• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Det borde ju vara båda som delar på risken vid en fair deal...enligt mig.
En säljare som gladeligen är villig att ta emot betalningen på distans bör enligt mig i alla fall vara villig att gladeligen också dela på risken.
Säljaren ökar chansen till försäljning ganska rejält gentemot enbart f2f-försäljning om man skickar och den fördelen vill användas...men utan risk 🤔.
Vill man inte ta någon risk när man säljer så tycker jag att man bör hålla sig till f2f om man är schysst, reko och har en gnutta sunt förnuft.
Jag är också näst intill säker på att många av dessa säljare inte ens vet att roddandet med Postnord åligger avsändaren om något kommer bort.
Jag kan ha fel i det jag har skrivit men så tycker jag 🙋.
Bara att välja säljare. Knappast något att gnälla över. Folk kommer aldrig tänka på samma vis.

Bara att välja säljare. Knappast något att gnälla över. Folk kommer aldrig tänka på samma vis.
Att vifta bort det som gnäll är väl lite väl hårt. Reflektion var det väl snarare?
Händelsevis kan det ju vara så att människor som läser detta påverkas av vad som sägs, och tar mer ansvar än vad man annars gjort? Om så blir fallet har det faktiskt lett till att fler tänker sunt snarare än bara på sig själv.

Följande tycks vara nåt slags traumablockering hos en del. Hur kan rekfrakt ske på mottagarens risk? Vad skulle det innebära och hur är det tänkt av avsändaren att fungera i praktiken? Det fungerar inte så i verkligheten så vitt jag vet. Fraktkostnaden står för försäkring av det skickade, avsändaren är ansvarig för kontakten med postnord och för packningen självklart, och eventuell ersättning utgår till denne i de fall det blir aktuellt. Tanken normalt är väl att köparen då får tillbaka det denne har betalat och säljaren inte sitter där med dubbla betalningar Det förhandlas rimligen inte bort i en annonstext på ks. Möjligen kan det uppfattas som en varningssignal av köparen.
Nej, har aldrig haft problem med rek, heller inte hört någon bekant som haft det under flera, flera år och hundratals försändelser in alles. Mycket ovanligt skulle jag säga att det är några problem. Det har väl diskuterats till leda förr så se det som info eftersom en del inte verkar känna till något alls om det.

Sedan tycker jag man bör beakta och studera skillnaden mellan värdefrakt och rek om man säljer via internet och skickar. En del vill skicka med värde för klockor i 2k-klassen här har jag sett. Vet inte hur vettigt det är. Jag skulle inte göra det.

Rek. -Upp till 10k
Rek Extra -upp till 25k.
Värde -upp till 50k. (om det inte gäller kontanter, då gäller 10k)
Instämmer. Vill man sälja till någon på distans får man också ansvara för varan tills den är levererad.
Det enda rimliga i mina ögon om köparen ska ”stå för risken” så måste då denne också vara den som köper frakten av Postnord. Annars faller ju hanteringen tillbaka på säljaren om paketet försvinner.

Postpaket/ Skicka Lätt -upp till 5k.

Instämmer. Vill man sälja till någon på distans får man också ansvara för varan tills den är levererad.
Det enda rimliga i mina ögon om köparen ska ”stå för risken” så måste då denne också vara den som köper frakten av Postnord. Annars faller ju hanteringen tillbaka på säljaren om paketet försvinner.

Postpaket/ Skicka Lätt -upp till 5k.
Får man som köpare fram ett tomt paket blir man ju också frågande till hur det faktiskt var när det skickades. Den frågan kan ju bara säljaren svara på... Känns mycket märkligt att köparen ska rodda med ev problem. Man har ju ingen aning om hur frakten faktiskt hanterats av säljaren.

Regel brukar ju vara att folk skriver "på köparens risk". Jag tycker personligen att om man måste lägga allt på en part så är det logiska att det är säljaren eftersom det är denne som ändå måste sköta allt bestyr om något går galet.

Tänkte generellt, brukar vara några som bråkar om detta.

Då är jag med, förstår dock varför diskussionen finns eftersom "skickas på köparens risk" numera står i var och varannan annons.
Det är en markant ökning på senare tid just gällande den textraden och det är i mitt tycke inte en ökning till det bättre om man säger så men där tycker man och gör man som man vill givetvis.

