• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Bara minst 15 papp för dyr. Kämpa!
5 papp krav till ett vettigt pris. Ge inte upp!

Själv kan jag bli lite fundersam över säljare som skriver i annonsen att man i princip bara är intresserad av att göra affär med en köpare som har goda referenser. Vill man sälja klockan eller inte? 🤔
Trist för mig känner jag ibland. Har hängt på KS i massor av år, reggade mig först förra året och noll affärer på KS samt ett fåtal inlägg på forumet i bagaget.
Blev kanske offerkofta nu kanske, men ge mig chansen liksom 😅

Själv kan jag bli lite fundersam över säljare som skriver i annonsen att man i princip bara är intresserad av att göra affär med en köpare som har goda referenser. Vill man sälja klockan eller inte? 🤔
Trist för mig känner jag ibland. Har hängt på KS i massor av år, reggade mig först förra året och noll affärer på KS samt ett fåtal inlägg på forumet i bagaget.
Det gäller väl mest f2f dock?

Skulle du berätta det i ett pm till mig, skulle jag smälta. :) Orsaken till att man skriver så är trygghet. Sen är det nog mer vanligt när det säljs lättsålda dyrare klockor. Bli mer aktiv och ha tålamod.

Jo så är det nog, dock finns det ju faktiskt bra folk som inte hunnit samla på sig referenser. Alla måste ju börja någonstans 😊
Många (inklusive jag) som inte vill ge ut sina personuppgifter till ett anonymt konto utan inlägg när det är såpass enkelt att kolla annonsörens tidigare inlägg för att se vilka andra klockor de har. Sen tror jag att de flesta inte är omöjliga om man hör av sig och är trevlig samt villig att lämna sina egna uppgifter

Skulle du berätta det i ett pm till mig, skulle jag smälta. :) Orsaken till att man skriver så är trygghet. Sen är det nog mer vanligt när det säljs lättsålda dyrare klockor. Bli mer aktiv och ha tålamod.
Trygghet och förtroende är två viktiga parametrar när det gäller klockaffärer så jag förstår hur folk resonerar. Hade tur senast, klockan jag ville köpa låg ute både på KS och Blocket, så jag tog kontakt via Blocket. Supertrevlig säljare, efter en stunds trevligt snack i samband med avhämtning så skickade säljaren med en Omega travel case ”på köpet” 😊

Trygghet och förtroende är två viktiga parametrar när det gäller klockaffärer så jag förstår hur folk resonerar. Hade tur senast, klockan jag ville köpa låg ute både på KS och Blocket, så jag tog kontakt via Blocket. Supertrevlig säljare, efter en stunds trevligt snack i samband med avhämtning så skickade säljaren med en Omega travel case ”på köpet” 😊
Får man fråga varför du tog kontakt via Blocket när annonsen också fanns på KS? Var det bara för att båda måste verifiera sig med BankID?

Får man fråga varför du tog kontakt via Blocket när annonsen också fanns på KS? Var det bara för att båda måste verifiera sig med BankID?
Hade skickat pm till en säljare på KS på en annan klocka någon vecka innan - utan att ha fått svar. Ett riktigt seriöst och artigt pm där jag förklarade mitt intresse och hade ett par snabba frågor. Den klockan såldes efter någon vecka tyvärr, och med den erfarenheten i ryggen så valde jag Blocket när jag gjorde ett försök på nästa klocka som dök upp.
Hade nog otur, så jag har absolut inte gett upp KS 😊 Väldigt seriöst och ärligt på annonsavdelningen här är min känsla, och sunt prissatta klockor överlag.
Handlat en Rolex från en privatsäljare i Grekland på Chrono24 också, men tror inte jag vågar på mig det igen även om jag hade tur och fick en mycket fin klocka den gången.

Nästa klocka blir nog från KS 😊

Alla är nybörjare i början. Men man kommer inte framåt om man inte anstränger sig. Var lite mer aktiv i de trådar du är intresserad av, man kan ju gissa att det är de trådar där märkena du vill ha diskuteras, så blir du sakta men säkert en profil som känns igen där.
Vägen kan kännas lång, men ge det ett tag så är du där.

Jag skulle själv inte göra affär med någon utan referenser om jag inte kan se att personen faktiskt är aktiv på forumet och har postat en del själv. Så det är väl, som tidigare nämnts, ett tips att vara aktiv på forumet.

Hade skickat pm till en säljare på KS på en annan klocka någon vecka innan - utan att ha fått svar. Ett riktigt seriöst och artigt pm där jag förklarade mitt intresse och hade ett par snabba frågor. Den klockan såldes efter någon vecka tyvärr, och med den erfarenheten i ryggen så valde jag Blocket när jag gjorde ett försök på nästa klocka som dök upp.
Hade nog otur, så jag har absolut inte gett upp KS 😊 Väldigt seriöst och ärligt på annonsavdelningen här är min känsla, och sunt prissatta klockor överlag.
Handlat en Rolex från en privatsäljare i Grekland på Chrono24 också, men tror inte jag vågar på mig det igen även om jag hade tur och fick en mycket fin klocka den gången.

Nästa klocka blir nog från KS 😊
Oavsett om en intresserad köpare har referenser eller ej så tycker jag att man som säljare kan bemöda sig att svara. Samma gäller om köparen har få inlägg. Det är varken svårt eller jobbigt.

