”Bandsallad” tillagad av begagnade band som säljs för tre gånger så mycket som de kostat nya på CNS och Cousins, och bumpas VARJE jävla dag…![]()
Det var andra tider när jag krängde mitt lager av Hirsch band. Det behövde inte bumpas
![Smiling face with sunglasses :sunglasses: 😎](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60e.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
”Bandsallad” tillagad av begagnade band som säljs för tre gånger så mycket som de kostat nya på CNS och Cousins, och bumpas VARJE jävla dag…![]()
Märkligt, bilderna ser ju fina ut här på ks?"Plexiglas upphöjd från bezeln i ruskigt bra skick för sina 50 år"
![]()
Väldigt mjukt ljus och kort skärpedjup döljer defekterna ganska väl. Men naggen finns där om man tittar efter.Märkligt, bilderna ser ju fina ut här på ks?
Väldigt mjukt ljus och kort skärpedjup döljer defekterna ganska väl. Men naggen finns där om man tittar efter.
Det kliar i fingrarna att lägga till den formuleringen i en annons för någon udda reklamklocka jag säljer men befarar att det slutar med att jag framstår som lite (mer) knäpp i huvudet (än jag redan gör). När jag lade till "MEGAPRISBUMP PÅ 3 %!“ och bumpade direkt efter outhängd Alibabaslipsnasares "MEGAPRISBUMP" på lika många procent kändes det skoj. Men tittar man bland mina gamla annonser framstår det ju som att jag är en fåntratt.Från en annons för en plastklocka ”Skippa skambuden så sparar vi tid, tack”.
Ironiskt iom att den är lätt använd och satt på ca1000kr över list.![]()
Ja det är väl inga konstigheter om någon slipat till ett halvsekelgammal plexi. Har inga invändningar där. Men att beskriva det som ”ruskigt bra skick” när det har stora nagg i kanten känns helt befängt. Men man behöver väl ta i så man nästan spricker när man ska sälja en kromad lågpisklocka i dåligt skick för lika mycket som man kan få en kvalitetsklocka i stål och bra skick för gissar jag. Imponerande förresten att lyckas ha 18 bilder i annonsen utan att någon visar baksidan med information om boettmaterial och korrosionsskador. Bifogar en till bild från Bukowskis.Är väl tokpolerat efter bukowski-köpet kan man gissa? Stör mig i så fall mer på att skärpedjupet missar att visa att kronan har en stor (?) fläck.
Den var åtminstone ny. Har sett flera stycken i år som velat ha femsiffriga påslag för BEGAGNADE exemplar av modeller utan väntetid...Tyckte att priserna för instegs Rolex började bli lite mer normala om än lite för höga för vissa. Bara för att snubbla på en riktig "Johnny-Come-Lately" annons för en ny instegsstål för strax över 100kÄndår rätt vågat att dra på 2021 priser idag.
Visserligen är det fri prissättning, än är inte den sista idioten född etc. etc.![]()
Det är helt sant. Har väl legat ett par klart överprisade OP ute på senaste tiden(?). Låg väl en "ny" ute nyss som var ett "felköp"? Hur in i h-e kan man göra ett felköp och sedan begära en bit över list någon vecka senare (den låg iof osåld rätt länge sedan). Är rätt övertygad om att AD'n i fråga gärna köpt tillbaks den isf.Den var åtminstone ny. Har sett flera stycken i år som velat ha femsiffriga påslag för BEGAGNADE exemplar av modeller utan väntetid...
![]()
För att det inte är ett "felköp" utan ett "straffköp", dvs en svårsåld klocka som man måste köpa för att få köpa den man egentligen vill ha av AD.Hur in i h-e kan man göra ett felköp och sedan begära en bit över list någon vecka senare (den låg iof osåld rätt länge sedan). Är rätt övertygad om att AD'n i fråga gärna köpt tillbaks den isf.![]()
OP brukar inte riktigt kvala in som straffköp vad jag vet. Men det är klart tiderna kan ju ha förändratsFör att det inte är ett "felköp" utan ett "straffköp", dvs en svårsåld klocka som man måste köpa för att få köpa den man egentligen vill ha av AD.
Ett straffköp borde vara en Breitling där värdet nästintill halveras när man lämnar butiken eller en svårsåld Tag.OP brukar inte riktigt kvala in som straffköp vad jag vet. Men det är klart tiderna kan ju ha förändrats![]()
Känns som de flesta här när de ser orden "Stainless steel back" vet vad det innebär? Eller det kanske inte är så enkelt..Är det inte lite fulursvarning om man lägger upp annons på forumet och glömmer nämna att klockan är i fulmetall? Rätt dyr dykare och erfaren annonsör. Visst står det att baksidan är i stål på bilden (kod för kromad boett) men lite snällare kan vi väl vara mot användarna på forumet?