Kan ju vara så enkelt att en säljare inte VILL sälja annat än f2f för att inte ta någon risk!? Sen om en köpare prompt vill handla på distans så är det upp till denne? Så har det varit för mig någon gång. Men sånt bör väl utredas vid någon form av dialog i relativt tidigt skede kan jag tycka. Jag sålde en panna för 65k till en norrman. Genom jobbet har vi några transporter i veckan som går dit så jag erbjöd mig att skicka med en av våra bilar. Men det lät jobbigt tyckte han och ville hellre att jag bara skulle skicka klockan. Fine, men på hans risk vilket jag var tydlig med. Det gick bra den gången men hade det inte gjort det så hade det varit tråkigt, särskilt för honom! Jag hade givetvis gjort vad jag kunnat i efterhand men då jag erbjöd tryggare framsätt som han avböjde anser jag att det helt och hållet varit på hans riskkonto

Jag funderar lite över att det är så många som skriver att de endast säljer till personer med goda referenser. För att få köpa en fin klocka måste jag alltså köpa massa annat för att jobba upp mina referenser. Låter lite som det bespottade systemet som Rolex AD sysslar med.
Handlar det om att man vill att sin ögonsten endast ska gå vidare till någon annan med samma inställning till klocksamlande så har jag viss förståelse för det eller handlar det om att man är orolig för själva försäljningen?

Jag funderar lite över att det är så många som skriver att de endast säljer till personer med goda referenser. För att få köpa en fin klocka måste jag alltså köpa massa annat för att jobba upp mina referenser. Låter lite som det bespottade systemet som Rolex AD sysslar med.
Handlar det om att man vill att sin ögonsten endast ska gå vidare till någon annan med samma inställning till klocksamlande så har jag viss förståelse för det eller handlar det om att man är orolig för själva försäljningen?

Ja den hade jag inte haft svar på för en månad sedan men när köparen skickar många och långa PM om att hen besviken måste ha läsglasögon för att kunna se vad klocka är och annat har jag en viss förståelse.

Hur hade du känt själv för att möta upp en potentiell köpare, som helt saknar referenser, en total främling, med en klocka för exempelvis 200k?

Om man ser vad det betyder utan större tolkningar en sån skrivning som i exemplet som lär blivit vanligare och vanligare enl vad en del skriver, så betyder det att säljaren som vi förutsätter fått fullt betalt för klockan som skickats när något händer även ser sig ha rätt att ta all eventuell ersättning. Måste vara extreemt ovanligt att ersättning inte utgår utan rimliga skäl. har varit hittills iaf. Säljaren sitter alltså med ungefär två inbetalningar för klockan. Innebörden i den texten är att säljaren får in avsevärt mer än vad som var tänkt och köparen får vara beredd på att inte få en krona tillbaka om något skulle hända utan förlorat sina pengar, kanske på grund av bristfällig packning som köparen inte haft möjlighet att påverka. Ren vinst alltså för säljaren om nåt händer. Delar man på risken har säljaren ändå tjänat på det mer än om försändelsen hade kommit fram och köparen förlorat. Rättvist?

Man får naturligtvis ha vilken policy man vill och vill man profilera sig på det sättet är det förstås fritt fram. Och det går inte att veta vem som kunde komma att agera som beskrivet eller inte, bara att det är vad texten betyder och vad man då verkar accepterat som köpare. Kan vara bra att veta.

Jag personligen tycker inte det verkar schysst men upp till var och en att bedöma. Själv tycker jag inte det skulle kännas bra att ha den texten i en säljesannons. Inte heller att köpa på de villkoren.

Senast ändrad:
Tycker inte att det är konstigt att man väljer att inte sälja lyxprodukter till en medlem på ett entusiastforum som saknar refenser. Av samma skäl som varför jag inte säljer via blocket.

Senast ändrad:
Om man ser vad det betyder utan större tolkningar en sån skrivning som i exemplet som lär blivit vanligare och vanligare enl vad en del skriver, så betyder det att säljaren som vi förutsätter fått fullt betalt för klockan som skickats när något händer även ser sig ha rätt att ta all eventuell ersättning. Måste vara extreemt ovanligt att ersättning inte utgår utan rimliga skäl. har varit hittills iaf. Säljaren sitter alltså med ungefär två betalningar för klockan. Innebörden i den texten är att säljaren får in avsevärt mer än vad som var tänkt och köparen får vara beredd på att inte få en krona tillbaka om något skulle hända utan förlora sina pengar, kanske på grund av bristfällig packning som köparen inte haft möjlighet att påverka. Ren vinst alltså för säljaren om nåt händer. Delar man på risken har säljaren ändå tjänat på det mer än om försändelsen hade kommit fram och köparen förlorat. Rättvist?

Man får naturligtvis ha vilken policy man vill och vill man profilera sig så är det förstås fritt fram. Och det går inte att veta vem som kunde komma att agera som beskrivet eller inte, bara att det är vad texten betyder och vad man då verkar accepterat som köpare. Kan vara bra att veta.

