• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Har för mig att priset var 9700kr om inte högre 👍
_20230714_194510.JPG

Jag hade fel. Bumpen var visst från 9400 till 9500. Ber om ursäkt! 💞

Se där ja, duktigt av dig att hitta och framförallt spara infon ❤️ Jag ändrar genast till 9400kr. Självklart får du 100kr extra rabatt ❤️
Generöst av dig! Hur många gånger är den prisbumpad åt olika håll efter den sista prisbumpen förresten? Jag trodde att Vincent B var ohotad mästare i att fortsätta justera priset efter den sista prisbumpen men jag börjar tro att han fått konkurrens.

Generöst av dig! Hur många gånger är den prisbumpad åt olika håll efter den sista prisbumpen förresten? Jag trodde att Vincent B var ohotad mästare i att fortsätta justera priset efter den sista prisbumpen men jag börjar tro att han fått konkurrens.
Jag vet inte men utgår ifrån att du vet det? ❤️

Uppmärksammats tidigare i tråden men tål att nämnas igen.

När man lägger ut en klocka i klassen +100k, och sätter ett "+ frakt". Sådana små grejer får mig att direkt vända om och titta någon annanstans. Känns som att snåltarmen jobbar övertid hos de annonsörerna.

"Perfekt skick, inga repor. Ingen retur".
IMG20230718184007.jpg

Obs. Bilden är ett montage.
Håller med, ibland nämns dock inte ens skicket. Varför annonsera på ett entusiastforum om man inte ens vill nörda ner sig i detaljerna.

Saker jag har saknat i flera annonser på sistone: Bilder från alla vinklar, skick, årtal, senaste service, tillbehör, modell (ja vissa klockor kommer i flera storlekar och det går inte avgöra på den dåliga och enda bilden framifrån vilken det är). Random blocketannons håller ju högre klass än många ks-annonser på sistone :D

Håller med, ibland nämns dock inte ens skicket. Varför annonsera på ett entusiastforum om man inte ens vill nörda ner sig i detaljerna.

Saker jag har saknat i flera annonser på sistone: Bilder från alla vinklar, skick, årtal, senaste service, tillbehör, modell (ja vissa klockor kommer i flera storlekar och det går inte avgöra på den dåliga och enda bilden framifrån vilken det är). Random blocketannons håller ju högre klass än många ks-annonser på sistone :D
Därför att entusiaster ofta är känslomänniskor och agerar impulsivt.
Speciellt om man hittar just den prylen man letat efter I åratal.
Det kan en ohemul säljare utnyttja.

Eller så kommer de som inte vill/lyckas sälja via andra kanaler hit och provar lyckan?
Inget forum blir ju bättre än vad medlemmarna gör det till

Kudos till stjärnan som försöker byta sin Datejust. Annonsen är pragmatiskt beskriven utan onödig annonstext. Som visuellt bevis har säljaren bifogat ett luddigt handledsskott när han är i bilen. Står bilen still tänker ni kanske. Icke! Men frukta ej, som ansvarsfull medtraffikant har han sänkt hastigheten till 30kmh. 🤷🏻‍♂️
What could possibly go wrong? 🙄

Kudos till stjärnan som försöker byta sin Datejust. Annonsen är pragmatiskt beskriven utan onödig annonstext. Som visuellt bevis har säljaren bifogat ett luddigt handledsskott när han är i bilen. Står bilen still tänker ni kanske. Icke! Men frukta ej, som ansvarsfull medtraffikant har han sänkt hastigheten till 30kmh. 🤷🏻‍♂️
What could possibly go wrong? 🙄
Plot twist: Även annonsen är skriven i bilen 😅

Om man har en volym Rolex i 40-80 tusen klassen och försökt sälja den till samma pris eller bumpat 3000kr i 3 månader borde man börja inse att priset är fel. Överväger att börja tagga lite medlemmar i tråden som behöver det om ni fortsätter bumpa nu.

Om man har en volym Rolex i 40-80 tusen klassen och försökt sälja den till samma pris eller bumpat 3000kr i 3 månader borde man börja inse att priset är fel. Överväger att börja tagga lite medlemmar i tråden som behöver det om ni fortsätter bumpa nu.
Så länge det inte är 100 k-klassen så... :D

Nja, men ju dyrare ju svårare. Sätter du hel-rätt pris säljs det på 2-3 dagar Max
Förstår vad du menar och instämmer i grunden. Men hel-rätt pris är ju rätt godtyckligt. Det rimliga marknadsvärdet kanske är ett, men med tanke på semsestertider, ränteläge etc. så kan det ju vara så att det kan ta ett tag. Kan även uppleva att det ligger ett par stycken ute långt under vad det är värda men som inte sålts ännu. Tror det är mer kopplat till just säsongen. Skillnad var det ju under sommarmånaderna under pandemin. Då var folk hemma och kunde inte göra annat än att spendera högt över list.

Nja, men ju dyrare ju svårare. Sätter du hel-rätt pris säljs det på 2-3 dagar Max
Och varför ska en säljare vara billig?

Denne kanske letar efter en okunnig köpare (även om KS då kanske är fel forum) inte har bråttom,inte själv vill sälja men måste lyssna på andras önskemål och tusen andra orsaker till att man skiter I om man säljer snabbt,långsamt eller inte alls

Det rimliga marknadsvärdet kanske är ett, men med tanke på semsestertider, ränteläge etc. så kan det ju vara så att det kan ta ett tag.
Samtidigt så om man lagt upp en sommarkompatibel Rolex och försöker ta 20+ över list och den fortfarande sedan början av maj inte sålts så är man nog fel ute. 🙄

Vet inte om detta faller inom ramen här, men;

Min säljannons blev raderad pga regel 16, förmodligen för att jag skrivit lönebump i ämnet. (Spinnaker Dumas & Bulova Aerojet Lönebump was deleted. Reason: Regel 16)

Men ser att nästan varje annons annars har bump eller PB(prisbump) i rubriken, är det alltså ok att förkorta lönebump? Kan tycka att det är lite larvigt.