"de flesta" tycker inte jag räcker? Varit ett flertal medlemmar som inte vetat om eller tänkt på vad orden innebar iaf. Ska man ha närmare 5' för klocka som ser ut att vara i stål eller guld kan jag tycka att det hör till god sed att skriva att den är ytbelagd. Att behöva leta märkningar och stämplar känns lite dåligt. Flesta sitter väl med mobilen och handlar idag också.Känns som de flesta här när de ser orden "Stainless steel back" vet vad det innebär? Eller det kanske inte är så enkelt..
Då ska det såklart framgå, håller med. Vet bara att jag själv undviker dessa kromade historier fullständigt och kikar alltid baksidan."de flesta" tycker inte jag räcker? Varit ett flertal medlemmar som inte vetat om eller tänkt på vad orden innebar iaf. Ska man ha närmare 5' för klocka som ser ut att vara i stål eller guld kan jag tycka att det hör till god sed att skriva att den är ytbelagd. Att behöva leta märkningar och stämplar känns lite dåligt. Flesta sitter väl med mobilen och handlar idag också.
"de flesta" tycker inte jag räcker? Varit ett flertal medlemmar som inte vetat om eller tänkt på vad orden innebar iaf. Ska man ha närmare 5' för klocka som ser ut att vara i stål eller guld kan jag tycka att det hör till god sed att skriva att den är ytbelagd. Att behöva leta märkningar och stämplar känns lite dåligt. Flesta sitter väl med mobilen och handlar idag också.
Med 3600 inlägg tror jag nog medlemmen har koll.Jag tycker det är rimligt att informera om det. Lite märkligt till och med att inte göra det. Om nu säljaren själv förstår det vilket inte alltid är att ta för givet.
Känns rätt vanligt på Tradera, och har tillochmed sett på exempelvis Auctionet, att det står "boett i stål" i texten men "stainless steel back" på själva klockan. Det är ju ännu värre, speciellt från "riktiga" auktionshus. Transparens är bästa policy!Är det inte lite fulursvarning om man lägger upp annons på forumet och glömmer nämna att klockan är i fulmetall? Rätt dyr dykare och erfaren annonsör. Visst står det att baksidan är i stål på bilden (kod för kromad boett) men lite snällare kan vi väl vara mot användarna på forumet?
Det kan användas genom att visa bilder så är man "in the clear" så att säga, detta gör att man kan utesluta infon i text. Omedvetet eller medvetet, det är ju säkert olika.Med 3600 inlägg tror jag nog medlemmen har koll.
Vad kan användas? Handlar inte om att medlemmen gjort något brottsligt, men man kan förvänta sig lite mer? Har man inte kunskapen och bara läser så står det ju bara att boettlocket är tillverkat i stål. Att man då per automatik skall förstå att boetten är fulmetall är inte helt självklart. Är ju en annons på detta forum.Det kan användas genom att visa bilder så är man "in the clear" så att säga, detta gör att man kan utesluta infon i text. Omedvetet eller medvetet, det är ju säkert olika.
Nej, jag tänkte mest hur man kanske resonerar i de fall då man medvetet utesluter ytbehandlingen i text i syfte att "lura" ovetandes. Då kanske man genom att ta bilder på baksidan där texten syns garderar sig emot att få kritik.Vad kan användas? Handlar inte om att medlemmen gjort något brottsligt, men man kan förvänta sig lite mer? Har man inte kunskapen och bara läser så står det ju bara att boettlocket är tillverkat i stål. Att man då per automatik skall förstå att boetten är fulmetall är inte helt självklart. Är ju en annons på detta forum.
![]()
Vad är den korrekta tolkningen av ”stainless steel back”?Känns rätt vanligt på Tradera, och har tillochmed sett på exempelvis Auctionet, att det står "boett i stål" i texten men "stainless steel back" på själva klockan. Det är ju ännu värre, speciellt från "riktiga" auktionshus. Transparens är bästa policy!
Hittepåord. Men i detta fall en belagd metall som låtsas vara något den inte är. Detta fall specifikt är det vad tex Kaplans kallar vitmetall. Base metall (oädel metall) på utrikiska. Annars är det väl kromad boett man oftast använder. Om det sedan brukar vara krom eller inte är mer än jag vet. Metallen under brukar vara gul, någon mässingsliknande metall som oxiderar kraftigt.Vad är ens fulmetall?
Med risk för att det är off-topic.Hittepåord. Men i detta fall en belagd metall som låtsas vara något den inte är. Detta fall specifikt är det vad tex Kaplans kallar vitmetall. Base metall (oädel metall) på utrikiska. Annars är det väl kromad boett man oftast använder. Om det sedan brukar vara krom eller inte är mer än jag vet. Metallen under brukar vara gul, någon mässingsliknande metall som oxiderar kraftigt.