• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tråd för reaktioner på företeelser i -outhängda- annonser på K&S

Då är kanske bättre för de som känner sig obekväma med att skicka att helt enkelt låta bli att skicka? Varför erbjuda sig att skicka om man inte vill. Ingen tvingar väl nån säljare till det.
Väldigt udda resonemang.

För en köpare är det, per definition, bättre att ha alternativet att få den skickad på egen risk än att inte ha det alternativet. Man nyttjar erbjudandet om man vill och man avstår från det om man inte vill. Vad är problemet?

Älskar den vanligt förkommande ”Klockan går fint och inget servicebehov förekommer” på objekt som är 20 år gamla. Vi verkar ha många urmakare här på KS som är kapabla att öppna upp och inspektera urverket och göra den bedömningen.

Älskar den vanligt förkommande ”Klockan går fint och inget servicebehov förekommer” på objekt som är 20 år gamla. Vi verkar ha många urmakare här på KS som är kapabla att öppna upp och inspektera urverket och göra den bedömningen.
Samma tema: ”Servad för två år sen enl förra ägaren men har inga papper på det”.

Borde finnas en sticky-tråd där alla nya och oerfarna klockköpare blir införstådda i att:
Finns det inga papper är det inte servat. Något att ha med i beräkningen på inköpskostnaden.

Samma tema: ”Servad för två år sen enl förra ägaren men har inga papper på det”.

Borde finnas en sticky-tråd där alla nya och oerfarna klockköpare blir införstådda i att:
Finns det inga papper är det inte servat. Något att ha med i beräkningen på inköpskostnaden.
En klocka är servad om den är servad. Att någon kan ha tappat bort ett papper ändrar inte det faktumet. Om klockan enligt den förre ägaren är servad för två år sedan men att det inte finns några papper på det så kan jag tycka det är rimligt att skriva just så i annonsen. Att du inte tror på det är en helt annan historia.

En klocka är servad om den är servad. Att någon kan ha tappat bort ett papper ändrar inte det faktumet. Om klockan enligt den förre ägaren är servad för två år sedan men att det inte finns några papper på det så kan jag tycka det är rimligt att skriva just så i annonsen. Att du inte tror på det är en helt annan historia.
Man får väl välja om man vill tro på det eller ej, men det bör rimligen speglas i priset.

För första gången har jag problem vid ett köp här på KS, köpte en klocka men när den väl anlände var bandet/gummit sprucket.

Kontaktade köparen och vi löste det genom att han skull beställa ett nytt hem till mig, 2-3 veckors leveranstid och kostnad ca 500kr, nu har det gått mer än 6-7 veckor och säljaren( @smoerarn / @ahlman , har återkommit i DM 3/4 för att sedan ghosta mig igen) svarar inte på mitt/mina DMs.

Vad ska jag göra, börja skriva i hans G/G tråd där han tycks ha bytt namn? Kontakta sambon? Personen har även bytt användarnamn här på KS.

Tips på ideer eftersöktes, klockan har jag ju, men känner att andra inte ska behöva råka ut för dylika problem med denne. Han är även aktiv på andra plattformar med klockfokus.

Edit: Lagt till användarnamn.
Edit 2: Många taggningar och avtaggningar
Edit 3: Tyvärr så verkar jag ha blivit blåst 25/4

Senast ändrad:
Skrev iofs i lördags, men väntat länge, men han får till efter påsken. Kan nämligen inte gå in och se personens aktivitet!
Ok, om det bara passerat två dagar från första meddelandet som skickats under en långhelg där många är bortresta bör man väl ha överseende.
Sedan kan man väl visserligen ifrågasätta brist på proaktiv kommunikation om han inte hört av sig med status under 6-7 veckor.

Ok, om det bara passerat två dagar från första meddelandet som skickats under en långhelg där många är bortresta bör man väl ha överseende.
Sedan kan man väl visserligen ifrågasätta brist på proaktiv kommunikation om han inte hört av sig med status under 6-7 veckor.
Absolut är det så, det är avsaknaden av relevant kommunikation om bandet som är det som är beklämmande ! Även försökt kontakta personen via Messenger så min första tanke var inte att slänga in användarnamnet här.

Tog bort användarnamnet så länge och hoppas på status uppdatering innan mitten på veckan !

