• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Maxer

Audemars
2-Faktor
Man behöver inte tvätta sin klocka väldigt ofta. Men ska man sälja kan man ju göra det en gång. Fyfan.

1674259009156.png

1674259024393.png
1674259036924.png
"Patina"
 
Jag fascineras alltid av de som lägger ut halvhjärtade "jag vill kanske sälja annonser / kollar intresset lite annonser". Oftast då i kombination med dålig beskrivning och dåliga bilder. Gärna också då i kombination med ett pris som är orimligt.

"Gick på Chrono24 för XXX " är ju annars också en klassiker.
 
Den där annonsen har jag sett i flera tidningar under flera år. Fortfarande samma ”prisidé”. En professional för 25 000, då får den väl vara rätt risig.

Jag har också sett den annonsen i Göteborgs-Posten regelbundet i flera år. På något sätt så måste det ju vara framgångsrikt för annonserna fortsätter ju att återkomma regelbundet.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vad var poängen då?
Att eftersom det är en Rolex, en modern sådan dessutom - så tål den vatten och att bli tvättad. Jag har ägt säkert 20-30 stycken begagande och aldrig brytt mig om att trycktesta innan bad. Oavsett om det är dumdristigt eller inte (det tror jag inte), så tål de i alla fall en tvätt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Att eftersom det är en Rolex, en modern sådan dessutom - så tål den vatten och att bli tvättad. Jag har ägt säkert 20-30 stycken begagande och aldrig brytt mig om att trycktesta innan bad. Oavsett om det är dumdristigt eller inte (det tror jag inte), så tål de i alla fall en tvätt.
Jag har inte påstått att de är särskilt känsliga. Det är nog inte jag som missförstått något här...
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Jag har förståelse för att medlemmar inte kan hänga på KS hela tiden och att övriga livet tar upp en del tid. Det gör det även för mig. Däremot har jag inte förståelse för att man inte svarar på PM när man ser att någon har skrivit, jag gillar snabb kommunikation om det så handlar om ett köp eller en försäljning. Slösa inte med andras tid, låt inte andra sväva i ovisshet. Om du inte vet vad du ska skriva eller inte har bestämt dig för om du ska acceptera ett prisförslag eller vad det nu kan vara, skriv det då. Skriv att du inte bestämt dig. Kommunicera!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det är OK med fri prissättning. Men att köpa en klocka i 60k klassen från en KS medlem i januari och sedan lägga på 2000SEK är väl rätt trist? 🤷🏻‍♂️
Men att inte ens bemöda sig att ta egna bilder utan hänvisa till ursprungsannonsen. Måste vara veckans lågvattenmärke. :banghead:
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det är OK med fri prissättning. Men att köpa en klocka i 60k klassen från en KS medlem i januari och sedan lägga på 2000SEK är väl rätt trist is sig.
Men att inte ens bemöda sig att ta egna bilder utan hänvisa till ursprungsannonsen. Måste vara veckans lågvattenmärke. :banghead:
Inflationen vet du... Procentuellt sett ett rätt litet påslag relativt många andra gånger.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är OK med fri prissättning. Men att köpa en klocka i 60k klassen från en KS medlem i januari och sedan lägga på 2000SEK är väl rätt trist? 🤷🏻‍♂️
Men att inte ens bemöda sig att ta egna bilder utan hänvisa till ursprungsannonsen. Måste vara veckans lågvattenmärke. :banghead:
Jo, det är ju trist. Men man kan ju se det som att man räknar in lite fallhöjd i priset..
Jag tycker det är mer provocerande att inte bemöda sig att ta egna bilder. Slappt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jo, det är ju trist. Men man kan ju se det som att man räknar in lite fallhöjd i priset..
Jag tycker det är mer provocerande att inte bemöda sig att ta egna bilder. Slappt.
Just kombinationen av de två var väl det som irriterade. Men instämmer om att inte ta egna bilder är lågvattenmärket.
I det här fallet kan jag acceptera för bilderna hade blivit sämre.
Bilderna från den första annonsen är grymma. Men det har ju varit ett par fall där säljare/köpare haft lite diskussioner där klockan inte varit i samma skick som i ursprungsannonsen. Detta blir ju extra svårt när säljarens returpolicy är "efter ök".