Oavsett om en intresserad köpare har referenser eller ej så tycker jag att man som säljare kan bemöda sig att svara. Samma gäller om köparen har få inlägg. Det är varken svårt eller jobbigt.
Instämmer, säljreferenser är en sak och de är oftast ganska slätstrukna om man kikar runt i good guy tråden. Däremot brukar jag kolla personens inlägg och historik. Även om det bara är ett tiotal etc. så får man rätt snabbt en hyfsat bra bild om det är en person man vill göra affärer med. Som nämns ovan så är vi alla nybörjare och om man har en eller 10 lyckade affärer är bara en del av det hela.

En fråga till moderatorer? om en klocka tex har en ovanlig och i sammanhanget även en värdehöjande urtavla, får det ej nämnas i rubriken? Jag tycker själv sånt är väldigt relevant vid en försäljning

Om säljaren är medlem här så kunde du ha skapat en referenstråd under Goodguys… och bett denne skriva i den. Kanske fortfarande möjligt att få till?

En fråga till moderatorer? om en klocka tex har en ovanlig och i sammanhanget även en värdehöjande urtavla, får det ej nämnas i rubriken? Jag tycker själv sånt är väldigt relevant vid en försäljning
Har inte svar på din fråga, men jag vet att man kan tjäna pengar på klockor och det är okej. Men Klocksnack är i grunden ett forum för klockentusiaster och inte investerare. Så jag tycker det borde inte vara okej med sådana rubriker.

Färger, mönster och "värdehöjande" (lol) urtavlor nämns väl i rubriker mest hela tiden?

Nej. Inget ”NOS fullset Spider dial 2 liner tavla och liknande”. Står i reglerna, bara att läsa där.

//mod
Mönstret jag ser är att det är mycket högre i tak för tavelfärger och en massa mer eller mindre fåniga smeknamn på modeller och varianter när det är en Rolex som är till salu. När någon säljer t ex en Tissot så ryker till och med tillverkarens eget namn på färgen. Jag tror att det skulle underlätta för både användare och moderatorer, och främja en god stämning på forumet om man formulerade en uppsättning konsekventa regler som var lika oavsett märke på uret och sedan publicerade dem. Jag och många andra användare verkar ha svårt att ta del av reglerna via telepati eller intuition. I synnerhet i de fall de skrivs om för att passa den moderering som redan skett.

Mönstret jag ser är att det är mycket högre i tak för tavelfärger och en massa mer eller mindre fåniga smeknamn på modeller och varianter när det är en Rolex som är till salu. När någon säljer t ex en Tissot så ryker till och med tillverkarens eget namn på färgen. Jag tror att det skulle underlätta för både användare och moderatorer, och främja en god stämning på forumet om man formulerade en uppsättning konsekventa regler som var lika oavsett märke på uret och sedan publicerade dem. Jag och många andra användare verkar ha svårt att ta del av reglerna via telepati eller intuition. I synnerhet i de fall de skrivs om för att passa den moderering som redan skett.

Om man tittar genom annonserna från senaste veckan så hittar man tex:

• Rolex OP olive green
  • Nomos club signal red
  • Oris aquis grön
  • Sjöö sandström rsc orange
  • Orient ray svart
  • Tissot prx blå
  • Zodiac sea wolf rainbow
  • Zelos aurora midnight blue
  • Omega speedmaster panda
  • Citizen tsuyosa gul
  • Glycine combat sub blå
  • Bell & ross br5 med blå tavla

och bara en av dessa är Rolex

Vad gäller just rubriker så är det regel 16 som reglerar det. Jag kan inte tala för andra men jag modererar samma oavsett vad klockan har för märke.

Det är snarare så att det är oftare folk slänger sig med objektbeskrivning i rubriken om det är en ROLEX än om det är billigare klockor. Spider dial och annat hittepå modereras bort.

Tavelfärg brukar inte modereras bort.

Om man tittar genom annonserna från senaste veckan så hittar man tex:

• Rolex OP olive green
  • Nomos club signal red
  • Oris aquis grön
  • Sjöö sandström rsc orange
  • Orient ray svart
  • Tissot prx blå
  • Zodiac sea wolf rainbow
  • Zelos aurora midnight blue
  • Omega speedmaster panda
  • Citizen tsuyosa gul
  • Glycine combat sub blå
  • Bell & ross br5 med blå tavla

och bara en av dessa är Rolex
Det verkar som att budskapet inte riktigt gick fram. Jag testar igen:
... tavelfärger och en massa mer eller mindre fåniga smeknamn på modeller och varianter ...

Det verkar som att budskapet inte riktigt gick fram. Jag testar igen:

Du ignorerar alltså första ordet i det du citerar från din egen post? Nåväl, bland de senaste annonserna hittar du även tex

• Seiko "laurel"
  • Speedmaster "panda"
  • Seiko "Willard"
  • Seiko "flighty"
  • Seiko "turtle"
  • Caso pro trek "Mammut"
  • Omega "pie pan"
  • Panerai "fiddy"

Senast ändrad:
Det är väl bara skriva hittepåsmeknamnen i annonstexten, varför ska det klämmas in i rubriken? För egen del kunde jag inte bry mig mindre, det kan få stå i rubriken också, vad det står i rubriken avgör inte hur sugen man blir på klockan.

Vad gäller just rubriker så är det regel 16 som reglerar det. Jag kan inte tala för andra men jag modererar samma oavsett vad klockan har för märke.

Det är snarare så att det är oftare folk slänger sig med objektbeskrivning i rubriken om det är en ROLEX än om det är billigare klockor. Spider dial och annat hittepå modereras bort.

Tavelfärg brukar inte modereras bort.

Nu är ju tex "spider webb" inget hittepå oavsett din personliga åsikt så om "olive och grape dial"funkar så borde ju stick dial oxå funka men det kanske oxå är hittepå 🤦🤦

Tillbaka
Topp