Vet inte om detta faller inom ramen här, men;

Min säljannons blev raderad pga regel 16, förmodligen för att jag skrivit lönebump i ämnet. (Spinnaker Dumas & Bulova Aerojet Lönebump was deleted. Reason: Regel 16)

Men ser att nästan varje annons annars har bump eller PB(prisbump) i rubriken, är det alltså ok att förkorta lönebump? Kan tycka att det är lite larvigt.

PB tror jag är ok att använda. Lönebump är inte det däremot, vilket du hade känt till om du läst reglerna för annonsering.

Jag vet det var det jag skrev, vilket du känt till om du läst mitt inlägg, därför undrar jag varför man får förkorta eller skriva bump, men inte lönebump?

Jag vet det var det jag skrev, vilket du känt till om du läst mitt inlägg, därför undrar jag varför man får förkorta eller skriva bump, men inte lönebump?
Varför skriva nåt överhuvudtaget? Det märks att du bumpar ändå och chansen att sälja ökar inte av en massa klydd i rubriken, tvärtom.

Skriver av frustration då jag behöver göra om min annons nu. Och hur menar du med massa klydd? Läste du min rubrik i annonsen? Om det är jobbigare att läsa än tex PB2 eller liknande, då är det jag som är ute och cyklar och backar långsamt tillbaka in i skamvrån. Och inser nu att jag råkat köra in pinnen i getingboet, ber om ursäkt för det.

Skriver av frustration då jag behöver göra om min annons nu. Och hur menar du med massa klydd? Läste du min rubrik i annonsen? Om det är jobbigare att läsa än tex PB2 eller liknande, då är det jag som är ute och cyklar och backar långsamt tillbaka in i skamvrån. Och inser nu att jag råkat köra in pinnen i getingboet, ber om ursäkt för det.
För egen del tycker jag hela bumpkonceptet är värdelöst så för mig spelar det 0 roll om det står PB, lönebump eller vad som helst. Ingenting säger att priset sänks för att bumpen görs vilket är min största invändning. Till stöd för dig så håller jag med om att modereringen här är fyrkantig, ologisk och ofta mycket otrevlig.

För egen del tycker jag hela bumpkonceptet är värdelöst så för mig spelar det 0 roll om det står PB, lönebump eller vad som helst. Ingenting säger att priset sänks för att bumpen görs vilket är min största invändning. Till stöd för dig så håller jag med om att modereringen här är fyrkantig, ologisk och ofta mycket otrevlig.
Kan iof tycka att det kan vara bra om det indikerar att priset ändrats. Många klockor läggs fortfarande ut med en ganska optimistisk prissättning. Om någon exempelvis drar ute en DJ för 75 men sedan bumpar den till 69 så kan det väl vara intressant(?). Däremot ser jag med fördel till de som indikerar prisändringen (från -> till) i annonsen. Men.... detta skulle ju kunna lösas enkelt med att man lägger till en funktion som låter potentiella köpare lägga en bevakning på annonsen (eller när annonstexten ändras, nu går det ju bara att göra det på tråd nivå. Och eftersom man inte kan interagera med sälj annonser/trådar så fungerar inte bekvaningsfunktionen).

Sedan instämmer jag med att det är onödigt att radera annonser för denna typ av misstag. Snyggare och trevligare om admin kunde skicka en heads up om vad som gäller.

Jag har alltid tyckt att KS är bra på sitt sätt, jämfört med andra forum, att man inte behöver hänga på Rolex-avdelningen om man inte har intresse eller råd. Vi som har lite billigare klockor tycker ju att de är fina de med och man får hänga med likasinnade i de delarna av forumet. Så att man skriver fyra bokstäver för mycket och får sin annons raderad, då känner man sig helt plötsligt inte lika mycket värd längre än om det hade varit en annons för en GMT II:a för 170 lakan, för jag antar att den nog hade fått vara kvar med en liten justering.

Så nu har jag iaf fått skriva av mig, får se om jag orkar lägga ut en ny annons, men om någon vill köpa en Spinnaker eller Bulova så vet ni var jag finns. Ha en fin dag alla :)

Jag har alltid tyckt att KS är bra på sitt sätt, jämfört med andra forum, att man inte behöver hänga på Rolex-avdelningen om man inte har intresse eller råd. Vi som har lite billigare klockor tycker ju att de är fina de med och man får hänga med likasinnade i de delarna av forumet. Så att man skriver fyra bokstäver för mycket och får sin annons raderad, då känner man sig helt plötsligt inte lika mycket värd längre än om det hade varit en annons för en GMT II:a för 170 lakan, för jag antar att den nog hade fått vara kvar med en liten justering.

Så nu har jag iaf fått skriva av mig, får se om jag orkar lägga ut en ny annons, men om någon vill köpa en Spinnaker eller Bulova så vet ni var jag finns. Ha en fin dag alla :)
Känns lite onödigt att dra "rasistkortet". Håll det sakligt och skicka ett PM till berörd part om du känner dig felbehandlad. Kan tyckas lite onödigt att radera annonsen, men samtidigt är det en gratis förmån så man får nog acceptera det efter man gett sitt omdöme till berörd part.

Tillbaka
Topp