Ta bilder för att visa på skicket och för lite inspo länka till den första annonsen.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det är OK med fri prissättning. Men att köpa en klocka i 60k klassen från en KS medlem i januari och sedan lägga på 2000SEK är väl rätt trist? 🤷🏻‍♂️
Men att inte ens bemöda sig att ta egna bilder utan hänvisa till ursprungsannonsen. Måste vara veckans lågvattenmärke. :banghead:
Tycker överlag man ser köpta klockor som kryddas rejält med 20-100% på någon vecka-månad (procent beroende på inköpskostnad såklart). Men då mest klockor köpta från FB som annonseras här eller tvärtom köpt här annonseras dyrare på FB.

inget fel såklart men ändå liiite störande 🙈

Edit: kanske bara bitter för att jag mest går minus eller plus/minus noll på allt 😅
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Denna då:

Man gör en grej av att man har suktat efter en viss klocka i evigheter. Lyckas köpa den billigare genom att "hänga" på låset till KRONS rean.

Man är sjukt nöjd!

Två månader senare, ute på Köp & Sälj... Och till en början 15k mer än vad man gav för den 😅

Man har även editerat inlägget om priset, i hopp om att ingen ska veta 🙃
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En användaren försökte sälja en dyr Rolle i svennebananstål. Gick inte så bra, annonsen drogs tillbaka och helt plötsligt ett tag senare var annonsen förvandlad till en Seiko för en lax. Sen kom annonsen ut igen lite senare, till högre pris än den tidigare var osåld för. Nu såld.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Edit: kanske bara bitter för att jag mest går minus eller plus/minus noll på allt 😅
Haha, ja det där känns igen.
Denna då:

Man gör en grej av att man har suktat efter en viss klocka i evigheter. Lyckas köpa den billigare genom att "hänga" på låset till KRONS rean.

Man är sjukt nöjd!

Två månader senare, ute på Köp & Sälj... Och till en början 15k mer än vad man gav för den 😅

Man har även editerat inlägget om priset, i hopp om att ingen ska veta 🙃
Ja den där var sådär...... finns ju flera andra liknande fall där säljaren dessutom hypat upp det en del innan köp och sedan efter köp. Bara för att sälja med ordentligt påslag. Kan ju tycka att i sådana fall borde det skapas en tråd för att hänga ut annonser. Om säljaren står för sin annons så borde de vara OK med att man pumpat upp priset också.
En användaren försökte sälja en dyr Rolle i svennebananstål. Gick inte så bra, annonsen drogs tillbaka och helt plötsligt ett tag senare var annonsen förvandlad till en Seiko för en lax. Sen kom annonsen ut igen lite senare, till högre pris än den tidigare var osåld för. Nu såld.
Som sagt..... en tråd för att hänga ut annonser låter inte så tokigt. 😉
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Just kombinationen av de två var väl det som irriterade. Men instämmer om att inte ta egna bilder är lågvattenmärket.

Bilderna från den första annonsen är grymma. Men det har ju varit ett par fall där säljare/köpare haft lite diskussioner där klockan inte varit i samma skick som i ursprungsannonsen. Detta blir ju extra svårt när säljarens returpolicy är "efter ök".

Ta bilder för att visa på skicket och för lite inspo länka till den första annonsen.
Jag håller helt med. Tänkte inte så långt men självklart ska det tas nya bilder om skicket ändrats. Jag hoppas det blir vanligare med att man kan skicka tillbaka. Det skulle sätta press på säljaren.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Just kombinationen av de två var väl det som irriterade. Men instämmer om att inte ta egna bilder är lågvattenmärket.

Bilderna från den första annonsen är grymma. Men det har ju varit ett par fall där säljare/köpare haft lite diskussioner där klockan inte varit i samma skick som i ursprungsannonsen. Detta blir ju extra svårt när säljarens returpolicy är "efter ök".

Ta bilder för att visa på skicket och för lite inspo länka till den första annonsen.
Jag skriver alltid ”enligt ök” som returpolicy och har inte uppfattat det som nån ”red flag”.. men när du påpekar det så skall jag överväga en annan formulering nästa gång jag säljer något.
Typ ”om skicket inte motsvarar annonsen”.
Det skulle nästan vara tvång tycker jag.
 
Topp