Senast ändrad:
För min del behöver du inte ha särskilt många referenser om du är aktiv och postar i trådar så keep it up så kommer det gå fint att göra affärer via forumet.
Förstår vad du menar. Det är ju svårt att gå från ett lite mindre tight gäng där alla har koll på varandra till en stor grupp där du inte har en aning om vem jag är.
För egen del har jag några år på mig innan nästa ”dyra” inköp ska göras och då har jag förhoppningsvis visat vem jag är här.

Ja som marco säger. In och var aktiv på forumet så tror jag att vissa ändå haft lite mer överseende med att du är ny. Jag har ju som exempel inte vart medlem särskilt länge men är väldigt aktiv i vissa trådar och ämnen. Samt har mött upp KSare i verkligheten och har kontakt med folk härifrån på mer sms etc bara för det är skoj att snacka klockor. 😍

Nu har du bumpat den här klockan i en evighet, gör en rejäl prissänkning så kanske du blir av med den. @addeh

Nu har du bumpat den här klockan i en evighet, gör en rejäl prissänkning så kanske du blir av med den. @addeh

Outhängda annonser var det här kamrat.

Har hängt upp mig på det här med storleken ett tag.
Missförstå mig inte nu 😂

När jag kikar på annonser på köp och sälj, är det så många annonsörer som inte anger dimensionerna på klockan de säljer.
Jag förstår inte varför.

Det är inte självklart vilken diameter eller vilken tjocklek klockan som annonseras har.
Den som säljer är oftast insnöad på märket & modellen, och tycker det är självklart, men för den som precis upptäckt märket eller modellen är det inte det.

Modellerna skiftar ibland dimensioner när de byter ref nummer, men behåller namnet.
Igen, den som är insnöad vet, men de som bara tycker att det är en fin klocka har kanske ingen aning.

Det finns många exempel, väljer dock att inte peka åt något håll.

Jag tycker bara att det är ett bra försäljningsargument att ange dimensionerna, det kortar vägen till avslut om man säger som så.
Bara mina spontana tankar.

Kommer du också börja med att alltid ange annat än diameter?

Aldrig sett det som ett problem, årsmodell och referens på Google brukar tala om det. Eller ställa frågan.

Då skiter man hellre i och scrollar vidare.

Ja, och få frågor skriver en del säljare ibland är jobbigt så då är det väl bäst att undvika och gå vidare istället...

Det är mycket som blivit för jobbigt för en del annonsörer sägs det.

Ett tips för att undvika relevanta frågor är att komma med info från början som kanske sagts förut men tål isf att upprepas. Det finns det också ganska många som gör, och även de som gärna kompletterar med nödvändig info vid behov. De jag själv helst handlar med och av.

Missförstå mig inte nu 😂

När jag kikar på annonser på köp och sälj, är det så många annonsörer som inte anger dimensionerna på klockan de säljer.
Jag förstår inte varför.

Det är inte självklart vilken diameter eller vilken tjocklek klockan som annonseras har.
Den som säljer är oftast insnöad på märket & modellen, och tycker det är självklart, men för den som precis upptäckt märket eller modellen är det inte det.

Modellerna skiftar ibland dimensioner när de byter ref nummer, men behåller namnet.
Igen, den som är insnöad vet, men de som bara tycker att det är en fin klocka har kanske ingen aning.

Jag tycker bara att det är ett bra försäljningsargument att ange dimensionerna, det kortar vägen till avslut om man säger som så.
Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över, utgår från att alla är insnöade 😁

Missförstå mig inte nu 😂

Jag förstår inte varför.

Och när jag ändå håller på med jobbigheter och mått för säljare, gäller inte minst klockband.

Finns (även på k&s) som inte sätter ut att till vissa klockband med "normal" bredd exempelvis 20 mm behövs en handledsomkrets på t ex. över 17 - 17,5 cm omkrets för att passa en på en medelstor klocka.

Bara att ta ett till hål? Nej. Alla har inte fysiskt nära till urmakare som gör sånt och kan få åka många mil helt i onödan för att få det gjort. Bättre köpa nåt som passar från början. Klockband kan kosta x antal hundringar för nåt som man inte kan använda. Typ 16,5 -17cm cm är ingen extremt liten handledsomkrets, snarare relativt vanlig.

Mått bandstift till första hålet så vet man (och längden på korta spännedelen) Hur jobbigt är det att ange, åtminstone om man är yrkesverksam med sånt?

Har inte råkat ut för det nyligen. Men vet att det kan vara ett problem och något av en chansning att köpa. Bättre det sägs i annons än man ska behöva be nån mäta för varje gång.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp