• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Med risk för att det är off-topic.

Varför tillverkade man klockor med den metoden? Vanligt stål är ju inte ett särskilt dyrt material så man kan väl inte ha sparat särskilt många kronor på detta vis?

Och varför är kromade boetter sämre? Har ofta sett att det pratas illa om dem men aldrig varför. Är det för att metallen under oxiderar och att det tillslut syns igenom när/om kromet nöts bort?
Lär endast varit kostnaden om vi pratar om moderna klockor. Direkt material men kanske viktigare bearbetningskostnaden att bearbeta/gjuta ett hårdare material. Negativa är att det blir lite sämre ytfinish när man belägger, men främst att det syns väldigtydlig när man sliter igenom kromen. Oxiderar och fräts bort. Blir gropar i klart mörkare färg.
groid832aus41.png

Är det inte lite fulursvarning om man lägger upp annons på forumet och glömmer nämna att klockan är i fulmetall? Rätt dyr dykare och erfaren annonsör. Visst står det att baksidan är i stål på bilden (kod för kromad boett) men lite snällare kan vi väl vara mot användarna på forumet?
"Fulursvarning" kanske är att ta i lite. Jag tycker att det är god sed att skriva ut material och försöker komma ihåg att göra det. Men man kanske inte ska förutsätta onda avsikter. Vad gäller priset så blev jag också förvånad. Men den var väl inte mycket billigare på Kaplans så nu är det väl fyra personer som värderat den i den här storleksordningen om jag räknat rätt, annonsören, senaste köparen, vinnaren på Kaplans, och tvåan på Kaplans. Det kanske är jag som är snål, igen. :)

"Fulursvarning" kanske är att ta i lite. Jag tycker att det är god sed att skriva ut material och försöker komma ihåg att göra det. Men man kanske inte ska förutsätta onda avsikter. Vad gäller priset så blev jag också förvånad. Men den var väl inte mycket billigare på Kaplans så nu är det väl fyra personer som värderat den i den här storleksordningen om jag räknat rätt, annonsören, senaste köparen, vinnaren på Kaplans, och tvåan på Kaplans. Det kanske är jag som är snål, igen. :)
Håller med, lade först in den i fulurstråden, därav formuleringen. Skulle ändrat.

Fulur är för mig ett hopplock alternativt klocka som på annat sätt utger sig för att vara något den inte är. En klocka helt i originalskick det material den tillverkades i - det är hårt att kalla det fulur ;)

Lär endast varit kostnaden om vi pratar om moderna klockor. Direkt material men kanske viktigare bearbetningskostnaden att bearbeta/gjuta ett hårdare material. Negativa är att det blir lite sämre ytfinish när man belägger, men främst att det syns väldigtydlig när man sliter igenom kromen. Oxiderar och fräts bort. Blir gropar i klart mörkare färg.
groid832aus41.png

Var det inte också ganska reptåliga?
Tänker då främst på de boetter som vi här kan kalla "kromade", oberoende av vad det nu faktiskt rent tekniskt är för ytbethandling.

Har aldrig forskat någonting i detta, däremot har jag upplevt dessa boetter som närmast nya till dess att det så småningom går överstyr och den mässingsliknande legeringen under kikar ut.

Upplever att stålboetter från likvärdig ålder (och, kan man gissa, ungefär likvärdig användning) dras med mer battle scars.
Min gamla Kienzle, som för övrigt diskuterades nån sida bak, gav ju t.ex. ett ganska gott intryck till dess att den granskades lite närmare.

För övrigt är det lite klurigt att benämna dessa boetter.
Allting är ju, som sagt, inte "kromad mässing", "fulmetall" är ju heller inget riktigt ord - eller särskilt säljande i en auktionsbeskrivning, men inte heller vitmetall är särskilt rätt alla gånger.
Trots det senare så valde vi att ta rygg på Kaplans i just detta. Känns som om det behövs något som är någorlunda standardiserat. Omöjligt att försöka ge sig på att detaljbeskriva allt vad ytbeläggningar och legeringar heter.

Jag har kontaktat köparen av min klocka och erbjudit retur om det är så att han missat boettens material. Var inget fulspel från min sida, och klockan är inget fulur utan en snudd på NOS Facit med fin grön vingett-tavla och ovanlig boettform (den enda jag sett). Prissättningen kan ju såklart diskuteras, men det är i alla fall 3 som betalat priset de senaste åren och fler som var intresserade.

