kan få...
Den här länken är bra att ha för översättning av vad delarna heter.

Service manualen.

Delarnas nummer. Inte den bästa tyvärr.
 

Exxet

Rolex
Hm där fanns det ju endel, lite NOS grejer också men vad är det jag söker då egentligen skulle behövt ett klocklexicon... 😎

Gånghjul = ?
Fjäderhus = ?
Gånghake = ?
Komplett Balans = ?

Finns det original del nr man kan leta på?

Ursäkta dessa basicfrågor men jag mekar vanligtvis med större grejer...

🙏 För all hjälp jag kan få...
Dom här sidorna kan kanske vara till lite hjälp, visserligen inte specifikt för Seiko 7005 i o f s.

Ordlista klockor 01.jpg
Ordlista klockor 02.jpg
Ordlista klockor 03.jpg
 
Senast ändrad:

foppa13

Cartier
Tack för länkarna och svaren, ska försöka sätta mig in i detta lite mer. Det underlättar ju jakten på delarna, samtidigt är det alltid kul att lära sig nått nytt.

/Foppa
 
Topp