Jag personligen tycker inte det verkar schysst men upp till var och en att bedöma. Själv tycker jag inte det skulle kännas bra att ha den texten i en säljesannons. Inte heller att köpa på de villkoren.
Fascinerande att du tror och tolkar det som att säljaren skulle ta en potentiell utbetalning för förlorat gods. Ungefär som att tro att säljaren tar betalt men inte skickar en klocka. Då förstår jag varför du låter upprörd.

Förövrigt många som blivit nekade ersättning från transportbolag. Hur vanligt det är har jag dock ingen data på.

Fascinerande att du tror och tolkar det som att säljaren skulle ta en potentiell utbetalning för förlorat gods. Ungefär som att tro att säljaren tar betalt men inte skickar en klocka. Då förstår jag varför du låter upprörd.

Förövrigt många som blivit nekade ersättning från transportbolag. Hur vanligt det är har jag dock ingen data på.

De går väl inte att tolka på annat sätt. På egen risk. Punkt. Att man inte kan räkna med att få tillbaka nåt om nåt händer. Menar man nåt annat kanske man borde skriva nåt annat.

Tycker inte att det är konstigt att man väljer att inte sälja lyxprodukter till en medlem på ett entusiastforum som saknar refenser. Av samma skäl som varför jag inte säljer via blocket.
Det är det jag tycker är trist, har sett vintageur här som jag ev skulle vara intresserad av men känner att säljaren inte vill veta av mig pga formuleringen.
Om jag nu bestämmer mig för att jag verkligen vill ha klockan kommer jag ta kontakt med säljaren och berättat lite om mig och vad jag vill ha ut av köpet. Förhoppningsvis kommer säljaren förstå att jag är seriös och att klockan kommer hamna hos ”rätt” person.

De går väl inte att tolka på annat sätt. På egen risk. Punkt. Att man inte kan räkna med att få tillbaka nåt om nåt händer. Menar man nåt annat kanske man borde skriva nåt annat.
Risken är såklart att varan inte kommer fram hel eller alls och att den inte ersätts av transportfirman. Har extremt svårt att tro att någon annan än du tänkt tanken att som säljare behålla ersättningen från transportbolaget och betalningen från köparen. Vet inte ens om det är lagligt.

Det är det jag tycker är trist, har sett vintageur här som jag ev skulle vara intresserad av men känner att säljaren inte vill veta av mig pga formuleringen.
Om jag nu bestämmer mig för att jag verkligen vill ha klockan kommer jag ta kontakt med säljaren och berättat lite om mig och vad jag vill ha ut av köpet. Förhoppningsvis kommer säljaren förstå att jag är seriös och att klockan kommer hamna hos ”rätt” person.
Om du känner så, varför väljer du bara inte att vara aktiv på forumet?

En säljare får sätta precis vilka villkor som helst för sin egna annons. Om jag ska sälja en dyr klocka och inte känner mig bekväm att skicka den så får ju köparen ta sig till min stad för att hämta den. Om köparen inte vill/orkar/har tid att åka till min stad så kan jag erbjuda mig att posta klockan, men självklart sker det då på köparens risk.

Det är magstarkt att som köpare kräva av säljaren att denne ska posta sin klocka och dessutom stå för risken om något händer. Om man som köpare inte vill stå för risken och inte heller vill träffas F2F så är det inte svårare än att man avstår från affären.

Jag tror inte att det handlar om att sälja till rätt person, utan att man vill ha en problemfri affär. Vi vet alla att alla negativa affärer inte syns i referensbanken, d v s även personer med idel goda omdömen kan ha något lik i garderoben. Men sannolikheten att du som säljare ska ha att göra med en dödskalle när det finns flera sidor med goda referenser hos den tänka köparen minskar ju åtminstone.

Forumet var tajtare förr än vad det är idag, och vi som varit med länge känner igen användarnamnen hos många som också varit med länge. Att göra affär med en sådan individ känns tryggt, men har kanske sett deras intresse och aktivitet över åren. De flesta är rädda om sitt renommé. Med en sådan köpare känner man sig förhoppningsvis trygg med att det ska bli en strulfri affär.
Men med en ny medlem, hur ska jag som säljare känna mig säker på att det ska bli en strulfri affär? Man har ju inte en susning. Har man då kanske haft en dålig säljupplevelse tidigare, eller sett någon passera, förstår jag att man är skeptisk. Det är ändå många ggr dyra grejer vi talar om.