Vad är den korrekta tolkningen av ”stainless steel back”?
Att det endast är baklocket som är i stål. "Fond acier" står det ibland, vilket är det samma på franska. Har nog sett "edelstahl boden" några gånger också, vilket även det betyder samma sak på tyska.
"All stainless steel" eller bara "stainless steel" betyder att hela klockan är i stål. Ibland står det "base metal, stainless steel back" eller liknande, vilket gör det tydligt att boetten är i "basmetall", vilket oftast är nån slags krombelagd mässing.
I några få fall (finns bland annat en del gamla Seiko) kan det röra sig om guldboett med baklock i stål, men då ska det stå nåt i stil med "14kt gold, stainless steel back".

Köpt 10.03 till salu 13.10….

Köpt 10.03 till salu 13.10….

Alltid lite kämpigare dagen innan lön 😅

”Se bilder” tre stycken lågupplösta uppifrån grattis:banghead:

Tycker det vore bra om det skrivs ut i annonserna om klockan skickas eller inte. Om det inte står nåt om det betyder det att den skickas, eller att den inte skickas kanske... hm...

Rör inte en specifik annons, och mer internationella forum än KS (även om jag varit med om det här också) - Folk som mitt i försäljningar plötsligt slutar svara. Särskilt om de bett om extra bilder, info, eller kommit med frågor i stil med "Vad är ditt bästa pris?" Hur svårt är det att skriva att man inte längre är intresserad och tackar nej? Lathet? Extrem konflikträdsla? Jävla otyg hur som helst.

Rör inte en specifik annons, och mer internationella forum än KS (även om jag varit med om det här också) - Folk som mitt i försäljningar plötsligt slutar svara. Särskilt om de bett om extra bilder, info, eller kommit med frågor i stil med "Vad är ditt bästa pris?" Hur svårt är det att skriva att man inte längre är intresserad och tackar nej? Lathet? Extrem konflikträdsla? Jävla otyg hur som helst.
konflikträdsla+pinsamhetskänsla tror jag

Känner verkligen igen detta från senare annonser. Jättedrygt när vederbörande är intresserad och inleder en konversation som därefter slutar svara. Hur svårt kan det egentligen vara att bara säga "är tyvärr inte intresserad längre" inte mycket begärt.

Tycker att det finns ett par riktigt tondöva annonser ute just nu. Nakna klockor som ligger typ 30-40% över marknadsvärde eller Swatchklockor med helt hysteriska priser.
All respekt för att det är gott med cash in på kontot men redan efter ett par dagars ivrigt bumpande borde man väl ändå inse att prissättningen är helt uppåt väggarna.

Tycker att det finns ett par riktigt tondöva annonser ute just nu. Nakna klockor som ligger typ 30-40% över marknadsvärde eller Swatchklockor med helt hysteriska priser.
All respekt för att det är gott med cash in på kontot men redan efter ett par dagars ivrigt bumpande borde man väl ändå inse att prissättningen är helt uppåt väggarna.
Vilka är dessa nakna klockor som ligger 30-40% off menar du?

Bara minst 15 papp för dyr. Kämpa!

Älskar dom här annonserna.
Vill byta sin överprisade klocka mot en som är rimligt prissatt😆

När det är nio bilder av en Enicar "tank step case" i en annons och ingen av dem visar baksidan så är det väl en kromad boett i 99 % av fallen?

Älskar dom här annonserna.
Vill byta sin överprisade klocka mot en som är rimligt prissatt😆

Köpt för 30k september 2019 om man kikar avslutade annonser med 😅 Bra roi på den affären 😁

När det är nio bilder av en Enicar "tank step case" i en annons och ingen av dem visar baksidan så är det väl en kromad boett i 99 % av fallen?
Tänkte precis på det själv när jag kikade på den annonsen. Bilder på verk och insidan av baklocket, men inget på utsidan av baklocket.
Känns ofta rätt fattigt med bilder i största allmänhet. Inte ovanligt med tre-fyra bilder ur mer eller mindre samma vinkel.

Tänkte precis på det själv när jag kikade på den annonsen. Bilder på verk och insidan av baklocket, men inget på utsidan av baklocket.
Känns ofta rätt fattigt med bilder i största allmänhet. Inte ovanligt med tre-fyra bilder ur mer eller mindre samma vinkel.
Admin brukar ju vara ganska flitiga med att rensa i säljrubrikerna. Förvånad att inte ”step case” har blivit raderat.

Såklart inte. Hans klocka kan såklart säljas för mer än det han köpte den för. Min poäng var bara att ifrågasätta varför man ska vara girig och sätta ett för högt pris när han ändå gjorde en bra affär ekonomiskt sett.
Man försöker ju sälja till marknadspris. Rätt pris är inte helt lätt att sätta idag tycker jag så man får vara öppen för att revidera det om man ligger lite högt.

Tillbaka
Topp