Jag tror inte att det handlar om att sälja till rätt person, utan att man vill ha en problemfri affär. Vi vet alla att alla negativa affärer inte syns i referensbanken, d v s även personer med idel goda omdömen kan ha något lik i garderoben. Men sannolikheten att du som säljare ska ha att göra med en dödskalle när det finns flera sidor med goda referenser hos den tänka köparen minskar ju åtminstone.

Forumet var tajtare förr än vad det är idag, och vi som varit med länge känner igen användarnamnen hos många som också varit med länge. Att göra affär med en sådan individ känns tryggt, men har kanske sett deras intresse och aktivitet över åren. De flesta är rädda om sitt renommé. Med en sådan köpare känner man sig förhoppningsvis trygg med att det ska bli en strulfri affär.
Men med en ny medlem, hur ska jag som säljare känna mig säker på att det ska bli en strulfri affär? Man har ju inte en susning. Har man då kanske haft en dålig säljupplevelse tidigare, eller sett någon passera, förstår jag att man är skeptisk. Det är ändå många ggr dyra grejer vi talar om.
Förstår vad du menar. Det är ju svårt att gå från ett lite mindre tight gäng där alla har koll på varandra till en stor grupp där du inte har en aning om vem jag är.
För egen del har jag några år på mig innan nästa ”dyra” inköp ska göras och då har jag förhoppningsvis visat vem jag är här.

Förstår vad du menar. Det är ju svårt att gå från ett lite mindre tight gäng där alla har koll på varandra till en stor grupp där du inte har en aning om vem jag är.
För egen del har jag några år på mig innan nästa ”dyra” inköp ska göras och då har jag förhoppningsvis visat vem jag är här.
Helt rätt! In i värmen och gör dig bekant i trådar där märken du är intresserad av diskuteras. Då är du en bit på vägen redan.

För min del behöver du inte ha särskilt många referenser om du är aktiv och postar i trådar så keep it up så kommer det gå fint att göra affärer via forumet.

Risken är såklart att varan inte kommer fram hel eller alls och att den inte ersätts av transportfirman. Har extremt svårt att tro att någon annan än du tänkt tanken att som säljare behålla ersättningen från transportbolaget och betalningen från köparen. Vet inte ens om det är lagligt.

Det tror jag är många som kan tänka den tanken och se det som en varningsflagg när det rör sig om för en helt okända personer, folk gör väl än värre saker än så.

Alternativt scenario att det upplevs så jobbigt med skickandet så motivationen blir noll att hålla på med postnord och spåra en klocka som kommit på avvägar när man redan fått fullt betalt och dessutom varnat och framhållit i förväg att man frisäger sig och mottagaren får skylla sig själv.

Då är kanske bättre för de som känner sig obekväma med att skicka att helt enkelt låta bli att skicka? Varför erbjuda sig att skicka om man inte vill. Ingen tvingar väl nån säljare till det.

Tror det är nära försumbar risk att rek kommer bort eller skadas under transporten och ersättning dessutom nekas om det inte är nåt fel på sjäiva försändelsen? Exempelvis kasst förpackat etc. Eller om värde inte stämmer eller kan styrkas. Normalt är det inga problem vad jag vet. Därav bllr det långsökt för mig med såna skrivningar och gör att man lätt kan funderar vad de beror på.

Det tror jag är många som tänkt den tanken och kan se det som en varningsflagg när det rör sig om för en helt okända personer, folk gör väl än värre saker än så.

Alternativt scenario att det upplevs så jobbigt så motivationen blir noll att hålla på med postnord och spåra en klocka som kommit på avvägar när man redan fått fullt betalt och dessutom varnat och framhållit i förväg att man frisäger sig och mottagaren får skylla sig själv.

Då är kanske bättre för de som känner sig obekväma med att skicka att helt enkelt låta bli att skicka? Varför erbjuda sig att skicka om man inte vill. Ingen tvingar väl nån säljare till det.

Tror det är nära försumbar risk att rek kommer bort eller skadas under transporten och ersättning dessutom nekas om det inte är nåt fel på sjäiva försändelsen? Exempelvis kasst förpackat etc. Eller om värde inte stämmer eller kan styrkas. Normalt är det inga problem vad jag vet. Därav bllr det långsökt för mig med såna skrivningar och gör att man lätt kan funderar vad de beror på.
Risken är extremt låg att en klocka försvinner i posten. Däremot är risken hög att en köpare krånglar. Är man ny på forumet får man suga i sig i att anpassa sig efter principerna som gäller här. Och risken för en klocka som skickas får en ny köpare bära om han ska ha en klocka utan att åka och hämta den helt enkelt.

Tillbaka
Topp